Korting bij tankstations vaak een wassen neus

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2012, 17:51:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Borden en doeken bij tankstations met '7 cent onder adviesprijs' of 'altijd 5 cent korting' blijken in de praktijk weinig waarde te hebben. Krachtenbundel Jip meet elke dag wat Nederland gemiddeld betaalt voor euro95, diesel en LPG en noemt dat het Nationaal Prijspeil. In 2011 liet dat peil een heel ander beeld zien dan de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs van de vijf grootste oliemaatschappijen.
"Prijzen aan de pomp veranderen van dag tot dag. Door het gegoochel met kortingen is het voor autorijders erg moeilijk om tankstations op prijs te vergelijken," aldus Martin Schuurman, oprichter en algemeen regisseur van Jip. "Kortingen worden berekend over adviesprijzen, maar de pompprijs ligt doorgaans al lager, waarmee de kortingen dus eigenlijk fictief zijn. Daarom meten we dagelijks voor elk tankstation hoeveel het gemiddeld boven of onder het Nationaal Prijspeil zit, om een beeld te geven van echte prijsverschillen. Zo zie je dat je bij het ene station vier euro méér betaalt per tank, en bij het andere station bijvoorbeeld zes euro minder."

18,15 euro verschil tussen goedkoopste en duurste tankbeurt
Bij het goedkoopste tankstation, Texaco in Baarle-Hertog, betaalde je in 2011 voor een volle tank (50 liter) gemiddeld 6,30 euro minder dan het Nationaal Prijspeil voor euro95. Bij het duurste station, Texaco in Alkmaar, werd er per volle tank gemiddeld 11,85 euro boven het Nationaal Prijspeil afgerekend. Het toont al aan dat de variatie bij hetzelfde merk erg groot kan zijn. Een andere opvallende constatering is dat ondanks de grotere concurrentie, stations in de Randstad beduidend duurder zijn dan die in het zuiden, oosten of noorden. Onbemande stations zijn ook niet, zoals vaak wordt gedacht, per definitie goedkoper dan bemande tankstations.

Niemand betaalt de adviesprijs
De vijf grote oliemaatschappijen (Shell, Esso, Texaco, BP en Total) publiceren adviesprijzen die tezamen de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) vormen. Leuk om 'spectaculaire aanbiedingen' mee te doen, maar in de praktijk hebben adviesprijzen doorgaans niets te maken met de prijs die je aan de pomp betaalt. In 2011 lag dat peil gemiddeld zo'n 7 cent onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs van de vijf grootste oliemaatschappijen.

Nieuwe app laat de echte prijsverschillen zien
Met de gratis benzine-Jip op hun iPhone kunnen autorijders profiteren van échte prijsverschillen. De app laat aan de hand van Google Maps zien bij welk tankstation in de buurt het meest valt te besparen. De prijsinformatie in de applicatie wordt daarbij dagelijks ververst. Bovendien houdt de benzine-Jip rekening met de voorkeuren en auto van de gebruiker. De iPhone benzine-Jip is gratis te downloaden in de App Store en komt ook beschikbaar voor andere smartphones.

Over het Nationaal Prijspeil
Jip haalt haar informatie dagelijks uit tienduizenden tankbeurten met euro95, diesel of LPG die worden afgehandeld bij alle tankstations in Nederland, uitgezonderd enkele stations die geen tankpassen accepteren. Aan het eind van elke dag wordt de gemiddelde literprijs berekend van alle tankstations waar die dag tankbeurten zijn geregistreerd. Dankzij het grote aantal tankbeurten is dit Nationaal Prijspeil een actuele dagprijs die goed weergeeft wat het gemiddelde prijsniveau aan de Nederlandse pomp is.

Daarna berekent Jip per tankstation waar die dag een tankbeurt is geregistreerd, hoeveel de actuele literprijs van het Nationaal Prijspeil verschilde, en berekent per tankstation het gemiddelde prijsverschil over de laatste 21 dagen. Elk station wordt in die periode vaak genoeg geregistreerd om zo een goed beeld te geven van het gemiddelde prijsverschil ten opzichte van het Nationaal Prijspeil, ook al wordt er misschien niet dagelijks een tankbeurt geregistreerd bij het betreffende station.


Bron: Krachtenbundel Jip

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

 Niemand maakt mij ook wijs dat die grote jongens geen ondelinge prijsafspraken hebben :guns:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Joepie1958

Als ze wel prijsafspraken zouden maken en de nMa (of zoiets) komt erachter dan praat je over boetes die in de tonnen tot miljoenen kunnen oplopen :twisted:
Als tankstation medewerker mag ik zelfs niet met concollega's over brandstofprijzen praten :-X
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

DeWitte

Citaat van: Joker op 07 januari, 2012, 18:59:00
Niemand maakt mij ook wijs dat die grote jongens geen ondelinge prijsafspraken hebben :guns:

:stupid:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Citaat van: Joker op 07 januari, 2012, 18:59:00
Niemand maakt mij ook wijs dat die grote jongens geen ondelinge prijsafspraken hebben :guns:

:stupid:
Proud on the South  

Joepie1958

Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

HD4ever

Wacht nog steeds op de eerste korting die we zouden krijgen, genaamd 'het kwartje van Kok'.  :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Joker

Citaat van: HD4ever op 10 januari, 2012, 17:56:39
Wacht nog steeds op de eerste korting die we zouden krijgen, genaamd 'het kwartje van Kok'.  :mrgreen:

Korting ???  Kostte een liter benzine in 1971 nog omgerekend 31 eurocent, nu is dat 1,75 euro. Daarmee is de benzineprijs 50% meer gestegen dan de inflatie .  :mrgreen:

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

DeWitte

in 1971 verdiende ik wel ook maar 50 eurocent (1 Gulden zakgeld :mrgreen:)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Citaat van: DeWitte op 14 januari, 2012, 06:30:54
in 1971 verdiende ik wel ook maar 50 eurocent (1 Gulden zakgeld :mrgreen:)

Of je dat toen "verdiende" weet ik niet, maar voor jou was dat toen meer dan genoeg.  :yes6rs:  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

@Nippon

Citaat van: Joker op 13 januari, 2012, 21:43:37
Citaat van: HD4ever op 10 januari, 2012, 17:56:39
Wacht nog steeds op de eerste korting die we zouden krijgen, genaamd 'het kwartje van Kok'.  :mrgreen:

Korting ???  Kostte een liter benzine in 1971 nog omgerekend 31 eurocent, nu is dat 1,75 euro. Daarmee is de benzineprijs 50% meer gestegen dan de inflatie .  :mrgreen:

wat zeuren we nou  :?

we roken 65 miljoen € op aan vuurwerk en dat in 3 minuten
kan dus niets anders concluderen dat er nog genoeg te halen valt bij de burger  :roll:

als de peut 3 € kost hoesten jullie dat ook op  :lol:


Joker

Citaat van: @Sambal op 14 januari, 2012, 09:29:55
Citaat van: Joker op 13 januari, 2012, 21:43:37
Citaat van: HD4ever op 10 januari, 2012, 17:56:39
Wacht nog steeds op de eerste korting die we zouden krijgen, genaamd 'het kwartje van Kok'.  :mrgreen:

Korting ???  Kostte een liter benzine in 1971 nog omgerekend 31 eurocent, nu is dat 1,75 euro. Daarmee is de benzineprijs 50% meer gestegen dan de inflatie .  :mrgreen:

wat zeuren we nou  :?


we roken 65 miljoen € op aan vuurwerk en dat in 3 minuten
kan dus niets anders concluderen dat er nog genoeg te halen valt bij de burger  :roll:

als de peut 3 € kost hoesten jullie dat ook op  :lol:

Ik ROOK geen vuurwerk. en jaag het ook niet de lucht in.  dus we ????
bovendien vangt de staat 1€ van iedere liter benzine. mag dat wat minder aub  :mrgreen:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

QuattroFrits

Citaat van: Joker op 14 januari, 2012, 09:54:28
Citaat van: @Sambal op 14 januari, 2012, 09:29:55
Citaat van: Joker op 13 januari, 2012, 21:43:37
Citaat van: HD4ever op 10 januari, 2012, 17:56:39
Wacht nog steeds op de eerste korting die we zouden krijgen, genaamd 'het kwartje van Kok'.  :mrgreen:

Korting ???  Kostte een liter benzine in 1971 nog omgerekend 31 eurocent, nu is dat 1,75 euro. Daarmee is de benzineprijs 50% meer gestegen dan de inflatie .  :mrgreen:

wat zeuren we nou  :?


we roken 65 miljoen € op aan vuurwerk en dat in 3 minuten
kan dus niets anders concluderen dat er nog genoeg te halen valt bij de burger  :roll:

als de peut 3 € kost hoesten jullie dat ook op  :lol:

Ik ROOK geen vuurwerk. en jaag het ook niet de lucht in. 

En al helemaal niet in drie minuten, ik steek helemaal geen vuurwerk meer af omwille van mijn honden, maar de jeugd wordt hier op het plein voor mijn deur afgezet en knallen van 'smorgens 10.00 uur tot de volgende morgen.

Van mij mogen ze dat overdag verbieden zodat er alleen oudejaarsdag van 23.30 tot nieuwjaarsdag 01.00 uur vuurwerk afgestoken mag worden.
Dan kunnen de huisdierenbezitters ook overdag nog eens van huis af.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

#13
in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten), hoorde ik gisteren van iemand die er recent 1 weekje was geweest, betaal je voor 1 liter schpriet +/- 0,30 eurocent (1,60 dirham)

Ze (die gekke arabieren, laat ze maar lopen  :yes6rs:) schijnen daar zelfs geen tellers voor de prijs te hebben op de tankzuil, je ziet alleen de liters die je tankt :schater:

het schijnt er ook nog lekker warm te zijn, vrouwen mogen er niet autorijden :yes6rs: :lol: (en zijn nog mooi onderdanig :mrgreen:), prachtige wegen om te scheuren (of door de woestijn)> dus wie gaat er mee emigreren?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.