de Dualflex helm

Gestart door DeWitte, 16 oktober, 2012, 05:52:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Dualflex uit Oostenrijk heeft op de Intermot een nieuw helmontwerp gepresenteerd. Ze hebben volgens eigen zeggen de traditionele  helm hiervoor als het ware opnieuw ontworpen. Ten opzichte van een conventionele helm volgt de Dualflex helm de natuurlijke vorm van de schedel en is daarom aan de zijde van de kin vernauwd. Het revolutionaire aan deze helm bestaat uit een klapsysteem. De helm heeft twee klapdelen die zijdelings openklappen, waardoor het op- en afzetten van de helm  wordt vergemakkelijkd. Grote voordeel van dit systeem is dat in geval van een valpartij de hulpdiensten de helm zonder kans op verdere verwondingen af kunnen nemen.

Levering van de helm zal nog enkele maanden op zich laten wachten. Het concept is echter wel gereed en gepatenteerd maar Dualflex heeft nog geen fabrikant gevonden die de Dualflex helm gaat produceren.




Presentation for Intermot
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Geen slecht idee denk ik. het verbaast me overigens nog steeds dat er geen nog geen helmen
op de markt zijn waarbij de harde schaal is vervanggen door een zacht schokabsorberend
materiaal. Simpel gezegd . een soort gummie helm dus.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

acid

Sorry, moest meteen hier aan denken:

...Wie later remt, is langer snel...

DeWitte

Citaat van: acid op 16 oktober, 2012, 21:39:57
Sorry, moest meteen hier aan denken:



Je schoonmoeder? :shock:

;)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

acid

...Wie later remt, is langer snel...

DeWitte

yep, ik heb er ook ene uit Kirchroa :rofl:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Citaat van: Joker op 16 oktober, 2012, 19:46:27
Geen slecht idee denk ik. het verbaast me overigens nog steeds dat er geen nog geen helmen
op de markt zijn waarbij de harde schaal is vervanggen door een zacht schokabsorberend
materiaal. Simpel gezegd . een soort gummie helm dus.

De schaal moet een bepaalde sterkte hebben om de krachten over een groter oppervlak te verdelen. Met joemmie gaat dat niet lukken.

Joker

Maar als "joemie" de klap zou absorberen dan hoef je helemaal niet zoveel impact te verdelen
ik zie het dan als een soort kreukelzone. geen harde joemie dus want dan blijf je over de weg stuiteren  :lol:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

R-yen

Joemie kan de klap niet genoeg absorberen, tenminste, niet zo goed als het schuim in combinatie met de hardere buitenschaal.

Hier ook een stukje over de opbouw van een helm geleend van motorfun
CiteerDe buitenschaal heeft tot doel een klap op te vangen, de energie over een groter vlak te verdelen en hiermee een deel van de slagenergie te absorberen. De buitenste laag is erg hard, maar zo ontworpen dat deze bij een hevige klap samentrekt. Hierdoor wordt energie die vrijkomt bij de klap afgevoerd, zodat de kracht vermindert die uiteindelijk je hoofd bereikt. De binnenste laag is even belangrijk bij het absorberen van deze energie als de buitenschaal. Deze laag is meestal gemaakt van polystyreen. Deze dichte laag dempt en absorbeert de schok als de helm stopt en je hoofd nog wil bewegen.

De buiten- en binnenlaag trekken beide samen als deze hard geraakt worden, waarbij de krachten van de botsing door het materiaal van de helm gevoerd worden. Hoe meer botsingsenergie geabsorbeerd of afgevoerd wordt, hoe minder van deze energie je hoofd kan beschadigen. Sommige helmlagen laten van elkaar los bij een botsing. Andere breken of scheuren; dit alles met als doel de schok te absorberen.

Joker

En toch. die harde schaal van wat voor materiaal ook . met "tempex" binnenwerk gebruiken ze al minstens 40 jaar.  Het word tijd voor wat nieuws.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

QuattroFrits

Citaat van: Joker op 19 oktober, 2012, 18:33:45
Het word tijd voor wat nieuws.

Als jij er wat op gevonden hebt, horen wij dat heel graag. :yes6rs:

wel graag veiliger en lichter dan de huidige helmen.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.