Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gieskes

Citaat van: "FZ_Ron"Infarood afstand meten kan..maar met vaste meetpunten. Traploos zou teoreties :lol:  mogelijk kunnen zijn als je de tijd laat meten wat een lichtstraal over een afstand doet. Maar of dat snel genoeg is/kan??
Denk meer aan Laser....

Ik heb zelf een datalog apparaatje voor temperaturen te loggen, 4 kanaals.
Klein en fijn en uitleesbaar op PC.

Eens zien of zoiets geeft voor bewegeing te loggen...
(ben eigenlijk in aan het typen wat er in me op komt..)

ff stelling:
Stel je kunt wel stroom meten en loggen....dmv schuifwerstanden zou je dan wel beweging kunnen loggen..(minder weerstand->meer stroom en visa versa..)
Dus mogelijkheden zijn er wel..ook redelijk goedkoop denk ik.

Ben benieuwd wat hier uitrolt..

Als je schuifweerstanden/potmeters etc zou gebruiken zit je met de ellende dat je een mechanische verbinding tussen afgeveerd en onafgeveerd gedeelte moet fispernulle en dat zuigt big time. Met infrarood heb je dit iig niet en dat zou meteen de grootste bron van ergernis tijdens het gebruik wegnemen.

Daarbij, met weerstandjes werken zou veel te veel voor de hand liggen...not much fun dus proberen we het eerst op onze bekende eigenwijze Al Bundy-way  :mrgreen:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Hakinnen

Citaat van: "Gieskes"Wij gebruiken die infraroodsensoren in systemen waarbij bv de rijhoogte belangrijk is en continue gemeten wordt. De infraroodsensor meet die rijhoogte en aan de andere kant worden er dan een aantal stappenmotoren aangestuurd om die verandering in rijhoogte te compenseren.
Simpel sensorke, alleen kunnen we dan niet de rijhoogte meten maar moeten we de afstand tot een onafgeveerd punt meten, ook geen probleem overigens.

Het was maar een idee en volgens mij veel gemakkelijker dan te kloten met mechanische bevestigingen en bewegende delen als je 't met een potmeterke probeert te doen.

Tja en dataloggers...die zijn tegenwoordig al voor een redelijke prijs te krijgen met een toepassingsgebied wat perfect in je kraampje zou passen.

Ik zal maandag eens in onze werkplaats gaan snuffelen, misschien ligt er nog wel zo'n sensorke. Pff je zou zelfs zo'n achteruitrijhulpsensordingetje uit een of andere achterbumper kunnen peuteren, werkt hetzelfde  :wink:

okay..duidelijker voor me reeds..

je bedoelt dus dat je in feite dmv infrarood rijhoogte kan meten (als ik het goed begrijp via net zoiets als zo'n sensorke dat de afstand tot een opstakel meet in een achterbumper die ermee uitgerust is)

Dus (alez...corrigeer me als ik "bollocks" praat he..) je zou dat zelfde principe kunnen toepassen door bijvoorbeeld vanaf een punt op de topkuip van een motor de afstand te meten naar het asfalt...na?  rijhoogte..

Dus...zou je dan dus ook kunnen meten lineair langs een voorvorkpoot naar beneden?  Dus...uh..stel je hebt een vast punt op een voorvorkpoot (bijvoorbeeld net onder de onderste kroonplaat) ...en je hebt vervolgens een twee vast punt (moet onafgeveerd zijn..dus...bijvoorbeeld het hart van de wielas)..dan kun je dus die afstand meten? na?
(volgens mij kun je dan in principe zelfs gewoon de afstand tot aan het wegdek meten..als het wegdek hoger of lager gaat ..gaat het voorwiel immers evenredig mee...toch?)

