KTM meeste kans op diefstal, Triumph minste

Gestart door DeWitte, 26 januari, 2012, 08:33:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Uit de cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit blijkt dat (gekentekende) motorfietsen van het merk KTM met 0,9% relatief het meeste kans lopen gestolen te worden. Van de 8400 KTM's in Nederland werden er dit jaar 73 gestolen, dit is dus 0,9 op de 100. Aprilia is een goede tweede met 66 gestolen motoren op een motorpark van bijna 8000 motoren, maar dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat dit merk ook (lichte) motorscooters heeft. Merken die motorscooters verkopen voeren overigens de overall-lijst aan, met Gilera (4,5%) als koploper, gevolgd door Piaggio, Baotian, Bisan-Lifan, Peugeot en Kymco. Qua aantallen zijn de meest gestolen motoren Honda's, maar relatief vallen de diefstallen van dit grootste merk qua motorpark juist erg mee. Triumph's worden het minst gepikt, in 2011 bemachtigde criminelen er 17 van de bijna 12.000 motoren van dit merk. Overigens zijn er vele manieren om de cijfers uit te leggen, het kan immers ook wat zeggen over de mate van daadwerkelijk gebruik per merk. Zo loopt een motor die dagelijks wordt gebruikt veel meer kans gestolen te worden dan een klassieker die maar zelden op straat komt.

Op de lijst van motoren die als gestolen worden opgegeven zijn "zelfbouw" en "eigenbouw" ook opvallend in trek bij dieven. Aangenomen wordt dat dit bijna altijd om Harley-Davidsons gaat, die via een omweg op kenteken zijn gezet. Het terugvindpercentage van Harley Davidson is overigens zoals ieder jaar het laagst met 9,6 %, van de gestolen BMW's komen er met 39% de meeste terug. Qua leeftijd is bij 3 jaar de kans op diefstal het grootst. De categorie "20 jaar en ouder" is zelfs nog groter, maar dit overspant een enorm aantal motoren en bouwjaren. Nieuwe motoren worden overigens in het eerste jaar relatief weinig gestolen.

De totale diefstal van motorrijwielen is in 2011 van 1867 in 2010 tot 1996 in 2011 met bijna 7% gestegen en hierdoor weer in de buurt van piekjaar 2009 (2002 gestolen). De diefstallen vinden vooral plaats in de regio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In de politieregio's Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond en Haaglanden werden 200 of meer motorrijwielen gestolen; ze zijn gezamelijk verantwoordelijk voor ruim 43 % van de diefstallen van alle motorrijwielen in 2011. Eén op de vijf gestolen motorrijwielen werd binnen de politieregio Amsterdam-Amstelland gemeld.

Quads hebben in het kentekenregister een eigen voertuigklasse maar zijn gekentekend als personenvoertuigen. Met 1,4% ligt het diefstalrisico relatief hoog. Er werden 170 quads en 20 trikes gestolen, waarvan respectievelijk 19 quads en 8 trikes werden teruggevonden. 45% (77) van de gestolen quads werd in de provincie Brabant en Limburg gestolen. Er werden daar 8 teruggevonden. Ook politieregio Gelderland Midden, Rotterdam Rijnmond en Haaglanden vallen met respectievelijk 12, 11 en 10 diefstallen op.  Van de twintig gestolen trikes werden er zes in Amsterdam-Amstelland gestolen en vijf in Rotterdam-Rijnmond.

De betreffende cijfers zijn afkomstig van RDW gebaseerd op het kentekenregister.

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

En die van mij is dus een van de 117 in Limburg. Daarom heb ik nu een Triumph  :mrgreen: :mrgreen:

Joker

En die KTMs jatten ze beslist voor de onderdelen  :rofl:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

hmm, is wel erg relatief allemaal.

Waarom zou je in godsnaam stellen dat zelfbouw in trek is bij de jatters omdat er maar liefst 10 per jaar gestolen worden ? 

En als er 4 aprillia's meer ingeladen waren geweest hadden ze een tie-break met KTM ?  :dunno:    (overigens weinig Aprilia's in Ned volgens dit lijstje ? )

Als je een exclusief merk hebt met bijv. maar 200 exemplaren in Nederland en er wordt 1 aanhanger met 2 van die puppies erop gejat, heb je dan sta je meteen bovenaan met je risico volle brommers.

Persoonlijk denk ik nog altijd dat het beter voor mijn garagepoort is dat er een KTM binnen staat dan een Harley  :yes6rs:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Ja, en gewoon staan dat lukt zelfs een KTM nog  :lol:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Wat wel blijkt uit bovenstaand kaartje dat het aantal diefstallen in Zuid Limburg veel hoger is dan in de meeste delen van het land.  :evil:

karz

idd  :evil:  , maar ik denk dat je dat evenredig kan trekken met het inwoner aantal , dat is ook hoger dan de meeste delen van het land
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

@Nippon

zo te zien worden de meeste BMW's weer terug bezorgd  :?

zijn ze zo lelijk :mrgreen:


Joepie1958

 :stupid:
gelukkig wel, daardoor lijkt de gemiddelde rijder knapper :yes6rs: :yes6rs:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.