Wanneer vul je nu Full-Synthethische Olie en wanneer Half-Synthetische Olie: voor de Beemer bijv wordt Half-Synt. Voorgeschreven. Nou lees ik net dat het voor de beemer geen toegevoegde waarde heeft om Full-Synt. te vullen :?
CiteerVolsynthetische is sowieso enkel van nut voor hypersports en dergelijke. Half synthetische is méér dan genoeg voor ons normale mensen op normale moto's. En dat mag zelfs Makro-olie zijn, dat hoeft niet van een gerennomeerd merk te zijn waar de helft van de prijs eigenlijk door de reputatie bepaald is.
En in een BMW-motorblok, dat sowieso een droge koppeling heeft, mag misschien zelfs gewone auto-olie? Ben ik wel eens benieuwd naar.
shoot..... en wat vul jij af en waarom?
Citaat van: "Dwars"Wanneer vul je nu Full-Synthethische Olie en wanneer Half-Synthetische Olie: voor de Beemer bijv wordt Half-Synt. Voorgeschreven. Nou lees ik net dat het voor de beemer geen toegevoegde waarde heeft om Full-Synt. te vullen :?
CiteerVolsynthetische is sowieso enkel van nut voor hypersports en dergelijke. Half synthetische is méér dan genoeg voor ons normale mensen op normale moto's. En dat mag zelfs Makro-olie zijn, dat hoeft niet van een gerennomeerd merk te zijn waar de helft van de prijs eigenlijk door de reputatie bepaald is.
En in een BMW-motorblok, dat sowieso een droge koppeling heeft, mag misschien zelfs gewone auto-olie? Ben ik wel eens benieuwd naar.
shoot..... en wat vul jij af en waarom?
valvoline 20w50 racing voor de paso en de koningsasser duc..
Motorex volsyntheet voor de 748 racer.
waarom?
omdat ze anders kapot gaan...(ducati he :mrgreen: )
ik vindt het stukje in de "quote" een beetje onzin eigenlijk.
Er zit kwaliteitsverschil in olie dus is het zaak goede olie te gebruiken.
aangezien we niet iedere week olie verversen (alhoewel..bij de 748 "preventief"na drie circuitdagen.. :oops: ) en er dus geen liters olie per jaar doorheen gaan vindt ik het een beetje "vaag" om op en paar liter olie te gaan bezuinigen...dom imo..makro olie... :banghead4rv:
:wink:
Ik heb eens een artikel gelezen in een motorblad waarbij twee dezelfde motoren ( toevallig BMW K 100 ) getest werden.
De ene motor kreeg op tijd zijn oliewissel en bij de andere werd totaal geen olie gewisseld.
Na 50.000 km zijn beide blokken helemaal uit elkaar gedraaid en bekeken en wat bleek, de slijtage verschillen waren minimaal. Waarmee men stelde te hebben aangetoond dat ook oude olie zijn smerende werking behoud. Ik zal eens zoeken of ik dat artikel nog ergens kan vinden.
Ik weet ook niet of deze test iets zegt over de olie of over de kwaliteit van een K 100.
Ik denk dat het inderdaad wel uitmaakt welke olie er gebruikt is bij deze test. Zelf geloof ik wel in het kwaliteitsverschil van diverse merken en samenstelling, maar ja als Ducati rijder kan je wat dat betreft natuurlijk niets aan het toeval overlaten.
Dat mensen nog half-syntheet of zelfs mineraalolie kopen vind ik raar. Bij het produceren van een mineraal olie 'neemt' de fabrikant de olie zo uit de kraker en dan is hij klaar. Bij een vol syntheet wordt elk component van de olie gescheiden. Deze componenten worden dan samengevoegd in een nieuw mengsel dat precies voldoet aan de eis die de fabrikant stelt, dus geen overbodige troep meer er in zoals bij een mineraal olie. Ook worden er nog additieven aan toegevoegd van andere stoffen dan olie, bijvoorbeeld gas, dierlijk vet of bot. Deze additieven functioneren als anti-oxidant, detergent, anti-schuim enz. Hierdoor kan ook een viscositeit van bijvoorbeeld 5W-50 en dergelijke gerealiseerd worden.
Ook zal een vol synthetische olie niet 'instorten' bij hoge belasting zoals in een lager. Als dat gebeurt bij bijvoorbeeld een 10W-40 dan kun je de 40 vergeten en heb je een olie die de 'bescherming' biedt van een 10W olie. Omdat een vol syntheet zo dun kan zijn als die koud is zal die het motorblok veel beter beschermen als dit koud is en reduceert dus alle slijtage. Vol syntheet is niet zo gevoelig voor oxidatie en kan daardoor beter tegen hoge temperaturen. Enz enz enz enz enz enz...
