Citaat van: "Dwars"De G650Xmoto is als ik het goed zie, voozien van ( ja lach maar Schmetzke :wink: ) ABS.
jammer, ik dacht nog effe dat ie wel leuk was :?
:guns: wat heeft dat er nu weer mee te maken :banghead4rv: appels met peren vergelijken en nog nooit een meter met ABS gereden :roll:
Citaat van: "Dwars":guns: wat heeft dat er nu weer mee te maken :banghead4rv: appels met peren vergelijken en nog nooit een meter met ABS gereden :roll:
Gewicht .. denk ik ? Dat type fietsjes willen ze toch zo licht mogelijk houden ?
Citaat van: "karz"Citaat van: "Dwars":guns: wat heeft dat er nu weer mee te maken :banghead4rv: appels met peren vergelijken en nog nooit een meter met ABS gereden :roll:
Gewicht .. denk ik ? Dat type fietsjes willen ze toch zo licht mogelijk houden ?
ja dat had ik wel door: maar gewicht is van ondergeschikt belang bij een doorsnee brommert zoals deze Xmoto: praktische inzetbaarheid des te meer. niet bedoeld dus voor de
Soft
Motards: maar voor normale mensen :rofl: Just 4Fun fiets, die leuk uitziet en errug praktisch zal blijken imo.
en daarbij allemaal dat geleuter over gewicht/pk verhouding alsof ze er elke week een wedstrijd alla Eddy Seel (of op dat niveau) mee moeten doen :jack: . Gezever imo...
53 pk..uit ne beemer 650..vindt dat wel redelijk eigenlijk..
ding zal iig meer kilometers heel blijven dan iedere andere europese 1-pitter..
voor de rest...eeuwige pk en koppel geleuter..
gewicht zal imho ook niet boeien, ik ben gewoon anti ABS. heb er inderdaad nog nooit mee gereden, en heb dus absoluut niets om mijn vooroordeel op te baseren, en ik weet ook wel dat het in de regen, sneeuw en noem maar op alleen voordelen heeft.... toch vind ik het niks :wink:
Citaat van: "WhomBom"gewicht zal imho ook niet boeien, ik ben gewoon anti ABS. heb er inderdaad nog nooit mee gereden, en heb dus absoluut niets om mijn vooroordeel op te baseren, en ik weet ook wel dat het in de regen, sneeuw en noem maar op alleen voordelen heeft.... toch vind ik het niks :wink:
klinkt toch raar uit de mond van iemand die op Uni-niveau een Technische Opleiding volgt?? zeker zonder onderbouwde argumentatie :? :?
Citaat van: "WhomBom"gewicht zal imho ook niet boeien, ik ben gewoon anti ABS. heb er inderdaad nog nooit mee gereden, en heb dus absoluut niets om mijn vooroordeel op te baseren, en ik weet ook wel dat het in de regen, sneeuw en noem maar op alleen voordelen heeft.... toch vind ik het niks :wink:
ik had abs op mijn lesfiets, heb het 1keer nodig gehad omdat de dame die met samen mij leste schrok van een auto die ze niet had gezien en dus vol op de rem ging, ik blij dat het er op zat want het was precies midden in een bocht.
:yes6rs: gewoon keiharde hill-billy vooroordelen hiero :wink:
ik weet het niet, ik vind op zich zo'n rotortje in je remschijf al stom uitzien :roll: ik denk dat het praktisch gezien wel "da bomb" is... zal gewoon es zon hok moeten testen een keer
ik hoef het ook niet... ik leer liever op de harde manier mn rem doseren ;)
Als je het op de harde manier wilt leren kan dat ook met ABS. Gewoon iedere keer als ie ingegrepen heeft een grote bek opzetten op vinkenslag of zo
alee mayday, zou jij abs op je circuit fiets willen?
tis praktisch, ja. tis ook comfortabeler, je hoeft je geen zorgen te maken, remmen gaat altijd goed.
een probleem, een motor is niet praktisch, een bestelbusje is praktisch. en een moto is ook niet comfortabel... met een kop warme choco in bed liggen tv kijken is comfortabel :idea:
het enige van al die sjieke systeempjes wat ik wel zou willen hebben is een laat ingrijpende traction control... en dan maar driften en driften :twisted:
Citaat van: "WhomBom"alee mayday, zou jij abs op je circuit fiets willen?
Nee natuurlijk niet. Maar op een straatfiets zeker, ik heb namelijk al een abs fiets gehad. Dat beviel prima (na de gewenningsfase).
Maar ik verkoop geen onnozele praatjes zoals: ik wil op de harde manier leren mn rem te doseren.
Wat een ongeloofelijke prietpraat zeg. Klinkt zeker stoer in de kroeg of zo, ik weet het niet maar het slaat in ieder geval nergens op.
Citaat van: "WhomBom"alee mayday, zou jij abs op je circuit fiets willen?
tis praktisch, ja. tis ook comfortabeler, je hoeft je geen zorgen te maken, remmen gaat altijd goed.
een probleem, een motor is niet praktisch, een bestelbusje is praktisch. en een moto is ook niet comfortabel... met een kop warme choco in bed liggen tv kijken is comfortabel :idea:
het enige van al die sjieke systeempjes wat ik wel zou willen hebben is een laat ingrijpende traction control... en dan maar driften en driften :twisted:
precies,
ABS is imo wat voor goldwings en burgmans etc. voor mensen die zorgeloos willen cruisen... enige uitzondering imo is wanneer je de motor als praktisch vervoersmiddel gebruikt en niet als fun vervoersmiddel
je gaat toch ook karten voor de fun? zullen we even alle karts uitrusten met abs? dan gaat niemand meer karten want dan is er geen hol meer aan...
Als je ABS op een straatmotor niets vindt kan dat volgens mij alleen maar betekenen dat:
A: je remt zelf beter dan ABS, ook in schrikreacties
B: je wilt lekker driften
Als het A is, prima (ook als is je zelfbeeld dan enigszins verstoord, maar goed). Als het B is, verkoop die straatfiets en ga het circuit op. De straat is geen speeltuin.
