Triumph’s supertoermotor: de gloednieuwe 1215cc Triump Trophy

Gestart door DeWitte, 23 juni, 2012, 05:20:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Triumph Motorcycles betreedt de wereld van de groottoeristen met de introductie van de geheel nieuwe, cardanaangedreven Triumph Trophy. De Trophy is binnen 18 maanden het derde geheel nieuwe model van de motorfabrikant uit het Britse Hinckley. Hiermee bevestigt Triumph haar voortdurende investering in design, technologie en engineering. De geheel nieuwe Trophy is uitgerust met een scala aan technologische hoogstandjes, waarvan een zeer groot deel tot de standaarduitrusting behoort. In het hart van de Trophy huist hetzelfde karakteristieke driecilinder motorblok dat ontwikkeld werd voor de winnaar van bijna alle vergelijkingstesten, de Tiger Explorer. De cardan-aangedreven, 1215cc 'triple' levert een indrukwekkende 134pk bij 8900 toeren, terwijl 120 Nm koppel bij 6450 tpm moeiteloos enorme trekkracht levert wanneer dat nodig is. Als waarborg van de optimale mate van comfort is de motor voorzien van een in tegengestelde richting roterende balans-as, om alle krukastrillingen glad te strijken. Via een cardanoverbrenging met torsiedemper wordt het vermogen van de versnellingsbak naar de aandrijfas overgebracht. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een 'metalastic' aandrijfas, waarmee een bepaalde hoeveelheid flex in de cardan-as aanwezig is. De combinatie van deze functies garandeert een verfijnde aandrijflijn en een perfect rijwielgedeelte, wat ervoor zorgt dat het vermogen altijd op een soepele en beheersbare manier beschikbaar is.





Een uitgebreid test-en ontwikkelingsprogramma heeft het frame geperfectioneerd, om zo hoogwaardig toercomfort te bieden terwijl de rijder steeds maximaal gevoel blijft houden met het asfalt. Het gebruik van ride-by-wire-technologie faciliteert zowel traction control en cruise control, als het optimaliseren van het rendement van het motorblok en het brandstofverbruik. Er zijn daarnaast veel inspanningen gedaan om met de aerodynamisch geoptimaliseerde stroomlijn maximale bescherming tegen weer en wind te bieden. Het elektrisch verstelbare scherm kan 16,4 cm omhoog en heeft een geheugenfunctie die zich na het starten automatisch aanpast naar de laatst ingestelde positie. Het comfort van de berijder en passagier wordt verder uitgebreid met een reeks aan zadelopties, waaronder een verwarmd voor- en achterzadel. De zithoogte kan voor de berijder bovendien worden ingesteld tussen 800 en 820mm.
Er komen tegelijkertijd twee modellen beschikbaar: de Trophy en de Trophy SE. Beide modellen kunnen worden gekozen in Pacific Blue of Lunar Silver kleurstelling. Ook zijn beide modellen standaard uitgerust met positionele koplampaanpassing, middenbok, zithoogteverstelling voor de bestuurder, afsluitbaar kuipcompartiment met 12V stopcontact, een 26 liter brandstoftank en Triumph's unieke Dynamic Lugage System (TDLS).

Het Triumph Dynamic Luggage System zorgt voor continu behoud van evenwicht in het frame door een ontkoppeling van de massa van de koffers. Elke koffer heeft de mogelijkheid maximaal 5 graden te bewegen, waardoor de stabiliteit van de motorfiets zelf geoptimaliseerd wordt. Naast 31 liter bergruimte per zijkoffer, kan extra opslagruimte worden gecreëerd met de optionele 55 liter "Plug and Play" topkoffer. De topkoffer beschikt over een 12V-aansluiting aan de binnenkant, waarmee gemakkelijk een camera, telefoon of een ander elektrisch apparaat opgeladen kan worden terwijl u onderweg bent. De "plug and play"-functie maakt een eenvoudige montage en demontage gemakkelijk, zonder de noodzaak kabels of draden aan te sluiten of los te koppelen.

