Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

May Day

Nee hoor. Je motor mag bij 50 kmh 80 DB maken (voor ergens in de jaren 80 was het 82 db). Omdat dit moeilijk te meten is tijdens een controle wordt bij de typegoedkeuring ook het stilstaande geluid gemeten bij 75% van het toerental waarbij maximum vermogen gehaald wordt (standgerausch). Deze waarde wordt bij de typegoedkeuring vastgelegd. Als je dan gecontroleerd wordt, weten ze precies hoeveel dat je mag hebben. Die meting vindt overigens plaats op 1 meter van de uitlaat onder 45 graden. Er mag binnen 3 meter geen obstakel zijn (ook geen stoeprand). Zo duidelijk?
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Youp

Citaat van: "May Day"Nee hoor. Je motor mag bij 50 kmh 80 DB maken (voor ergens in de jaren 80 was het 82 db). Omdat dit moeilijk te meten is tijdens een controle wordt bij de typegoedkeuring ook het stilstaande geluid gemeten bij 75% van het toerental waarbij maximum vermogen gehaald wordt (standgerausch). Deze waarde wordt bij de typegoedkeuring vastgelegd. Als je dan gecontroleerd wordt, weten ze precies hoeveel dat je mag hebben. Die meting vindt overigens plaats op 1 meter van de uitlaat onder 45 graden. Er mag binnen 3 meter geen obstakel zijn (ook geen stoeprand). Zo duidelijk?

en hoe stellen ze dat toerental vast?
opeloos benzine verslaafd...

May Day

Door in de papieren te kijken. Als daarin staat dat het maximale vermogen bij 10.000 rpm gehaald wordt, wordt de meting dus uitgevoerd bij 7.500 toeren.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

DeWitte

Citaat van: "May Day"Door in de papieren te kijken

welke "papieren" ?? op een kentekenbewijs is niets te zien?? zal toch niet zo zijn dat de pliessie van elk "type" brommert de betreffende cijfers (typegoedkeuring oid) op zak heeft??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joep

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "May Day"Door in de papieren te kijken

welke "papieren" ?? op een kentekenbewijs is niets te zien?? zal toch niet zo zijn dat de pliessie van elk "type" brommert de betreffende cijfers (typegoedkeuring oid) op zak heeft??

Kan me toch goed voorstellen dat hier en database voor is die ze op kunnen roepen. Als je de moeite gaat doen om het aantal db te meten, dus dat je de apparatuur in de auto moet stoppen dan zullen ze daar toch ook wel naar kijken en dat mee nemen. Lijkt mij logisch, maar ja wat is logisch in "cops"land. Ze doen wel meer onlogische dingen.......

May Day

De 'papieren' zijn de typegoedkeuringen. Daar moeten ze toch al in kijken om te bepalen hoeveel db ie mag maken.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

DeWitte

Citaat van: "May Day"De 'papieren' zijn de typegoedkeuringen. Daar moeten ze toch al in kijken om te bepalen hoeveel db ie mag maken.

weet iemand op I-net die typegoedkeuring voor alle merken/types uit te vissen ??? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "May Day"De 'papieren' zijn de typegoedkeuringen. Daar moeten ze toch al in kijken om te bepalen hoeveel db ie mag maken.

weet iemand op I-net die typegoedkeuring voor alle merken/types uit te vissen ??? :?

:shock: Weet iemand uberhaupt een lijst van alle merken/types uit te vissen ? Dat zou al knap zijn...


:rofl:  wat een vrouwenvraag.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "May Day"De 'papieren' zijn de typegoedkeuringen. Daar moeten ze toch al in kijken om te bepalen hoeveel db ie mag maken.

weet iemand op I-net die typegoedkeuring voor alle merken/types uit te vissen ??? :?

:shock: Weet iemand uberhaupt een lijst van alle merken/types uit te vissen ? Dat zou al knap zijn...


:rofl:  wat een vrouwenvraag.

de meest voorkomende types zeekbeer  :guns: heb jij een antwoord ??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "May Day"De 'papieren' zijn de typegoedkeuringen. Daar moeten ze toch al in kijken om te bepalen hoeveel db ie mag maken.

weet iemand op I-net die typegoedkeuring voor alle merken/types uit te vissen ??? :?

:shock: Weet iemand uberhaupt een lijst van alle merken/types uit te vissen ? Dat zou al knap zijn...


:rofl:  wat een vrouwenvraag.

de meest voorkomende types zeekbeer  :guns: heb jij een antwoord ??

ikke wel..  :wink:

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Citaat van: "Dwars"ja??  :?
kick??? na woe hoal ich die oet??? Linkje mss??.

nuj vroag: we, Desmo, nog een Ducatist en ikke hadden hier net een leuke discussie?

in het algemeen: door op een 4takt injectie motor met katalysator de uitlaat weg te laten / af te schroeven: bereik je daar "winst" mee??? en welke?? koppel ?? afgifte van het vermogen?? Uitlaat zit er toch wss alleen voor emissie en geluidseisen???

Toch?? :roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Dwars"ja??  :?
kick??? na woe hoal ich die oet??? Linkje mss??.

nuj vroag: we, Desmo, nog een Ducatist en ikke hadden hier net een leuke discussie?

in het algemeen: door op een 4takt injectie motor met katalysator de uitlaat weg te laten / af te schroeven: bereik je daar "winst" mee??? en welke?? koppel ?? afgifte van het vermogen?? Uitlaat zit er toch wss alleen voor emissie en geluidseisen???

Toch?? :roll:

Het afroepen van je uitlaat boeit niet. (wat zeg ik dat weer mooi  :)} )
Het aanpassen van je mengsel boeit wel.

Dus als je de kat weg laat, geeft dat geen winst. Pas je ná het verwijderen van de kat je mengsel aan (eprom, ecu) dan behaal je zeer zeker vermogenswinst.

Je mengsel is immers afgesteld op de kat en op emissie's, i.p.v. op performance. En dat gaat altijd ten koste van het vermogen. Schadelijke emissie's nemen immers af bij een armer mengsel, en dat is weer slecht voor het motorvermogen. Toch kiezen de meeste fabrikanten tegenwoordig voor een arme afstelling, alleen om de emissie eisen te kunnen voldoen.
De meest moderne motoren, waaronder ook de R1200-serie worden continu van een andere mengselkromme voorzien, afhankelijk van zéér veel factoren zoals ingeschakelde versnelling, toerental, stand van de gashandel, enz. Hierdoor zal de motor "best redelijk" lopen, en tegelijkertijd toch voldoen aan de emissie eisen.

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Dwars"ja??  :?
kick??? na woe hoal ich die oet??? Linkje mss??.

nuj vroag: we, Desmo, nog een Ducatist en ikke hadden hier net een leuke discussie?

in het algemeen: door op een 4takt injectie motor met katalysator de uitlaat weg te laten / af te schroeven: bereik je daar "winst" mee??? en welke?? koppel ?? afgifte van het vermogen?? Uitlaat zit er toch wss alleen voor emissie en geluidseisen???

Toch?? :roll:

ben het wel met schmetzke eens..

en ja..als je het extreem zou stellen zit die uitlaat er alleen voor emissie en geluidseisen..

toch mag daar denk ik een onderscheid gemaakt worden..

het is bekend, bewezen dat het ene uitlaatsysteem het andere niet is..
verschillende open sportdempers kunnen verschillende resultaten in prestaties laten zien.
Complete systemen ook..er is verschil tussen complete systemen qua koppel en vermogensafgiftes..

Niet zoveel als de heren marketingmensen je doen geloven en niet zoveel als sommiges die zo'n uitlaatje erop hebben je doen geloven..

echt objectief gemeten brengt een losse Yoshimura demper (ik neem hier even Yoshi omdat dat bewezen kwaliteit is..had ook akra of zo kunnen nemen)  bij een 1000cc zware sportmotorfiets bij een hele goede afstelling een pk of 2 / 3 erbij.  in het geval van een compleet systeem brengt je op een 1000 een pk of maximaal 5 a 6..

Het zijn dure pk's dus als je weet wat zo'n systeem kost..
daarom..geloof de leuterpraatjes niet van zou je bakken pk erbij krijgen door er een andere uitlaat op te schroeven..
er zijn namelijk twee manieren van meten..op de commercieele manier voor de straatfietsen of op de objectieve manier voor de racerij..

sportuitlaat  voor op straat is leuk voor het geluid..de rest is een klein extraatje in de vorm van bijna verwaarloosbare pk's..of je moet het goed doen,een compleet systeem nemen , en ook de injectie (liefst toerental afhankelijk) remappen..


neemt niet weg dat een uitlaat er zeker niet alleen is voor emissie en geluid..anders reed er immers geen één fiets in de racerij met uberhaupt nog een uitlaat erop..het heeft dus wel doel..

mooi voorbeeld is de honda MotoGP fiets..volledig open uitlaten maar wel dankzij de vorm van die uitlaten winnend aan vermogen..beetje megafoon stijl op die fiets en als je zo'n fiets van dichtbij bekijkt en ziet wat HRC voor toeren heeft uitgehaald om die losse uitlaatbochten in een bepaalde hoek en vorm te lassen zal het niet voor niks zijn geweest..

Motzippaldy

Proud on the South