Citaat van: "May Day"Als je ABS op een straatmotor niets vindt kan dat volgens mij alleen maar betekenen dat:
A: je remt zelf beter dan ABS, ook in schrikreacties
B: je wilt lekker driften
Als het A is, prima (ook als is je zelfbeeld dan enigszins verstoord, maar goed). Als het B is, verkoop die straatfiets en ga het circuit op. De straat is geen speeltuin.
grijpt de abs ook in bij driften (k heb er geen idee van)
jaja..maaruh..
heb me eens (alé..da zal ik vast wel eens ergens verteld hebben reeds) vergist in de ABS..althans ik wijtte het toen aan de ABS..
aftrit beek komende vanaf m-stricht..die afslag na het vliegveld..draait scherp naar rechts en "knijpt"in de bocht nog wat..
was met een honda VFR met ABS..kwam hard aan en ging vollepatat in de remmekes..gewoon laat en hard..en toen greep de ABS in in had ik dus bijna geen voorrem meer! had ik dankzij de abs meer snelheid in de bocht dan me lief was..ging net niet op mijn plaat.
tsja..ik wijtte dat aan de abs..wil vollepatat remmen komt die pokke abs erin.hopla..vertraging weg..
ik weet het niet dus..
zou kunnen dat die ABS op die fiets gewoon te vroeg ingrijpt..zou uiteraard ook kunnen inhouden dat het voorwiel op "net niet blokkeren" stond en ik eigenlijk geluk had met het ingrijpen der ABS?
zal wel..naar mijn gevoel kwam ie er te vroeg in en remde ik daar niet harder dan met een andere fiets zonder ABS...
anyway...voor mijn gevoel had ik daar zonder ABS meer vertraging gehad dan met ABS..
zal wel..
:wink:
Ja, maar dat was een honda, die kunnen alleen dingen maken die lang werken, maar of ze dan ook goed zijn? :twisted:
Even serieus: ik denk dat je gewoon op je plaat gegaan was zonder ABS (of minimaal een blokkerend voorwiel had gehad). Misschien was het wegdek niet schoon?
Citaat van: "steefke"Citaat van: "May Day"Als je ABS op een straatmotor niets vindt kan dat volgens mij alleen maar betekenen dat:
A: je remt zelf beter dan ABS, ook in schrikreacties
B: je wilt lekker driften
Als het A is, prima (ook als is je zelfbeeld dan enigszins verstoord, maar goed). Als het B is, verkoop die straatfiets en ga het circuit op. De straat is geen speeltuin.
grijpt de abs ook in bij driften (k heb er geen idee van)
Ja!
ABS is verre van perfect... bij automobielen komt het aardig in de buurt van de maximale remvertraging die plaatsvindt bij ongeveer 20% slip...
bij motoren weet ik dit zo net nog niet omdat je dan in principe niet meer kan sturen...
ook is het een feit dat wanneer de ABS ingrijpt je remweg langer is dan wanneer je perfect zou remmen... (maar let wel; er zijn maar weinig mensen die dit kunnen)
Citaat van: "May Day"Citaat van: "steefke"Citaat van: "May Day"Als je ABS op een straatmotor niets vindt kan dat volgens mij alleen maar betekenen dat:
A: je remt zelf beter dan ABS, ook in schrikreacties
B: je wilt lekker driften
Als het A is, prima (ook als is je zelfbeeld dan enigszins verstoord, maar goed). Als het B is, verkoop die straatfiets en ga het circuit op. De straat is geen speeltuin.
grijpt de abs ook in bij driften (k heb er geen idee van)
Ja!
volgensmij is dat toch iets in de trend van TC ;)
Idd, driften doe je op het gas, sliden op de rem :wink:
Maar Steefke zal wel sliden bedoelen.
Citaat van: "Schmetzke"Idd, driften doe je op het gas, sliden op de rem :wink:
Maar Steefke zal wel sliden bedoelen.
gij slaat de spijker op zene kop (http://boinc.bio.wzw.tum.de/boincsimap/forum/images/smiles/daumen-smily.gif)
Wat inge domme kaal heur ich hej :banghead4rv: : iemand die verteld dat ie het op de harde manier wil leren doet er goed aan ff de Lucas-Kliniek in Hoensbroek van binnen alvast te verkennen. Wel zo makkelijk als je er later met een dwarsleasie in je elektrieke rolstoel doorheen moet: is namelijk best groot dat gebouw :!: :roll:
Dit soort systemen waaronder ook imo plofzakken in auto's vallen, ter discussie stellen: LET OP, op de openbare weg, doet mij ernstig twijfelen aan iemands geestelijk vermogen :yes6rs: In ieder geval getuigd het van weinig ervaring op die openbare weg (lees penibele situaties meegemaakt) bedoel zet dan ook je helm af en rij zonder; als het te koud is gewoon een ijsmuts op voor je oren: Hersenletsel zal toch niet voorkomen in dat geval. :lol:
@ Hakinnen: als ABS ingrijpt, moet je wel blijven knijpen en niet lossen: that's the point :wink: enne by the weg, die nieuwe KTM 990 Adventure is ook verkrijgbaar met de elektrieke remhulp 8)
Citaat van: "Dwars"Wat inge domme kaal heur ich hej :banghead4rv: : iemand die verteld dat ie het op de harde manier wil leren doet er goed aan ff de Lucas-Kliniek in Hoensbroek van binnen alvast te verkennen. Wel zo makkelijk als je er later met een dwarsleasie in je elektrieke rolstoel doorheen moet: is namelijk best groot dat gebouw :!: :roll:
Dit soort systemen waaronder ook imo plofzakken in auto's vallen, ter discussie stellen: LET OP, op de openbare weg, doet mij ernstig twijfelen aan iemands geestelijk vermogen :yes6rs: In ieder geval getuigd het van weinig ervaring op die openbare weg (lees penibele situaties meegemaakt) bedoel zet dan ook je helm af en rij zonder; als het te koud is gewoon een ijsmuts op voor je oren: Hersenletsel zal toch niet voorkomen in dat geval. :lol:
@ Hakinnen: als ABS ingrijpt, moet je wel blijven knijpen en niet lossen: that's the point :wink: enne by the weg, die nieuwe KTM 990 Adventure is ook verkrijgbaar met de elektrieke remhulp 8)
een blokkerend wieltje hier en daar is imo helemaal geen probleem, daar leer je alleen van... ik heb het niet over me onderuitremmen in een noodsituatie...
en zo'n systeem als ABS ter discussie stellen is imo geen probleem... ik heb dagelijks met die rommel te maken (in de automobielwereld) en ik ben er niet heel erg van gecharmeerd als het aankomt op "freude am fahren"... ;)
en ik rij dus motor voor mn plezier
Het vervelende van ABS vind ik dat het het gevoel geeft dat de remdruk wegvalt. Dat is gewoon schrikken als je het niet verwacht.
Zeker als je op een 'vreemde' fiets rijdt.
Waar het SS en SM betreft hebben we het over een segment dat aaneenhangt van gewicht / pk verhoudingen. Dat is de graadmeter voor het verkoopsucces van die krengen. Dat niemand hier daar ooit maximaal gebruik van zal maken is ook al meerdere malen uitgekouwd .
Als ze op al die fietsen ABS zouden gooien en het niet erbij vertellen en het niet kon zien, dan zou eenieder hier het niet merken , totdat de ABS ingrijpt natuurlijk ;) Dus mensen die piepen dat ABS hun 'in de weg' zit... :roll: beetje flauwekul denk ik. Op het circuit wil ik nog even buiten beschouwing laten. Maar als je daar zo hard moet remmen dat ABS ingrijpt dan ben je niet goed bezig denk ik.
Maar je gaat als motorproducent niet ABS hangen op een SM fiets waar je de remschijven van platgeslagen cocablikjes maakt om het gewicht maar omlaag te houden voor de specs. gebeurt niet. Je gaat ook geen SM kopen met ABS als je vriendjes dat niet hebben, en lichter zijn dus theoretisch je ass zouden kunnen kicken.
dat ABS veiliger is klopt, fijn , thuisblijven is nog veiliger.
Het lijkt misschien dat ik mezelf tegenspreek. Maar het is simpel , eigenlijk zou iedere motor ABS moeten hebben, maar ik snap dat sommige dat niet hebben ;)
Heb ABS op de BMW Rockster, ik weet iig, da ik nie meer zonder wil, tenzij het een ratbike is :lol:
Met ABS rij ik agressiever, zonder ABS defensiever.
Heb 3 motoren, 2 zonder en 1 met ABS, maar ik kan ook zeggen, heb der 2 met ABS en 1 zonder, want de remmen van de ratbike doen het ook nie zo best 8)
Citaat van: "karz"Het vervelende van ABS vind ik dat het het gevoel geeft dat de remdruk wegvalt. Dat is gewoon schrikken als je het niet verwacht.
Zeker als je op een 'vreemde' fiets rijdt.
Waar het SS en SM betreft hebben we het over een segment dat aaneenhangt van gewicht / pk verhoudingen. Dat is de graadmeter voor het verkoopsucces van die krengen. Dat niemand hier daar ooit maximaal gebruik van zal maken is ook al meerdere malen uitgekouwd .
Als ze op al die fietsen ABS zouden gooien en het niet erbij vertellen en het niet kon zien, dan zou eenieder hier het niet merken , totdat de ABS ingrijpt natuurlijk ;) Dus mensen die piepen dat ABS hun 'in de weg' zit... :roll: beetje flauwekul denk ik. Op het circuit wil ik nog even buiten beschouwing laten. Maar als je daar zo hard moet remmen dat ABS ingrijpt dan ben je niet goed bezig denk ik.
Maar je gaat als motorproducent niet ABS hangen op een SM fiets waar je de remschijven van platgeslagen cocablikjes maakt om het gewicht maar omlaag te houden voor de specs. gebeurt niet. Je gaat ook geen SM kopen met ABS als je vriendjes dat niet hebben, en lichter zijn dus theoretisch je ass zouden kunnen kicken.
dat ABS veiliger is klopt, fijn , thuisblijven is nog veiliger.
Het lijkt misschien dat ik mezelf tegenspreek. Maar het is simpel , eigenlijk zou iedere motor ABS moeten hebben, maar ik snap dat sommige dat niet hebben ;)
je vergeet alleen even dat met een SM heel veel geslide wordt... en dat kan dan niet meer met ABS ;)
Dat sliden is toch voornamelijk voor de show :roll: zelden van toegevoegde waarde op de weg: het ABS op mijn beemer is trouwens uitschakelbaar voor als je onverhard wil: dat extra knoppie voel je trouwens niet extra als gewicht :idea: : dus dat valt dan weer mee in de gewicht/pk verhouding :rofl: goe over nagedacht van mneer Beemer he?? :roll:
het ABS werkt met 3 procesoren (van 2 verschillende fabrikaten, die elkaar continue sjekken :yes6rs: ) in tegenstelling tot het menselijk brein dat het met 1 (stukken langzamere) moet doen (alhoewel ik bij sommigen ook nog aan die 1ne twijfel :? )
Citaat van: "Dwars"Dat sliden is toch voornamelijk voor de show :roll: zelden van toegevoegde waarde op de weg: het ABS op mijn beemer is trouwens uitschakelbaar voor als je onverhard wil: dat extra knoppie voel je trouwens niet extra als gewicht :idea: : dus dat valt dan weer mee in de gewicht/pk verhouding :rofl: goe over nagedacht van mneer Beemer he?? :roll:
het ABS werkt met 3 procesoren (van 2 verschillende fabrikaten, die elkaar continue sjekken :yes6rs: ) in tegenstelling tot het menselijk brein dat het met 1 (stukken langzamere) moet doen (alhoewel ik bij sommigen ook nog aan die 1ne twijfel :? )
tuurlijk heeft het op de openbare weg niet veel toegevoegde waarde... of nouja... bij de haarspelden wel :D maar je kan wel lekker oefenen voor op t circuit ;)
Citaat van: "Dwars"Dat sliden is toch voornamelijk voor de show
KD ook, wheely's ook, stoppies ook... Dacht dat we het daar al over eens waren.
