Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

@Nippon

Citaat van: "Dwars"waarom heb ik altijd het "gevoel" dat ik met een momentsleutel (correct ingesteld) de bouten van bijv. de wielen niet zo stevig vast zet als zonder zo'n klikkerdeklikding dus met gewoon botte boerenkracht.?? :?

nogmaals mijn gevoel zegt dat die strakker aangetrokken kunnen :? ; geen wetenschappelijke onderbouwing mijnerzijds

Na :?:  :?: anyone??
als ik op 'n dop een pijp van 1 meter zet dan zet ik 'm met 2 vingers nog vaster (of 't slim is  :!: da's wat anders)

mijn wielbouten vragen 105Nm als 't moet trek ik 'm nog 2 gangen strakker  :roll:  
wij zegge "vast is vast"

DeWitte

Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "Dwars"waarom heb ik altijd het "gevoel" dat ik met een momentsleutel (correct ingesteld) de bouten van bijv. de wielen niet zo stevig vast zet als zonder zo'n klikkerdeklikding dus met gewoon botte boerenkracht.?? :?

nogmaals mijn gevoel zegt dat die strakker aangetrokken kunnen :? ; geen wetenschappelijke onderbouwing mijnerzijds

Na :?:  :?: anyone??
als ik op 'n dop een pijp van 1 meter zet dan zet ik 'm met 2 vingers nog vaster (of 't slim is  :!: da's wat anders)

mijn wielbouten vragen 105Nm als 't moet trek ik 'm nog 2 gangen strakker  :roll:  
wij zegge "vast is vast"

idd wielbouten met 105nm :wink: maar waarom die norm, die je zelf aangeeft "slimmer" is? en waarom ben jij dan zo eigenwijs en trekt um nog 2 gangen strakker??

leg ff uit?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Karin

Ik ga altijd voor: VAST is VAST. Niet doordraaien, gewoon met de juiste sleutel en dan vastdraaien.....thats it. En dat gaat tot nu toe nog goed  :roll:

Herr Tod

Torsiegericht aantrekken :P
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


@Nippon

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "Dwars"waarom heb ik altijd het "gevoel" dat ik met een momentsleutel (correct ingesteld) de bouten van bijv. de wielen niet zo stevig vast zet als zonder zo'n klikkerdeklikding dus met gewoon botte boerenkracht.?? :?

nogmaals mijn gevoel zegt dat die strakker aangetrokken kunnen :? ; geen wetenschappelijke onderbouwing mijnerzijds

Na :?:  :?: anyone??
als ik op 'n dop een pijp van 1 meter zet dan zet ik 'm met 2 vingers nog vaster (of 't slim is  :!: da's wat anders)

mijn wielbouten vragen 105Nm als 't moet trek ik 'm nog 2 gangen strakker  :roll:  
wij zegge "vast is vast"

idd wielbouten met 105nm :wink: maar waarom die norm, die je zelf aangeeft "slimmer" is? en waarom ben jij dan zo eigenwijs en trekt um nog 2 gangen strakker??

leg ff uit?
dat zeg ik niet  :!:
ik wil ermee zegge dat er van die "doe'tzelvers" zijn die weten van geen ophouden  :wink:

WhomBom

je moet die dingen gewoon aantrekken met het voorgeschreven moment. Daar heeft iemand wat over nagedacht, wat geteld, en toen issie daarop uitgekomen.

Zelf ben ik er ook zo ene die gewoon maar wat hoddelt, het merendeel van de tijd  :oops:   wat bijvoorbeeld lijdt tot afgebroken oliefilter-deksel draadeindes enz.  :oops:  :oops:  Dat krijg je als je M6 met de grote ratel es wat aan begint te draaien..... :roll:


Dat je gevoel zegt dat dat strakker kan, ok. Het kan ook strakker, maar het is nergens voor nodig, als je die bout met 100Nm aandraait zit ie vast genoeg, dat die bout in kwestie misschien wel 150Nm aankan...sja
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Herr Tod

Is er een electro genie in de zaal?

Ik kan hier en daar goedkoop een 'Botsing waarschuwing systeem' krijgen voor trucks. Dit werkt met radar en geeft een waarschuwing door middel van geluid en groen/oranje/rode lampen als de truck te kort op een ander voertuig rijdt.

Ik vraag me af of dit signaal niet kan worden overgebracht naar een LCD schermpje waarop je alle bewegende objecten (dmv doppler) kunt zien. Dan kun je om bochten kijken en zijstraten inkijken :shock:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


WhomBom

nope....

ik denk het niet iig. Dit werkt, denk ik, met een vaste antenne en ontvanger. zoals een vleermuis die doof is aan een oor. Hij piept, kijkt hoe lang het duurt voordat de piep terug komt, en weet dan hoe ver van hem af (aan de hand van de tijd die het signaal nodig had om heen en terug te gaan met mach1) "iets" is. Als je een vleermuis hebt, die niks aan zijn oortjes heeft, kan ie door het verschil in tijd tussen links en rechts (geen verschil is rechtvooruit, precies het verschil dat het geluid bij mach1 nodig heeft om de afstand tussen de oortjes te overbruggen is 90 graden) ook nog bepalen waar dat "iets" zich bevindt. (en ook nog hoe groot het "iets" is enz. maargoed) Als jij dus wil weten, behalve hoever er "iets" (een opel bijvoorbeeld) is, moet je of twee ontvangers, een computertje en een redelijk te doen stukje software hebben, of je laat zender en ontvanger ronddraaien (ala radar) en laat hem de afstand, die hij meet, samen met de hoek waar ie net op stond doorgeven aan een computerke, die dat op een display laat zien.


eenvoudig zal het niet worden  :cry:
software ervoor is wss te maken in c++, een geschikt computertje lijkt me lastiger te vinden  :roll:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Mounty

volgens mij praat je dan over een volwaardig radar ! en als je die mee wil nemen op je fiets om om de bocht te kunnen kijken...tja..word erg lomp denk ik..
Mogelijk is eigenlijk bijna alles, maar uitvoerbaar is een ander verhaal.
(theorie/Praktijk)

Een display aansturen is zo het probleem niet, "gewoon" gegevens naar de microprocesor sturen en die zet dat om in LCD. Kun je kant en klaar kopen. Vroeger..ahum...deden we wel eens een display in de PC bouwen (casemodding) en die een progje laten draaien om iets in beeld te krijgen.....was egt simpl.

Het Radar of sonar gedeelte is wat moeilijker uit te voeren doch zeker niet onmogelijk. Volgens mij zijn er wel pakketje om zelf een radar of sonar te bouwen, alleen zijn die niet in zakformaat dus moeilijk mee te nemen op een motor.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Herr Tod

Zo ziet dat ongeveer uit







"designed to provide range to a target vehicle in the beam out to a range of about 1,000 feet."

"Shown in the photos below is the Gunn-plexer, with varactor, to shift the frequency between two transmit frequencies"
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


QuattroFrits

Citaat van: "Herr Tod""Shown in the photos below


:roll: Below staan helemaal geen foto's, nou ja die van beer dan, :roll:  
:twisted: De rest staat Above :twisted:  :wink:



:rofl:  :rofl:  :rofl:  :rofl:  :rofl:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Herr Tod

Ik heb al een tijdje een turbo van een Smart (600 cc 3 cilinder turbo blok) thuis liggen. Toepassen is vrij lastig ivm alle benodigde elektronica. Het is een stuk makkelijker om een mechanische compressor te gebruiken. Maar waar vind je een compressor die zo klein is om deze op een B4 te gebruiken? Goede vraag... tot nu :!:

Peugeot heeft een scooter gemaakt met een 125 cc supercharger blok. 125 cc 4-takt, 20 pk en nog veel verder te tunen :shock: Even voor de duidelijkheid, dat is 160 pk per liter :worship-cool: Mijn B4 heeft 150 pk per liter en dat is een vrij opgekietelt blok terwijl dat 125 blokje een 'gewoon' blok is dat zonder die compressor misschien 80 tot 100 pk per liter zal leveren.

De zoektocht begint :mrgreen:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Hakinnen

heb dit topic nog eens door zitten snuffelen...staan best geinige dingen in zo'n "denktank"...

Heb nog wel wat om over na te denken voor jullie evt..

benieuwd wie met de goede antwoorden komt...

Vering uiteraard..voorvorkengedoe.

- 1: wat is "stickslip?

- 2:Olie....waarom is er zoiets als "voorvorkolie"? de benodigde diktes zijn ook te vinden in "motorolie"..dus waarom is het niet okay om bijvoorbeeld een castrol 10W40 motorolie in je voorvork te kletteren terwijl de fabrikant toch een 10w olie voorschrijft voor de vork???

- 3: "instinkertje"....waarom zijn circuitfietsen en racers strakker afgeveert meestal?? (behalve op silverstone..wat meteen een deel van het antwoordt is.. :roll:

tell me...vetstoere en ultrasnelle rooie "Bitubo Racesuspension"pet voor de eerste met de goede antwoorden..

DeWitte

heb je ook 4kante petten?? :?

:mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Alle, dan omdat het mellow friday is op het werk, een poging wagen ;)

stickslip is volgens mij de wetenschap over het kantelpunt in snelheid waarmee een elastisch voorwerp op een rigide oppervlak blijft steken of op een homogene manier blijft glijden. Frictie eigenlijk.
In de context van voorvork vering :Stick-slip is de weerstand die overwonnen moet worden bij het begin van een beweging.

motor/voorvork olie:
Voorvork olie heeft voor dit slipstick gedrag een additief , wat motorolie juist niet heeft, want koppelingsplaten moeten blijven plakken en niet glijden zoals bij een voorvork juist wel weer wenselijk is.

Harder veren op circuit (beetje voor gegoogled :oops: ):
Als de vering helemaal inveert na een bult of gat in het wegdek, betekent dit niet automatisch dat de vering harder moet worden ingesteld. Maar als de vering helemaal inveert op een plek waar maximale grip noodzakelijk is, dan kan de band niet de maximale grip creeren, omdat de band ook inveert. Dan moet de vering harder worden ingesteld.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.