:wink:
Citaat van: "Hakinnen"[Motorex volsyntheet
:yes6rs: :thumbsup:
Om de 2000 nieuwe erin. Motorex 10w50 volsynth :yes6rs: :thumbsup:
Inrijden van nieuwe zuigers/motoren
altijd met 10w40 HALF synt (of bij hele oude kiebels minerale olie) :!:
Citaat van: "Schmetzke"Citaat van: "Hakinnen"[Motorex volsyntheet
:yes6rs: :thumbsup:
Om de 2000 nieuwe erin. Motorex 10w50 volsynth :yes6rs: :thumbsup:
Inrijden van nieuwe zuigers/motoren altijd met 10w40 HALF synt (of bij hele oude kiebels minerale olie) :!:
:shock: ben je bang dat de olie zwart wordt :!:
Citaat van: "BoxerQ":shock: ben je bang dat de olie zwart wordt :!:
Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)
Citaat van: "Schmetzke"Citaat van: "BoxerQ":shock: ben je bang dat de olie zwart wordt :!:
Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)
zelfde verhaal hier..
wissel ook vaak preventief olie..bij de raceduc zelfs al na drie dagen rijden..das denk ik geen 1000km..
Moest ik ne beemer rijden dan stookte ik waarschijnlijk dezelfde meuk als ik nu in de bus gooi..
Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Schmetzke"Citaat van: "BoxerQ":shock: ben je bang dat de olie zwart wordt :!:
Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)
zelfde verhaal hier..
wissel ook vaak preventief olie..bij de raceduc zelfs al na drie dagen rijden..das denk ik geen 1000km..
Moest ik ne beemer rijden dan stookte ik waarschijnlijk dezelfde meuk als ik nu in de bus gooi..
preventief? :roll: nie veel vertrouwen in het materiaal of hoe zit dat: wat ik mij afvroeg dus : waarom Half Synt goed genoeg is voor de beemer en het perse Full Synt moet zijn voor Hypersports: vanwege het materiaal of het vermogen? Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)
Citaat van: "Dwars"Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)
:rofl: :rofl: :rofl:
1150cc 2 cilinder versus 400 éénpitter?
:rofl: :rofl: :rofl:
Slaap verder Hubke :fuckyou:
Het gaat om het vermogen per liter, en het toerental. En 4 cilinders moet je al helemáál niet vergelijken met een Boxer of eenpitter.
Of snap je niet dat een 1000cc 4cilinder met 15k tpm meer te lijden heeft als een lullig boxertje met 60 pk uit 1200cc @ 4000 tpm???
De grote vraag is natuurlijk hoe vaak je olie ververst 8)
Als je bij auto's kijkt en ziet dat vroegah de verversingsintervallen (en doorsmeren) om de 3.000 k.m. waren, en dat langzaam is opgebouwd naar 30.000 tegenwoordig dan kun je je toch wel op een paar vingers uittellen dat die olie wel wat meer in kunstjes moet kunnen dan die oude single-grade uit de jaren 19langgeleden :shock:
En bij motoren, heeeeel vroeger had je op de H.D.'s (en misschien ook wel op andere merken (B.M.W.)) gewoon total-loss smering, oftewel, je had een tankje met olie en pompte onder het rijden wat olie tussen de bewegende delen, die olie werd dan gewoon op het wegdek gedeponeerd, alwaar dan een mooie laag glanzend spul terecht kwam. Tegenswoordigs laten we de olie in het blok en moet hij dus langer mee dan eventjes.
Mijn advies... Koop een goede motorolie (Advance VSX4), we willen toch allemaal wel 3 ton met het blokje doen (of langer) :yes6rs: :yes6rs:
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Schmetzke"Citaat van: "BoxerQ":shock: ben je bang dat de olie zwart wordt :!:
Nee ik rij met ééncilinders.
(Waar bovendien ook nog eens vermogen uit komt, in tegenstelling tot de meeste BMW's)
zelfde verhaal hier..
wissel ook vaak preventief olie..bij de raceduc zelfs al na drie dagen rijden..das denk ik geen 1000km..
Moest ik ne beemer rijden dan stookte ik waarschijnlijk dezelfde meuk als ik nu in de bus gooi..
preventief? :roll: nie veel vertrouwen in het materiaal of hoe zit dat: wat ik mij afvroeg dus : waarom Half Synt goed genoeg is voor de beemer en het perse Full Synt moet zijn voor Hypersports: vanwege het materiaal of het vermogen? Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)
:(
absoluut veel vertrouwen in het materiaal..megaveel zelfs..
die gaat niet kapot..
ik vreet ne bezem als ik die kapot ga rijden..noway..
mits je 'm warm rijdt en tijdig goed onderhoud doet..
doe je dat niet gaat ie kapot..(en die dombo's die dat niet snappen of te beroerd of te zuinig zijn voor onderhoud gaan dan lopen zeiken over "stucgaaties" ..)..hahaha
tis geen straatfiets of een honda of laagtoerig beemer"scheepsblok"..geen toeren..geen pk's .. of whatever he..
Honda's schijnen ook op circuit het eeuwige leven te hebben..
de mijne niet..Ducati SP blok , dat al erg racegericht is en "niet voor op straat" en bovendien geprepareerd voor circuitgebruik..748cc snelle twin die megaveel toeren draait...
geen onderhoud doen is vragen om (kostbare) problemen. loopt ie "goed naar de filestijnen" da kost dat zeer serieus geld dat ik liever in mijn zak houdt.
competitiefiets met een competitieblok ..das gemaakt voor te presteren en niet voor veel straatkilometers.
die blokken worden (werden)geboren om te racen en dan gelden er andere toleranties en eisen dan "eeuwige duurzaamheid"
het zelfde geldt denk ik voor de snelle husky's en KTM's.
Europees competitiespul...
wederom..het gaat niet kapot..no way..als je je aan de regels houdt..
en das het verschil denk ik..een honda gaat zelfs niet kapot als je je niet aan "de regels "houdt...
is een honda dan beter denk het wel...ze zijn iig beter in "veel pk's gecombineerd met veel km's..
tsja
als je een ferrari of maserati niet onderhoudt loopt ie ook kapot als je prestaties blijft vragen ..een snelle toyota daarintegen kan veel beter tegen mishandeling en neemt genoegen met minder onderhoud..
Citaat van: "Schmetzke"Citaat van: "Dwars"Kijk de beemer levert toch nog wel meer koppel en veul meer Peekaas dan bijv. de brommert van Schmetzke :yes6rs: (tis een voorbeeld he Schmetzke :wink: nie gelijk over de zeik)
1150cc 2 cilinder versus 400 éénpitter?
:rofl: :rofl: :rofl:
Slaap verder Hubke :fuckyou:
Het gaat om het vermogen per liter, en het toerental. En 4 cilinders moet je al helemáál niet vergelijken met een Boxer of eenpitter.
Of snap je niet dat een 1000cc 4cilinder met 15k tpm meer te lijden heeft als een lullig boxertje met 60 pk uit 1200cc @ 4000 tpm???
toch over de zeik :rofl: :rofl: :rofl: wel makkelijk :lol:
Trouwens mijn vermogen per liter is meer dan toereikend ( of hadden we het niet over drankgebruik ? :mrgreen: )
btw de beemer is tot 120 pk op te schroeven met een paar kleine investeringen ( 1500 pleuro) alleen denk ik dat er dan ook preventief nieuw levenssap in moet. :lol: Dus toch maar niet, kan toch al niet rijden en rij een standaard al aan gort :twisted:
Citaat van: "Dwars"Trouwens mijn vermogen per liter is meer dan toereikend ( of hadden we het niet over drankgebruik ? :mrgreen: )
btw de beemer is tot 120 pk op te schroeven met een paar kleine investeringen ( 1500 pleuro) alleen denk ik dat er dan ook preventief nieuw levenssap in moet. :lol: Dus toch maar niet, kan toch al niet rijden en rij een standaard al aan gort :twisted:
jajoa hubke..
daar geloof ik nu geen snars van he..van die promopraat van die "tuners"
laten we eens zeggen dat die beemer zo'n 80???(weet ik niet) of 90pk heeft..dan zou je voor 1500 euro 30 pk aan vermogen winnen?
hahaha...die tuner moet je me eens langsturen.
ik denk eerder dat je voor een beetje knappe eprom, een (goed) uitlaatsysteem en wat aanpassingen aan het motormanagment al richting die 1500 gaat..en dan ben je er nog lang niet..
voor vermogen heb je toeren nodig...hoe dan ook..
wil je meer vermogen uit je 1150 zul le moeteninvesteren om het huidige zo optimaal mogelijk te krijgen..inlaat-uitlaat..etc..
wil je serieus meer vermogen (+30pk ) dan zul je echt met je toerental omhoog moeten
torque * RPM =:.............juist
Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Dwars"Trouwens mijn vermogen per liter is meer dan toereikend ( of hadden we het niet over drankgebruik ? :mrgreen: )
btw de beemer is tot 120 pk op te schroeven met een paar kleine investeringen ( 1500 pleuro) alleen denk ik dat er dan ook preventief nieuw levenssap in moet. :lol: Dus toch maar niet, kan toch al niet rijden en rij een standaard al aan gort :twisted:
jajoa hubke..
daar geloof ik nu geen snars van he..van die promopraat van die "tuners"
laten we eens zeggen dat die beemer zo'n 80???(weet ik niet) of 90pk heeft..dan zou je voor 1500 euro 30 pk aan vermogen winnen?
hahaha...die tuner moet je me eens langsturen.
ik denk eerder dat je voor een beetje knappe eprom, een (goed) uitlaatsysteem en wat aanpassingen aan het motormanagment al richting die 1500 gaat..en dan ben je er nog lang niet..
voor vermogen heb je toeren nodig...hoe dan ook..
wil je meer vermogen uit je 1150 zul le moeteninvesteren om het huidige zo optimaal mogelijk te krijgen..inlaat-uitlaat..etc..
wil je serieus meer vermogen (+30pk ) dan zul je echt met je toerental omhoog moeten
torque * RPM =:.............juist
:stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid:
Citaat van: "Hakinnen"torque * RPM =:.............juist
Hmmm ik heb ongeveer 26,5 Nm bij 12000 toeren (max pk)... dan heb ik 318000 pk :shock: Hmmmm ff delen door 5252 en dan heb ik 60 PK. Niet de 5252 vergeten :!:
je kunt het ook berekenen als je de gemiddelde druk boven de zuiger weet (BMEP), dan kun je ook beter een aantal motorblokken met elkaar vergelijken, of dat nou 2-takt of 4-takt is maakt niets uit. Hoogtoerig of laagtoerig maakt ook niet uit, immers een hoge BMEP bij een laag toerental is hetzelfde als een lage BMEP bij een hoog toerental. Koppel is een functie van de gemiddelde druk (temperatuur van het gas eigenlijk) en de inhoud van het blok, PK is weer een functie van koppel en tijd (toeren) dus de bron is... BMEP :idea: Het zegt iets over de efficientie van het blok. Wist je dat de beste manier om de BMEP te verbeteren het 'toevoegen' van cilinders is? :mrgreen:
Citaat van: "Herr Tod"Citaat van: "Hakinnen"torque * RPM =:.............juist
Hmmm ik heb ongeveer 26,5 Nm bij 12000 toeren (max pk)... dan heb ik 318000 pk :shock: Hmmmm ff delen door 5252 en dan heb ik 60 PK. Niet de 5252 vergeten :!:
je kunt het ook berekenen als je de gemiddelde druk boven de zuiger weet (BMEP), dan kun je ook beter een aantal motorblokken met elkaar vergelijken, of dat nou 2-takt of 4-takt is maakt niets uit. Hoogtoerig of laagtoerig maakt ook niet uit, immers een hoge BMEP bij een laag toerental is hetzelfde als een lage BMEP bij een hoog toerental. Koppel is een functie van de gemiddelde druk (temperatuur van het gas eigenlijk) en de inhoud van het blok, PK is weer een functie van koppel en tijd (toeren) dus de bron is... BMEP :idea: Het zegt iets over de efficientie van het blok. Wist je dat de beste manier om de BMEP te verbeteren het 'toevoegen' van cilinders is? :mrgreen:
weet ik...
voor jou deze..: over "true horsepower" ..de verschillen tussen "echte pk's en commercie pk's"
http://factorypro.com/dyno/true1.html
denk dat je die wel interesant vindt..
Citaat van: "Hakinnen"
jajoa hubke..
daar geloof ik nu geen snars van he..van die promopraat van die "tuners"
laten we eens zeggen dat die beemer zo'n 80???(weet ik niet) of 90pk heeft..dan zou je voor 1500 euro 30 pk aan vermogen winnen?
hahaha...die tuner moet je me eens langsturen.
ik denk eerder dat je voor een beetje knappe eprom, een (goed) uitlaatsysteem en wat aanpassingen aan het motormanagment al richting die 1500 gaat..en dan ben je er nog lang niet..
voor vermogen heb je toeren nodig...hoe dan ook..
wil je meer vermogen uit je 1150 zul le moeteninvesteren om het huidige zo optimaal mogelijk te krijgen..inlaat-uitlaat..etc..
wil je serieus meer vermogen (+30pk ) dan zul je echt met je toerental omhoog moeten
torque * RPM =:.............juist
ff opmerking vooraf, Hubke is dood :lol: Dwars of Hubert estebleef :!: dat laatste noemt me moeder me zelfs, toevallig omdat dat zo in me paspoort staat. :wink:
on-Topic: voor 1500, Pleuro heb ik Eprom, uitlaat, grotere inlaat en luchtfilter en zelfs centen over om een lekker mokkel te feteren op een etentje :wink: Gewoon te koop bij BMW-Kohl :yes6rs: en zelfs op Ebay is veel spul uit te halen :!:
Ik verzin het niet zelf hoor: OF de beloofde vermogenswinst van 85 naar 120 pk gehaald wordt :roll: betwijfel ik ook, daar niet van: op papier kan er veel beloofd worden of het in de praktijk eruit rolt is vers 2>
Maar nog steeds geen antwoord op waarom half-synth of full-synth?? wat brengt dat nou extra meer voor die meerprijs?? Laat ik het anders formuleren: zou ik olieverbruik kunnen verminderen met Full-Synth oppe beemer ??
shoot...
Citaat van: "Herr Tod"Dat mensen nog half-syntheet of zelfs mineraalolie kopen vind ik raar. :wink:
Yep, hier dan zo ene rare. :rofl:
Harley levert de fiets standaard af fabriek met minerale olie en zodoende blijven de meeste figuren dat dan ook rijden, terwijl er wel sinds enkele jaren synthetische olie verkrijgbaar die HD zelf op de markt brengt. Bij alle andere merken of types olie die je eventueel in dat ding gooit vervalt de fabrieksgarantie. Die synth olie van HD is tevens Duuuuur !!!! :twisted: Commercie heet dat. :D
Minerale olie wissel bij circa 7000 km en bij synthetische kan dat volgens HD bij 16000 km.
Die HD's lopen al 100 jaar op minerale olie en bij die 3000 RPM dat, dat ding bij normaal bedrijf ( 5500 RPM maximaal ! ) loopt, maakt het eigenlijk ook geen zak uit. Dat loopt nog op frietvet :lol:
Dus op naar de volgende 100 jaar !
"If it ain't broken, don't fix it"
gr. HD4ever :wink:
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Hakinnen"
jajoa hubke..
daar geloof ik nu geen snars van he..van die promopraat van die "tuners"
laten we eens zeggen dat die beemer zo'n 80???(weet ik niet) of 90pk heeft..dan zou je voor 1500 euro 30 pk aan vermogen winnen?
hahaha...die tuner moet je me eens langsturen.
ik denk eerder dat je voor een beetje knappe eprom, een (goed) uitlaatsysteem en wat aanpassingen aan het motormanagment al richting die 1500 gaat..en dan ben je er nog lang niet..
voor vermogen heb je toeren nodig...hoe dan ook..
wil je meer vermogen uit je 1150 zul le moeteninvesteren om het huidige zo optimaal mogelijk te krijgen..inlaat-uitlaat..etc..
wil je serieus meer vermogen (+30pk ) dan zul je echt met je toerental omhoog moeten
torque * RPM =:.............juist
ff opmerking vooraf, Hubke is dood :lol: Dwars of Hubert estebleef :!: dat laatste noemt me moeder me zelfs, toevallig omdat dat zo in me paspoort staat. :wink:
shoot...
:lol:
haha..ik wist dat dat ging komen.."gevoelige snaar"..?
ik mag je geen "hubke" noemen?
Sorry beste Hubert..(da klinkt wel groot he..) dan zal ik dat niet meer doen..
ondanks dat ik ne lange slungel ben en het niet in mijn paspoort mag je mij nog gewoon hakki noemen he..
:wink:
Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Hakinnen"
jajoa hubke..
daar geloof ik nu geen snars van he..van die promopraat van die "tuners"
laten we eens zeggen dat die beemer zo'n 80???(weet ik niet) of 90pk heeft..dan zou je voor 1500 euro 30 pk aan vermogen winnen?
hahaha...die tuner moet je me eens langsturen.
ik denk eerder dat je voor een beetje knappe eprom, een (goed) uitlaatsysteem en wat aanpassingen aan het motormanagment al richting die 1500 gaat..en dan ben je er nog lang niet..
voor vermogen heb je toeren nodig...hoe dan ook..
wil je meer vermogen uit je 1150 zul le moeteninvesteren om het huidige zo optimaal mogelijk te krijgen..inlaat-uitlaat..etc..
wil je serieus meer vermogen (+30pk ) dan zul je echt met je toerental omhoog moeten
torque * RPM =:.............juist
ff opmerking vooraf, Hubke is dood :lol: Dwars of Hubert estebleef :!: dat laatste noemt me moeder me zelfs, toevallig omdat dat zo in me paspoort staat. :wink:
shoot...
:lol:
haha..ik wist dat dat ging komen.."gevoelige snaar"..?
ik mag je geen "hubke" noemen?
Sorry beste Hubert..(da klinkt wel groot he..) dan zal ik dat niet meer doen..
hou er niet van als iemand mij zo noemt, maakt niet uit wie :wink: en Hubert klinkt mss wel groot: ik presteer ook grootst :yes6rs:
shek je pb :wink:
edit:
on-Topic: voor 1500, Pleuro heb ik Eprom, uitlaat, grotere inlaat en luchtfilter en zelfs centen over om een lekker mokkel te feteren op een etentje :wink: Gewoon te koop bij BMW-Kohl :yes6rs: en zelfs op Ebay is veel spul uit te halen :!:
Ik verzin het niet zelf hoor: OF de beloofde vermogenswinst van 85 naar 120 pk gehaald wordt :roll: betwijfel ik ook, daar niet van: op papier kan er veel beloofd worden of het in de praktijk eruit rolt is vers 2>
Maar nog steeds geen antwoord op waarom half-synth of full-synth?? wat brengt dat nou extra meer voor die meerprijs?? Laat ik het anders formuleren: zou ik olieverbruik kunnen verminderen met Full-Synth oppe beemer ??
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Hakinnen"
jajoa hubke..
daar geloof ik nu geen snars van he..van die promopraat van die "tuners"
laten we eens zeggen dat die beemer zo'n 80???(weet ik niet) of 90pk heeft..dan zou je voor 1500 euro 30 pk aan vermogen winnen?
hahaha...die tuner moet je me eens langsturen.
ik denk eerder dat je voor een beetje knappe eprom, een (goed) uitlaatsysteem en wat aanpassingen aan het motormanagment al richting die 1500 gaat..en dan ben je er nog lang niet..
voor vermogen heb je toeren nodig...hoe dan ook..
wil je meer vermogen uit je 1150 zul le moeteninvesteren om het huidige zo optimaal mogelijk te krijgen..inlaat-uitlaat..etc..
wil je serieus meer vermogen (+30pk ) dan zul je echt met je toerental omhoog moeten
torque * RPM =:.............juist
ff opmerking vooraf, Hubke is dood :lol: Dwars of Hubert estebleef :!: dat laatste noemt me moeder me zelfs, toevallig omdat dat zo in me paspoort staat. :wink:
shoot...
:lol:
haha..ik wist dat dat ging komen.."gevoelige snaar"..?
ik mag je geen "hubke" noemen?
Sorry beste Hubert..(da klinkt wel groot he..) dan zal ik dat niet meer doen..
hou er niet van als iemand mij zo noemt, maakt niet uit wie :wink: en Hubert klinkt mss wel groot: ik presteer ook grootst :yes6rs:
shek je pb :wink:
edit:
on-Topic: voor 1500, Pleuro heb ik Eprom, uitlaat, grotere inlaat en luchtfilter en zelfs centen over om een lekker mokkel te feteren op een etentje :wink: Gewoon te koop bij BMW-Kohl :yes6rs: en zelfs op Ebay is veel spul uit te halen :!:
Ik verzin het niet zelf hoor: OF de beloofde vermogenswinst van 85 naar 120 pk gehaald wordt :roll: betwijfel ik ook, daar niet van: op papier kan er veel beloofd worden of het in de praktijk eruit rolt is vers 2>
Maar nog steeds geen antwoord op waarom half-synth of full-synth?? wat brengt dat nou extra meer voor die meerprijs?? Laat ik het anders formuleren: zou ik olieverbruik kunnen verminderen met Full-Synth oppe beemer ??
nu zou ik hier zomaar kunnen neertikken dat je olieverbruik eerder zou kunnen stijgen als je van half-synth opeens naar vol-synth gaat in de beemer....
maar dat ga ik niet doen omdat dwars dan gaat vragen waarom en ik ff geen tijd heb om het hele verhaal te tikken..
:wink: