Hoofdmenu

Bridgestone BT-014

Gestart door Rookie, 08 september, 2005, 22:02:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:


Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?

"niet goed tekenen" is wel heel positief.
Is imo gewoon "gesmolten". van "tekenen" is geen sprake meer.
Echte semi sport straatband die het circuit heeft gezien denk ik?

Een semi sportband?? Dit is toch een slick of nie dan???

Hakinnen

Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:


Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?

"niet goed tekenen" is wel heel positief.
Is imo gewoon "gesmolten". van "tekenen" is geen sprake meer.
Echte semi sport straatband die het circuit heeft gezien denk ik?

Een semi sportband?? Dit is toch een slick of nie dan???

slick?

die zo weggesmolten is?

weet 't niet .....

hou het op een versleten straatbandje dat veeeeeeeeeeeeeeel te heet is geworden.

Gieskes.. vertel

Gieskes

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:


Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?

"niet goed tekenen" is wel heel positief.
Is imo gewoon "gesmolten". van "tekenen" is geen sprake meer.
Echte semi sport straatband die het circuit heeft gezien denk ik?

Een semi sportband?? Dit is toch een slick of nie dan???

slick?

die zo weggesmolten is?

weet 't niet .....

hou het op een versleten straatbandje dat veeeeeeeeeeeeeeel te heet is geworden.

Gieskes.. vertel

Euhm....ikke?? Dees is 't bandje van R-yen....misschien kan hij, of Rookie, er meer over vertellen.

R-yen??? Rookie??? Tell us!!
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Rookie

Dit was inderdaad de band van R-yen en is een BT-012 of BT-014. De foto is van heel kort bij genomen en je ziet alleen de laatse 1 of 2 cm van het randje dus vandaar alle verwarring, denk ik.

Voor meer info en pics R-YEN!

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Rookie"Dit was inderdaad de band van R-yen en is een BT-012 of BT-014. De foto is van heel kort bij genomen en je ziet alleen de laatse 1 of 2 cm van het randje dus vandaar alle verwarring, denk ik.

Voor meer info en pics R-YEN!

Lijkt idd een halve band.

R-yen

Dit is inderdaad het randje van mijn BT014  :? , ik zal eens kijken of ik een duidelijkere foto vind.

R-yen


Dit is dezelfde achterband, maar dan wat eerder, na 20 min. zolder (de band is daar net 100 km oud  :shock: )


Dit is de BT012 die ik voor had liggen, zoals je ziet is het profiel al ver dichtgesmolten, na de laatste sessie was geen profiel meer te zien.

Ik denk dat de bandenspanning nog altijd te hoog was, ik had deze maar 0,3 bar lager dan gewoonlijk.

Overigens zien dezelfde banden nu weer helemaal gaaf uit na de nodige straat km's (Ja ik heb dit jaar bedroevend weinig gereden.)

Bakkertjedeeg

Citaat van: "R-yen"
Dit is dezelfde achterband, maar dan wat eerder, na 20 min. zolder (de band is daar net 100 km oud  :shock: )


Dit is de BT012 die ik voor had liggen, zoals je ziet is het profiel al ver dichtgesmolten, na de laatste sessie was geen profiel meer te zien.

Ik denk dat de bandenspanning nog altijd te hoog was, ik had deze maar 0,3 bar lager dan gewoonlijk.

Overigens zien dezelfde banden nu weer helemaal gaaf uit na de nodige straat km's (Ja ik heb dit jaar bedroevend weinig gereden.)

:shock: Een wijze les voor de volgende keer circuit. :yes6rs: In koude toestand moet je bandendruk v/a respectievelijk 2,1/1,9 zijn. Bij extreme hitte (28+), mag je druk v/a met 0,1 verlagen. In warme toestand mag de druk van de band niet hoger zijn dan 2,5/2,3. Je zult zien dat je band heel anders en mooi zal gaan tekenen. Uiteraard speelt de vering ook mee in het eindresultaat. Dit zal toenemen naarmate je snelller in de rondte gaat.

R-yen

Citaat van: "Bakkertjedeeg"
:shock: Een wijze les voor de volgende keer circuit. :yes6rs: In koude toestand moet je bandendruk v/a respectievelijk 2,1/1,9 zijn. Bij extreme hitte (28+), mag je druk v/a met 0,1 verlagen. In warme toestand mag de druk van de band niet hoger zijn dan 2,5/2,3. Je zult zien dat je band heel anders en mooi zal gaan tekenen. Uiteraard speelt de vering ook mee in het eindresultaat. Dit zal toenemen naarmate je snelller in de rondte gaat.

Die dag had ik mijn banden in koude toestand v/a 2,2/2,5 . Eerlijk gezegd weet ik niet of ik nog veel vaker op het circuit te vinden ben, wellicht als ik ooit een wat sportievere motor heb met flink wat meer grondspeling  :? .

Hakinnen

Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "R-yen"
Dit is dezelfde achterband, maar dan wat eerder, na 20 min. zolder (de band is daar net 100 km oud  :shock: )


Dit is de BT012 die ik voor had liggen, zoals je ziet is het profiel al ver dichtgesmolten, na de laatste sessie was geen profiel meer te zien.

Ik denk dat de bandenspanning nog altijd te hoog was, ik had deze maar 0,3 bar lager dan gewoonlijk.

Overigens zien dezelfde banden nu weer helemaal gaaf uit na de nodige straat km's (Ja ik heb dit jaar bedroevend weinig gereden.)

:shock: Een wijze les voor de volgende keer circuit. :yes6rs: In koude toestand moet je bandendruk v/a respectievelijk 2,1/1,9 zijn. Bij extreme hitte (28+), mag je druk v/a met 0,1 verlagen. In warme toestand mag de druk van de band niet hoger zijn dan 2,5/2,3. Je zult zien dat je band heel anders en mooi zal gaan tekenen. Uiteraard speelt de vering ook mee in het eindresultaat. Dit zal toenemen naarmate je snelller in de rondte gaat.


Ben het daar niet helemaal mee eens bakkertje Deeg.
Het is imo geen "moeten" dat de bandendruk respectievelijk 2,1 / 1.9 moet zijn koud of dat de druk in warme toestand niet hoger mag zijn dan 2,5 / 2,3 bar.
Das "forum wijsheid" imo. en over bandendruk zijn de meningen en opvattingen net als over vering nogal verdeelt.  iedereen weet er wel wat van en iedereen heeft "wel eens wat gehoord". (bedoel, als je de topics op de diverse forums leest qua banden en vering.  alé, je zult weten wat ik bedoel)die 1.9 is geen vaste waarde die altijd gehanteerd moet worden.

De bandendruk in een warme achterband kan en mag hoger zijn dan 2,3 bar.  das geen probleem en dat gebeurt dan ook regelmatig.  (In het sbk en zelfs in het onk hebben de 1000cc's regelmatig hogere waarden dan die 2,3 warm)
De begindruk in koude toestand is geen vaste waarde maar afhankelijk van de omstandigheden waaronder gereden dient te worden.
Heb in september in Assen o.a aan Chambon's fiets meegewerkt met Bitubo en die gingen beslist niet met 2.1 / 1.9 de baan op.
Het is nogal afhankelijk van motor, rijomstandigheden en zeer zeker de voorkeuren van de coureur.  Net als met vering zijn er geen vaste waarden.  Chambon reed in Assen met een 12KG achtershock!! terwijl ie zelf erg licht is.  Allard Kerkhoven die net zo licht is als Stephane reed in Assen met een 9 kilo achtershock. beiden reden in het WK SS600cc.  Die 12kg veer om de shock van Chambon is eigenlijk onmogelijk voor zo'n licht menneke. Echter, hij wilt geen andere en gaat er zelfs beter mee als een shock die wel bij zijn gewicht zou passen.  Verschil in rijstijl. Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.
Persoonlijke voorkeuren van de rijder spelen altijd een rol en soms kunnen die voorkeuren nogal verschillen van de uitgangswaardes.
Zo is het met bandendruk ook.

Neemt niet weg dat ik zeer zeker het fijne ook niet precies weet van bandentemperaturen  qua racegebruik en dat het imo voor een recreatieve circuitrijder niet zo heel veel uitmaakt of ie nu met 1,9bar of met 2,0 bar vertrekt in koude toestand.

Je geeft het zelf al aan eigenlijk.  het complete pakket dient in orde te zijn alvorens er een echt oordeel geveld kan worden.  Je kunt nu eenmaal het slijtagepatroon van een band niet nauwkeurig analyseren indien het een straatband betreft die op een standaard wegmotor met standaard wegvering het circuit opgaat met te hoge bandendruk.

