Officieel: nieuwe Europese regels motoren + reacties

Gestart door DeWitte, 21 november, 2012, 15:46:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Het Europese Parlement heeft gisteren de nieuwe regelgeving goedgekeurd waarmee motoren veiliger en milieuvriendelijker moeten worden. De regels zijn vanaf 2016 van toepassing op alle twee- of driewielige motorvoertuigen en quads, van bromfietsen tot zware motoren. Deze groep voertuigen vertegenwoordigt slechts 2% van het verkeer, maar is goed voor 16% van de dodelijke ongelukken op Europese wegen. Daarom keurden de Europarlementariërs strengere veiligheidsregels goed en stemden zij ook in met striktere doelstellingen op het gebied van uitstootgassen. "Natuurlijk is veilig motorrijden vooral de verantwoordelijkheid van de bestuurder, maar er is nog ruimte om motoren veiliger en schoner te maken", zei Wim van de Camp (EPP, NL), die de resolutie door het Parlement heeft geloodst.
Veiliger
Onder de nieuwe regels moet elke "zwaardere" motor (boven de 125 cc) over een antiblokkeersysteem (ABS) beschikken. Lichtere motorvoertuigen (onder de 125 cc), waaronder scooters, kunnen uitgerust zijn met ABS of een gecombineerd remsysteem.
Aan het einde van 2019 moet de Commissie een kosteneffectiviteitanalyse maken met aanbevelingen of de regels herzien moeten worden en beslissen of ABS ook verplicht moet worden voor kleinere motorvoertuigen.

Europarlementariërs zien ook het belang van maatregelen om de zichtbaarheid van motorvoertuigen en -rijders te verbeteren. Hiervoor zal de verlichting bij het starten van de motor in de toekomst automatisch aan moeten gaan.

Schoner
Voertuigen uit de voertuigcategorie L stoten onevenredig veel vervuilende stoffen uit. Europarlementariërs willen daarom de emissienorm Euro 4 in 2016 uitbreiden naar motorvoertuigen, in 2017 naar bromfietsen en vanaf 2020 de emissiestandaard Euro 5 naar alle twee- en driewielige voertuigen.

Europarlementariërs ondersteunden ook de geleidelijke introductie van geavanceerde On-Board Diagnostics (OBD), om storingen te monitoren en zo informatie over uitstootgassen eenvoudiger inzichtelijk te maken zodat het voertuig direct gerepareerd kan worden. De nieuwe regelgeving moet nog formeel worden goedgekeurd door de EU-lidstaten. Het zal vanaf 2016 van toepassing zijn op nieuwe twee- en driewielige voertuigen en quads.


Bron: Persbericht Europees Parlement - PLENAIRE VERGADERING Vervoer / Consumenten − 20-11-2012


Persbericht CDA: Veiliger en milieuvriendelijker motorrijden
Na intensieve onderhandelingen met de Raad en de Europese Commissie is vandaag met grote meerderheid het rapport 'Goedkeuring en markttoezicht van twee- en driewielige voertuigen en quads' in eerste lezing goedgekeurd door de plenaire vergadering in Straatsburg.

Rapporteur Wim van de Camp: "Ik ben tevreden met het behaalde resultaat. Natuurlijk is veilig rijden de eerste verantwoordelijkheid van de rijder zelf, maar ik denk dat er zeker nog winst te behalen valt met de technische aspecten van het voertuig".

De verordening verplicht de fabrikanten om zwaardere motoren (>125 cc) te voorzien van een anti-blokkeer remsysteem (ABS). De lichtere motoren (<125 cc) en scooters krijgen een anti-blokkeer remsysteem en/of een gecombineerd remsysteem.

De Europese Commissie maakt voor 1 januari 2020 een kosten-effect analyse naar de verplichte ABS en het gecombineerde remsysteem voor scooters. Van de Camp: "Deze maatregel moet leiden tot minder ongelukken en dus minder slachtoffers op de Europese wegen".

Strengere eisen aan de uitlaatgassen verbeteren bovendien het milieu.Om de industrie meer tijd te geven om aan de nieuwe eisen en verantwoordelijkheden te voldoen is de invoeringsdatum van de Verordening met twee jaar verlengd van 1 januari 2014 naar 1 januari 2016.

De nieuwe verordening vereenvoudigt de regels en technische eisen voor voertuigen zoals motoren, mopeds, scooters en quads in de Europese Unie, ca. 30 miljoen stuks totaal

Persbericht: Reactie MAG
Europees Parlement neemt nieuwe regelgeving aan over toelating motorfietsen

Vandaag heeft het Europese Parlement met grote meerderheid van stemmen de nieuwe regels aangenomen welke gaan over de toelating van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (brom- en motorfietsen), trikes en quads.

