Mogelijk toch APK voor motoren

Gestart door DeWitte, 27 februari, 2013, 15:49:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

De KNMV meldt op haar website dat de kans op Europese wetgeving, die een APK-keuring voor motoren verplicht stelt, weer groter is geworden. Rapporteur Werner Kuhn van de commissie Vervoer en Toerisme steunt namelijk het voorstel van de Europese Commissie om de technische controles uit te breiden naar scooters en motoren. Volgens deze rapporteur brengen motor- en scooterrijders een hoog risico met zich mee. De mening van Werner Kuhn is belangrijk omdat hij als rapporteur zorgt voor een gezamenlijk standpunt van de commissie Vervoer en Toerisme. Dit standpunt wordt vervolgens voorgelegd aan het Europees Parlement, waarna de parlementsleden over het voorstel kunnen stemmen. Naar verwachting is dit nog voor de zomer van 2013.

In het conceptverslag (standpunt) dat wordt voorgelegd aan de leden van de commissie Vervoer en Toerisme schrijft de rapporteur wel dat de diverse onderzoeken naar het verband tussen technische mankementen en ongevallen, tweeslachtige resultaten opleveren (!). Kuhn wil dan ook dat de Europese Commissie deze kwestie verder onderzoekt, evalueert en hiervan uitslag uitbrengt aan de medewetgevers. Verder wil de rapporteur dat de controlefrequentie wordt aangepast. De Europese Commissie pleit nu nog voor een jaarlijkse controle. Werner Kuhn stelt voor om dit aan te passen naar vier jaar na de datum waarop het voertuig voor het eerst is ingeschreven en vervolgens om de twee jaar. Daarnaast moeten de controles worden uitgevoerd door voldoende geschoolde, opgeleide en onafhankelijke inspecteurs en moeten historische voertuigen worden uitgesloten van de EU-wetgeving. Ook dienen de lidstaten meer vrijheid te krijgen om hun eigen eisen te stellen voor het definiƫren en controleren van deze voertuigen.Tot slot geeft de rapporteur aan dat tijdens de komende debatten in de commissie goed moet worden gekeken naar de gevolgen van het voorstel voor burgers en bedrijfsleven. Onnodige financiƫle en administratieve lasten moeten voorkomen worden.

Al met al lijkt het erop dat er geen gehoor wordt gegeven aan het standpunt van zowel de Nederlandse regering als dat van belangenbehartigers als de KNMV en de MAG. De KNMV geeft aan dat zij een vinger aan de pols houdt en in gesprek blijft met de Europese beleidsbepalers.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

thedutchrockstar

2 wheel madness