Dussuh....dan heb je een "afstand"...een vaste waarde als zo'n motor stilstaat en de vork in rust is..
Maar wat nu als er gereden word en er steeds sprake is van een in en uitgaande beweging?  kun je dat dan ook meten?? en kan dat "traploos"..

wederom...ik roep maar wat he..

als ik nu weet dat de gemeten afstand van kroonplaat tot "hart voorwielas" in rust zo'n 400mm is (ff fictieve waarde he) en ik weet tevens dat ik bijvoorbeeld 200mm veerweg ter beschikking heb...
Dan weet ik dus dat als de sensor aangeeft (na een ritje..) dat er 190mm gemeten is..ik dus 10mm veerweg onbenut laat...toch? (ale..het tywrapje om de voorpoot verteld me hetzelfde)
Maar ik wil niet één meetwaarde hebben..ik wil er meerdere (liefst traploos dus.)  want die gemeten afstand is dan hoogstwaarschijnlijk afkomstig van "aanremmen na het rechte stuk.  
Ik wil ook andersom kunnen meten...hoever die vork uit zijn veren komt onder acceleratie..hoe ver ie inzakt op het rechte stuk rechtuit , hoever ie zakt bij het aanremmen voor diverse bochten en hoe ver ie zakt in de bocht zelf..

dat zelfde principe zou dan ook werken voor een achtershock...dat zou ideaal zijn...het is namelijk zeer moelijk te bepalen "of", waar en wanneer een achtershock (outbottemed)..als je de afstand in veerbeweging kunt meten en je weet van te voren hoeveel veerbeweging je in totaal ter beschikking hebt weet je na een meting dus precies of je meer of minder voorspanning moet gaan toepassen...

interesante materie..lijkt me tof om iets in elkaar te knutselen om te kijken of het werkt..




:wink:

Gieskes

Dat is precies wat in in gedachten had  :yes6rs:

Alléén de afstand tot het asfalt meten kun je overigens niet, plat in de bocht verandert de afstand tot het wegdek ook en aangezien je dan ook wilt meten....
Je zou idd moeten meten vanaf een onafgeveerd punt tot een afgeveerd punt. Kan ook nog wel ff tricky zijn maar...op zich niet onmogelijk, daar moet plek genoeg voor zijn. Dan kun je een hele ronde (en meerdere afh van je datalogger) volledig 'volgen'.

Idd, interessant genoeg om eens te gaan sprokkelen en knutselen  :wink:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Hakinnen

Citaat van: "Gieskes"Dat is precies wat in in gedachten had  :yes6rs:

Alléén de afstand tot het asfalt meten kun je overigens niet, plat in de bocht verandert de afstand tot het wegdek ook en aangezien je dan ook wilt meten....
Je zou idd moeten meten vanaf een onafgeveerd punt tot een afgeveerd punt. Kan ook nog wel ff tricky zijn maar...op zich niet onmogelijk, daar moet plek genoeg voor zijn. Dan kun je een hele ronde (en meerdere afh van je datalogger) volledig 'volgen'.

Idd, interessant genoeg om eens te gaan sprokkelen en knutselen  :wink:

shit...niet aan gedacht..klopt uiteraard.

alez..laat je gedachten er eens over gaan

:wink:

DeWitte

Nu zonder codestekker: loopt ie echt stukken beter:Ook voor het gemak wat injectorreiniger in de tank geflikkerd. Iig, het verschil zonder de codestekker is echt merkbaar: bij koude motor loopt ie wel wat hoger stationair (1200 tegen 1000 toeren), maar als ie warm is loopt ie weer normaal stationair. Ook vindt ik um merkbaar alerter op het gas reageren en alsof ie veel meer adem heeft, stukken sterker :roll: Hele volkstammen rijden zonder en zolang me niemand van het tegendeel kan overtuigen blijft die stekker er dus uit 8)

Die stekker zit er vanwege emissie-eisen: mja daar heb ik dan maar ff schurft aan: :twisted:  dan maar wat meer CO en verbruik :? Kan mij iemand uitleggen wat die codeerstekker PCIES doet?? :?:

Wel van de week nog ff die 2e hands glasklephuizen testen en evt. overnemen, wil wel dat ie perfect loopt en het gefladder van vooral de rechter is toch wel merkbaar: vooral bij een constante snelheid aanhouden (deellast). Volgas heb je nergens last van :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

May Day

Ik zou dat dingetje van 35 pleuro eerst proberen. Is het niks kan je het nog altijd op marktplaats kwijt voor 20 of zo......

Die codeerstekker: Je motormanagement chip bevat een aantal maps, welke map gebruikt wordt, wordt bepaald door die codestekker. Dit omdat er verschillende millieu-eisen gelden en niet overal even goede benzine beschikbaar is in verschillende landen. Haal je die stekker eruit, dan gebruikt ie de standaard map, die dus niet doordrenkt is met beperkingen agv milieueisen.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

karz

Citaat van: "May Day"Ik zou dat dingetje van 35 pleuro eerst proberen. Is het niks kan je het nog altijd op marktplaats kwijt voor 20 of zo......

Die codeerstekker: Je motormanagement chip bevat een aantal maps, welke map gebruikt wordt, wordt bepaald door die codestekker. Dit omdat er verschillende millieu-eisen gelden en niet overal even goede benzine beschikbaar is in verschillende landen. Haal je die stekker eruit, dan gebruikt ie de standaard map, die dus niet doordrenkt is met beperkingen agv milieueisen.

Eih , jij hebt ook een r1100rs gehad he ? heeft die ook zo'n stekkertje ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Karz hier een uitleg over e.e.a. 8)

http://www.bmwgsclub.nl/artikelen.htm

met dank aan GSclub.nl  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

May Day

Citaat van: "karz"
Citaat van: "May Day"Ik zou dat dingetje van 35 pleuro eerst proberen. Is het niks kan je het nog altijd op marktplaats kwijt voor 20 of zo......

Die codeerstekker: Je motormanagement chip bevat een aantal maps, welke map gebruikt wordt, wordt bepaald door die codestekker. Dit omdat er verschillende millieu-eisen gelden en niet overal even goede benzine beschikbaar is in verschillende landen. Haal je die stekker eruit, dan gebruikt ie de standaard map, die dus niet doordrenkt is met beperkingen agv milieueisen.

Eih , jij hebt ook een r1100rs gehad he ? heeft die ook zo'n stekkertje ?
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Die van mij had een laseruitlaat en bijbehorende chip, dus was het niet relevant. Een 1100S heeft er in ieder geval een, dus de RS waarschijnlijk ook.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

DeWitte

net het rechter gasklephuis er eens afgehaald: speling zit er ongeveer 1mm van links naar rechts op de gasklep: van boven naar onder 0.

als er voor de gasklep: de zijde van de cilinder het huis ietwat zwart is :?:  :?: ; duid dit dan op (lucht-) lekkage?? de injector zag er mooi schoon uit:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Up-date: meten is toch echt wel weten: :!:  kwestie van juiste afstelling dus: prob is compleet weg/verholpen: Loopt als een nieuwe: echt een wereld van verschil.

aan de Moditec (analyseapp.) gehangen en wat bleek: de Throtle-Position Sensor (TPS) staat perfect en er was ook geen fout in het systeem geslopen maar de synchroonstelling van de gasklephuizen stond compleet off :shock:  :? Met dank aan Kim en Peter van Mokam:  :worship-cool: 10 min werk.  8)

Resumé: foutieve analyse zet je echt op het verkeerde been, een 2e foute analyse maakt de verwarring nog groter: Heb met de 1e analist een goed gesprek gehad :yes6rs: deze gaf hun fout ruiterlijk toe en beloofde oprecht beterschap: want aan hun service en aan onze goede verstandhouding hecht ik grote waarde  8) kan onze relatie alleen maar sterken  :yes6rs:

Conclusie: iedereen kan een off-day hebben en fouten maken: zolang ze niet onomkeerbaar zijn hebben we allen weer wat geleerd. 8)

is wor oud (lees soft)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

de hoddel begint weer Niet/On-synchroon te lopen: :?  ik vermoed sterk dat m'n gaskabel(s) z'n beste tijd heeft gehad. Zo kun je bijstellen blijven nietwaar :roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

zit er een dubbele kabel op z'n ding :?:
Smells like rubber

May Day

Volgens mij ben komt dat omdat je linksdragend bent of zo  :twisted:
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

B-Witch

Citaat van: "May Day"Volgens mij ben komt dat omdat je linksdragend bent of zo  :twisted:

:rofl:  :rofl:
You may own the bike, but the bike possesses you.