Cijfers motorgebruik CBS/BOVAG-RAI/RDC/ANWB/CBR

Gestart door HD4ever, 04 maart, 2012, 15:36:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HD4ever

* In het totaal rijden er in Nederland ruim 683.050 motoren;

* De gemiddelde motorrijder rijdt 3.800 kilometer per jaar;

* In het totaal zijn er zo'n 20 importeurs actief op de Nederlandse markt die ieder beschikken over een eigen dealer netwerk. In Nederland zijn ruim 400 motordealers actief;

* Sinds 2008 neemt de verkoop van nieuwe motoren af in Nederland. In 2008 werden er nog 16.947 nieuwe motoren verkocht, in 2009 was de eerste daling te zien naar 14.304, in 2011 waren dit er 10.859;

* Jaren lang waren de Japanse merken marktleider in Nederland. Sinds 2010 is deze koppositie overgenomen door BMW;

* Voornamelijk de zwaardere modellen doen het goed doen in de verkoop; de meeste motoren worden dan ook in de klasse boven de 950 cc verkocht;

* Van oudsher worden de tour-motoren het meest verkocht, maar de laatste jaren zijn de zogenaamde street-motoren en de all road motoren sterk in opkomst;

* De meeste motor eigenaren zijn tussen de 46 en 55 jaar oud, dit betreft 32,2% van alle motorbezitters. De groep van 36 tot 45 jaar volgt dan met 27,8%. De groep tussen 18 en 21 jaar is minimaal, dit betreft maar 1% van de motorbezitters;

* Bijna een half miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs, maar hiervan maakt slechts de helft actief gebruik van het rijbewijs (AVV, 2003);

* Voor motorfietsen gelden dezelfde verkeersregels als voor gemotoriseerde vierwielers.

* In geval van file mogen motorrijders langzaam langs de file rijden. Er is een gedragscode (geen wettelijke verplichting) die onder andere stelt dat dit alleen mag als de auto's langzamer dan 40 km/uur rijden. De motorrijder mag dan maximaal 10 km/uur sneller rijden dan de auto's die hij passeert. Op wegen met meer dan twee rijstroken zou de motorrijder moeten kiezen voor een positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

* Iedereen die achttien jaar of ouder is en in het bezit van een rijbewijs A, mag met een motor rijden. Het A rijbewijs is levenslang geldig, maar er moeten wel een aantal examens voor behaald zijn: een theorie-examen en het praktijkexamen. Dit laatste bestaat uit twee delen: voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD). Om het praktijkexamen voor de motor (categorie A) te kunnen doen moet je geslaagd zijn voor het theorie-examen. Oók als je het rijbewijs voor de personenauto (categorie B) al hebt.

Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om de eerder gemelde cijfers bij 'Facts en Figures' om te zetten in een paar eenvoudige rekensommen.

Een aantal jaarlijks terugkerende kosten posten voor de motorrijder die binnen stromen bij de Overheid zijn:

Motorrijtuigenbelasting zeker per jaar zo'n € 71.037.200,=
De accijns, BTW en andere heffingen op de brandstof, € 560.647.440
BTW en BPM op nieuw aangeschafte motoren resp. € 14.737.214,= en € 10.553.996,=

Tel daarbij ook bij op dat de gemiddelde motor rijder per jaar ook nog eens zo'n € 500,= uitgeeft aan beschermende kleding, motor helm en reparaties/veranderingen. Een drankje en een hapje op een terrasje onderweg, tijdschriften, bezoek aan een beurs...... noem maar op. Ook nog eens goed voor een BTW afdracht van € 54.529.202,=

Motorrijdend Nederland, waarvan de meeste hobby rijders zijn, hebben in 2011 en dat is absoluut laag ingeschat, zo'n € 711.505.051,= bijgedragen aan de portemonnaie van Minister Jan-Kees de Jager. Een respectabel bedrag denken wij zo.

"Four wheels move the body. Two wheels move the soul"

Motorrijtuigenbelasting:
De populaire benaming is wegenbelasting. Deze heffing wordt geheven over het bezit van een motor en niet over het gebruik. Of iemand veel rijdt of weinig, het bedrag is gelijk. De motorrijtuigenbelasting wordt opgelegd door de centrale overheid  en geïnd door de belastingdienst. Daar bovenop betalen houders van motoren 'provinciale opcenten'. Hoe hoog dat bedrag is, is afhankelijk van de provincie waarin men woont.

De rekensom:
683.050 motoren, betalen jaarlijks een motorrijtuigenbelasting heffing van gemiddeld € 104,=.
Jaarlijkse is motorrijdend Nederland goed voor een bedrag van € 71.037.200,= aan motorrijtuigenbelasting.

Brandstof:
De prijsopbouw van een liter Euro 95 is grofweg te verdelen in twee delen. Zo is 41% van de literprijs aan de pomp de gemiddelde producenten prijs, distributie en de handelsmarge. De heffingen (Accijns, brandstoffen belasting etc.) en de BTW nemen de andere 59% voor hun rekening.

    Gemiddelde      BP   Esso     Shell      Texaco    Total
              landelijke
              adviesprijs
Euro95    1.803         1.799   1.799     1.799       1.809      1.809

Laatste prijs wijziging 2 maart 2012 (Bron: ANWB)


Alle 683.050 motoren, rijden gemiddeld 3.800 km per jaar, uitgegaan dat de motor 1:20 rijdt.

(Bron vermelding: CBS/BOVAG-RAI/RDC/ANWB/CBR
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

R-yen

Dat verbruik kan ik niet plaatsen, de rest geloof ik wel  :yawn:

Motzippaldy

Citaat van: R-yen op 04 maart, 2012, 16:34:22
Dat verbruik kan ik niet plaatsen, de rest geloof ik wel  :yawn:

:stupid:

Moet nog geld van boetes bij komen  :-X
Proud on the South  

SuzukiLimburg

Citeer* In geval van file mogen motorrijders langzaam langs de file rijden. Er is een gedragscode (geen wettelijke verplichting) die onder andere stelt dat dit alleen mag als de auto's langzamer dan 40 km/uur rijden. De motorrijder mag dan maximaal 10 km/uur sneller rijden dan de auto's die hij passeert. Op wegen met meer dan twee rijstroken zou de motorrijder moeten kiezen voor een positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

Deze ongeschreven regel was mij onbekend. Ik had altijd in mijn hoofd dat je tussen de auto's door mocht zolang het verkeer niet harder dan stapvoets reed, dus echt filerijden. Maar blijkbaar mag je dus met 50 km/h tussen de auto's door als zij 40 km/h rijden. Goed om te weten.

Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

@Nippon

gemiddeld 3.800km  :oops:

dus vele hebben 'm voor de frikandellen ritten   :mrgreen:

SuzukiLimburg

Dat valt wel mee als de tekst klopt. 683.000 motoren die gemiddeld 3800km rijden is dus 2.595.400.000km in totaal.
Aangezien er maar een kwart miljoen motorrijders actief hun motorrijbewijs gebruiken komt dat neer op 10.380km per motorrijder. Lijkt mij toch wel ruim overdreven.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!