Uit de oude doos

Gestart door HD4ever, 11 augustus, 2014, 17:02:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HD4ever

Tegenwoordig zit de overheid weer achter motorrijders aan, maar dat was vroeger eigenlijk niet anders.
Geweldig om eens te lezen wat ze meer dan 100 jaar geleden allemaal verzonnen om het de motorrijder moeilijk te maken !  :schater:

Bron: Wikipedia  :yes6rs:

In Nederland kon de politie zich naar hartenlust uitleven op motorrijders. Door het ontbreken van landelijke wetgeving kon immers iedere gemeente haar eigen regels opleggen, die men natuurlijk nooit allemaal kon kennen.

    1902: Verbod in Amsterdam, Spakenburg en Tietjerksteradeel zich rijdend met een motorfiets te vertonen
    1902: Verbod in Arnhem wegen te gebruiken die niet minstens 6 meter breed waren. De breedste weg in de gemeente was 5.90 meter breed... Na gewonnen protesten van motorrijders werd de regel geschrapt, maar mocht men voortaan een motorrijtuig niet onbeheerd achterlaten. De meeste automobilisten hadden in deze tijd een chauffeur die in de auto kon wachten, maar motorrijders konden niet meer parkeren!
    1904: Na de opheffing van het absolute rijverbod in Amsterdam gold nu de verplichting tijdens het rijden voortdurend te bellen of "met een hoorn geluid te geven".
    1905: Eindelijk wetgeving: de Motor- en Rijwielwet laat de maximumsnelheid, tot dat moment gelijk aan die van een "matige draf van een paard", vervallen. Motorrijders en automobilisten mogen hun snelheid naar eigen verantwoordelijkheid regelen. Dit leidde echter tot een groot aantal plaatselijke verordeningen.
    1905: In Friesland de verplichting bij nadering van een bespannen wagen 30 meter daarvóór te stoppen.
    ca. 1905: Amsterdam: het inhalen van de paardentram op de helling van het Rokin naar het Muntplein leverde een bekeuring op.
    ca. 1905: Verbod in Bergen op Zoom met een motorfiets sneller te rijden dan een voetganger loopt. Deze regel gold niet voor fietsers en automobilisten.
    1908: Gemeenten kregen de bevoegdheid de maximumsnelheid binnen hun bebouwde kom zelf vast te stellen. Veelal werd dit 12 à 15 km/uur, maar Utrecht hield het op "de snelheid waarmee de voetganger zich voortbeweegt". Toch nog tegen de Motor- en Rijwielwet, waarin de toegelaten minimumsnelheid 10 km/uur was.
    1905-1910: In veel steden zijn de hoofstraten voor motorfietsen verboden terrein, niet voor automobielen.
    1914-1915: Na het in zwang komen van de eerste duozittingen konden plaatselijke koddebeiers zich weer flink uitleven. De Motorwet schreef immers een stel trappers én een stuur voor de berijders voor. Trappers waren al jaren uitgestorven, en de duopassagiers hadden natuurlijk geen stuur. Zelfs na uitspraken van de Hoge Raad wist men vooral in Arnhem, Zwolle, Delft, Naarden-Bussum en heel Noord-Brabant niet van ophouden. Nijmegen moest zelfs in 1916 nog door het Kantongerecht op de vingers getikt worden. Toen plaatselijke politiekorpsen besloten dat elke berijder ook bestuurder moest zijn, en de bekeuringenstorm weer oplaaide, werd in 1917 de wetgeving aangepast.
    1918: Verplichting in Winschoten beide voeten op de trappers te hebben, maar de meeste motorfietsen hadden in die tijd treeplanken of voetsteunen. Bekeuringen bleven niet uit.
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

HD4ever

Citaat van: QuattroFrits op 11 augustus, 2014, 17:40:15
Wat een waanzin.

Och Frits, in die tijd was dit nog niet zo waanzinnig. Motorfietsen maakten toen de paarden bang  :naughty:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Citaat van: HD4ever op 11 augustus, 2014, 18:42:12
Och Frits, in die tijd was dit nog niet zo waanzinnig. Motorfietsen maakten toen de paarden bang  :naughty:

Dat is me toen eigenlijk nooit opgevallen.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

De Sjeng

Citaat van: HD4ever op 11 augustus, 2014, 18:42:12
Citaat van: QuattroFrits op 11 augustus, 2014, 17:40:15
Wat een waanzin.

Och Frits, in die tijd was dit nog niet zo waanzinnig. Motorfietsen maakten toen de paarden bang  :naughty:

En tegenwoordig de ezels (politiek met de heksenjacht op clubs)
God Forgives, I Don't

Joker

Dat zijn wel leuke gegevens  :thumbsup:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

SuzukiLimburg

Dit is wel leuk om te lezen, maar ook van alle tijd. Er worden continue waanzinnige regels verzonnen om het de burgers moeilijk te maken. Het hoeft niet praktisch te zijn, als de bedenker van de verordening er maar mee geholpen is.

Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!