Je eerste motor; stelling!

Gestart door DeWitte, 05 februari, 2006, 19:21:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Even een bloemlezing van iemand die ik op internet tegenkwam over:

CiteerJe eerste motor

Eerst leren rijden!
Omdat niemand echt kan motorrijden na het halen van zijn/haar examen is de keuze van de eerst motor nogal bepalend voor het ontwikkelen van je rijstijl. Het is natuurlijk heel verleidelijk om meteen een prachtige R1150RT aan te schaffen omdat die er zo stoer uit ziet maar dat is toch erg af te raden.

Er zijn n.l. een aantal redenen om dit niet te doen, die eigenlijk allemaal op hetzelfde neer komen. Leren is grenzen verkennen, dat heeft niet eens zo veel met motorrijden te maken maar dat is eigenlijk op alle leerprocessen van toepassing. Grenzen verkennen kun je eigenlijk alleen maar door ze op te zoeken. Het overschrijden van een een grens moet altijd een leerproces zijn.

M.a.w. van een fout moet je iets leren.

Waarom niet meteen een (super)sport of tupperwaregebakje

Als je de rij-eigenschappen van bijv. een Fireblade bekijkt, zul je zien dat de grenzen van zo'n machine nogal lastig te zoeken zijn. Met een motor met zo'n enorm strak frame, banden die aan het asfalt vastplakken en ditto vering, kun je n.l. net zo plat door een bocht als de GP rijders in de 500CC klasse. Ga je over jouw grens heen, dan ga je op je mik, juist omdat zo'n soort motor bijna niet aangeeft wanneer je nu eigenlijk op de grens zit. Het is helemaal niet zo dat die motor niets aangeeft maar als beginnend rijder kun je dat gewoon nog niet voelen.

Een ander nadeel is dat je heel gemakkelijk enorm hoge snelheden kunt bereiken en eigenlijk niet zo goed door krijgt wat er allemaal gebeurd met een motor die 160 rijdt. 140km/u lijkt op een oude XT veel harder dan 200 op een R1150RT. Val je met zo'n motor dan zal je ook echt geen schuivertje met 40 km/u maken en heeft het meestal erg nare gevolgen. En vallen zul je, iedereen die wil leren rijden, zal een keer vallen. Nogmaals leren is grenzen verkennen en als je over de grens heen gaat, zul je vallen.

Maar wat dan wel?

Nemen we nu de rij-eigenschappen van bijvoorbeeld een oude XT onder de loep, dan krijgen we een heel ander beeld. Vering is meestal slecht en het 'spaghetti-frame' buigt alle kanten op, zelfs al bij 'normaal gebruik'. Dat buigen en zwabberen is niets anders dat je motor jou verteld dat je de grens van je fiets nadert. Met zo'n soort fiets kun je ook heel gemakkelijk een glijer maken waarbij het achterwiel in een keer naast je staat, terwijl hij zichzelf toch weer rechttrekt. Een foutje heeft dus niet zulke desastreuze gevolgen als op 'onze Fireblade'. En juist doordat de fiets bij iedere manoevre wel een beetje zwabbert, kun jij leren hoe dat voelt, zodat je je fiets 'leert verstaan'.

Want daar gaat het om, dat je leert luisteren naar wat je fiets tegen je verteld. En als je begint op een Fireblade lukt dat nooit want die praat veel te zacht en verteld alles te laat als het mis dreigt te gaan. Omdat zo'n oud gebakje altijd wel een beetje zwabbert en dweilt zul je ook niet meer in paniek raken als het achterwiel zich een keer een halve meter 'verzet'. Dat houdt dus in dat een goede leerfiets eigenlijk niet zo veel te maken heeft met het aantal cc's de topsnelheid of vermogen. Een goed leerfiets is gewoon een slechtere motor. Het is natuurlijk wel zo dat een 400tje gemakkelijker te corrigeren is als een logge 1000cc.

Buiten je eigen gezondheid zit er ook nog een financiele kant aan het verhaal. Laat je per ongeluk je RT uit je vingers vallen, dan kan dat al snel enkele honderden euris aan kuipwerk kosten. Als je met een oud gebakje uit de bocht vliegt, kost het je in de meeste gevallen alleen maar een koppelingshandeltjes, sturen of andere goedkope zaken.

