het lawaaidraadje

Gestart door DeWitte, 08 november, 2005, 19:46:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Hoe gevaarlijk is motorrijden zonder gehoorbescherming?
De veilige en wettelijke grens waaraan het gehoor mag worden blootgesteld is 80 decibel. Regelmatig lawaai boven 80 decibel leidt onherroepelijk tot gehoorbeschadiging.

Windruislawaai is voor motorrijders het grote probleem. Behalve de kans op een gehoorbeschadiging maakt windruis ook moe. Geen enkele helm biedt hiertegen voldoende bescherming.

Officiële metingen van de politie laten zien dat de grens van 80 decibel al zeer snel overschreden wordt. De volgende waarden geven dit aan en laten tevens zien hoe snel de maximale belastingstijd is bereikt.

snelheid / windruislawaai / max. belastingstijd
100 km/u / 94 dB / 15 minuten!
120 km/u / 98 dB / 7 minuten!
140 km/u / 102 dB / 3 minuten!
160 km/u / 106 dB / 90 seconden

Lawaai is in het bijzonder bij helmen "uit": Terwijl de beschermende werking aan strenge normen wordt getoetst, zijn de aërodynamica, akoestiek en ventilatie niet officieel geregeld. Motorrad Reisen und Sport nam de elite onder de helmen mee de windtunnel in en verzamelde feiten. Over de akoestische eigenschappen hebben we een samenvatting gemaakt.

Officiële cijfers zijn er niet: De schattingen hoeveel nieuwe motorhelmen er elk jaar in Duitsland worden verkocht, lopen sterk uiteen, van 800.000 tot 1,5 miljoen. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden en in elk geval wordt met dit type hoofdbescherming behoorlijk veel geld omgezet.

Akoestiek
Tweede deel van de testprocedure: de akoestische metingen. Voor deze testroutine zit een dummy met kunsthoofd op een onbeklede motor, waarbij de windtunnel snelheden simuleert van 100 en 130 km/h. Er worden hier opmerkelijke verschillen gevonden. De stilste helm, de Schuberth S1, produceert bij deze snelheden 81,6 resp. 88,1 decibel (A). Het rumoerigste testobject, de Shoei XR 1000, slaat zijn drager bij dezelfde snelheden met 99 en 105,2 dB (A) om de oren. Ter vergelijking: Een pneumatische hamer maltraiteert de omgeving met 100dB (A). Volgens de Duitse voorschriften voor maatregelen ter bescherming van de werknemer (vergelijkbaar met ARBO) mag men op de werkplek maximaal één uur per week aan 101 dB (A) blootgesteld worden.
De Shoei is echter niet de enige herrieschopper in dit vergelijkende onderzoek. Bij de aanbevolen maximumsnelheid op de autosnelweg maltraiteren ook de Arai RX-7, IXS HX 600, KBC AR-1, OGK FF4, Suomy SPEC 1R en X-Lite X-901 hun eigenaars met meer dan 100 dB (A). Dat het stiller kan, bewijzen de Baehr Silencer II, BMW SportIntegral en Schuberth S1. Wie wil weten hoeveel geluid de helmen bij 200 km/h doorlaten, kan als globale regel hanteren: waarde bij 100 km/h plus 12. In principe zijn de helmen volgens deze formule bij 200 ongeveer tweemaal zo rumoerig als bij 100 km/h, want een toename met 7 decibel (A) is een verdubbeling van het geluidsvolume. Dit betekent bijvoorbeeld dat de Vemar VSX zijn drager bij 200 km/h met bijna 106 dB (A) opzadelt.
Het lawaai op zich is één kwestie, de geluidssamenstelling een andere. Bij sommige helmen ontstaat een fluittoon, bij andere loeit de wind om de spoiler en weer andere ruisen of brommen. Dat kan een kunsthoofd niet vaststellen, hoe slim hij ook is, dus hier is de beurt aan het menselijke oor. Dat merkt op dat de minder dan gemiddeld rumoerige Shark 1974 RSR op de zenuwen werkt door een duidelijk waarneembaar geloei bij het achterhoofd. En dat de Arai even hard fluit als de KBC of de Schuberth en de BMW bij geopende vizierventilatie.
Hierbij moet het feit worden vermeld dat men bij een stille helm bijgeluiden hoort die bij een rumoerige helm in de herrie opgaan. De vakman spreekt hier van het "camouflage-effect". Interessant is dat er nauwelijks een verschil in de dB-meting wordt gevonden tussen geopende of gesloten luchttoe- en -afvoer. Het verschil ligt rond één decibel; de motorrijder neemt dit verschil in het geheel niet waar. In dezelfde orde van grootte ligt de verandering van geluidssterkte door het bevestigen of demonteren van een windgeleider onder de kin (indien mogelijk).
Toch blijft per saldo de constatering dat iedere motorrijder die gedurende langere tijd met de voorgeschreven maximum snelheid of meer over de autosnelweg snelt, zijn oren op den duur een dienst bewijst met oordoppen.


Producent / Model / dB bij 100 km/uur / dB bij 130 km/uur

Arai   RX 7   94,1/    100,1
Baehr   Silencer II   90,1/   95,3
BMW   SportIntegral   86,3/   92,4
IXS   HX 600   96,3/   101,9
KBC   AR-1   94,5/   100,4
OGK   FF4   95,8/   120,1
Premier   Avenger   93,4/   98,9
Schuberth   S1   81,6/   88,1
Shark   RSR   91,6/   97,3
Shoei   XR 1000   99,0/   105,2
Suomy   SPEC 1R   96,4/   102,0
Uvex   Supersonic   91,2/   97,8
Vemar   VSX   93,9/   99,4
X-Lite   X-901   93,9/   100,6

Bron MAG / Motorrad Reisen und sport
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joepie1958

Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Busaberke

Ik gebruik de oordoppen eigenlijk te weinig!  :oops:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Karin


DeWitte

Citaat van: "Karin"Ook altijd oordoppen.

die zitten toch standaard ingebouwd bij vrouwen :rofl:

:oops: sorry flauwe grap :mrgreen:

iig ik heb ze altijd bij me (in me jas in een mooi rvs kokertje) en vergeet ze meestal in te doen  :banghead4rv:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Busaberke"Ik gebruik de oordoppen eigenlijk te weinig!  :oops:
:stupid:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Mounty

ik heb genoeg van die wegwerpdingen..maar nog niet gebruikt...
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Karin

Citaat van: "FZ_Ron"ik heb genoeg van die wegwerpdingen..maar nog niet gebruikt...

Je moet ook goede kopen  :wink: Je wilt namelijk wel de geluiden op de weg en je motor horen.

Heb zowel de harde (op maat gegoten) als zachte oordoppen (alpine). En die zachte bevallen me stukken beter qua windruis.

Karin

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Karin"Ook altijd oordoppen.

die zitten toch standaard ingebouwd bij vrouwen :rofl:

:oops: sorry flauwe grap :mrgreen:


Idd...niks toe te voegen  :whipping:

The Dominator

als ik mn doppen niet inheb sta ik binnen 100m aan de kant vd weg om ze alsnog in te doen!! heb ook jaren zonder gereden maar als je er weer aan gewend bent, dan altijd met...... (alpine zachte otoplastiken)
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

AngelInMe

Ik heb sinds kort otoplastieken dus ben ze nog aan het "inrijden"
Voorheen kreeg ik bij autosnelwegritjes of langere 80km/u wegen oorpijn. Ik vind het een must voor de motorrijder als je kijkt naar de maximale belastingtijd en waar je aan wordt blootgesteld.

Zelf heb ik ook die gele oordoppen geprobeerd maar dan hoor je helemaal niks meer...

May Day

Ben een gelukkige bezitter van een fluisterstille helm, de S1. Alleen bij lange snelwegritten of circuit dus doppen.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Hakinnen

altijd met oordoppen.
en een "gesponsorde" Nolan N93 Melandri waar je zonder oordoppen zonder meer doof in wordt..

t_rex1970

soms oordoppen, plastiek met filter. Maar ik rijd liever zonder. Na een half uur wordt ik gek van het geruis met de doppen in. En wat is er nog mooier dan het muziek van je twin in de ardennen...  :twisted:

De opmerking van oordoppen bij vrouwen klopt idd niet. ze horen te veel. Daarom kies ik er voor om zelf doof te worden... hoef ik hun niet aan te horen.  :shock:

Richard K.

Citaat van: "t_rex1970"soms oordoppen, plastiek met filter. Maar ik rijd liever zonder. Na een half uur wordt ik gek van het geruis met de doppen in. En wat is er nog mooier dan het muziek van je twin in de ardennen...  :twisted:

De opmerking van oordoppen bij vrouwen klopt idd niet. ze horen te veel. Daarom kies ik er voor om zelf doof te worden... hoef ik hun niet aan te horen.  :shock:

Ik weet n betere nick voor je!!!! Wat dacht je van "Einzelgänger" ???   :angel:

http://www.motorforumlimburg.nl/viewtopic.php?p=7484#7484
R1200RT .. nou ja.. 2x dan ...& zumo 660