Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"iig thanX schmetzke :thumbsup: verschil was goed merkbaar 8) de Beemer loopt weer als vanouds

Leuk om te horen  :thumbsup:

DeWitte

vlgs motorfreaks levert een 1200gs geen 100pk vanwege emissie-eisen :?  die de fabriek wel beloofd.  :!: met juiste afstelling zou dit wel mogelijk zijn?? alleen de dealer kan/mag de afstelling niet veranderen??? hoe dan de 100 paardjes wakker te schudden??  :idea:  :?:

hier het hele artikel te lezen  :wink:
http://www.motorfreaks.nl/index.php/review/2334/1

CiteerVermogenstestbank
BMW claimt voor deze R1200GS een vermogen van 100 pk. Op de Jaros vermogenstestbank liet de BMW een vermogen zien van 59,71 kW / 81,2 Pk aan het achterwiel. Omgerekend naar krukaspk's komen we dan aan circa 91 krukaspk's. Het gemeten maximale koppel aan het achterwiel bedroeg 88 Nm.

Niet al te best
De BMW viel op door een niet al te beste vermogens/koppelkromme, die hoogstwaarschijnlijk is te wijten aan het 'BMS-K Motormanagement' systeem en de injectie afstelling. Emmisie eisen dus, en BMW bevestigde dit later ook bij navraag. De BMW liet in de vermogenskromme twee diepe dippen zien net in het toerengebied waarin veel vertoefd wordt tijdens het rijden. Geen bijster goede afstelling dus. Een andere afstelling zal de prestaties van deze BMW R1200GS dan ook zeer zeker ten goede komen, BMW gaf echter aan dat dit niet te wijzigen was bij BMW dealers.

De praktijk
De eerlijkheid gebied ons wel tevens te vermelden dat we in de praktijk weinig tot niets hebben gemerkt van die twee dippen in de vermogenskromme. De vermogensmeting op de testbank vond plaats onder een volgaspositie en tijdens het rijden met de R1200GS kwamen de gemeten afwijkingen niet tot uiting. Sterker nog, als we geen Jaros-meting hadden gedaan, dan was er geen enkele kritische noot voor wat betreft de injectie gevallen. De standaard afstelling van de BMW is op zich voor verbetering vatbaar, maar dan eigenlijk alleen als het op pure prestaties aankomt. In de praktijk valt er zogezegd goed te leven met de standaardafstelling van deze R1200GS.

bron motorfreaks.nl :wink: hier het piccie erbij
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Ik heb dat specifieke stukje tekst bij die vermogensuitdraai destijds geschreven.

BMW NL gaf toen bij navraag aan dat e.a idd te maken had met emissie eisen en gaf tevens aan dat BMW dealers er "in principe" vanaf moeten blijven..
Immers "officieel" behoort de fiets aan de emissie eisen te voldoen en te blijven voldoen.  BMW zal dus never "on public" gaan verkondigen:" alé, we moeten er nu eenmaal aan voldoen maar ga maar naar je dealer die haalt de dippen wel uit de vermogenskromme"..officieel heeft het milieu altijd voorrang.

Neemt niet weg dat het wel te doen is..de GS1200 zal wonderbaarlijk qua vermogen en motorkarakter opknappen van een gedegen afstelling en een goed aftermarked (KAT-loze) uitlaatsysteem..aldus motorservice spanjer waar de BMW destijds op de testbank ging.

edit:

onderstaand de uitdraai van de KTM LC8 adventure die op dezelfde dag op dezelfde testbank ging..

250 cc minder maar wel een pktje of 6 sterker dan de bmw maar belangrijker...kijk eens naar het  verschil in de kromme..

alhoewel de beemer dan weer meer koppel heeft..

eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat zo'n lc8 waarschijnlijk de 100.000km niet gaat halen

maar dan nog..


DeWitte

Wat je zegt is dus dat die "kat" de grote spelbreker is?  :? dus er is hoop?? :? kat eronderuitslopen, open uitlaat en op de testbank afstellen?? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"Wat je zegt is dus dat die "kat" de grote spelbreker is?  :? dus er is hoop?? :? kat eronderuitslopen, open uitlaat en op de testbank afstellen?? :?

Uh..ik weet dat niet.

Dat is wat de wijze heren motortuners zeggen.  volgens hun is idd die door een katalysator geteisterde uitlaat in combinatie met het door de fabriek naar eu norm afgestelde brandstof en motormanagment systeem (K-tronic?) de boosdoener.

idd, een goed aftermarked uitlaatsysteem (remus voor bmw?) en een afstelling van motormanagment zouden uitkomst moeten bieden.