Ik rij zelf altijd met 2,1 bar voor en achter op circuit. ongeacht het merk en type band , ongeacht het type motorfiets en ongeacht het circuit.
Waarom?  omdat ik helaas geen vermeulen ben en een tiende bar verschil niet in mijn voordeel of nadeel zullen werken.

Overigens...
zit er geen GSX-R600 K4/5 rijder in jullie groepje?  Heb nog een WK shock (de reserve van Allard voor afgelopen WK Assen) in de "speciale aanbiedingsbak" liggen.

:wink:

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Hakinnen"
Ben het daar niet helemaal mee eens bakkertje Deeg.
Het is imo geen "moeten" dat de bandendruk respectievelijk 2,1 / 1.9 moet zijn koud of dat de druk in warme toestand niet hoger mag zijn dan 2,5 / 2,3 bar.
Das "forum wijsheid" imo. en over bandendruk zijn de meningen en opvattingen net als over vering nogal verdeelt.  iedereen weet er wel wat van en iedereen heeft "wel eens wat gehoord". (bedoel, als je de topics op de diverse forums leest qua banden en vering.  alé, je zult weten wat ik bedoel)die 1.9 is geen vaste waarde die altijd gehanteerd moet worden.

De bandendruk in een warme achterband kan en mag hoger zijn dan 2,3 bar.  das geen probleem en dat gebeurt dan ook regelmatig.  (In het sbk en zelfs in het onk hebben de 1000cc's regelmatig hogere waarden dan die 2,3 warm)
De begindruk in koude toestand is geen vaste waarde maar afhankelijk van de omstandigheden waaronder gereden dient te worden.
Heb in september in Assen o.a aan Chambon's fiets meegewerkt met Bitubo en die gingen beslist niet met 2.1 / 1.9 de baan op.
Het is nogal afhankelijk van motor, rijomstandigheden en zeer zeker de voorkeuren van de coureur.  Net als met vering zijn er geen vaste waarden.  Chambon reed in Assen met een 12KG achtershock!! terwijl ie zelf erg licht is.  Allard Kerkhoven die net zo licht is als Stephane reed in Assen met een 9 kilo achtershock. beiden reden in het WK SS600cc.  Die 12kg veer om de shock van Chambon is eigenlijk onmogelijk voor zo'n licht menneke. Echter, hij wilt geen andere en gaat er zelfs beter mee als een shock die wel bij zijn gewicht zou passen.  Verschil in rijstijl. Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.
Persoonlijke voorkeuren van de rijder spelen altijd een rol en soms kunnen die voorkeuren nogal verschillen van de uitgangswaardes.
Zo is het met bandendruk ook.

Neemt niet weg dat ik zeer zeker het fijne ook niet precies weet van bandentemperaturen  qua racegebruik en dat het imo voor een recreatieve circuitrijder niet zo heel veel uitmaakt of ie nu met 1,9bar of met 2,0 bar vertrekt in koude toestand.

Je geeft het zelf al aan eigenlijk.  het complete pakket dient in orde te zijn alvorens er een echt oordeel geveld kan worden.  Je kunt nu eenmaal het slijtagepatroon van een band niet nauwkeurig analyseren indien het een straatband betreft die op een standaard wegmotor met standaard wegvering het circuit opgaat met te hoge bandendruk.

Ik rij zelf altijd met 2,1 bar voor en achter op circuit. ongeacht het merk en type band , ongeacht het type motorfiets en ongeacht het circuit.
Waarom?  omdat ik helaas geen vermeulen ben en een tiende bar verschil niet in mijn voordeel of nadeel zullen werken.

Overigens...
zit er geen GSX-R600 K4/5 rijder in jullie groepje?  Heb nog een WK shock (de reserve van Allard voor afgelopen WK Assen) in de "speciale aanbiedingsbak" liggen.

:wink:

Hakki, de waarde die ik afgeef mbt. de bandendruk zijn universeel voor het circuitgebruik voor ons amateurs. Uiteraard heeft iedereen zijn voorkeuren en wordt er aan de top hier behoorlijk mee geklooid. De discussie ging over de bandendruk verlagen met 0,3 tov straatgebruik waardes. Dan zit je gewoon veel te hoog en wordt de band veel te warm. Persoonlijk heb ik behoorlijk wat geëxperimenteerd, maar ik kom constant terug bij de 2,1/1,9.  2,1 achter vind ik echt niet prettig.

Wel leuk om de inside information te horen mbt. je support aan Chambon. Persoonlijk ben ik ook een stugge fiets rijder, maar wat hij doet is idd extreem. Kan me het niet voorstellen dat dit lekker rijdt op de rechte stukken. Dan heb je toch het gevoel dat de achterkant je voorbij komt. Althans das mijn ervaring met een te strakke veervoorspanning.

Wat betreft die shock van jou heb ik negatief antwoord. Niemand heeft een k4/k5 bij ons in de groep. Persoonlijk ben ik helemaal Honda minded. Komend jaar rij ik nog met de mijne, maar dan ga ik verder kijken naar een jonger exemplaar. Wat dat gaat worden weet ik nog niet. Nadeel bij nieuwere modellen Honda vind ik de aan/uit gasrespons. (injectie) De vering zal hoogstwaarschijnlijk Bitubo worden, waarom dat vertel ik je later wel. Er zit iets aan te komen namelijk.;)

Hakinnen

Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Hakinnen"
Ben het daar niet helemaal mee eens bakkertje Deeg.
Het is imo geen "moeten" dat de bandendruk respectievelijk 2,1 / 1.9 moet zijn koud of dat de druk in warme toestand niet hoger mag zijn dan 2,5 / 2,3 bar.
Das "forum wijsheid" imo. en over bandendruk zijn de meningen en opvattingen net als over vering nogal verdeelt.  iedereen weet er wel wat van en iedereen heeft "wel eens wat gehoord". (bedoel, als je de topics op de diverse forums leest qua banden en vering.  alé, je zult weten wat ik bedoel)die 1.9 is geen vaste waarde die altijd gehanteerd moet worden.

De bandendruk in een warme achterband kan en mag hoger zijn dan 2,3 bar.  das geen probleem en dat gebeurt dan ook regelmatig.  (In het sbk en zelfs in het onk hebben de 1000cc's regelmatig hogere waarden dan die 2,3 warm)
De begindruk in koude toestand is geen vaste waarde maar afhankelijk van de omstandigheden waaronder gereden dient te worden.
Heb in september in Assen o.a aan Chambon's fiets meegewerkt met Bitubo en die gingen beslist niet met 2.1 / 1.9 de baan op.
Het is nogal afhankelijk van motor, rijomstandigheden en zeer zeker de voorkeuren van de coureur.  Net als met vering zijn er geen vaste waarden.  Chambon reed in Assen met een 12KG achtershock!! terwijl ie zelf erg licht is.  Allard Kerkhoven die net zo licht is als Stephane reed in Assen met een 9 kilo achtershock. beiden reden in het WK SS600cc.  Die 12kg veer om de shock van Chambon is eigenlijk onmogelijk voor zo'n licht menneke. Echter, hij wilt geen andere en gaat er zelfs beter mee als een shock die wel bij zijn gewicht zou passen.  Verschil in rijstijl. Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.
Persoonlijke voorkeuren van de rijder spelen altijd een rol en soms kunnen die voorkeuren nogal verschillen van de uitgangswaardes.
Zo is het met bandendruk ook.

Neemt niet weg dat ik zeer zeker het fijne ook niet precies weet van bandentemperaturen  qua racegebruik en dat het imo voor een recreatieve circuitrijder niet zo heel veel uitmaakt of ie nu met 1,9bar of met 2,0 bar vertrekt in koude toestand.

Je geeft het zelf al aan eigenlijk.  het complete pakket dient in orde te zijn alvorens er een echt oordeel geveld kan worden.  Je kunt nu eenmaal het slijtagepatroon van een band niet nauwkeurig analyseren indien het een straatband betreft die op een standaard wegmotor met standaard wegvering het circuit opgaat met te hoge bandendruk.

Ik rij zelf altijd met 2,1 bar voor en achter op circuit. ongeacht het merk en type band , ongeacht het type motorfiets en ongeacht het circuit.
Waarom?  omdat ik helaas geen vermeulen ben en een tiende bar verschil niet in mijn voordeel of nadeel zullen werken.

Overigens...
zit er geen GSX-R600 K4/5 rijder in jullie groepje?  Heb nog een WK shock (de reserve van Allard voor afgelopen WK Assen) in de "speciale aanbiedingsbak" liggen.

:wink:

Hakki, de waarde die ik afgeef mbt. de bandendruk zijn universeel voor het circuitgebruik voor ons amateurs. Uiteraard heeft iedereen zijn voorkeuren en wordt er aan de top hier behoorlijk mee geklooid. De discussie ging over de bandendruk verlagen met 0,3 tov straatgebruik waardes. Dan zit je gewoon veel te hoog en wordt de band veel te warm. Persoonlijk heb ik behoorlijk wat geëxperimenteerd, maar ik kom constant terug bij de 2,1/1,9.  2,1 achter vind ik echt niet prettig.
Alé, mee eens.
verlagen met 0,3 tov straatwaarden en je komt inderdaad te hoog uit.
ik dacht dat je sugereerde dat iedere circuitfiets op 1,9 achter dient te staan.  verkeerd begrepen blijkbaar.

Wel leuk om de inside information te horen
Inside information is altijd tof.  ff denken......uh....hebben we nog wat.

wist je dat een 600cc blok in WK trim zo'n circa 135 achterwielpk's heeft en dat er na iedere 150km racegebruik zo'n 5pk's verdwenen zijn!
dat was de reden waarom Allard in assen topsnelheid miste in het wk veld.
allard deed op het meetpunt zo'n 141km/u, chambon deed 158km/u.
lag niet aan allard maar aan het budget waarmee de motoren worden klaargestoomd
allard's blokken hadden zo'n 125pk aan het achterwiel en slijten zo'n 5pk na 1000km gebruik.  de graad van tuning ligt hoger bij de grote teams. iets wat voornamelijk te maken heeft met budget. het is nogal een verschil of je blokken na 150kilometer of na 1000 kilometer 5 pk kwijt zijn.  meer pks is meer revisies is meer benodigd budget.

mbt. je support aan Chambon. Persoonlijk ben ik ook een stugge fiets rijder, maar wat hij doet is idd extreem.

Chambon is in alles extreem.  is ook overal snel mee of het nu een crosser, SM of supersport is.  hoe zo'n klein menneke zo hard kan rijden?
Hij kan overigens ook knap veeleisend zijn heb ik begrepen maar dat zal er wel bij horen op dat niveau.
Kan me het niet voorstellen dat dit lekker rijdt op de rechte stukken. Dan heb je toch het gevoel dat de achterkant je voorbij komt. Althans das mijn ervaring met een te strakke veervoorspanning.
Ik kan me dat ook niet voorstellen. maar ik ben hem niet en hoef (godzijdank)  niet op zijn honda te rijden temidden van zo'n startveld!
ik rij met een 8.5 kilo veer om de shock van de duc. gebruik wel een full-raceshock en rij met een redelijk hoge veervoorspanning.  de "sag" aan de achterzijde van de motor is nihiel onbelast.

Wat betreft die shock van jou heb ik negatief antwoord. Niemand heeft een k4/k5 bij ons in de groep. Persoonlijk ben ik helemaal Honda minded. Komend jaar rij ik nog met de mijne, maar dan ga ik verder kijken naar een jonger exemplaar. Wat dat gaat worden weet ik nog niet. Nadeel bij nieuwere modellen Honda vind ik de aan/uit gasrespons. (injectie) De vering zal hoogstwaarschijnlijk Bitubo worden, waarom dat vertel ik je later wel. Er zit iets aan te komen namelijk.;)
alé, ben zeer benieuwd dan.

Schmetzke

Ten eerste, wederom mooie bijdrage. Leuke informatie, erg intressant om te lezen. Ga zo door!!!
Er komt zo ongelofelijk veel kijken bij het racen buiten het rijden zelf om... Echt mega.

Citaat van: "Hakinnen"Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.

Resulteerd dat dan niet ook in een hogere bandenslijtage?

Heb je trouwens ook nog wat mee gekregen over het Pirelli contract dat waarschijnlijk wéér 3 jaar verlengt zal worden na volgend seizoen?
Hoe denk jij zelf over het Pirelli-contract? Ik vind het zelf erg jammer voor de sport, en erg tegenstrijdig allemaal. Ze hebben het contract om de sport toegankelijker te maken voor prive teams, maar ze betalen de banden wel veel duurder :roll:

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Schmetzke"Ten eerste, wederom mooie bijdrage. Leuke informatie, erg intressant om te lezen. Ga zo door!!!
Er komt zo ongelofelijk veel kijken bij het racen buiten het rijden zelf om... Echt mega.

Citaat van: "Hakinnen"Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.

Resulteerd dat dan niet ook in een hogere bandenslijtage?

Heb je trouwens ook nog wat mee gekregen over het Pirelli contract dat waarschijnlijk wéér 3 jaar verlengt zal worden na volgend seizoen?
Hoe denk jij zelf over het Pirelli-contract? Ik vind het zelf erg jammer voor de sport, en erg tegenstrijdig allemaal. Ze hebben het contract om de sport toegankelijker te maken voor prive teams, maar ze betalen de banden wel veel duurder :roll:

Met veel bombarie werd het toen erdoor gedauwd. Gevolg was dat er veel onvrede was en dat er zelfs diverse motor merken bedankten. Gelukkig zijn ze daar van terug gekomen en zijn inmiddels de belangrijkste merken weer vertegenwoordigd. Ik vind dat het wel het veld bij elkaar heeft gebracht. :yes6rs: Of het weer pirelli moet worden maakt me niet, maar ik denk dat het voor de sport belangrijk is om 1 merk band aan te houden. Stel bijv. dat kawa bij Pirelli blijft en Suzuki naar Michelin gaat. Het gat zou waarschijnlijk echt groot worden. Nu kan Kawa af en toe nog vooraan meerijden. Das dan afgelopen denk ik. Pirelli is zeker niet de beste band.

Hakinnen

Citaat van: "Schmetzke"Ten eerste, wederom mooie bijdrage. Leuke informatie, erg intressant om te lezen. Ga zo door!!!
Er komt zo ongelofelijk veel kijken bij het racen buiten het rijden zelf om... Echt mega.

Citaat van: "Hakinnen"Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.

Resulteerd dat dan niet ook in een hogere bandenslijtage?
niet noodzakelijk, meestal is een erg stugge achterzijde op dat niveau verantwoordelijk voor meer wheelspin en dus meer slijtage.
Het is echter te zeer rijder afhankelijk.  in het geval van Chambon? geen flauw idee eerlijk gezegd.

Heb je trouwens ook nog wat mee gekregen over het Pirelli contract dat waarschijnlijk wéér 3 jaar verlengt zal worden na volgend seizoen?
Hoe denk jij zelf over het Pirelli-contract? Ik vind het zelf erg jammer voor de sport, en erg tegenstrijdig allemaal. Ze hebben het contract om de sport toegankelijker te maken voor prive teams, maar ze betalen de banden wel veel duurder :roll:


Ik heb wat gemengde gevoelens bij de "verplichte Pirelli deal".
Zoals je wellicht weet is het SBK voor het overgrote deel een Italiaanse aangelegenheid. 70% van de mensen die je in het paddock tegenkomt zijn Italiaans.
Ik heb het idee dat de "verplichte pirelli's " voornamelijk te danken zijn aan "geldredenen", contracten en "deals". Er wordt waarschijnlijk slechts met Pirelli gereden omdat dat de beste deal was en omdat het veel geld opleverd. Kan me niet aan de indruk ontrekken dat de Pirelli deal een Italiaans "onderonsje" is.  Net zoals ik me een aantal jaren terug niet aan de indruk kon ontrekken dat het SBK regelement nogal erg gunstig richting Ducati was. Dat is echter "speculatie" mijnerzijds en ik kan die woorden niet onderbouwen door feiten.
Michelin heeft de "power-race" destijds speciaal ontworpen voor het sbk. maakten er zelfs een straatband van om 'm gehomologeerd te krijgen.
Toen na een hele hoop research de band klaar was en er zelfs gebruikt werd gemaakt van een unieke rubbersamenstelling en productiemethode (de dual compound technologie) besloten de Italianen dat er "verplicht" met Pirelli gereden moest worden.  Je kunt je voorstellen dat ze daar bij Michelin niet bepaald happy mee waren.
Hoe het er had uitgezien als de bandenkeuze vrij was geweest en de michelin power race band zijn debuut had kunnen maken in het SBK?
Geen idee.  

In de SBK (en het zal in de motoGP waarschijnlijk net zo zijn?) wordt veel geregeld en worden er veel deals gemaakt.  Dat is zo met banden en ook met andere zaken.  Waar het vering betreft eigenlijk het zelfde verhaal.
Adreani, de Italiaanse WP importeur is een machtig man  en heeft min of meer een monopolie weten te scheppen. Hij regelt nogal wat voor het SBK en maakt veel deals.  Het merendeel van het SBK veld gebruikt dan ook Adreani's vering.  Als Adreani volgend jaar zou stoppen met WP en Ohlins zou gaan doen zou het grote veld waarschijnlijk overstappen op Ohlins. Pur omdat Adreani de beste "deals" heeft.
Bij Bitubo is het aandeel in de SBK veel kleiner. Slechts bij enkele teams zoals Bertocchi Kawasaki, Team PSG-01 en het Gil Motorsport Honda team staan sommige motoren op Bitubo vering. Dat ligt niet aan eventueel kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken vering maar puur aan het feit dat Bitubo als "kleintje" tegen de "grote jongens" moet opboksen. Hoe groter de fabrikant , importeur of raceservice, hoe meer geld , hoe meer macht. Hoe meer mogelijkheden om "ertussen" te komen bij de grote teams.  Als je een groot team op jouw vering wilt hebben rijden omdat dat qua marketing en promotie interesant is zul je geld moeten meebrengen. en het gaat dan om serieuze bedragen.
Teams zijn zeer gevoelig als het budget en sponsoring betreft.  Als er twee veringsfabrikanten zijn met gelijkwaardig materiaal en de ene heeft er veel meer geld voor of voor over om een bepaald team met hun spullen te laten rijden dan zal dat de keuze zijn.
Als ik morgen de beschikking zou hebben over één miljoen euro en ik bel morgen naar Ten Kate om te vertellen dat ik dat miljoen op hun rekening stort maar dat ze dan wel volgend jaar met Bitubo rijden zullen de tenkate fietsen volgend jaar op Bitubo staan.  zo werkt het.
Heb helaas geen miljoen euro en als ik die had zou ik me uberhaupt niet druk maken over vering maar zat ik waarschijnlijk ergens onder een strakblauwe lucht in een "fout Hawai shirtje"onder een palmboom met in de linkerhand zo'n groen flesje export Heineken en in de rechterhand een wulpse wondermooie inheemse schone van net meerderjarige leeftijd. (das 18 toch he?)

waar het de pirelli's betreft is het aan de ene kant niet netjes om al die teams hetzelfde merk banden verplicht door hun strot te duwen.  ze zijn immers ook vrij in de keuze van andere merken onderdelen en dus zou dat voor banden ook moeten gelden.
Aan de andere kant,.wellicht brengt het de competitie wel wat dichter bij elkaar.  mede door de verplichte pirelli's hebben we de laatste tijd een zeer spannend en competetief sbk veld.
Ik ben ervan overtuigd dat als de bandenkeuze vrij zou zijn er wellicht andere motoren op andere plaatsen zouden finischen.

Of Pirelli de beste keuze of band is?
weet ik niet?  ik denk dat indien je spreekt van "de beste keuze qua band" dat dat afhankelijk is van meerdere factoren. Ligt op dat zeer hoge niveau aan zoveel factoren.  motor, circuit, vering en vooral de rijder.
Ik weet niet of iemand als Haga sneller zou zijn op Michelin's?
Weet wel dat één van de problemen bij het optreden van JvdG afgelopen SBK op de engelse Rizla Suzuki was dat de geometrie en rijwielgedeelte niet pasten bij de pirelli.  de fiets kwam uit het BSBK en had een dunlop seting.
Moeilijk waar het banden betreft.
Zelfs in iets als het ONK hier.  iedereen staat daar op Pirelli supercorsa. op enkele dunlop en michelin uitzonderingen na.
Waarom ze allemaal op pirelli rijden is eigenlijk onverklaarbaar.
In engeland wordt voornamelijk dunlop gebruikt (ook bsbk) en zelfs in amerika is de pirelli beslist niet in de meerderheid.
Als je hier een onk rijder vraagt waarom ie op pirelli rijdt is het antwoordt vaak,"omdat de rest dat ook doet".
Ik weet het ook niet..

;)