och die paar krasjes

Gestart door DeWitte, 06 april, 2006, 12:33:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

je zal deze als 2e handsje maar kopen :shock:

Citeer
Hier dan een stukje wat sommige van jullie pijn moet doen...

In voorbereiding op een geplande reis in 2007 werd het tijd om met 2 vrienden maar eens een cursus off-road te doen. On-road hebben we de nodige ervaring maar wat doe je met een R1, Monster en Kawa in the dirt... Niet veel is de conclusie. Na jullie forum enige tijd gevolgd te hebben kwam de GS steeds meer op het netvlies... naar Hechlingen dan maar!

Het mooie was dat wij de eerste cursisten van het jaar waren... dat betekende dat geen van de motoren meer dan 3 km op de teller hadden. Ja ook de adventures en de HP2's...
Onze eerste kennismaking was er dan ook van bewondering...



Na een korte introductie van de onze instructeur Cristian over de modificaties van de standaard fietsen (Touratech bumper, touratech onderplaat, geen spiegels en een koppeling en voorrem die ook staand te bedienen zijn) liet hij een splinternieuwe GS zachtjes op de kant landen... De eerste verbazing was af te lezen van de gezichten... Maar ja, er was een kans aanwezig dat we zouden vallen en hoe pak je dan je motorfiets op? Logisch toch laten vallen dus...
Echt pijnlijk werd het toen ons gevraagd werd de motor liggend te keren... want zo gaf Cristian ons aan dat gaat zeer makkelijk op de uitstekende cilinders...



Nu hadden we dus een splinternieuwe GS die over z'n glimmende uitlaat door het gravel was getrokken. Het gekke is dat je zoiets ook nog voorzichtig probeert te doen... maar ja dat kan dus helemaal niet... voorzichtig krassen!?

Nou, rijden en vallen dan maar. Op het enduro park van Hechlingen mag je zo ongeveer overal rijden, behalve op een plek... een paddenvijver bij de entree van het park... Ik weet nog steeds niet hoe ik daar precies terecht ben gekomen maar weet wel dat het met een sprong was. Gelukkig alleen een open knie... de oxtar's hebben hun geld alweer opgebracht.
Tja,... vallen dus en dat is wat we deden, allemaal zelfs de meest ervaren rijders onder ons.

Nabij het enduro park is een verlaten miltair terein waar tot voorkort de Duitse Pantzers oefenden... ideaal terrein voor de GS.
Op deze manier neem je met te hoge snelheid een tankschacht die onder water staat.







Een blauwe borstkas en pijnlijke vinger tot gevolg. De ruit van de adventure is kwetsbaar zo bleek. Het stukje plastic waar de schroefjes aan de voorkant van de ruit in bevestigt zijn is bij 3 van de 4 adventures afgebroken... Touratech is ermee bezig wisten ze bij BMW te vermelden.

En het vallen ging verder...

In het Zand:



en van de berg:



En zo ging dat door. Aan het eind van de drie dagen werd de schade opgenomen en ik moet zeggen dat viel reuze mee. De GS is dus een machine die je kan laten vallen. Eigenlijk vind ik de GS mooier met krassen en modder, dan krijgt hij pas echt karakter...  :)

ALs de GS adv. geleverd wordt, verheug ik me er op om hem voor het terras op zijn zijkant te laten vallen, even iemand gedag te zwaaien..., de motor op cilinders rond te draaien en als een cowboy weg te rijden...
Of ik dat echt doe... ik denk het toch maar niet...

Andere dingen die opvielen naast de ongelofelijke stabiliteit bij lage snelheid zijn:
- de continentals rijden meer dan prima op het asfalt. Ik bestel hem dan ook met deze off-road banden. Bijna geen trilling bij snelheden tot 130 km (harder ben ik niet gegaan). Daarbij moet ik wel aangeven dat de spanning 1,5 bar was... vrij laag dus.
- Hoe makkelijk de adventure stuurt met volle tank... ook in het zand.
- In de modder... wanneer de achterband een klomp klei wordt houd het allemaal op...
- Hoe makkelijk de adventure met volle tank op het achterwiel gaat... op het asfalt wel te verstaan...
- Hoe goed de machine zich houdt ondanks de ernstige mishandeling!
- Inrijden kennen ze niet bij BMW in Hechlingen, alleen de olie wordt na 500 km gewisseld. De chief mechanic, gaf aan dat inrijden allemaal zwaar overdreven was en eigenlijk alleen goed voor de koper die zijn nieuwe juweel moet leren kennen... Tja... zo kan het dus ook.

Al met al een mooi weekend waarin iedereen veel geleerd heeft en waarin hellingen, grachten, heuvels en paden bereden zijn waarvan ik niet wist dat ze met een motor te bereiden waren, laat staan met een 1200 van 230 kg...

Groet en doe voorzichtig met die Adventures... en mocht je hem laten vallen... hij wordt er, op een coole manier, alleen maar mooier op!

Voor meer info's :http://www.caep.nl/mct_pages/enduro_practice.htm  bron GS Forum :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

CiteerEigenlijk vind ik de GS mooier met krassen en modder, dan krijgt hij pas echt karakter...  

:shutup:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

PatSpinner

Geweldig verhaal.. Krijg meteen zin...
..Listen!...........It's getting closer.....Can you hear me?  8)

AngelInMe

Citaat van: "PatSpinner"Geweldig verhaal.. Krijg meteen zin...

Om je motor te laten vallen :?:

Wel leuk stukje.

Zwerver

De vroegere 1150 gs'en werden aan het einde van een Hechlingen seizoen, wanneer ze dat al haalden, "verschrottet".
Van de 1200's die ze 2 jaar terug voor het eerst inzetten, hoopten ze de minst beschadigde exemplaren te kunnen gaan inzetten in het BMW reis-programma.

Vriend van me reed er 2 jaar terug een 1200 in de kreukels; valpartij op dikke stenen, kleppendeksel lek, olie eruit en motor bleef een tijdje doorlopen.. Niet goed..
Hij werd ff op het terrasje neergezet met een drankje om van de schrik te bekomen, en intussen werd er een andere 1200 uit de schuur gehaald voor hem om daarmee de cursus te vervolgen...

Blijft veel geld voor een paar dagen spelen, maar ik heb zelden en zoveel bijgeleerd in 3 dagen alsook gelachen op deze cursus...

mijn motor voor 3 dagen:


moi in de waterbak:


en in de zandbak (3x goed, 2x op mijn snufferd):


broer Harm op 1 van de hellingen:


"brokkenpiloot" Henry op de tankbaan:


redelijk schadevrij na drie dagen, wel wat stoffig:


ons groepje met instructeur na drie erg leuke en vermoeiende dagen"


Echt een aanrader!!!
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

WhomBom

wat kost zo'n cursus dan? lijkt me ook wel wat, met zo'n panzer rond kachele.... als ik open mag rijden  :?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

mooie pics zwerver :thumbsup:

vraagje; er was sprake van rem en koppelingshendel dat je veel beter "staande" kunt bedienen?? :? wat is er anders dan de gewone aan??? :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"mooie pics zwerver :thumbsup:

vraagje; er was sprake van rem en koppelingshendel dat je veel beter "staande" kunt bedienen?? :? wat is er anders dan de gewone aan??? :wink:

Kortere handels, verder naar onder gebogen?

Persoonlijke smaak trouwens, op de CRF had ik ze het liefst helemaal horizontaal staan.

Zwerver

Geen aangepaste of ingekorte handles, enkel het stuur wat verder naar voren gedraaid, en de handles zo gedraaid, dat je staande je armen en vingers nagenoeg in een rechte lijn hebt.
Op dit soort zware motoren, waar zittend rijden in het terrein echt geen optie is, de prettigste stand om lang te staan...





Nadeel van deze extreme verdraaing om staand lekker te rijden is dat je zittend de boel niet echt meer in de hand hebt, vandaar dat ikzelf een stand er een beetje tussenin zoek wanneer ik onverhard ga rijden; staand goed te bedienen, en zittend te nog te doen.

Geert Hp2
Only dead fish go with the flow