Milieumaatregelen
Door deze regels moeten nieuw toegelaten lichte motorvoertuigen behalve bromfietsen vanaf 2016 voldoen aan strengere emissie-eisen conform de Euro-4 norm. Vanaf 2017 geldt dit ook voor bromfietsen. Vanaf 2020 gelden voor alle motorvoertuigen de eisen volgens de Euro-5 norm. Verder zullen de motorvoertuigen in de toekomst voorzien moeten worden van een systeem, dat storingen in het motormanagement zichtbaar maakt (OBD, On Board Diagnostics), waardoor onnodige vervuiling wordt tegengegaan. De laatste milieumaatregel is een duurzaamheidseis. Hiermee is het aan de fabrikanten om te garanderen, dat gedurende 35.000 km (20.000 km voor lichtere motorfietsen) de oorspronkelijke milieugrenswaarden niet worden overschreden.

Veiligheid
Verder gelden vanaf 2016 ook nieuwe regels omtrent de veiligheid. Alle nieuwe motorvoertuigen boven de 125 cc moeten worden voorzien van een anti-blokkeerinrichting (ABS) op de remmen. Voor lichtere motorfietsen geldt een verplichting om voor- en achterrem aan elkaar te koppelen of ABS. In de toekomst vindt nader onderzoek plaats naar de effecten van deze maatregel, waardoor ABS mogelijk alsnog verplicht gesteld kan worden. Een andere veiligheidsmaatregel is een verplichting om bij het starten van de motor automatisch dagrijverlichting of dimlicht te laten ontsteken.

Zelf sleutelen
In de nieuwe regels is ook een bepaling opgenomen, dat lichtere categorieën motorfietsen zodanig worden gefabriceerd, dat latere wijzigingen aan de aandrijflijn niet meer mogelijk zijn. Op aandringen van de FEMA, het Europese samenwerkingsverband van de belangenverenigingen voor motorrijders (waaronder MAG Nederland) is deze regel niet van toepassing verklaard op de zwaardere motorfietsen.

Visie MAG
De MAG, belangenvereniging voor motorrijders in Nederland, is niet ontevreden over de maatregelen. MAG-secretaris Dolf Willigers hierover: "Vooral over de duurzaamheidseis zijn we tevreden, al had van ons die beperking tot 35.000 kilometer best wel wat langer gemogen. Al met al vinden wij dit een afgewogen pakket maatregelen, dat bijdraagt aan veiliger en schonere motorfietsen, zonder al te hoge kosten voor de motorrijder. Wij hopen, dat deze maatregelen ook bijdragen aan een verdere acceptatie van de motorfiets als een goed alternatief voor de auto in het dagelijkse verkeer".

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Zou een "schonere" motor nu echt bijdragen aan het verhogen van de veiligheid ?  :whipping:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

QuattroFrits

Citaat van: Joker op 22 november, 2012, 18:22:10
Zou een "schonere" motor nu echt bijdragen aan het verhogen van de veiligheid ?  :whipping:

:yes6rs: De mensen die achter je rijden, rijden dan niet in zo'n dikke mistwolk.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

m@rtijn

Natuurlijk is ABS, betere verlichting veiligheid verhogend...maar...
ik zie meer in betere motoropleiding!! Collega recent zijn rijbewijs gehaald. De opleidimg is tegenwoordig erg goed. Eerst uitgebreid op terrein bijzonder verichtingen oefenen, bochten, draaien, slalom...en dan pas de weg op!

Hier in Belgie mogen ze al naar 8 lessen examens doen. En ze slagen ook nog!
En zonder rijbewijs op 'n 250 cc (25kw) rondrijden... Die gaan ook best hard!!

De oude garde in Belgsj heeft zelfs hun motorrijbewijs bij hun autorijbewijs erbij gekregen!! Dus die hebben nooit een opleiding gehad..Ik weet niet hoe het in de rest van Europa zit, maar ik kan er wel naar raden.
off-line

@Nippon

allemaal leuk en aardig "meer regels,betere opleiding,meer techniek en electronica"  :yawn:
maar als in je kop niet goed zit (zotten en trollen) dan houd 't op  :roll:

QuattroFrits

Citaat van: @Sambal op 23 november, 2012, 06:58:17
maar als in je kop niet goed zit (zotten en trollen) dan houd 't op  :roll:

Zeker weten.  :yes6rs:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.