De Trophy SE vertegenwoordigt het topsegment en biedt onderdak aan een krachtig, geïntegreerd audio-systeem met Bluetooth-technologie, USB-input en iPod / mp3-speler compatibiliteit. De SE is verder voorzien van extra instelbare elektronische vering van WP, die wordt bediend via een ergonomisch ontworpen "cube"-schakelaar. Berijders kunnen hiermee naar eigen voorkeur kiezen uit de demping-instelling Sport, Normal of Comfort, gecombineerd met de belading van de motor: Solo, Solo plus bagage of passagier. Alle instellingen zijn  eenvoudig te selecteren en te bekijken via een LCD-scherm. Het gebruiksgemak en de functionaliteit zorgen ervoor dat persoonlijke instellingen eenvoudig kunnen worden aangepast met een druk op de knop. De SE is standaard ook uitgerust met het Tyre Pressure Monitoring System van Triumph, wat door continu controle van de bandenspanning voor een extra niveau van veiligheid zorgt. Een geïntegreerde 12V stekker biedt de passagier daarnaast de mogelijkheid extra accessoires toe te voegen. De Trophy is ontwikkeld met ruime 16.000 km service-intervallen, waarbij groot onderhoud zelfs pas bij 32.000 kilometer noodzakelijk is.

De nieuwe Trophy krijgt zijn eerste publieke optreden tijdens de Triumph Tridays in Neukirchen, Oostenrijk van 22 tot 24 juni 2012, en zal nog eens te zien zijn tijdens het Triumph Live-evenement in Mallory Park, Leicestershire van 31 augustus tot 2 september 2012.
De rijdende kennismaking van de pers met de Trophy en de Trophy SE gaat dan begin september plaatsvinden, waarna de eerste motorfietsen in november 2012 bij de dealers zullen arriveren. De prijs zal begin september bekend gemaakt worden.

• Karaktervolle driecilinder. 1215cc motorblok met 134pk en 120Nm koppel bij slechts 6.450 toeren per minuut.
• Nagenoeg geen onderhoud door robuuste cardan-as.
• Subliem rijcomfort in combinatie met Triumph's bekende, dynamische rijeigenschappen.
• De technologisch meest geavanceerde Triumph met ride-by-wire, traction control, cruise control, elektronische verstelbare vering, elektrisch verstelbaar scherm, geïntegreerd audio-systeem met Bluetooth-functionaliteit, gekoppeld ABS en bandenspanning-monitorsysteem.
• Triumph bagagesysteem standaard, combineert praktische inzetbaarheid met dynamische stabiliteit.
• Verlengde service intervallen en twee jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.
• Verkrijgbaar bij Triumph Motorcycle dealers vanaf november 2012.



Bron: Triumph Motorcycle Benelux


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

HD4ever

Het lijkt toch allemaal erg op elkaar. De z.g. sport tour motoren zoals deze Triumph, de Pan European of de FJ1300.
Zoek de verschillen  :shock: Zelfs de lelijke uitlaten van de FJ1300 zitten op deze Triumph  :yes6rs:
Dan vind ik de echte tour motoren zoals de dikke Kawa Voyager toch wel veel mooier. Maar ja, dat is dan weer een V2 clone van de HD Electra-glide!  :-X Erg mooi is ook de Honda Valkery Interstate. Een dikke tourbuffel met het Goldwing 6 cilinderblok.  :worship-cool:

"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

@Nippon

je moet eens 10x heel snel met de ogen knipperen  :yes6rs:

dan zie je 'n beemer  :mrgreen:


HD4ever

Citaat van: @Sambal op 23 juni, 2012, 14:08:16
je moet eens 10x heel snel met de ogen knipperen  :yes6rs:

dan zie je 'n beemer  :mrgreen:

Had je soms een epileptische aanval dat je zo zat te knipperen?   :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

@Nippon

Citaat van: HD4ever op 23 juni, 2012, 15:31:35
Citaat van: @Sambal op 23 juni, 2012, 14:08:16
je moet eens 10x heel snel met de ogen knipperen  :yes6rs:

dan zie je 'n beemer  :mrgreen:

Had je soms een epileptische aanval dat je zo zat te knipperen?   :mrgreen:

ik zou 't spontaan krijgen als ik al de afkortingen lees wat op die brommer zit  :-X
lachwekkend gewoon  :?
lelijk is 't niet, zal ook niet verkeerd rijden