Citaat van: "Schmetzke"Citaat van: "Dwars"Dat sliden is toch voornamelijk voor de show
KD ook, wheely's ook, stoppies ook... Dacht dat we het daar al over eens waren.
neemt niet weg dat het errug VET uitziet :wink:
Citaat van: "karz"
dat ABS veiliger is klopt, fijn , thuisblijven is nog veiliger.
Het lijkt misschien dat ik mezelf tegenspreek. Maar het is simpel , eigenlijk zou iedere motor ABS moeten hebben, maar ik snap dat sommige dat niet hebben ;)
:stupid: :stupid: :stupid:
Denk dat we SM sowieso maar buiten beschouwing moeten laten bij dit onderwerp.. ABS op een crosser klinkt al even lachwekkend.
En ABS op een SS is idd niet "cool" :wink:
Bron FJR-forum
CiteerMotorrad Magazine heeft in een vergelijkingstest met elf verschillende motoren (met ABS) de ABS-stand van zaken duidelijk gemaakt. Welke fabrikanten doen hun ABS huiswerk goed en welke fabrikanten laten grove steken vallen!
De volgende motorfietsen deden mee aan deze test:
- BMW R1200 R
- Yamaha FJR 1300A
- Ducati ST3s
- Triumph Sprint ST
- BMW K1200 S
- Honda CBF 1000
- Honda Varadero 1000
- KTM 990 Adventure
- BMW F800 S
- Kawasaki ZZR 1400
- Suzuki V-Strom 650
Op de testbaan van Daimler-Benz in Duitsland werden, in samenwerking met de ADAC en de TUV de volgende testen gedaan: Op droog en egaal asfalt, op droog en zeer oneffen asfalt en op nat egaal asfalt. De testresultaten zijn verbluffend zoals u hieronder kunt zien. Alle noodstoppen werden gemaakt van 100km/h naar 0 km/h. Hieronder geven wij de remweg in meters aan.
Remweg droog en egaal asfalt:
1 BMW R1200 R - 37,4 m -
2 Ducati ST3s - 39,3 m -
3 BMW K1200 S - 39,6 m -
4 Honda Varadero 1000 - 40,7 m -
4 BMW F800 S - 40,7 m -
6 Suzuki V-Strom 650 - 41,6 m -
7 Kawasaki ZZR 1400 - 41,7 m -
8 KTM 990 Adventure - 41,8 m -
9 Honda CBF 1000 - 43,0 m -
10 Triumph Sprint ST - 44,0 m -
11 Yamaha FJR 1300A - 49,1 m -
Remweg droog en zeer oneffen asfalt:
1 BMW R1200 R - 42,9 m -
2 BMW K1200 S - 46,8 m -
3 KTM 990 Adventure - 48,1 m -
4 BMW F800 S - 48,9 m -
5 Honda CBF 1000 - 49,1 m -
6 Honda Varadero 1000 - 49,2 m -
7 Ducati ST3s - 51,5 m -
8 Triumph Sprint ST - 52,0 m -
9 Suzuki V-Strom 650 - 52,5 m -
10 Kawasaki ZZR 1400 - 52,6 m -
11 Yamaha FJR 1300A - 54,4 m -
Remweg nat egaal asfalt:
1 BMW K1200 S - 40,9 m -
2 BMW R1200 R - 43,0 m -
3 Honda CBF 1000 - 44,1 m -
4 BMW F800 S - 44,2 m -
5 Honda Varadero 1000 - 44,6 m -
6 Suzuki V-Strom 650 - 44,8 m -
7 Kawasaki ZZR 1400 - 45,0 m -
8 Triumph Sprint ST - 45,1 m -
9 KTM 990 Adventure - 46,4 m -
10 Ducati ST3s - 46,6 m -
11 Yamaha FJR 1300A - 50,3 m -
BMW bezet, door zijn jarenlange ervaring, bij alledrie de omstandigheden de eerste plaats. Met de drie verschillende ABS systemen die BMW levert zitten de drie BMW modellen zelfs bij alle testen bij de eerste vier.
:roll:
Hetzelfde test heb je ook in NL blad Motoplus :wink:
Maar BMW R 1200R 232kg tegen Yamaha FJR 292kg :?
Hadden ze ook allemaal hetzelfde merk en type band, want ook daar zitten grote verschillen in. :oops:
...met alle respect..
wat een kansloze test...
Welke fabrikanten doen hun ABS huiswerk goed en welke fabrikanten laten grove steken vallen!
verschillende typen motoren tegen elkaar zetten in een "wedstrijdje - wie staat het eerste stil met ABS" ...pfffffffff
- verschillende types motoren / verschillende gewichten (alé...een f800 tegen een FJR1300...) / verschillende remblokken / verschillende banden.
het enige resultaat dat je met een dergelijke test bereikt is een niet objectieve uitkomst..
Er spelen zoveel andere zaken mee die buiten beschouwing worden gelaten maar die wel relevant zijn voor de uitkomst van de test...
Bovendien...de remmerij en ook de ABS systemen worden meestal niet door een motorfabrikant zelf gemaakt ..ze krijgen dat in 8 van de 10 gevallen aangeleverd van een toeleverancier..en dat zijn vaak ook nog de zelfde toeleveranciers ook...zoveel "remmen boeren " zijn er niet.
Het lijkt me volstrekt logisch dat indien je de remmen van de FJR1300 op een lichtere motor monteerd die remmen voor meer vertraging zorgen dan op een zware FJR...niet? ..of de remmen van de winnende BMW op een FJR1300? zou die FJR dan als "winnaar" eindigen? denk het niet..
tuurlijk is de ABS en de werking ervan een medebepalende factor... Echter, ABS doet niks meer of minder dan voorkomen dat een wiel blokkeerd door remgedrag...en dat is waar ze de fout ingaan...dat "blokkeerpunt" van dat wiel wordt bepaald door motorgewicht / remblokken, schijven en pomp / en als belangrijkste het type gemonteerd band en de gripeigenschappen ervan..
als je een zware motorfiets hebt met een tour voorbandje dat gemaakt is "op kilometers en niet op grip"dan is het imo nogal erg kortzichtig om wanneer de motor een wat langere remweg heeft de schuld daarvan in de schoenen van het ABS systeem te schuiven.
