Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karz

Citaat van: "Hakinnen"

Asfalt...dude ..was het verschil tussen weg en circuitasfalt..?  en wat heeft dat met vering te maken..?


alé..ga zo es ff naar Luca's school met den Olden Duc...zal es ff bij u door de straat raggen...das goed voor het algemeen welbevinden van uwen " kleine"...twinsound is altijd goed he


Aah, het rubber laagje zal idd wel wat invloed hebben op vering.

Twinsound is idd goed voor Luna (luna,luca .. hmmm) , ik houd ook altijd haar oren dicht als een 4 in lijn langskomt. :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"

Asfalt...dude ..was het verschil tussen weg en circuitasfalt..?  en wat heeft dat met vering te maken..?


alé..ga zo es ff naar Luca's school met den Olden Duc...zal es ff bij u door de straat raggen...das goed voor het algemeen welbevinden van uwen " kleine"...twinsound is altijd goed he


Aah, het rubber laagje zal idd wel wat invloed hebben op vering.

Twinsound is idd goed voor Luna (luna,luca .. hmmm) , ik houd ook altijd haar oren dicht als een 4 in lijn langskomt. :mrgreen:

mwah, met regen, dan ligt er natuurlijk geen laagje rubber. en dat zal hier op de openbare weg ook wel vaak zat weggespoeld worden.
(silverstone is ook vaak nat, dus geen rubberlaagje)


:roll: Blijf me ermee bemoeien...
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Citaat van: "suzuki-girl"
Citaat van: "karz"

Aah, het rubber laagje zal idd wel wat invloed hebben op vering.

mwah, met regen, dan ligt er natuurlijk geen laagje rubber. en dat zal hier op de openbare weg ook wel vaak zat weggespoeld worden.
(silverstone is ook vaak nat, dus geen rubberlaagje)


Ik geloof niet dat het rubber in de asfalt laag weggespoeld kan worden, is niet rubber wat achterblijft van de banden ofzo, maar is extra aangebracht voor meer grip. Met de regen is dit wel lekker glad.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Gieskes

Verschil tussen straatasfalt en circuitasfalt zal de samenstelling zijn en daarmee de grip ook?  De veringafstelling zal wel bepalend zijn voor de mate van grip/tractie op dat asfalt. Wellicht zal een stuggere afstelling staan voor minder tractie omdat de band meer moet opvangen?

Maar waarom dan alleen Silverstone..., zo'n abnormaal asfalt daar?
tja, die modderstromen die ze daar soms hebben    :lol:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

B-Witch

Maar waarom hebben bijv formule 1 auto's dan geen grip op een "schoongespoelde" baan, als dat laagje rubber er extra ingewerkt wordt, die hebben 4 wielen, dus kan ik me voorstellen dat een Motor op zijn 2 wielen daar nog meer last van zouden ondervinden...en daardoor ook een andere afstelling nodig heeft.
of denk ik nu echt te simplistisch?
You may own the bike, but the bike possesses you.

Hakinnen

:worship-cool:

Toffe antwoorden ..maar heeft niet met "het rubberlaagje" te maken..

t'is te simpel eigenlijk.

Waarom rijden circuitmotoren met een stuggere veringsafstelling??

da was de vraag..

Het antwoordt is simpel.....omdat het daar kan! :mrgreen:
Grote verschil met straatasfalt---circuitasfalt is strak..!  (behalve silverstone..)
Geen putten, gaten, grove oneffenheden whatever in het wegdek op circuit.
Op straat is vering (en voornamelijk de hoeveelheid demping die je toepast) altijd een compromis tussen comfort en rijeigenschappen.  Noodzakelijk "comfort"...zou je een straatmotor net zo stug dempen als een circuitfiets is de motor net een hobbelpaard wat dan weer ten koste gaat van rijeigenschappen en rijderscomfort.
Op circuit is het asfalt veel beter..vering en voornamelijk de demping brengt stabiliteit (lees: rust) in een rijwielgedeelte hetgeen dan ten goede komt aan een strak sturende fiets met goede rijeigenschappen.
Op straat zoek je voornamelijk naar een manier om "het soms slechte asfalt "zo goed mogelijk te absorberen.
Op circuit zoek je voornamelijk naar een manier om balans en rust in een fiets te krijgen..een uitgebalanceerd rijwielgedeelte en een fiets die mooi neutraal is en "vanzelf loopt ",..spaart de rijder"..En iedere rijder heeft baat bij een fiets "die als vanzelf" loopt en waarop ie niet na 10 rondjes "dikke onderarmen.  kan ie zich mooi concentreren op het rijden ipv het in bedwang houden van de fiets.


circuitfietsen rijden dus met meer demping omdat het op circuit kan vanwege het "strakkere asfalt"..demping is goed en vertraagd de veerbeweging...

Blijft over de "olievraag" ...waarom kan ik geen motorolie in een voorvork gieten,..alé, da kan ik wel maar waarom is dat niet goed?
Vorkolie heeft blijbkaar andere eigenschappen nodig dan motorolie?
Toch?

B-Witch

Citaat van: "suzuki-girl"
Meen dat Silverstone erg hobbelig is, misschien dat je door een te strakke vering dan juist gaat stuiteren???

:mrgreen:


strak = stug,
stuiteren = dat hobbelpaard :angel:
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Citeermotor/voorvork olie:
Voorvork olie heeft voor dit slipstick gedrag een additief , wat motorolie juist niet heeft, want koppelingsplaten moeten blijven plakken en niet glijden zoals bij een voorvork juist wel weer wenselijk is.

Dit had je al gelezen ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Citaat van: "karz"
Citeermotor/voorvork olie:
Voorvork olie heeft voor dit slipstick gedrag een additief , wat motorolie juist niet heeft, want koppelingsplaten moeten blijven plakken en niet glijden zoals bij een voorvork juist wel weer wenselijk is.

Dit had je al gelezen ?

geef maar toe Karz, we willen allemaal wel een Bitubo petje :mrgreen:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Hakinnen

Citaat van: "karz"
Citeermotor/voorvork olie:
Voorvork olie heeft voor dit slipstick gedrag een additief , wat motorolie juist niet heeft, want koppelingsplaten moeten blijven plakken en niet glijden zoals bij een voorvork juist wel weer wenselijk is.

Dit had je al gelezen ?


ja..dat klopt maar waar het vooral om gaat zijn idd zoals je eerder opmerkte de dopes...de adetieven danwel toevoegingen.

Qua viscositeit maakt het schijnbaar zoveel niet uit..een 10w olie is een 10 w olie hoe dan ook..(al wordt de viscositeit van motorolie gemeten bij circa 40 graden en de olie in een vork wordt natuurlijk geen 40 graden warm...zou er op neer komen dat als je een 10w vorkolie en een 10w motorolie zou meten bij een temperatuur van uh..laten we zeggen 10 graden dat er verschil in viscositeit zou zijn....)

Qua dempende eigenschappen moet het dus wel kunnen..maar ook daarmee ben je er niet...anders zou je net zo goed een fles olijfolie in je voorvork kunnen gieten ...

motorolie moet vooral hoge drukken kunnen weerstaan, zeker lokaal en tijdelijk, en moet thermisch zijn werk goed doen, goed temperatuurbestendig zijn dus

Vorkolie moet veel betere smerende eigenschappen op lage druk en temperatuur hebben en een hoge weerstand tegen schuimen. Vooral dat laatste is met motorolie een probleem. In een voorvorkolie zitten dus meer dopes die het schuimen tegen gaan

vorkolie hoeft niet zoals motorolie in een breed temperatuurbereik te werken en heeft altijd één enkele viscositeit, voorafgegaan door SAE ofwel door REZ.
gebruikelijke viscositeiten zijn 5 - 7,5 - 10 - 15 en 20.

Samengevat is het antwoordt op de vraag dus...

je kunt geen motorolie in je voorvork gieten omdat motorolie ongeacht de viscositeit voorzien is van andere toevoegingen..het moet met name beter "geleiden" en smeren op lage temperatuur en "schuimvast" zijn

De eiegenschappen van een olie , welke dan ook , of dat nu motorolie, transmissieolie of olie voor veringscomponenten betreft wordt bepaald door zowel de viscositeit als de specifieke toevoegingen.

hmmm...olijfolie dus..toch eens voor de gein proberen wellicht als experiment?...bitubo-frontfork by Bertoli..ff denken..geloof dat "the dominator" nog langs gaat komen met zijn vorkske..schudden we daar es stiekum..hahaa :mrgreen:

alé, mijn beste Karz...voor de moeite dan..u hebt  ne vetstoere "bling-bling-bitubo cap" verdient...



:wink:

karz

:thumbsup:   Yeah  !!! matches the shirt (dat ik trouwens aan had bij de geboorte van mijn dochter zag ik later op de foto's )

Maareh ik dacht dat een beetje motorolie ook al anti foam was.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

mss een troostrprijspetje voor onze Suzuki-girl??  :worship-cool: zoveel moeite getroost en antwoorden die menige biker (o.a. ikke :oops: ) het schaamrood op de kaken toverde??

na nie zo knauzetig wa Haki :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Citaat van: "Dwars"mss een troostrprijspetje voor onze Suzuki-girl??  :worship-cool: zoveel moeite getroost en antwoorden die menige biker (o.a. ikke :oops: ) het schaamrood op de kaken toverde??

na nie zo knauzetig wa Haki :mrgreen:


Ik mag me verheugen om een keer een lesje vering te doen bij tha meastro...das al credit genoeg :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

nix d'rvan :!:  un petje (zeker af) voor onze blondie  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "suzuki-girl"
Citaat van: "Dwars"mss een troostrprijspetje voor onze Suzuki-girl??  :worship-cool: zoveel moeite getroost en antwoorden die menige biker (o.a. ikke :oops: ) het schaamrood op de kaken toverde??

na nie zo knauzetig wa Haki :mrgreen:


Ik mag me verheugen om een keer een lesje vering te doen bij tha meastro...das al credit genoeg :wink:

ipv een petje..?


ik heb geen petjes meer..moet nieuwe bestellen.  heb er nog drie..één van mezelf, ééntje van Luca en die naar Karz gaat..

okay..om het goed te maken (was ook wel onder de indruk van je antwoorden eerlijk gezegd) ff iets anders verzinnen dan maar..

Wat heb je precies voor Suzuki? type en bouwjaar?