Ik denk...alé..je hebt mij meer dan eens horen verkondigen dat ik de 1200GS maar een "lamme eend" vindt t.o.v de 1150GS.
Ik denk dat dat gevoel wat ik over die 1200 had qua motorkarakter best grotendeels veroorzaakt zou kunnen worden door die milieutoestanden?
Zou zo maar kunnen dat de 1200 best het zelfde (of meer?) potentieel in huis heeft dan de 1150 maar dat het er alleen "fabriekaf" ff niet uitkomt omdat het blok zonodig aan de milieu eisen moet voldoen.
Ik vindt qua rijden de 1200 nog steeds een "watje" t.ov de oude 1150
Ik zou dan ook graag eens een stukje gaan tuffen met een behoorlijk afgestelde 1200 ...wellicht zou dat mijn mening veranderen?

DeWitte

wellicht binnenkort je kans :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

ik heb eens gehoord, of gelezen ergens, dat vrijwel alle motoren "a fabriek" te rijk lopen. Dit zou komen omdat alle onderdelen van het blok toleranties hebben. Een drijfstang is bijvoorbeeld tussen de 90,1 en 90,2 mm Hetzelfde voor krukas, zuiger enz. Hierdoor krijg je blokken die allemaal "grote"onderdelen hebben, en zo bijv meer compressie hebben als de blokken met ook kleine onderdelen. Het hele verhaal zou dan zo afgesteld worden, dat het ongunstigste blok, met de ergste van de ergste berijder niet vastloopt e.d.

het gevolg is, dat als jouw blok niet toevallig dat 1 slechte blok uit de duizend is, en jij niet helemaal erg bent, hij eigenlijk wat te rijk is afgesteld.  :?

Maar, hebben die moderne einspritz kloemelen daar ook nog last van?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"wellicht binnenkort je kans :wink:

Prima..

voor jouw binnenkort de kans dan op de 990LC8A...
moet nog ff bellen ervoor..wil 'm wel graag rijden.

U hoort van mij tzt..

karz

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"wellicht binnenkort je kans :wink:

Prima..

voor jouw binnenkort de kans dan op de 990LC8A...
moet nog ff bellen ervoor..wil 'm wel graag rijden.

U hoort van mij tzt..

as in superduke ?  :shock:  

8)  8)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

een lc 8 A is de Adventure (all-road) :wink: met het nieuwe blok (990) 8)
mss ben ik wel om te turnen van Dikke duitser naar Dikke oostenrijker? :P
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Hakinnen"
Ik denk...alé..je hebt mij meer dan eens horen verkondigen dat ik de 1200GS maar een "lamme eend" vindt t.o.v de 1150GS.
Ik denk dat dat gevoel wat ik over die 1200 had qua motorkarakter best grotendeels veroorzaakt zou kunnen worden door die milieutoestanden?

Ha! Dat weet ik wel zeker!
Die dingen lopen zó arm tegenwoordig he...  :shock:

Gooi daar een fatsoenlijke (open) uitlaat onder, ander motormanagement, en zie daar: 10-20 pk erbovenop. En dan hebben we het nog niet over de gasreactie.

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"een lc 8 A is de Adventure (all-road) :wink: met het nieuwe blok (990) 8)
mss ben ik wel om te turnen van Dikke duitser naar Dikke oostenrijker? :P

Dan zou ik ook zéker eerst op de 990 SuperDuke gaan rijden:



En ook zéker op de 950 SuperMoto:



Maar de Adventure is natuulijk meer wat je gewend bent...



Of toch maar een 660 éénpitter :mrgreen:


DeWitte

de mooiste vin ik de SM 8) die is echt vet :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"de mooiste vin ik de SM 8) die is echt vet :wink:

Tsja, wat houd je tegen.... Is ook zeker net zo'n kilometervreter als je GS, alleen dan 10x zo bruut  :yes6rs:
Nadeeltje is wel dat je daar natuurlijk écht geen koffers aan kunt gaan hangen, want dan rij je echt voor schut  :lol:

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Dwars"de mooiste vin ik de SM 8) die is echt vet :wink:

Tsja, wat houd je tegen.... Is ook zeker net zo'n kilometervreter als je GS, alleen dan 10x zo bruut  :yes6rs:
Nadeeltje is wel dat je daar natuurlijk écht geen koffers aan kunt gaan hangen, want dan rij je echt voor schut  :lol:

je kan overal koffers aanhangen; kwestie van stoer doen en doorzettingsvermogen :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away