Erg jammer...de duitse pers en hun testen zijn normaal toch wel "van de betere" maar dit is bij voorbaat kansloos en niet serieus te nemen.
niet onderbouwd / onrelevant imo
:wink:
edit: zat net te kijken...zijn gewicht in aanmerking genomen doet de ZZR1400 het zo slecht niet overigens..
maar ik blijf erbij...goed en snel remmen heeft weinig met ABS te maken...ABS is het "valnet", het "extra veiligheidje" voor de berijder ..niet hetgeen dat per definitie de remprestaties positief beinvloed..
37.4 meter remweg voor de winnende motor bij remmen "op het droge"van 100km/u naar stilstand....ik ben ervan overtuigd dat ik mijn raceduc veel eerder stil heb staan in die omstandigheden en dat fietske heeft nog nooit van ABS gehoord...wel van banden met grip, goede remmen en een laag eigen gewicht..en dat zijn de relevante zaken die remprestaties beinvloeden..
Citaat van: "Hakinnen"...met alle respect..
wat een kansloze test...
verschillende typen motoren tegen elkaar zetten in een "wedstrijdje - wie staat het eerste stil met ABS" ...
- verschillende types motoren / verschillende gewichten (alé...een f800 tegen een FJR1300...) / verschillende remblokken / verschillende banden.
het enige resultaat dat je met een dergelijke test bereikt is een niet objectieve uitkomst..
Er spelen zoveel andere zaken mee die buiten beschouwing worden gelaten maar die wel relevant zijn voor de uitkomst van de test...
Bovendien...de remmerij en ook de ABS systemen worden meestal niet door een motorfabrikant zelf gemaakt ..ze krijgen dat in 8 van de 10 gevallen aangeleverd van een toeleverancier..en dat zijn vaak ook nog de zelfde toeleveranciers ook...zoveel "remmen boeren " zijn er niet.
Het lijkt me volstrekt logisch dat indien je de remmen van de FJR1300 op een lichtere motor monteerd die remmen voor meer vertraging zorgen dan op een zware FJR...niet? ..of de remmen van de winnende BMW op een FJR1300? zou die FJR dan als "winnaar" eindigen? denk het niet..
jammer...de duitse pers en hun testen zijn normaal toch wel "van de betere" maar dit is bij voorbaat kansloos en niet serieus te nemen.
:wink:
Helemaal mee eens Hakki.
ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen :yes6rs:
Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen :yes6rs:
Maar dat heeft niks met het ABS te maken, wel met het gewicht. :wink:
Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen :yes6rs:
zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten.
wat is dat nu weer voor vergelijking?...daar ging de test niet om..De test gaat om een vergelijk tussen de verschillende ABS systemen..
Logisch staat die beemer eerder stil dan een FJR...kilo's..
Kun je ook wel een goldwing 1800 met ABS nemen en vervolgens gaan verkondigen dat je met een FJR 10-12mtr eerder stil staat dan met die wing..
Naar mijn mening is die test niet eerlijk en niet objectief..het zou dat wel zijn als alle motoren even zwaar zijn , en op dezelfde banden en remmen staan...laat daar dan de verschillende ABS systemen op los en dan heb je een objectieve uitslag..
en face it...uiteindelijk staat er niks sneller stil dan een willekeurige lichtgewicht supersport of supermotard met echte ABS-loze remmen..of het moet al een goed geremde sportieve auto zijn..
nope...mijn meningkomt dit maal niet voort uit een negatieve gedachtegang over beemers.
edit:
dit:
CiteerRemweg droog en zeer oneffen asfalt:
zegt wel wat imo....vering namelijk...
van met name de fietsen op de laatste twee plaatsen is het bekend dat de voorvering sucks...
complimenten voor de beemers en de ktm dan maar...
Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen :yes6rs:
zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten.
wat is dat nu weer voor vergelijking?...daar ging de test niet om..De test gaat om een vergelijk tussen de verschillende ABS systemen..
Logisch staat die beemer eerder stil dan een FJR...kilo's..
Kun je ook wel een goldwing 1800 met ABS nemen en vervolgens gaan verkondigen dat je met een FJR 10-12mtr eerder stil staat dan met die wing..
Naar mijn mening is die test niet eerlijk en niet objectief..het zou dat wel zijn als alle motoren even zwaar zijn , en op dezelfde banden en remmen staan...laat daar dan de verschillende ABS systemen op los en dan heb je een objectieve uitslag..
en face it...uiteindelijk staat er niks sneller stil dan een willekeurige lichtgewicht supersport of supermotard met echte ABS-loze remmen..of het moet al een goed geremde sportieve auto zijn..
nope...mijn meningkomt dit maal niet voort uit een negatieve gedachtegang over beemers.
:stupid: :yes6rs: :yes6rs:
Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen :yes6rs:
zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten........heel verhaal.
heeft helemaal niets met een roze beemerbril te maken :wink: My point: 10-12 mtr zijn 10 -12 mtr en blijven 10-12: al was het vespa tegen kreidler. Punt. :!:
zoals ik al zei/schreef het is vergelijken van appels met peren (goe lezen wa :roll: ) of gewicht/banden/vering zal meespeelt, zal wel, alhoewel :roll: : wat ik zei: blijft 10-12 mtr: dus als je de test zo interpreteerd , sta je met de beemer (VESPA) eerder stil dan met de fjr (KREIDLER) als het abs er inkomt. 10-12 mtr scheelt net ffkes wel bij een noodstop: that's my 2cents, nie meer en nie minder :wink:
daarbij snap ik niet (en deze mag je me uitleggen) wat gewicht met het remvermogen te maken zou hebben: Het is nl. een feit dat een doorsnee Scania met 30ton heeft minder remweg bij bijv. 50km/h dan een doorsnee Slopel van 1200kg. na???
Bij een noodstop trek ik gewoon keihard aan die rem, en ik weet welhaast zeker dat mijn voorwiel niet zal blokkeren, dat geeft mij een zeker gevoel, want jezelf onderuit remmen is ook niet zo'n prettig gevoel :shock: :shock:
My 2 cents :wink:
Voorgeprogammeerd remmen is natuurlijk een heel andere zaak dan b.v. een uur rijden en dan op een willekeurig moment toegeroepen worden dat je NU zo hard mogelijk moet remmen, en ik denk dat dan die A.B.S. bij sukkels op Beemers wel helpt :whipping: :whipping:
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "Dwars"ikke dus niet: je mag welliswaar van het vergelijken van appels met peren: echter 1 punt (het belangrijkste imo) laat je buiten beschouwing en is dat je met de beemer om en om de 10-12 mtr eerder stilstaat dan de FJR: en die meters tellen :yes6rs:
zucht...jij moet die "roze beemer bril"toch echt eens gaan afzetten........heel verhaal.
heeft helemaal niets met een roze beemerbril te maken :wink: My point: 10-12 mtr zijn 10 -12 mtr en blijven 10-12: al was het vespa tegen kreidler. Punt. :!:
zoals ik al zei/schreef het is vergelijken van appels met peren (goe lezen wa :roll: ) of gewicht/banden/vering zal meespeelt, zal wel, alhoewel :roll: : wat ik zei: blijft 10-12 mtr: dus als je de test zo interpreteerd , sta je met de beemer (VESPA) eerder stil dan met de fjr (KREIDLER) als het abs er inkomt. 10-12 mtr scheelt net ffkes wel bij een noodstop: that's my 2cents, nie meer en nie minder :wink:
daarbij snap ik niet (en deze mag je me uitleggen) wat gewicht met het remvermogen te maken zou hebben: Het is nl. een feit dat een doorsnee Scania met 30ton heeft minder remweg bij bijv. 50km/h dan een doorsnee Slopel van 1200kg. na???
Nu gaat het opeens over meters...was toch een test om de ABS van verschillende motoren te testen en of sommige een steekje hadden laten vallen..nou, imo zeggen de meters remafstand dan idd weinig over de kwaliteit van de ABS. Meer over het complete remsysteem voor desbetreffende motor.
ABS is maar een hulpfunctie en bepaalt maar met geringe maten iets aan je remweg. Heb ooit zelf een testje gedaan met een auto met ABS aan en ABS uitgeschakeld. met de uitgeschakelde moet je zelf reageren waarbij een kostbare 0.12 seconde verloren ging. Dit scheelde in remweg 1.06 meter. Zelfde auto. In noodsituatie zal dat meer of juist minder kunne zijn.
idd als ik een remsysteem kon kiezen waarbij mijn remweg 12 meter kleiner zou zijn zou ik die kiezen, helaas heb je die keuze niet (altijd)
en ook het gewicht is bepalend een goeie rem voor een Beemer van 232 kilo is mischien een slechte rem voor een fjr van 292 kilo en scoort de fjr beter met zijn eigen rem. tis voor de fabrikanten ook afwegen wat wel en niet kan..
Citaat uit test:
"Maar zelfs de remwaarden van de Yamaha FJR1300,die ook in dit deel van de testweer de laatste was, zijn voor gewone motorrijders niet te evenaren als het wegdek nat is. De Yamaha heeft 50,3 meter nodig om tot stilstand te komen en dat komt overeen met een vertraging van 7,67 m/s². Verbazend genoeg is dat dus bijna hetzelfde waarde dan die de FJR op een droge ondergrond scoorde.Het lijk wel of de Yamaha de FJR gewoon niet harder heeft willen laten remmen"
Ik weet uit lange lees ervaring van Motorrad dat Yamaha bijna nooit heeft goed gescoord bij Motorrad en dat laatste, zeg maar 5-7 jaar, BMW bijna altijd wint alle testen .
Patriottisme :mrgreen:
ABS geeft sommige "motorrijders"een gevoel van onsterfelijkheid ( lees: schijnveiligheid).
imo is veel kilometers rijden op een motor zonder ABS veel veiliger dan weinig kilometers op een motor met ABS.
ABS is een technisch hulpmiddel om een menselijk falen te ondersteunen
bij sommige rijders grijpt 3x p/maand de ABS in :shock: ( deze sukkels kunnen beter stoppen met motorrijden)
ik zeg zo " wie 4x valt heeft 3x nix geleerd "
maar rekenen op 'n stukje techniek en toch op je plaat gaan :!:
da's lullig :shock:
er al mee gereden??? veel km's :roll: voor een technisch man een slecht onderbouwde argumentatie imo :wink: als je dat gedaan zou hebben, veel km's met abs en dan ook nog up-tempo, zou je weten dat het ABS er ABSoluut niet snel in komt, moet je echt wel gek voor doen, zelfs in de regen.
Je hebt gelijk dat het een "technisch hulpmiddel" betreft, echter de praktijk wijst uit dat het menselijk falen een factor is die niet te onderschatten valt: Een enkeling daargelaten maar imo is bijna niemand zo'n goede remmert zonder als met abs. Let op zonder op je plaat te gaan :wink:
daarbij in je koekblik ook al het abs eruit gesloopt??? na??? of de airbags??? en als je op de motor toch niet op de plaat gaat; waarom dan die beschermende kleding en helm?? Juist :!: omdat je niet alleen op de weg zit en het falen van anderen moet meenemen in je zelfbescherming :idea:
waar ik zo bang voor ben is dat ABS als verkoopargument gebruikt gaat worden in de zin van "minder ervaren rijders kunnen nu ook een noodstop maken zonder kleerscheuren ".
leren remmen :wink: dat wordt imo te weinig geleerd en te weinig gedaan.
en nee ik heb nog nooit met ABS gereden :roll: in de auto zit 't niet en op de motor heb ik 't niet :shock:
maar mis ik 't :?:
let op ik ben geen tegenstander van ABS :wink:
op de mijn volgende BMW zal 't wel erop zitten maar ik zal niet anders gaan rijden
Citaat van: "Dwars"
daarbij snap ik niet (en deze mag je me uitleggen) wat gewicht met het remvermogen te maken zou hebben:
Ooit gehoord van massatraagheid? :banghead4rv:
Je vergelijkt alweer appels met peren. Een zelfde Scania die 500 kg lichter is zal weldegelijk sneller stilstaan.
En dat gaat ook op bij slopels onderling.
je redenatie klopt niet G :wink: , in deze test: wordt de lichtere bmw met de zwaardere fjr vergeleken en de remweg is korter voor de lichtere ? wat ik aanhaal is/mijn vraag is: ligt het alleen maar aan het gewicht? of mss ook de betere remmen? (vraag, geen stelling) en dan heb ik het nog niet over vering etc.
@ Motzy: daar heb je volledig gelijk in: In Duitse testen zullen nooit duitse producten echt slecht scoren: bij autotesten valt dit nog meer op :wink:
@ boXerQ: denk als de doorsnee motorrijder kan kiezen (zonder meerprijs) tussen abs of niet: ze er allemaal voor gaan. Techniek en zeker veiligheidstechniek valt nou eenmaal niet te stuiten en dat is goed zo. Ben echter ook volledig met je eens dat velen de remtechniek niet perfect onder de knie hebben (ik zou dit zeker nooit van mezelf durven te beweren :roll: ) van abs zeg ik ook niet dat het zaligmakend is, wel handig te weten het achter de hand te hebben. voorstschrijdende veiligheidstechniek beschermd ons toch tegen ons falen. We zitten toch nu ook achter de Pc en sturen ons geen berichten per postduif :wink: monteren betere remmen, betere vering, beter (plakkende) banden etc.
we worden toch wijzer?? alez de grote groep dan ....... :mrgreen:
Citaat van: "Dwars"wat ik aanhaal is/mijn vraag is: ligt het alleen maar aan het gewicht? of mss ook de betere remmen? (vraag, geen stelling) en dan heb ik het nog niet over vering etc.
Dat weet niemand. Dus kun je ook niet stellen dat het ABS van de beemer zo geweldig is omdat hij toevallig bovenaan het lijstje staat.
Eindeloze discussie imo, het is maar net wat je belangrijk vind. :wink:
Citaat van: "Schmetzke"
Dat weet niemand. Dus kun je ook niet stellen dat het ABS van de beemer zo geweldig is omdat hij toevallig bovenaan het lijstje staat.
zei ik dat? of vroeg ik waarom?? :banghead4rv:
Het scheelt wel degelijk hoe zwaar zo'n hok is, de remmen zijn toch allemaal goed genoeg om de band aan het slippen te krijgen, anders hadden ze ook geen ABS nodig :roll:
tis een vrij simpel verhaal; acceleratie=kracht / gewicht
remmen telt ook als accelereren, alleen negatief. Als jij nu dubbel zoveel kracht kunt zetten (de band heeft dubbel zoveel grip) sta je ook dubbel zo snel stil. van de andere kant, als je maar de helft weegt
sta je bij gelijke grip ook dubbel zo snel stil.
Komt nog bij dat je eigenlijk maximaal grip hebt als je wielen 15% doorslippen, een waarder die de launchcontrol bij F1 auto's zo goed mogelijk probeert te benaderen.
Ik vraag me dus af of hier rekening mee is gehouden in een abs systeem?
Ook vraag ik me af welke max vertragingswaarde die "kuikens" ingevoerd hebben, als die hebben ingevoerd dat jouw beemer ABSoluut :lol: niet harder kan vertragen dan 10m/s^2 kan ie dat dus ook niet... dan grijpt de abs in. Ook niet als jij super bandjes erop hebt gelegd of wat dan ook waardoor hij wel harder zou kunnen remmen :?
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Schmetzke"
Dat weet niemand. Dus kun je ook niet stellen dat het ABS van de beemer zo geweldig is omdat hij toevallig bovenaan het lijstje staat.
zei ik dat? of vroeg ik waarom?? :banghead4rv:
Zei ik dat jij dat gezegt hebt? :)} :rofl:
Citaat van: "WhomBom"Het scheelt wel degelijk hoe zwaar zo'n hok is, de remmen zijn toch allemaal goed genoeg om de band aan het slippen te krijgen, anders hadden ze ook geen ABS nodig :roll:
tis een vrij simpel verhaal; acceleratie=kracht / gewicht
remmen telt ook als accelereren, alleen negatief. Als jij nu dubbel zoveel kracht kunt zetten (de band heeft dubbel zoveel grip) sta je ook dubbel zo snel stil. van de andere kant, als je maar de helft weegt
sta je bij gelijke grip ook dubbel zo snel stil.
Komt nog bij dat je eigenlijk maximaal grip hebt als je wielen 15% doorslippen, een waarder die de launchcontrol bij F1 auto's zo goed mogelijk probeert te benaderen.
Ik vraag me dus af of hier rekening mee is gehouden in een abs systeem?
Ook vraag ik me af welke max vertragingswaarde die "kuikens" ingevoerd hebben, als die hebben ingevoerd dat jouw beemer ABSoluut :lol: niet harder kan vertragen dan 10m/s^2 kan ie dat dus ook niet... dan grijpt de abs in. Ook niet als jij super bandjes erop hebt gelegd of wat dan ook waardoor hij wel harder zou kunnen remmen :?
Dus eigenlijk kan men de remmen vergelijken door het aantal M/s/kg (meters per seconden per kilogram) (motor100kg vertraging 1M/s = 0.01M/s/Kg)
Komt alleen nog de vering en de grip erbij...maar hoe bepaal je een waarde van de grip ? kg/cm2
Maar dit werd niet in de test aangehald, in de test ging het om de ABS..niet de remmerij compleet.
Er is een groot verschil tussen remvermogen en remvertraging. Het zou kunnen zijn dat het remvermogen van de ZZR1400 groter is dan die van de BMW, maar o.a. door de zaken die hakinnen weergeeft is de remvertraging lager.
Het punt van Dwars begrijp ik vanuit het oogpunt "alles is standaard", een standaard BMW R1200 R staat sneller stil dan een standaard ZZR1400.
Citaat van: "R-yen"Er is een groot verschil tussen remvermogen en remvertraging. Het zou kunnen zijn dat het remvermogen van de ZZR1400 groter is dan die van de BMW, maar o.a. door de zaken die hakinnen weergeeft is de remvertraging lager.
Het punt van Dwars begrijp ik vanuit het oogpunt "alles is standaard", een standaard BMW R1200 R staat sneller stil dan een standaard ZZR1400.
aléz..jij snapt 'm
en dat is dus waar "de insteek van die test" (want we hebben het hier in eerste instantie over die test en niet over het nut van ABS in het algemeen) de fout ingaat en waarom ik zei dat het niet objectief was..
De test meet remvertraging en gaat dan vervolgens het remvermogen beoordelen..alsof de motor die het eerste stilstaat de beste remmen (of in het geval van de test..het beste ABS zou hebben)...da klopt niet imo omdat ze zaken als massavertraging, gewicht, vering , bandentype en compound , wrijving e.d buiten beschouwing laten..
Bovendien..er zit steeds een menselijke rijder aan boord..zijn remreflex zal niet in alle gevallen precies even snel zijn geweest..
Ik blijf bij mijn verhaal...:
ja, de bmw wint de testen...en staat als eerste stil
Heeft de BMW dan de beste remmen? de beste remvertraging of het beste remvermogen? Of het beste ABS systeem zoals de test verkondigt?
Weten we niet. enige dat we kunnen afleiden uit de test is idd zoals R-Yen stelt dat het "standaardpakket zoals de motor fabriekaf wordt afgeleverd' van de Bmw garant staat voor "als eerste stilstaan" in een vergelijking met de andere motoren die deelnamen aan de test..
Je kunt simpelweg niet het remsysteem van een motor objectief beoordelen door klakkeloos de "andere factoren" buiten beschouwing te laten en vervolgens bij de motor die door "zijn pakket van factoren" als eerste stilstaat te gaan verkondigen dat die het beste ABS systeem heeft..
Het feit dat die fiets als eerste stilstaat (in vergelijking met die motoren die op dat moment in die test zaten) wilt absoluut niet zeggen dat ie het beste ABS systeem of het beste remsysteem in het algemeen heeft..
denk dat we eruit zijn..toffe discussie weer overigens..
Als gewicht ervoor zorgt dat je minder hard remt, waarom kan ik dan zoveel mensen eruit remmen? :roll:
Citaat van: "May Day"Als gewicht ervoor zorgt dat je minder hard remt, waarom kan ik dan zoveel mensen eruit remmen? :roll:
das uiteraard volledig te wijten aan jouw voorvork.. :wink:
en omdat "die anderen" eerder aan de remmekes trekken
wil dat dan zeggen dat May-day een dikkere plank heeft, beter kan remmen of meer inzicht in de remmerij heeft? :? die voorvork met olijfolie lijkt me van ondergeschikt belang :mrgreen:
Wat ik bedoel is: gewicht heeft er maar heel weinig mee te maken. Klopt inderdaad dat er meer remkracht voor nodig is als de motor/rijder zwaarder is maar die kracht levert iedere moderne motor met gemak.
Vervolgens is het de vraag of de band zijn grip houdt. Dat is afhankelijk van het rubber, vering/demping, wegdek, geometrie en een heeeeeeeeeeel klein beetje gewicht. Er speelt namelijk nog meer dan het 'doordrukken' van het gewicht, hetgeen negatief op de remweg uitwerkt.
Het gewicht wordt naar voren verplaatst bij hard remmen. Het voorwiel wordt dan met het volledige gewicht belast. Bij een zwaardere motor/rijder betekent dat meer grip (als aan dezelfde randvoorwaarden voldaan wordt) dan bij een lichtere motor/rijder. Dat werkt dus positief uit op de remweg.
Bovendien: hoe kan het dan dat de F800 niet de kortste remweg heeft? BMW systeem icm het laagste BMW gewicht!
gewicht speelt ook hard mee in de grip die je aan de voorkant hebt.
Alle materialen hebben eigenlijk de eigenschap dat als je ze harder op mekaar drukt de wrijving onderling groter wordt. Maar, als je dubbel zo hard drukt wil dat niet zeggen dat je dubbel zoveel wrijving (grip) hebt.
Staal op Teflon bijvoorbeeld is vrij ongevoelig voor de druk die erop staat, vandaar dat het veel gebruikt wordt op plaatsen waar veel druk te verwerken is, maar er zo min mogelijk wrijving moet zijn (je voorvork).
Rubber op asfalt is hier wat gevoeliger voor, een (hele grove) richtlijn is; dubbel zoveel druk, 1,8 keer zoveel grip. Daarom heb je met bredere banden ook meer grip...
Als je nu een fiets die in z'n totaliteit dubbel zo zwaar is dan een ander, heeft ie dus maar 1,8 zoveel grip..... terwijl hij wel overal 2 keer zoveel kracht moet zien te verwerken, tis toch 10%
Maar ik denk dat een kort sportfietsje zelfs met 10% minder grip vrij vroeg op het voorwiel staat... hell, dat gebeurt met de GS nog als je niet uitkijkt :wink:
Dat zeg ik!
Citaat van: "R-yen"Er is een groot verschil tussen remvermogen en remvertraging. Het zou kunnen zijn dat het remvermogen van de ZZR1400 groter is dan die van de BMW, maar o.a. door de zaken die hakinnen weergeeft is de remvertraging lager.
Het punt van Dwars begrijp ik vanuit het oogpunt "alles is standaard", een standaard BMW R1200 R staat sneller stil dan een standaard ZZR1400.
En daar draait het toch om? :roll:
Citaat van: "Hakinnen"Het feit dat die fiets als eerste stilstaat (in vergelijking met die motoren die op dat moment in die test zaten) wilt absoluut niet zeggen dat ie het beste ABS systeem of het beste remsysteem in het algemeen heeft..
Is dan toch ook niet van belang? het 1e stilstaan met de korste remweg is toch het enige wat telt?? :roll: en ik heb het ff niet over het merk of type moto: laat ik voor het gemak :mrgreen: ff buiten beschouwing
en jij dacht dat we eruit waren ??? :mrgreen: