Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WhomBom

1; als de vorkpoten door de anker en kroonplaat heen "slippen" ???
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Gieskes

Stickslip als in bepaalde delen die over elkaar schuiven/glijden en de weerstand die hiervoor overwonnen moet worden?

Volgens mij is 't bij dat stickslip nog zo dat de delen die over mekaar 'glijden' toch een bepaalde trilling veroorzaken in die delen. Ik kan me er iets bij voorstellen dat je die resonanties (door vorkpoten die bewegen) niet tot in je veren wilt laten doortrillen.

Zoiets :?:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

B-Witch

Stick-slip noemt men het verschijnsel (soms ook wel Slip-stick) dat soms bij het schuiven van twee voorwerpen over elkaar spontaan een schokkende beweging optreedt. Deze schokkende beweging gaat vaak gepaard met gekraak (lage frekwenties) of gejank (hogere frekwenties

Stick-slip of Slip-stick treedt bijvoorbeeld op in hydraulische cilinders (Er wordt zelfs een speciale dope in de hydraulische vloeistof toegevoegd om dit verschijnsel te beperken). Ook kan het voorkomen bij gereedschapswerktuigen als slijpbanken, hoonmachines en dergelijke.

Stick slip schijnt ook voor te komen in telescoopvorken van motorfietsen (ook bij UPSD-voorvorken) waardoor de vering minder soepel werkt. Stick-slip wordt vaak als reden aangevoerd voor het gebruik van alternatieve voorveringssystemen.



Bijgaand plaatje laat een symbolische voorstelling zien.

V is de aandrijving, R symboliseert de elasticiteit die in het apparaat zit en M is de de te bewegen last. Door aan te drijven spant de veer en als de "rustende" wrijving van M wordt overwonnen, begint M te glijden. Op dat moment verandert de wrijvingcoëfficient van rustend naar dynamisch en is er in feite kracht "over", die de massa M versnelt tot "de veer te ver is opgerekt" en er geen kracht meer is. Nu stopt de beweging. Vervolgens gaat de aandrijving door, wordt de veer weer gespannen en wordt de kracht verhoogd, tot deze voldoende is om de rustende wrijving te over komen etc.

:wink:

speciale vorkolie omdat deze andere eigenschappen heeft dan gewone motorolie:

Een hoge viscositeitsindex, waardoor een constant en betrouwbaar weggedrag onder alle weersomstandigheden

Uitstekende anti-schuimeigenschappen en luchtafscheidend vermogen, waardoor een constant prestatieniveau onder alle bedrijfsomstandigheden

Zeer goede bescherming tegen slijtage, waardoor een lange levensduur

Een optimale bescherming tegen corrosie

Neutraal ten opzichte van kunststof afdichting

Een laag stolpunt


Meen dat Silverstone erg hobbelig is, misschien dat je door een te strakke vering dan juist gaat stuiteren???
en kan me voorstellen dat als een racemasjien te licht is geveerd dat zelfde onder normale omstandigheden gebeurt, waardoor de voorkant kan uitbreken???????????????


(lach me niet uit he..tis maar een wild guess van een blondje dat de ballen verstand van techniek heeft maar wil leren)
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Citaat van: "suzuki-girl"

speciale vorkolie omdat deze andere eigenschappen heeft dan gewone motorolie:

Een hoge viscositeitsindex, waardoor een constant en betrouwbaar weggedrag onder alle weersomstandigheden

Uitstekende anti-schuimeigenschappen en luchtafscheidend vermogen, waardoor een constant prestatieniveau onder alle bedrijfsomstandigheden

Zeer goede bescherming tegen slijtage, waardoor een lange levensduur

Een optimale bescherming tegen corrosie

Neutraal ten opzichte van kunststof afdichting

Een laag stolpunt


Goede motorolie heeft deze eigenschappen ook.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Heeft het dan misschien te maken ermee dat deze olien thermisch en oxidatief stabiel zijn en in een groot thermisch bereik kunnen worden ingezet??
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Citaat van: "suzuki-girl"Heeft het dan misschien te maken ermee dat deze olien thermisch en oxidatief stabiel zijn en in een groot thermisch bereik kunnen worden ingezet??
Volgens mij niet, de temperatuur in een motor lijkt me hoger dan die in een voorvork, and again, motorolien zijn ook oxidatief stabiel.

Het verschil moet gezocht worden in de additieven.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

@Karz...

deze:
CiteerIn de context van voorvork vering :Stick-slip is de weerstand die overwonnen moet worden bij het begin van een beweging.

Deze is juist..

in de contex van een voorvork:

de binnenpoot beweegt in de buitenpoot ..inveren en uitveren.
Das dus beweging..Echter de kracht waarmee het begin van de beweging wordt ingezet zal groter moeten zijn dan de kracht die nodig is om de beweging te behouden.
Als je dus een "niet bewegende voorvork hebt"is er ff net wat extra kracht nodig om de "stickslip"te overwinnen alvorens de in of uitgaande beweging plaats vindt.  als het spul eenmaal in beweging is , is de stickslip  overwonnen (al zal er altijd frictie door wrijving zijn)
De hoeveelheid "stickslip" is o.a afhankelijk van de staat van de voorvork, de gebruikte olie en erg belangrijk...de keringen..
Ook de goudkleurige of zwarte coating die je wel eens ziet op de binnenpoten van een recente voorvork zit er op om één reden...anti -frictie  / anti-stick-slip

Eerste antwoord goed dus karz..

@Suzuki -Girl...je verbaasd me met je antwoorden..Go girl!! super!
Ennuh...yep silverstone is "hobbelig"..

Dr. A.

Citaat van: "suzuki-girl"Heeft het dan misschien te maken ermee dat deze olien thermisch en oxidatief stabiel zijn en in een groot thermisch bereik kunnen worden ingezet??

:shock:  :shock:  :shock: wableef???
otor Forum Limburg Ghost

B-Witch

Citaat van: "Dr. A."
Citaat van: "suzuki-girl"Heeft het dan misschien te maken ermee dat deze olien thermisch en oxidatief stabiel zijn en in een groot thermisch bereik kunnen worden ingezet??

:shock:  :shock:  :shock: wableef???


Ach ga jij trug naar je kelder bierdopjes verzamelen...dit is niks voor stoffige spoken :nana9oi:
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Citaat van: "Hakinnen"
Eerste antwoord goed dus karz..


En de andere 2  :(
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Citaat van: "Hakinnen"
@Suzuki -Girl...je verbaasd me met je antwoorden..Go girl!! super!
Ennuh...yep silverstone is "hobbelig"..

Bak er alleen niet veel van, jammer :lol:
Maar is wel heel erg leuk om je in deze dingen te verdiepen, leer ik ook nog wat van. :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Hakinnen

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"
Eerste antwoord goed dus karz..


En de andere 2  :(

het eerste antwoordt is volledig goed..

2de komt in de buurt..je zoekt het in de toevoegingen..das al okay

3de..is een heel simpele vraag...met een heel simpel antwoordt..

laat ik het anders vragen...waarom kunnen motoren op circuit strakker afgeveerd rijden) (nope...een stug afgeveerde motor komt niet altijd ten goede van de rijeigenschappen...ook niet op circuit)
Wat heeft het circuit dat de openbare weg zelden heeft ...?ja..kurbstones en grindbakken..hahaha//wordt tijd dat we dat in stein ook krijgen...kunnen we niet de gemeenteraad in of zo...PTBKOW.Partij Ter Bevordering Kurbstones Openbare Weg..

Hakinnen

Citaat van: "suzuki-girl"
Citaat van: "Hakinnen"
@Suzuki -Girl...je verbaasd me met je antwoorden..Go girl!! super!
Ennuh...yep silverstone is "hobbelig"..

Bak er alleen niet veel van, jammer :lol:
Maar is wel heel erg leuk om je in deze dingen te verdiepen, leer ik ook nog wat van. :wink:

cool...

ik vindt dat wel tof..
mocht je ooit met je vering langskomen mag je zelf je voorvork doen..leer je  weer van..sta ik er wel naast voor de "tips 'n tricks"...

:wink:

karz

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"
Eerste antwoord goed dus karz..


En de andere 2  :(

het eerste antwoordt is volledig goed..

2de komt in de buurt..je zoekt het in de toevoegingen..das al okay

3de..is een heel simpele vraag...met een heel simpel antwoordt..

laat ik het anders vragen...waarom kunnen motoren op circuit strakker afgeveerd rijden) (nope...een stug afgeveerde motor komt niet altijd ten goede van de rijeigenschappen...ook niet op circuit)
Wat heeft het circuit dat de openbare weg zelden heeft ...?

:wink:

ehm...

uitwijkmogelijkheid
strak asfalt
Curbstones
Geen tegenliggers
hoogte verschil tussen de linker -en rechter kant van het wegdek
db meetpunten
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"
Eerste antwoord goed dus karz..


En de andere 2  :(

het eerste antwoordt is volledig goed..

2de komt in de buurt..je zoekt het in de toevoegingen..das al okay

3de..is een heel simpele vraag...met een heel simpel antwoordt..

laat ik het anders vragen...waarom kunnen motoren op circuit strakker afgeveerd rijden) (nope...een stug afgeveerde motor komt niet altijd ten goede van de rijeigenschappen...ook niet op circuit)
Wat heeft het circuit dat de openbare weg zelden heeft ...?

:wink:

ehm...

Curbstones
Geen tegenliggers
hoogte verschil tussen de linker -en rechter kant van het wegdek
db meetpunten

ja. had mijn bovenstaande post al geedit..

Asfalt...dude ..was het verschil tussen weg en circuitasfalt..?  en wat heeft dat met vering te maken..?


alé..ga zo es ff naar Luca's school met den Olden Duc...zal es ff bij u door de straat raggen...das goed voor het algemeen welbevinden van uwen " kleine"...twinsound is altijd goed he