Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gieskes

Citaat van: "Herr Tod"Zie bovenstaande posts. Diesel verbrand niet zo snel als benzine, misschien werkt het een beetje als je onder 6000 toeren blijft (yeah right :lol:), maar aangezien benzine meer power heeft blijf ik 100% benzine tanken, liefst nog 110% maar dan heb ik een compressor nodig :twisted:

PS benzine ontbrand ook vanzelf, dat noemt men pingelen.

Pingelen is toch niet simpelweg te omschrijven als een zelfontbranding. Als je in de praktijk gaat kijken wat meestal de reden is van pingelen is dat een te vroeg ontstekingstijdstip (dus geen zelfontbranding) of een gloeiend kooldeeltje in de cilinder (ook geen zelfontbranding). Zelfontbranding van benzine zou ik dus niet zomaar onder die noemer zetten.

Heb dat bij de Alpine trouwens ook regelmatig gehad, te hoge compressieverhouding, ontsteking te ouderwets en dus niet écht supergetimed bij grote belasting en hoge toerentallen en yep pingelen....dan gaat 't vanzelf kapot.
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Herr Tod

OK dan versie 2. Benzine ontbrand ook vanzelf, bij een te hoge compressie of een te laag octaangehalte. Komt zich op hetzelfde neer. Dit valt onder pingelen.

Pingelen is dus eigenlijk het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, meestal te vroeg.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Gieskes

Citaat van: "Herr Tod"OK dan versie 2. Benzine ontbrand ook vanzelf, bij een te hoge compressie of een te laag octaangehalte. Komt zich op hetzelfde neer. Dit valt onder pingelen.

Pingelen is dus eigenlijk het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, meestal te vroeg.

Denk dat we 't hier over 2 verschillende dingen hebben nl pingelen en detoneren. En ja, hier zit een verschil tussen ondanks dat iedereen het door elkaar heen gebruikt. Pingelen is een ontstoken verbranding die te vroeg ontstaat, detonatie is een zelfontbranding.
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Herr Tod

Inderdaad, ik had niet aan detoneren gedacht.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

is er wel een alternatief voor benzine in benzinemotoren (ja lpg is bekend)? bij diesel bijv. (ja komt ie weer) kan je bijna alles flikkeren van friteolie, lijnzaadolie tot kachelolie, vooral de oudere types diesels lopen ongeveer overal op. is er zoiets ook voor benzine????? buiten zoals gezegd reeds bekend LPG?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Citaat van: "Herr Tod"Alcohol
:shock:  kijk dat zijn geen grappen he? je hoort van sommige wazige types die er "aceton" bij gooien.............
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Heb ik ook eens gehoord, maar ik heb me er niet verder in verdiept omdat ie er niet harder van gaat. Het zou zuiniger rijden... dat boeit mij dus niet :mrgreen:

Maare, zie de modelbouw. Gloeibougie en alcohol. Misschien is dat je benzine-diesel combinatie?
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Mounty

Ter Info:

Brandstof auto met gloeiplug motor:

De radiografisch bestuurbare brandstof auto, onder de kenners nitro rc auto's, zijn voorzien van een gloeiplug motor die gevoed wordt door een mengsel van methanol, nitro en olie. Dit goedje zorgt ervoor er dat uit een motor met een cilinderinhoud van 2,5CC tot 3,5CC een enorm vermogen gehaald kan worden. Daarbij kunnen de toerentallen oplopen tot zo'n 40.000 toeren per minuut. Er is dan ook weinig voorstellingsvermogen voor nodig om in te zien dat dit stukje hoogwaardige techniek, wat de gloeiplug motor is, goed onderhouden dient te worden.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

DeWitte

Citaat van: "FZ_Ron"Daarbij kunnen de toerentallen oplopen tot zo'n 40.000 toeren per minuut.

:shock: had ik nie gedacht, tering en hoe lang gaan die motortjes mee??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

ik reed er een seisoen mee..toen was ie op, maar ik deed te weinig onderhoud...zijn erg gevoelig die motortjes.

Toen ik mijn autootje total loss reed ben ik gestopt met Nitro rijden..rij nu alleen nog accu wagens..wil wel nog een heli kopen..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Herr Tod

Ik heb net ff snel een en ander uitgezocht over aceton als additief in de brandstof. Schijnbaar kan het tot zo'n 10% in verbruik schelen. Het zou de oppervlaktespanning verminderen waardoor de motor de benzine makkelijker door de carburateur kan zuigen. Ik weet toevallig dat het veranderen van de emulsie-tubes (deze mengen de benzine met lucht zodat het geheel makkelijker door de hoofdsproeier kan) ook ongeveer zo veel kan schelen. Toeval? Men praat dan over mengverhoudingen van ongeveer 0.5 ml aceton per liter benzine. Binnenkort eens een test doen :)

Daarnaast heb ik een idee om de veiligheid van onze wegen te verbeteren. Als er nou een stofje in het asfalt zat dat reageert op bijvoorbeeld temperatuur of ijsvorming op het wegdek en dan fluorescerend rood uitslaat weet je dat er ijs op de weg ligt en dat scheelt. Goed idee, moeilijk tot niet uit te voeren? Shoot...
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


QuattroFrits

Citaat van: "Herr Tod"
Daarnaast heb ik een idee om de veiligheid van onze wegen te verbeteren. Als er nou een stofje in het asfalt zat dat reageert op bijvoorbeeld temperatuur of ijsvorming op het wegdek en dan fluorescerend rood uitslaat weet je dat er ijs op de weg ligt en dat scheelt. Goed idee, moeilijk tot niet uit te voeren? Shoot...

:D Uitvoeren mag geen probleem zijn, alleen de kosten zijn natuurlijk weer behoorlijk hoog. :(
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Herr Tod

Dat zeg je zo... als je alleen maar een stof hoeft toe te voegen aan het asfalt hoeft dat niet duur te zijn. Een hydrofobe laag op het asfalt die het water afstoot kan misschien ook.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Er zijn al proeven met "verwarmd" asfalt, dat door de zon wordt opgewarmd, dit kan opslaan (vraag me niet hoe) en daardoor minder snel bevriest. :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away