Het verschil in je eigen leerproces is ook wel groot als je een vergelijking trekt tussen je eerste valletje van 4500,- en van 250,-. Iedere val doet wel wat met je bochtengedrag na de bewuste schuiver maar als het je ook nog eens financieel nekt, zul je minder plezier aan het leerproces hebben.

Leren sturen

Koop dus als eerste fiets een oud beestje en leer sturen. Er komt een tijd dat je met je GS500 kunt goochelen en ZX-R's op de dijk bij kunt houden die wel als eerste fiets een race-masjien hebben gekocht. Dat hoeft nog eens niet zo heel lang te duren, als je je hartje op de juiste plek hebt zitten en het koppie erbij houdt kun je binnen korte tijd echt al heeel behoorlijk sturen. Koop je dan die Fireblade, dan zul je er ook echt plezier aan hebben doordat je hem kunt gebruiken waarvoor hij is gemaakt. Er zijn verhalen genoeg van coureurs die op de zomeravond competitie op een CB500 voor R1's en blades eindigden.

Want als je als eerste fiets toch die Blade koopt, dan zul je waarschijnlijk weinig plezier uit het maken van bochten halen en wordt je een rechte stukken gasgever en dat is natuurlijk zonde van zo'n mooie Fireblade.

Hier een beetje op een rijtje wat de ideeën over een beginnersmotor zijn:

- Zorg ervoor dat je niet al te bang bent om te vallen. Als je te bang bent om te vallen, ga je krampachtig op de motor zitten, en durf je ook niet gauw een beetje te experimenteren. Wat is er nodig, wil je daar niet bang voor zijn? -> een motor met niet veel duur kuipwerk, dus waar niet snel van alles aan kapot is. -> afhankelijk van hoe rijk je bent: sowieso niet een al te dure motor. -> een motor waarmee je niet snel hoeft, om lol te hebben en te kunnen experimenteren (want dan komt de klap minder hard aan).

- Zorg ervoor dat je niet hoeft te denken: "ik hou mijn gashand wel in bedwang", "ook op deze motor kun je rustig rijden", enzovoort. Het idee van een motor leren kennen is nou juist dat je de gelegenheid hebt er alles mee te doen wat die motor in zich heeft. Probeer van de motor die je op het oog hebt dus te bedenken of je in staat bent gebruik te maken van wat die aan vermogen en koppel in zich heeft.

- Zorg ervoor dat je niet een motor hebt die al te strak stuurt. Motorrijden is een samenspel tussen motor en motorrijder, dus je moet je motor goed leren aanvoelen. Een strak sturende motor geeft je weinig feed-back over wat er allemaal gebeurt. Een minder strak sturende motor geeft je misschien minder vertrouwen, maar zorgt er wel voor dat je precies in de gaten krijgt wat er allemaal gebeurt, en laat je lang, lang, lang voordat het zo ver is dat je onderuit gaat, weten dat hij het moeilijk begint te krijgen. Als zo'n motor een beetje begint te slingeren in een lange snelle bocht is het nog niet te laat, en je leert daarmee om te gaan, en er niet van te schrikken. Als bij zo'n motor het achterwiel begint weg te glijden is er nog niets aan de hand, en zo zul je dat leren op te vangen. Een minder strak sturende motor leert je dus om *niet* te schrikken, en dat is één van de belangrijkste dingen die je kunt leren op de motor.

- Probeer van te voren ook een beetje te bedenken waar je die motor voor wilt gebruiken. Rij je veel in de stad? Dan is een super-wendbare allroad perfect. Daar kun je ook nog eens mee van de weg af. Wil je ermee op vakantie? Kijk dan of je je bagage een beetje kwijt kunt, en of je het er lang op uithoudt. Denk niet dat je, om "sportief" te rijden, een motor nodig hebt die door de handel als "sportief" wordt aangeduid. In de praktijk gaat het er om hoe snel je door de bocht komt, en daar heb je echt geen sportmotor voor nodig.

wat denken jullie hierover??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

PatSpinner

Ik ben het er wel mee eens, MAAR...Iedereen is mens en als je in de showroom staat vergeet je dit verhaal ....
..Listen!...........It's getting closer.....Can you hear me?  8)

Joepie1958

Ik ben na het lessen (5 jaar geleden alweer) eerst op een Suzuki GS 500 E gestapt, heb deze met het oog op komende plannetjes wel laten omdopen in E 500 GS want daarna moest er een R 1150 GS komen.
Na 25.000 km had ik de Soes wel gezien en sindsdien rij ik met m'n Beemer.
Ik heb die Soes inderdaad een paar keer uit m'n handen laten vallen, (keren op de weg in neutraal :oops: , parkeren zonder standaard :oops: )
De G.S. heb ik een keer serieus tegen het asfalt gegooid bij glad weer op de snelweg, ik was echter alleen en heb behalve het asfalt niets geraakt.
Dus motor oprapen, krassen bekijken, wegdek keuren (was spekglad) starten en toch maar naar het werk rijden. :shock:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Schmetzke

Helemaal mee eens.

"En dan kun je aardig rijden, veel geld gespaart, gebakje de deur uit, racer erin. Paar keer geflitst worden met 150 in de eerste versnelling en je komt tot de conclusie dat je je gebakje maar beter had kunnen houden, in plaats van die "mooie, snelle" racer te kopen. De zithouding was trouwens ook nog veel relaxer..."

Het SS segment is gewoon onbruikbaar voor dit kloteland.
Zie daar waarom SM zo populair begint te worden.

WhomBom

ik denk inderdaad ook dat je niet meteen een kanon moet kopen, omdat het inderdaad heel wat centjes extra kost als je op n goede dag besluit dat je rossi bent, en er vervolges achterkomt dat je toch maar gewoon sjonnie uit ulestroate bent.
Omdat inderdaad de langzamere motortjes wat meer bewegen ( bij mn gs'je voel je af en toe dingen  :shock: ) zeker op hogere snelheid, waardoor je het wel uit je kop laat om een bocht met 160 "te pakken" bij 140 schijt je al 3 kleuren  :roll:  (Wat me ook opvalt is dat ie op hogere snelheid opeens log word..niet meer normaal)

En nu komt het, omdat je de snelheden veel lager houdt, houd je je papiertje langer, en... als je met zon kanone op de pan gaat, zal het inderdaad niet met 40 zijn, maar eerder wél met die 160... dan kun je allereerst blij zijn als je zelf niet meer dan blikschade hebt  :(
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Schmetzke

Citaat van: "WhomBom"ik denk inderdaad ook dat je niet meteen een kanon moet kopen, omdat het inderdaad heel wat centjes extra kost als je op n goede dag besluit dat je rossi bent, en er vervolges achterkomt dat je toch maar gewoon sjonnie uit ulestroate bent.
Omdat inderdaad de langzamere motortjes wat meer bewegen ( bij mn gs'je voel je af en toe dingen  :shock: ) zeker op hogere snelheid, waardoor je het wel uit je kop laat om een bocht met 160 "te pakken" bij 140 schijt je al 3 kleuren  :roll:  (Wat me ook opvalt is dat ie op hogere snelheid opeens log word..niet meer normaal)

En nu komt het, omdat je de snelheden veel lager houdt, houd je je papiertje langer, en... als je met zon kanone op de pan gaat, zal het inderdaad niet met 40 zijn, maar eerder wél met die 160... dan kun je allereerst blij zijn als je zelf niet meer dan blikschade hebt  :(

Totally agree  :yes6rs:  :stupid:  :yes6rs:

Road Racing Tonnie

Nou ik voel met nog heel prettig op de Hayabusa, niks mee mee, om daar de ultieme kik te krijgen, en moet er heel erg serieus geschroefd gaan worden, dan ligt Duitsland maar een half uur van mij verwijderd, en dan gaaaaaaaaaaaaaaaaan.
Maar evenzo heb ik zeer veel plezier met de Yamaha Supertenere, voor het meer lokale gooi en smijtwerk, enne in de winter een ander set wielen erin met crossbanden, en blubberen maar, en indien er genoeg ijs voorradig is, de crossbanden voorzien van spikes, en lekker gaan ijsracen
echt gaaf, een een fontijn van ijsschilvers achter je te laten.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

WhomBom

ik ben ook absoluut niet tegen de snellere fietsjes.... verre van, ik vind n gixxer, busa of tlr t einde.

maar om zoiets nou als eerste motor te kopen,  :violent:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Mounty

ik ben zo'n 14 jaar geleden geslaagd voor mijn motorrijbewijs en heb kort daarna heel af en toe een weekje een Honda XBR500 geleend...als ik hierop 140 reed en over de richel in het midden van de snelweg reed, scheet ik 7 kleuren stront...daarna enkele jaren niet echt op een motor gereden, alleen soms op de een of andere van een colega of kennis...
Deze gingen al iets harder dan de 140 waar ik voorheen zo bang voor was...ook 260 of meer kilomters per uur zart er wel es in..geen angst meer, nou, dan is het hek van de dam en wilde ik zo hard mogelijk gaan met een motor...zodoende ook 299 gereden, totdat er iets met het stuur gebeurde (trillen) zodat ik snel weer naar normale snelheden ben gegaan...Achetaf vond ik het behoorlijk stom en onverantwoordelijk ok zo onervaren als ik was zo snel te rijden. Toen ik verleden jaar de XJR 1300 mocht lenen ervaarde ik weer wat anders bij motorrijden...het koppel. veel leuken dan hoge snelheid is lekker snel weg zijn, als een vuurpijl ervandoor. en of ja dan 240 haalt of 300 boeit niet. Maar wel proberen het voorwiel op de grond te houden. Dat heb je snel onder de knie...als je verstandig bent...en dan komen we op de vraag of we meteen een snelle moeten kopen of eerst een langzame..

imo: eerst weinig snelheid en weinig koppel..een oud beestje om het te leren zeg maar. en als je het helemaal onder controlle hebt iets zwaarder. Ook niet meteen van 250 cc 5 pk naar een zx12 of Busa..met 175 Pk of meer..

Ik heb nu een oud beestje en bevalt aardig, een 750 cceetje met 100 pkaatjes en een redelijk koppel bij 10.500 tpm.lekker te rijden ook bij nat wegdek. Mischien een geode fiets om het te leren en ervaring op te doen alvorens ik me een xjr of busa wil aanschaffen...

zo nu eerst ff vingers af laten koelen aan een glas bier..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

tr@nceaholic

Ik ben het zeer zeker eens met het verhaal wat Dwars geplaatst heeft. Ik zie het aan mezelf, ik rij nu sinds augustus 2005 en ben gelijk op een 92-er CBR 600F gestapt. De machine is snel (zeker voor een beginner) en dat heb ik natuurlijk niet nagelaten om te proberen.
Het is natuurlijk niet het snelste van het snelste, maar mijn CBR kan zich toch redelijk meten met de sportmachines die tot op heden nog steeds verkocht worden.
In hoeverre de motor iets vertelt over de limiet, tja ik denk dat dat een kwestie is van luisteren naar jezelf, luisteren naar je machine, en hoe groot je lef is.
Zoals jullie allemaal ongetwijfeld weten is de CBR een motor waar iedereen mee kan rijden, niet moeilijk, goed in de bochten en vrij rustig qua rijgedrag. Natuurlijk is het zo dat het ding goed van zijn plek komt zodra je boven de 10.000 toeren gaat, maar als je net het rijbewijs hebt ben je (dat gold voor mij) een beetje voorzichtig met het gas open trekken. Een goedkope startfiets is natuurlijk heel leuk, maar je gaat toch motorrijden omdat je een mooie machine zoekt die bij je past en waar jij je prettig op voelt. Iedereen weet dat je in het begin rustig moet doen en toch moet voelen waar je mee bezig bent. De eerste keer dat je voelt dat het achterwiel begint te glijden is schrikken, de eerste keer dat je de bocht bijna mist is ook op z'n zachtst gezegd irritant te noemen, maar of je dat nou met een dure of met een goedkope machine doet... Je wilt hoe dan ook je motor rechtop houden en in 1 stuk thuisbrengen. Ik denk dat het er dan niet meer toe doet of je een goedkope of een dure fiets hebt, de les leer je toch en het liefste zonder dat je tegen de grond gaat.
Inderdaad op een dure fiets doet het financieel meer pijn, aan de andere kant, ik zou ook doodgaan als ik mijn motor uit 1992 tegen de vlakte zou leggen. Als het een fiets uit 2005 zou zijn zou het ook verdomd veel pijn doen, maar voor mij weinig verschil maken. Als ik deze platleg is ie total loss en ben ik een hoop geld kwijt, leg ik een recent model plat, rij ik em net zo total loss en ben ik nog steeds een hoop geld kwijt.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van luisteren naar de ervaring van motorrijders die het klappen van de zweep al kennen, en zoek daarna je eigen grens. Iedereen weet dat als je nog niet zo lang rijdt dat je geen poging moet wagen de knie aan de grond te zetten. Ik neem er zelf de tijd voor om alles te leren. Je weet toch wel als je een bocht aan ziet komen dat je er niet te hard in moet gaan, voel je dat het harder kan neem je em nog een keer. Voordat je eruit vliegt ben je toch al tig keer over je eigen grens heen, en dat doe je 1x, misschien 2 x, maar daarna heb je je hart zover in je keel bonken dat het wel weer effe leuk is geweest.
Jij rijdt zelf, je neemt zelf het risico, ga dan niet gek lopen doen, je weet dat de kans gewoon tig keer groter is als je net een aantal maanden rijdt.

Hakinnen

Ben het redelijk met het verhaaltje van Dwars eens..

Maar toch niet helemaal...

In het stukje over motorkeuze wordt gesuggereerd dat je maar beter een niet strak sturende motor kunt kopen als beginner.

Als reden wordt genoemd dat een motor met niet zo beste stuureigenschappen en een niet zo goede wegligging je eerder zou laten weten wanneer het mis dreigt te gaan...

Bullshit imo..

Ik snap de strekking van het verhaaltje en de richting die de schrijver ervan uitwilt maar alé...

Als je nu op één of ander oud hok dat niet stuurt, geen wegligging heeft en bovendien niet al te best remt door een bocht gaat en de machine begint "tegen te stribbelen" zou je dus weten "hoe laat het is " en maatregelen kunnen nemen?

Dus , volgens de schrijver maak je  die "slechtere motor"meer kans om ongeschonden ervanaf te komen dan op een goed sturende motor..?

Ben ik het niet mee eens....

Als je dan toch mocht kiezen tussen een slecht sturende en een goed sturende denk ik dat de kans om te vallen met de slecht sturende groter is..

Bovendien...
Citeer. Een strak sturende motor geeft je weinig feed-back over wat er allemaal gebeurt.

ben ik het ook daar niet mee eens...

Feedback krijgen van een strak sturende motorfiets is iets anders dan het "slechts opmerken van de tekortkomingen en gebreken" van een niet strak sturend exemplaar.

Als er weinig feedback is gebeurt er weinig verkeerds en ligt het risico om op je plaat te gaan bij de rijder en niet bij de motor.


Ik vindt dat de schrijver de kans op valpartijen teveel wijdt aan de motoren op zich....

Met een slechte motor val je nu eenmaal eerder dan met een goede lijkt mij..


ben het er volstrekt mee eens dat een snelle supersport niet de geschikte manier is om te leren rijden of om te beginnen met rijden maar vindt het complete onzin om een beginnende rijder dan maar een "slecht sturend' exemplaar aan te bevelen.

Leren rijden doe je het best op een goede en makkelijk te rijden motor met niet teveel vermogen.
Goede motoren vallen niet uit hun eigen maar slechts door degene die erop zit..

Goed en verstandig  leren rijden heeft voornamelijk met verantwoordelijkheid te maken...zit tussen de oortjes en in het rechterhandje..


:wink:

karz

Beginners moeten een honda kopen. Maakt niet uit welke.

Ik heb vrij vroeg al de TLR gekocht, met het gevolg dat ik nu nog steeds niet kan rijden


:cry:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Nie zo errug hoor, we hebben allemaal onze goede en slechte kwaliteiten :mrgreen: alsof we mensen zijn :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

kijk deze doet ut goed :lol:

jong geleerd  :lol:  :lol:

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"kijk deze doet ut goed :lol:

jong geleerd  :lol:  :lol:


Volges mij heeft een of andere lolbroek hem zo neer gezet en staat ie de hele dag al zo.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.