Europa verbiedt aanpassingen aan motoren

Gestart door DeWitte, 10 december, 2011, 06:30:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

In het Europees Parlement heeft de Commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO) op 5 december 2011 gestemd over een voorstel tot regelgeving betreffende de goedkeuring en het markttoezicht van gemotoriseerde twee- en driewielers en quads. Naar de mening van IMCO moeten motorfietsen vanaf 2016 motorfietsen 'schoner' worden en moeten fabrikanten ABS toepassen, zelfs op lichte motorfietsen. Vanaf 2014 moeten maatregelen worden genomen om wijzigingen in de aandrijflijn te voorkomen (die maatregelen moeten nog worden ontwikkeld). Gebruikers zullen hun motoren moeten laten keuren bij 'substantiele' wijzigingen.
De stemming van 5 december kan gezien worden als een referentie en aanbeveling voor de eindstemming van het Europees Parlement, die naar verwachting wordt gehouden in het begin van 2012.

Met betrekking tot de wijzigingen in de aandrijflijn [artikel 18] heeft IMCO een compromis bereikt, in overeenstemming met de logica van de Europese Commissie, namelijk dat fabrikanten moeten voorkomen dat de gebruiker van een voertuig later wijzigingen kan aanbrengen die nadelige gevolgen kunnen hebben op de veiligheid of het milieu. Daarnaast voegde IMCO een nieuw artikel 18a toe,dat vereist dat voertuigeigenaren hun voertuig laten inspecteren en goedkeuren 'door de bevoegde autoriteiten' in geval van substantiƫle wijzigingen in de aandrijflijn'. Een wijziging wordt geacht belangrijk te zijn als het de veiligheid of het milieu schaadt.

Aline Delhaye, secretaris-generaal van de FEMA zegt: "Deze regelgeving bevat veel goede onderdelen waar de FEMA het mee eens kan zijn, zoals duurzaamheidseisen en betere toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie voor de gebruiker, maar als de huidige tekst van artikel 18 definitief wordt goedgekeurd, betekent het dat alle gebruikelijke veranderingen die motorrijders toepassen om het rijcomfort of het brandstofverbruik te verbeteren, of gewoon om hun rijstijl aan te passen, illegaal zal zijn of zullen moeten worden goedgekeurd. Dit is tot nu toe nooit een probleem geweest en er is geen reden om aan te nemen dat het een probleem wordt. FEMA zal zeker blijven werken aan deze regeling."

Bron: FEMA

UPDATE: PERSBERICHT WIM VAN DE CAMP:
Motorfietsen, brommers en scooters: groener en veiliger rijden in Europa. Wim van de Camp

"Het rijden met motorfietsen is vanaf vandaag weer een stukje groener en veiliger geworden" zegt CDA Europarlementariƫr Wim van de Camp naar aanleiding van de stemming (Commissie Interne Markt) over zijn rapport 'Goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (L-voertuigen)'. Dit rapport bepaalt met welke voorwaarden fabrikanten rekening moeten houden voor toelating van hun producten niet alleen op de openbare weg, maar ook "off-road".

Op het gebied van veiligheid komt er een verplichting voor ABS-remsystemen voor motoren vanaf 51cc. Wim van de Camp: "17% van de verkeersslachtoffers zijn motorrijders, bromfietsers en scooterrijders, terwijl zij maar 2% uitmaken van alle weggebruikers. Onder deze categorie vallen vooral voertuigen die gebruikt worden door jonge mensen, voor wie het risico nu flink verminderd wordt. Ook het illegaal opvoeren wordt in dit rapport aangepakt en zal voor meer veiligheid zorgen."

De uitstoot van L-voertuigen is vaak disproportioneel hoog. Een duidelijk signaal voor schonere motoren is passend vindt Wim van de Camp. De euro 4-norm moet nu vanaf 2016 behaald worden. Vanzelfsprekend zal dit ook ten goede komen van de duurzaamheid. Ook de voorgestelde invoering van OBD-systemen ('On-Board Diagnostics') zal hieraan bijdragen.

Wim van de Camp: "Innovatieve en technisch moderne twee-, drie- of lichte vierwielige voertuigen zullen de stedelijke mobiliteit vergroten, omdat ze minder plaats innemen, minder energie verbruiken en minder uitstoot veroorzaken."

Tevens vindt Wim van de Camp dat iedereen in voldoende mate en tegen redelijke kosten toegang moet hebben tot RMI (reparatie- en onderhoudsinformatie). Dit levert voordeel op voor vrije dealers en individuele motorrijders.

De volgende stap is informeel overleg (triloog) met de Raad en de Europese Commissie. Het wetgevingsproces zal worden afgesloten met een plenaire stemming in Straatsburg (voorjaar 2012).

Bron: European People's Party


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Dit soort wetten krijgen onder de voorwendselen "milieu en veiligheid" al snel groen licht.
Of de burger hier behoefte aan heeft , zal onze "volksvertegenwoordigers" aan hun reet roesten.
Europa heeft dus alweer de volgende ketting gereed om ons mee vast te binden.
Onze "vrienden" van de politie gaan straks dankbaar gebruik maken van de extra mogelijkheden om het geld uit onze zakken te kloppen, nog maar te zwijgen van de verzekeringen, die van elke technische onrechtmatigheid (in Duitsland kan dat nu al zelfs een "niet door de fabrikant goedgekeurde band" zijn) een reden maken om niet uit te hoeven betalen.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Dat kan ook gevaarlijk zijn :schater: en dat terwijl motorrijden zo veilig is :roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joepie1958

Daar gaan we dus niet aan meedoen :twisted:
Europa vindt ook dat je met je B-rijbewijs op een motorfiets tot 125 cc mag rijden ---behalve in Ollanda--- :oops:
Niet dat ik daar zo'n voorstander van ben, want je moet toch met zo'n ding leren omgaan  :worship-cool:
Een kennis van me (die woont weliswaar in Belgie, letterlijk op een steenworp van de grens) is sinds kort op zo'n MP-3 geval onderweg, da's dan wel geen 125, maar een auto die er uitziet als een motor met een voorwieltje te veel. Weliswaar in zeer deugelijke motorkleding, maar toch, hij heeft totaal geen ervaring met motorrijden en dat merk je ook bv. aan zijn positie op de weg :oops: Gelukkig probeert hij wel ervaring op te doen door veel te rijden, en misschien krijg ik 'm nog zover dat hij z'n motorrijbewijs gaat halen en iets echts gaat rijden :yes6rs:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Diddl

ze zijn zowiezo gek aan het worden gaan een 17jarige in een autozetten hoe dom ben je ze mogen net van de fiets af en op een brommer rijden maar nee we gaan ze auto laten rijden en dan mogen papa en mama rijles geven doei doe ff normaal
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

@Nippon

mwaa.... zo gek is dat nog niet   :roll: