Column: echte motorrijders?

Gestart door Hakinnen, 10 november, 2005, 04:10:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Hakinnen

Feit is dat de "drijvende kracht" achter dit MFL forum weet dat ondergetekende al eens eerder redelijk vaak"de pen" ter hand nam en een stukjes tekst over motoren schreef.
Logisch gevolg daarvan was dan ook dat ondergetekende gevraagd werd om nog eens "een stukske" te schrijven over motoren.

Welnu , beste MFLer.
Het probleem met die "drijvende kracht" achter MFL is dat ie zeer "vasthoudend en overtuigend" kan zijn en het wederom vrij logische gevolg daarvan was dat ondergetekende maar achter het toetsenbord kroop in een dappere poging iets op papier te krijgen in "columnstyle".

Laat mij u vertellen,...het viel niet mee.

Wat mag u nu voor zinvolle motorpraat verwachten van iemand die redelijk vol vooroordelen zit als het motorfietsen en rijders betreft,
van iemand die het nodig vondt om een "wereldbaan" als testrijder / redacteur op te geven voor de zorgen en beslommeringen van een eigen bedrijfje in de motorbranche,
van iemand die steevast de tekortkomingen van Italiaanse motoren onder de "noemer" karakter weet te verdoezelen,
En van iemand wiens motorbrein door de jaren heen waarschijnlijk zo beinvloed en vertroebeld is dat er waarschijnlijk sowieso geen zinnig woordt meer uit ontspringt?

Weinig denk ik.

Heb toch maar een poging gewaagd, al is het maar om de opper MFLer enigzins tevreden te houden.

Verwacht niet teveel, t'is al een tijdje geleden dat er over motoren geschreven werd door ondergetekende en dan waren het testverslagen en geen "columnachtige materie".

Hetgeen er geschreven staat is niet persee "mijn mening", slechts gedachten die opdwarrelden tijdens het typen.

Neem het niet te seriues en wees mild in uw oordeel betreffende de eigenlijke tekst en fel in uw reacties op hetgeen er geschreven staat.

De tekst is open voor discussie's en meningen....dus reageer gerust...

:wink:

Over vrijheid,Imago, Merkengeilheid,en Categorieën.

Hebt u dat nu ook, als veronderstelt rechtgeaard motorrijder?
Een drang naar vrijheid , avontuur en schijnbaar zorgeloze tochten?
Weg van de dagelijkse zorgen,beslommeringen door terroriseerende GSM's en lasten van het leven.
Op uw stalen ros de wind doorkruisend? zoekend naar meer. Meer vrije tijd, meer asfalt, eindeloze bochten. Dat unieke gevoel, ik en mijn motor. Mens en machine. Samen één.
Niet bang voor de onvermijdelijke druppel regen en de belachelijk hoge benzineprijzen.
Motorrijden daar gaat het om. Het rijden op zich. Ongeacht merk , type en kleur.

Waar zijn ze gebleven...
Waar zijn ze gebleven, die echte motorrijders? Die jongens van Jan de Wit?
De snelle mannen van staal , getooid in zwart leer, berucht, bevreesd en voor de duvel niet bang.
Al kruisend over s'lands wegen op hun machtige machines. Motorrijders pur sang. Helden van de weg. Mannen met een pakje Van Nelle in hun borstzakje en met regelmatig zwarte handen van het sleutelen aan hun geliefde ros. Mannen die altijd groeten en nooit te beroerd zijn om een soortgenoot met pech de helpende hand toe te
steken. Echte motorrijders, door weer en wind.
Bertus op zijn Norton en Rinus op zijn BSA.


Ghostrider
Helaas, ze lijken verdwenen, zijn er niet meer. De snelle man van staal, "gehuld in zwart leer en voor de duvel
niet bang" is verworden tot een cliché. Niet meer en niet minder. Uitgestorven lijkt het wel. Niet meer te ontdekken in het wild. Verworden tot een slap aftreksel van toentertijd. Net als veel andere zaken was "het
vroeger beter" blijkbaar. Bertus op zijn Norton bestaat niet meer, wordt slechts nog geëerd door een hit van
weleer. De hedendaagse snelle held in het zwarte leer is slechts nog te aanschouwen op DVD. Als een bezetene
rondscheurend door het verkeer. Bertus is verleden tijd. Tegenwoordig is het Ghostrider dacht ik?

Barre tijden
Het is dus niet anders, barre tijden zijn aangebroken. Motorrijders zijn blijkbaar uit. Motorbezitters zijn in.
Een wezenlijk verschil. De tendens lijkt gezet. De motorfiets is geen "way of life"meer, geen pure noodzaak of
zelfs vervoer. Motoren zijn tegenwoordig een hobby. Een uitlaatklep, een manier om je vrije tijd te vullen of je vrouw te ontvluchten. Een motor is cool, als het niet regent tenminste.
Dat alles is niet erg. Geen probleem. Ieder zijn ding en god voor ons allen.

Hokjesgeest
Maar toch. Zelfs in deze tijd van vrije gedachten speelt de hokjesgeest ons parten. Zelfs in de motor en
motorrijders wereld. Overduidelijke aanwezig zelf. Was vroeger een motor gewoon een motor, een frame,
motorblok en twee wielen. Tegenwoordig hebben we categorieën.
Noem maar op: supersports, all-road's , off-roads, toermotoren, cruisers en shoppers.
Naked bike? My ass,...vroeger was iedere motor een naked bike! Wou je een kuip dan moest je er een zoeken via de aftermarked.
Zelfs de buurman rijdt tegenwoordig geen "motor" meer! Nee, die rijdt een Multi-purpose bike luisterend naar de naam Kawasaki KLV. "MULTI-PURPOSE BIKE!" getver.....

Catagorie motorrijders
En net als we qua motoren tegenwoordig alles in hokjes en categorieën mogen indelen mag dat inmiddels ook met de motorrijder op zich. Categorieën genoeg immers
Een van die categorieën groeit gestaag, een catagorie motorrijders die beter motorbezitter genoemd kan worden.
"gelegenheidsrijder"wellicht. Dressed for occasion.

De imagorijders......
Mensen die niet echt motorrijden maar slechts een motor bezitten. Ter ere van vooral zich zelf en hun eigen imago. Niet rijdend om het gevoel van het rijden maar rijdend om gezien te worden.
Een motor als verlengstuk van hun mannelijkheid wellicht . Testosteron op twee wielen.Status verhogend.
Hallo hier kom ik. Kijk eens naar mij, ben ik niet cool...
En dat beste lezers, heeft waarlijk geen zak met motorrijden te maken, helemaal niks.
Helemaal fout..
U kent ze wel die foute "rijde......bezitters"

"De imago shopper catagorie":
Al eens gezien?, vast wel. De groep rijders die claimen "schijt te hebben aan alles".
Tenminste, zolang iedereen het hoort. De groep rijders die hardop lacht als er een shopperrijder langskomt die de
moed heeft om met een integraalhelm op een shopper te rijden. Dat is immers niet cool. Cool is de overbekende outfit bestaande uit het houthakkershemd, de Meindl bergschoenen met bijpassende rode veters, de semi versleten leren broek en de onvermijdelijke ketting aan de broekriem. Eventueel aangevuld met vetstoere gadgets als een
buckknife, een vervaarlijk ogend embleem op de rug of een ultraruige bandana of zonnebril.
Dat zijn ze dan, de mannen. Geen echte "shoppermannen" met als moto "live to ride-ride to live"
Nee , imagebuilders met een zorgvuldig gecreëerde "tweedagenbaard" en afwas tattoo. "Semi coolen pur-sang"
De motor gebruikend als imago. Kijk eens hoe gevaarlijk ik er wel niet uitzie op mijn Harley of Harley look-alike.
Nog niet gezien? Rij ik nog wel eens voorbij om vervolgens met "Jesse James achtige tred af te stappen en
schijnbaar achteloos een overvol terras op te zoeken om aldaar een megapartij stoer te gaan zitten doen met een "Dare to look at me and i will kill you" blik.
Dat er onder die zwarte zonnebril een gigantisch gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde schuil gaat heeft
gelukkig niemand in de gaten
Zijn dat echte motorrijders? Dacht het niet he..Watjes dat zijn het.

En dan... de imago Rossi Wannabees.
Ook al eens gezien en sterk in opkomst.
Supersport piloten met te snelle motoren , te nieuwe pakken en een volledig gebrek aan talent om hun speeltjes te
benutten. Maakt ook niet uit verder. Als ik er maar uit zie als Rossi ben ik een Rossi.
180pk onder hun leren broek, de kneesliders slechts beschadigd door de slijpschijf in het schuurtje thuis. Rijders die vooral snel zijn aan de toog in plaats van op het asfalt. Wheely's en powerslides in overvloed. In hun
gedachten.Voor een ieder die het wilt horen.
Rijdend op de nieuwste Michelin;s omdat Pirelli's niet genoeg grip bieden!
Van de week nog een R1 eruit gereden, tsja, was best snel die R1 rijder maar ik was sneller en bovendien tegen mijn GSX-R1000 had ie toch al geen kans. Wel nog even bijna een "tankslapper"gehad!
Kent u ze, die types met hun verhalen.? "de mijne is toch de grootste"?.
Zijn dat echte motorrijders? Dacht het niet he...Posers dat zijn het.

En dan ook nog,....de imago merken geilers.
Lifestylers, gevoelig voor modegrillen en nauwlettend de laatste trend volgend.
"trendhoppers" als het ware. Kwam het beste vorig jaar uit Parijs, dit jaar is het Milaan. De lifestyle magazines zeggen dat immers en die kunnen het weten.
Mensen met of wat knaken in hun zak of een ruim krediet budget. Ook zij rijden motor en ook onder hun zijn er foute types.
Mensen die op hun Alfa spider of Saab cabrio reeds zijn uitgekeken en een motor willen hebben. Want een motor is immers in. Een motor is trend en een motor houdt je jong. En liefst een exclusieve want dat is de trend.
Design dat moet het zijn. Een Mv-Agusta net boven budget? Maakt niet uit, kopen we een Ducati. Waarom dan een Ducati? Omdat er Ducati opstaat natuurlijk. Dat is immers Italiaans design en redelijk exclusief. Mag je gerust mee gezien worden. En gezien worden is belangrijk. Kijk mij eens, ik heb een rode Italiaanse . Als we niet gezien worden hoeven we ook al die trends niet te volgen immers. Bijpassend Ducati jasje erbij en wellicht ook nog wel een setje open Termignoni uitlaten want dan horen ze ons ook. En wat is er nu mooier dan gezien worden?
Natuurlijk, gezien en gehoord worden. Rijden doen we niet veel. Slechts bij heel mooi weer van terras naar terras. Enige minpunt is dat geluid van die droge koppeling, straks denken ze nog dat ie kapot is en dat we dat niet in de gaten hebben! Toch maar eens aan de SAFE dealer vragen volgend voorjaar als het zonnetje weer schijnt.
Het is nu winter, op naar de wintertrends.
Zijn dat echte motorrijders? Dacht het niet he.

En dan...de foute Big Bad Busa Brigade.

Kent u die niet,..?
175 echte overpotente paardenkrachten onder de vetlerenbroek bij stilstand, waarschijnlijk een bruinachtige substantie in de vetleren broek bij volacceleratie!
300km per uur en sneller. "de mijne heeft de begrenzer eruit en loopt 380!" . Ennuh...ZX12R rijders zijn watjes. En een blackbird heeft al helemaal geen kans.
Een busa als partner,  Femme fatal op twee wielen. Levensgevaarlijk maar dat maakt niet uit. Want het ziet er megacool uit. Het vereist tenslotte wel een hele echte kerel die in staat is om 175pk tussen de trillende beentjes in liefste stijve en rechte toestand in bewang te houden.
Intimideren daar gaat het om. stoer aan het stoplicht naast een 600cc supersportpiloot.  Kom maar op menneke, Your ass is mine.
Wie doet mij wat?  I'l have the big Gun!
Daar komen ze dan.  In woorden altijd op zoek naar "the fast lane", in daden naar minstens 100pk minder. viagra in motortenue. Colt 45 in slechtvalken (=hayabusa) outfit.
Van buiten een wolf, van binnen een schaap.  Maar zolang niemand het door heeft maakt het niet uit. All'about the image!
Zijn dat de echte motorrijders? Nuh....dacht 't niet he

En dan,...tenslotte, de imago BMW rijders.

Snelle zakenmannen of directeuren. Geen enkele gelijkenis vertonend met de echte trouwe BMW rijders. Maar toch perse voor een BMW kiezend. Waarom? Omdat een BMW stijl heeft, Deutsche grundlichheit immers. Ook hier lijkt het om het imago te gaan. Ook hier wordt er niet veel gereden. We besteden onze jaarbonus aan een BMW motortje en dan rijden we daarmee een keertje naar de zaak of golfbaan. Onderhoudt doen we niet, dat doet de dealer, die moet immers ook leven en wij weten wat het is om een bedrijf te managen. Bovendien, de
onderhoudskosten zijn aftrekbaar. Parkeren doen we in de verwarmde garage en een klein stukje rijden doen we als we er een keer zin in hebben of als vrouwlief op de lastige toer is wegens chronisch gebrek aan aandacht.
En zeg nu zelf als rechtgeaarde zakenman annex snelle jongen, wat is buiten het "duur doen" of het neuken van je bloedmooie blonde secretaresse nu mooier dan zo'n K1200S te kunnen laten zien aan je oude vrienden die het met minder moeten doen. Alé, u begrijpt het.
Freude am Fahren? Hmmmmmmm, boeit niet veel. Freude am Haben!
Zijn dat echte motorrijders? Het antwoordt is helaas wederom negatief.

En daarmee,...

En daarmee, beste echte motorrijder, zijn een paar voorbeelden genoemd zoals het niet moet.
Motoren zijn er niet ter meerdere glorie van ons zelf of ter opbouw van ons imago.
Motoren zijn er om bereden te worden.
Als mogelijkheid tot een vorm van vrijheid die steeds minder vanzelfsprekend wordt.
Bent u een echte? Ongeacht merk , type of imago?
Proficiat, u behoort wellicht tot een minderheid?
Geniet ervan, houdt het in ere. Al is het maar ten ere van de mannen van weleer. Echte mannen -echte motoren.





[/i]

Bakkertjedeeg

Hakki....Super, super, super...

:worship-cool:  :worship-cool:  :worship-cool:  :worship-cool:

Ben wel bang dat ik geen echte motorrijder ben. Ik ben er wel 24 uur mee bezig. Mijn hobby beperkt zich tot een 10 tal zeer intensieve dagen. Daarbuiten zijn er natuurlijk de nodige dagen sleutelen en voorpret. Nu voor de winter weer een pockelini aangeschaft om de leegte te vullen.

Nee, ik ben absoluut  geen motorrijder die elke dag door weer en wind de grootste lol heeft.

Karin

Hakki, geweldig stukje!  Jij mag blijven!:mrgreen:

Wanneer ga je over de vrouwelijke motorrijdster iets schrijven..grijnsss  :wink:

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Zwerver

Prachtig stukje! En iedere beschreven categorie is zeer herkenbaar!
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

karz

Whwhaaa :cool: .

what can I say !! POSEN RULES !!!  8)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

The Dominator

nou leg die pen nog maar niet neer!! vindt dat je t, ondanks dat je zoals je zegt ze al lang neergelegd hebt, super verwoord hebt.......  :worship-cool:
wat maak je ervan een dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse column?? of heeft de MFL kartrekker je dat nog niet vrijwillig opgedrongen?? :rofl:
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Hakinnen

Citaat van: "hayasjeelski"nou leg die pen nog maar niet neer!! vindt dat je t, ondanks dat je zoals je zegt ze al lang neergelegd hebt, super verwoord hebt.......  :worship-cool:
wat maak je ervan een dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse column?? of heeft de MFL kartrekker je dat nog niet vrijwillig opgedrongen?? :rofl:

De MFL kartrekker heeft uiteraard niks opgedrongen maar geeft wel zo nu en dan een "hint onder water",..


we zullen zien.

Ik was overigens nog een uitermate belangrijke catagorie vergeten,......... :mrgreen:

:wink:

En dan...de foute Big Bad Busa Brigade.

Kent u die niet,..?
175 echte overpotente paardenkrachten onder de vetlerenbroek bij stilstand, waarschijnlijk een bruinachtige substantie in de vetleren broek bij volacceleratie!
300km per uur en sneller. "de mijne heeft de begrenzer eruit en loopt 380!" . Ennuh...ZX12R rijders zijn watjes. En een blackbird heeft al helemaal geen kans.
Een busa als partner,  Femme fatal op twee wielen. Levensgevaarlijk maar dat maakt niet uit. Want het ziet er megacool uit. Het vereist tenslotte wel een hele echte kerel die in staat is om 175pk tussen de trillende beentjes in liefste stijve en rechte toestand in bewang te houden.
Intimideren daar gaat het om. stoer aan het stoplicht naast een 600cc supersportpiloot.  Kom maar op menneke, Your ass is mine.
Wie doet mij wat?  I'l have the big Gun!
Daar komen ze dan.  In woorden altijd op zoek naar "the fast lane", in daden naar minstens 100pk minder. viagra in motortenue. Colt 45 in slechtvalken (=hayabusa) outfit.
Van buiten een wolf, van binnen een schaap.  Maar zolang niemand het door heeft maakt het niet uit. All'about the image!
Zijn dat de echte motorrijders? Nuh....dacht 't niet he



edit: ....kan wel he?  Ga die es ff invoegen in mijn bovenstaand zeververhaaltje...

Hakinnen

Citaat van: "Karin"Hakki, geweldig stukje!  Jij mag blijven!:mrgreen:

Wanneer ga je over de vrouwelijke motorrijdster iets schrijven..grijnsss  :wink:

Thanks...

vrouwelijke motorrijders..?

Mijn volgende stukje gaat over jou.  speciaal over jou. Een vrouw en haar Fazer.   De scheurende schone

ik ken je wel niet maar dat maakt niks uit, een motor is een motor, een vrouw een vrouw.. :wink:

Ben je overigens blond of donker?  en knap? .....alé, das relevante en waardevolle informatie. :roll:  :wink:

Karin

Haha...hij komt weer op gang.
:mrgreen:
Hakki is het niet verleerd  :wink: Ik laat me verrassen....

The Dominator

Citaat van: "Hakinnen"

Ik was overigens nog een uitermate belangrijke catagorie vergeten,......... :mrgreen:

:wink:

En dan...de foute Big Bad Busa Brigade.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

let maar op met wat je schrijft hiero, je weet wat men in nederland zoal doet met mensen die de waarheid durven te spreken :mrgreen:

maar gelukkig komen dat soort mensen niet op MFL  :angel:
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Dr. A.

Citaat van: "hayasjeelski"
Citaat van: "Hakinnen"

Ik was overigens nog een uitermate belangrijke catagorie vergeten,......... :mrgreen:

:wink:

En dan...de foute Big Bad Busa Brigade.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

let maar op met wat je schrijft hiero, je weet wat men in nederland zoal doet met mensen die de waarheid durven te spreken :mrgreen:

maar gelukkig komen dat soort mensen niet op MFL  :angel:

:whipping:  :sucks:






:wink:
otor Forum Limburg Ghost

The Dominator

Citaat van: "Hakinnen"De scheurende schone

hummmz, dit kan ook weer volledig verkeerd begrepen worden :twisted:
maar t bekt in elk geval wel goed
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"De scheurende schone

lijkt meer een titel voor een nieuw suske en wiske boek :mrgreen:




en trouwens #$%^&* wie heeft die kelderdeur weer open laten staan :evil:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

The Dominator

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"De scheurende schone

lijkt meer een titel voor een nieuw suske en wiske boek :mrgreen:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl