Auto's verplicht licht overdag

Gestart door Gummi-Kuh, 12 december, 2005, 21:10:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gummi-Kuh

Auto's verplicht licht overdag


Bron: Nu.nl



Over een aantal jaren wordt het voor automobilisten in heel Europa verplicht om ook overdag verlichting te voeren. EU medewerker Verheugen van Industrie verwacht volgend jaar al een voorstel om dit in te voeren. Definitieve invoering kan dan erg snel gaan, want enkele andere EU landen hebben deze plicht al op eigen gelegenheid ingevoerd.

Brussel beloofd dat er samen met de industrie zal worden gewerkt aan betere technologie om verlichting zuiniger en beter geschikt te maken voor gebruik overdag.

Voor ons motorrijders betekent dit dat het moeilijker zal worden je te onderscheiden in het verkeer. Nu is het overdag voeren van dimlicht vaak een goede manier om beter op te vallen op een drukke weg. Dat voordeel zal verdwijnen als alle automobilisten met hun licht aan gaan rijden.
In augustus heeft de MAG al aangegeven dat zij vraagtekens zet bij de onderzoeken die vooraf zijn gegaan aan dit besluit. Met name het risico dat zwakkere verkeersdeelnemers, zoals motorrijders, verdwijnen in een zee van licht is onvoldoende onderzocht.
De MAG heeft er dan ook bij Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat op aangedrongen om wetenschappelijk verantwoord onderzoek te laten uitvoeren, alvorens deze maatregel in te voeren.

Overigens is dit één van de maatregelen die onderdeel is van een pakket van plannen voor de komende tien jaar. Andere plannen concentreren zich vooral op milieueisen, zoals minder uitstoot van CO2 en stof.
URL=http://imageshack.us][/URL]

4 WHEELS MOVE THE BODY
2 WHEELS MOVE THE SOUL

only bikers know why dogs hang out their heads out of window

DeWitte

optie: Geel licht voeren op moto's?? zo val je tenminste nog een beetje op.  :roll:

Denk echter dat de soep niet zo heet wordt gegeten als de MAG ons wil doen geloven (imo grallig wichtige :? ) in Landen zoals Zweden rijdt men al jaren verplicht met licht aan in alle voertuigen; is aan de ongevalscijfers niet te zien; tegendeel :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Gummi-Kuh

Verkeersdeelname is in  werkelijkheid een dynamische en complexe bezigheid, waarbij zwakkere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders kunnen 'verdwijnen' in een zee van licht. Zonder een wetenschappelijke basis om voertuigverlichting overdag te verplichten, lijkt mij  een dergelijke maatregel uitsluitend gemotiveerd door de politieke wil om de indruk te wekken iets aan een maatschappelijk gewenste verbetering van de verkeersveiligheid te doen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik als zakelijke "km-vreter" in koekblik altijd met dimlicht rij, en nee mijn koekblik is niet van Zweedse afkomst...
URL=http://imageshack.us][/URL]

4 WHEELS MOVE THE BODY
2 WHEELS MOVE THE SOUL

only bikers know why dogs hang out their heads out of window

Motzippaldy

Als ik auto rij dan rij ik altijd met licht aan


:cum:

Voor ons motorrijders betekent dit dat het moeilijker zal worden je te onderscheiden in het verkeer. Nu is het overdag voeren van dimlicht vaak een goede manier om beter op te vallen op een drukke weg. Dat voordeel zal verdwijnen als alle automobilisten met hun licht aan gaan rijden.
Proud on the South  

WhomBom

EINDELIJK

je zie die blikkige gevallen echt drie keer beter aan komen als ze voor de verandering hun licht aan hebben.
Ik ben het er helemaal mee eens!
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Busaberke

Ik rij ook altijd met licht aan in het koekblik!
Bij mijn Volvo kon ik het licht zelfs überhaupt niet uitzetten.
Ik heb de indruk dat je als koekblikker overdag echt beter gezien wordt met licht aan.

Indien je jezelf op de moto in de toekomst beter onderscheidend zichtbaar wilt maken, zul je dus moeten kiezen voor "ander" licht, b.v. geel - Xenon of running lichts (je richtingaanwijzers mee laten branden).

Zelf gebruik ik tot tevredenheid een Bosch Bleu Vision lampje. Het heeft een blauwe, Xenon achtige tint.
Behalve dat het écht beter licht geeft, krijg ik wel eens opmerkingen over het "aparte" lichtschijnsel. Dat is voor mij een teken dat het dus wel opvalt.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

QuattroFrits

Licht overdag, tel uit je winst, sorry verlies, moet je eens uittellen wat dat geintje aan benzine wegvreet, dat is heus niet niks het is voor de gemiddelde auto ongeveer 130 watt en dat is ongeveer 11 Amp.
Laat je auto stationair lopen en zet dan je dimlichten aan, donderd het toerental gelijk inelkaar en zonder dat je het merkt slurpt het liters brandstof weg.
Sorry, maar van mij hoeft het niet.
Op de motor neem ik in verband met de veiligheid het meer verbruik op de koop toe.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

@Nippon

Citaat van: "QuattroFrits"Licht overdag, tel uit je winst, sorry verlies, moet je eens uittellen wat dat geintje aan benzine wegvreet, dat is heus niet niks het is voor de gemiddelde auto ongeveer 130 watt en dat is ongeveer 11 Amp.
Laat je auto stationair lopen en zet dan je dimlichten aan, donderd het toerental gelijk inelkaar en zonder dat je het merkt slurpt het liters brandstof weg.
Sorry, maar van mij hoeft het niet.
Op de motor neem ik in verband met de veiligheid het meer verbruik op de koop toe.

denk ook 'ns aan anderen  :roll:

QuattroFrits

Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "QuattroFrits"Licht overdag, tel uit je winst, sorry verlies, moet je eens uittellen wat dat geintje aan benzine wegvreet, dat is heus niet niks het is voor de gemiddelde auto ongeveer 130 watt en dat is ongeveer 11 Amp.
Laat je auto stationair lopen en zet dan je dimlichten aan, donderd het toerental gelijk inelkaar en zonder dat je het merkt slurpt het liters brandstof weg.
Sorry, maar van mij hoeft het niet.
Op de motor neem ik in verband met de veiligheid het meer verbruik op de koop toe.

denk ook 'ns aan anderen  :roll:

Hoezo denk eens aan anderen, welke anderen en waarom :?:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

QuattroFrits

Citaat van: "QuattroFrits"
Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "QuattroFrits"Licht overdag, tel uit je winst, sorry verlies, moet je eens uittellen wat dat geintje aan benzine wegvreet, dat is heus niet niks het is voor de gemiddelde auto ongeveer 130 watt en dat is ongeveer 11 Amp.
Laat je auto stationair lopen en zet dan je dimlichten aan, donderd het toerental gelijk inelkaar en zonder dat je het merkt slurpt het liters brandstof weg.
Sorry, maar van mij hoeft het niet.
Op de motor neem ik in verband met de veiligheid het meer verbruik op de koop toe.

denk ook 'ns aan anderen  :roll:

Hoezo denk eens aan anderen, welke anderen en waarom :?:

Sorry, maar begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen rijden met licht overdag, het kost alleen klauwen vol geld waar je niks van terug ziet.
Als de regering zou zeggen "Rij met licht overdag en de branstofprijzen gaan met minimaal 10% omlaag" volgens mij rijdt er dan niemand meer zonder licht overdag,
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

Citaat van: "QuattroFrits"
Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "QuattroFrits"Licht overdag, tel uit je winst, sorry verlies, moet je eens uittellen wat dat geintje aan benzine wegvreet, dat is heus niet niks het is voor de gemiddelde auto ongeveer 130 watt en dat is ongeveer 11 Amp.
Laat je auto stationair lopen en zet dan je dimlichten aan, donderd het toerental gelijk inelkaar en zonder dat je het merkt slurpt het liters brandstof weg.
Sorry, maar van mij hoeft het niet.
Op de motor neem ik in verband met de veiligheid het meer verbruik op de koop toe.

denk ook 'ns aan anderen  :roll:

Hoezo denk eens aan anderen, welke anderen en waarom :?:

:laughing49so:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Citaat van: "QuattroFrits"Sorry, maar begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen rijden met licht overdag, het kost alleen klauwen vol geld waar je niks van terug ziet.
Als de regering zou zeggen "Rij met licht overdag en de branstofprijzen gaan met minimaal 10% omlaag" volgens mij rijdt er dan niemand meer zonder licht overdag,

je eigen veiligheid is toch niet in geld uit te drukken :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

Citaat van: "QuattroFrits"Licht overdag, tel uit je winst, sorry verlies, moet je eens uittellen wat dat geintje aan benzine wegvreet, dat is heus niet niks het is voor de gemiddelde auto ongeveer 130 watt en dat is ongeveer 11 Amp.
Laat je auto stationair lopen en zet dan je dimlichten aan, donderd het toerental gelijk inelkaar en zonder dat je het merkt slurpt het liters brandstof weg.
Sorry, maar van mij hoeft het niet.
Op de motor neem ik in verband met de veiligheid het meer verbruik op de koop toe.


Hier ben ik het dus niet mee eens...

Als jij met je auto rustig wat aan t tuffelen bent heb je minstens 10 kW aan vermogen nodig... ik denk eigenlijk nog wel meer, maar goed, om t simpel te houden .

Als je dan 200 watt aan licht hebt branden is dat (200W/10.000W)*100= 2%

2% extra brandstof dus...... dus in plaats van 100 euro aan spriet elke week ben je er 102  kwijt... dat scheelt je per jaar 104 euro. Dus als je in 50 jaar één ongeluk krijgt omdat je zonder licht reed, en dat kost je minder dan 5200 euro.. dan heb je winst gemaakt  :?

Tenzij je bij dat ongeluk sterft..... kunnen ze van die 5200 euro n mooie grafkist kopen.


En als je toerental in mekaar dondert als je je dimlicht aanzet is er iets zwaar niet in orde met je auto zou ik zo zeggen.
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Karin


B-Witch

Licht aan of uit in de auto, dat zal mij niets uitmaken, rij meestal al met het licht aan. 8)
en idd wat al gezegd is, zorg op de motor gewoon voor een aparte kleur licht, zodat je toch opvalt. :yes6rs:

Wat betreft dat het meer bezine kost als je je lampen aan hebt,
als je zo moet gaan denken,dan heb ik nog wel een vraag voor je: Hoeveel km rijd je onnodig als je ook de benenwagen had kunnen nemen of de trapfiets...wa kost dat dan wel niet? :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.