navigeren tijdens rally's

Gestart door DeWitte, 16 januari, 2006, 21:45:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

iemand aanwezig die p-cies kan vertellen / uitleggen hoe deelnemers van zo'n rally als Dakar navigeren en met welke instrumenten.

wie weet van de hoed en de rand of voor de dames het naadje van de kous??? :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

jah..met die vraag liep ik ook al dagen rond..
Ze moeten navigeren naar een controlepunt welke door de GPS gevonden word...als ze in een straal van 3 Km ervan zijn...
vervolgens moeten ze het routeboek goed volgen. Dus navigeren zonder GPS, alleen ter ondersteuning ??

Op de voorlaatste dag klopte het route boek niet helemaal zodat tig motorrijders de weg kwijt waren..met GPS de weg niet meer weten ??

Wie weet hier antwoord op..?? :?:  :?:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Busaberke

edit by BusaBerke:

topic verplaatst omdat het hier geen link, how-to o.i.d. betreft.  :wink:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

May Day

Die GPS is alleen voor veiligheid en kan niet gebruikt worden voor navigeren. Wel krijg je een signaal als je je binnen een bepaalde straal van een waypoint bevindt. Verder idd alleen op basis van routeboek.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

DeWitte

routeboek moet je toch ook referenties hebben zoals ; voor mijn part een straat of een boom desnoods :? hoe doe je dat dan in de midle of fucking nowhere :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: "Dwars"routeboek moet je toch ook referenties hebben zoals ; voor mijn part een straat of een boom desnoods :? hoe doe je dat dan in de midle of fucking nowhere :?

in het routeboek zullen ongetwijfeld ook de kompas- richtingen aangegeven staan........... toch?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

richting-aanwijziging in de woestijn??? mot je ff uitleggen; die ziet er toch elke dag anders uit??  :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: "Dwars"richting-aanwijziging in de woestijn??? mot je ff uitleggen; die ziet er toch elke dag anders uit??  :?

zo van:

houdt na de Mc Donalds-oase de N-NO richting aan tot voorbij het dorp "El Srab m'n Kloete" en rijdt verder in N-O richting.

snappie ?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte



kijk zo'n roadbook snap ik ook nog wel, waarvoor dienen die andere dingetjes??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Zwerver

De blauw gele dingetjes zijn IMO-100R50 Rallye computertjes,
met zoals op de Touratech- site staat waar je foto vandaan komt :

Citeer
Als Instrumentenersatz gleichzeitige Anzeige von:
- Geschwindigkeit
- Tageskilometerzähler
- Uhrzeit
- Gesamtkilometer

Als Rallye-Computer gleichzeitige Anzeige von:
- Gesamtstrecke korrigierbar über Fernbedienung in 10m, 50m oder 100m Schritten
 oder editierbar am IMO-100R50 Rallye
- Teilstück rücksetzbar über Fernbedienung oder direkt am IMO-100R50 Rallye
- Uhrzeit
Om dus zowel je totaal en tussenafstanden te kunnen bekijken die je nodig hebt voor
je roadbook, alsook je snelheid en kmstand gelijktijdig daarbij in beeld te hebben,
heb je dus 2 van die computertjes nodig.

Het andere apparaatje, met GPS, is een navigatie hulpje :

Citeer
Was er macht
Der NAV-ASSISTANT ist eine Kursanzeige für den
schnellen Blick.
Ursprünglich wurde er für den Rallye-Bereich entwickelt,
so dass der Rallyefahrer bei schneller Fahrt immer aktuell
über Kurs und besonders natürlich über die Abweichung
vom richtigen Kurs informiert ist. Die LED- Ziffern- Anzeige
zeigt den aktuell gefahrenen Kurs, die grünen und roten
LEDs weisen die zu fahrende Richtung; rot für links,
grün für rechts. So kann der Fahrer sozusagen aus dem
Augenwinkel heraus immer seine Route verfolgen und
braucht den Blick nicht von der Strecke zu nehmen.

Wie er funktioniert
Der NAV- ASSISTANT funktioniert prinzipiell wie ein Kompass:
Den gefahrenen Kurs zeigen drei 7-Segmentleuchten an.
Per Fernbedienung kann der Wunschkurs eingegeben werden,
die acht roten und grünen LEDs zeigen die erforderliche Rich-
tungsänderung an.
In das Gerät ist ein Magnetkompass eingebaut. In Verbindung mit
einem externen GPS wird dieser Kompass kalibriert, um Irritatio-
nen durch die metallische Masse des Motorrades auszuschließen.
Diese Kalibrierung wird im NAV-ASSISTANT abgespeichert und bleibt
auch erhalten wenn kein GPS angeschlossen ist, oder wenn das
GPS ausfällt (blaue Dauer-Anzeige der 9. LED).
Ideal ist dieses Gerät in Verbindung mit einem Garmin GPS. Bei
Geschwindigkeiten über 20 km/h übernimmt der NAV- ASSISTENT
die Daten vom GPS (blinken der blauen LED), bei Geschwindig-
keiten darunter liefert das GPS keine richtige Information mehr.
Dann schaltet der Nav- ASSISTENT wieder auf Kompassbetrieb um.
Möchte man mit angeschlossenem GPS nach Waypoints fahren, so stellt man den
Schalter auf "Route" und erhält die zu fahrende Richtung zum nächsten Waypoint
mit den roten und grünen LEDs angezeigt.

Is dus een hulpmiddeltje om makkelijker al rally'end te kunnen zien waar je naartoe
moet, dmv een serie led-lampjes die de richting aangeven, hetgeen dus iets makkelijker
leest dan een klein gps-schermpje...
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow