Ik heb het weer voor mekaar,
heb in 2 x rijden een hagel nieuwe spanningsregelaar gefrituurd...
Heb hem woensdag gemonteerd en ben gister zonder probleem gaan rijden, vandaag ben ik weer gaan rijden met de vriendin kom thuis parkeer hem wil ff daarna starten en niets meer daar
accu leeg. Ik de spanningsregelaar uit monteren kan ik die niet eens met mijn blote handen aanraken... dus redelijk van de warme zeg ma...
:o dat is niet zo mooi.
Hoe kan dat dan ? ???
Dat weet geen mens, denk dat de TLR niet zo blij is met zijn nieuwe eigenaar en weer wisselen!!
Een oorzaak kan zijn dat uw alternator naar de vaantjes is.
De batterij laadt hierdoor niet op tijdens het rijden, zodus alle stroom wordt uit uw batterij gezogen.
Het resultaat is ook dat uw spanningsregelaar tilt slaat.
Meten is weten
Er staat letterlijk in mijn werkplaatshandboek:
-Dat als de motor een laag rpm draaid, en het gegenereerde voltage van de generator lager is dan de ingestelde spanning van de spanningsregelaar.
De regelaar dan niet werkt en de accu direct geladen wordt door het voltage van de gelijkrichter diodes.
Dat wil dus zeggen dat de accu wel wordt geladen bij stationair/laag toerental!!!
Oja de alternator kan het zijn dat die bij mij in de spanningsregelaar zit, dat staat namelijk wel in de tekening van het gehele circuit!?!?!
Ik zal eens kijken of ik die tekeningen en teksten op het forum krijg?!!
Moet ik ff zoeken of die op het internet staan!!
Volgens mij is een alternator hetzelfde als een dynamo of een lichtspoel en die zit echt niet in je spanningsregelaar.
Volgens Mr. Kawa zit er buiten de spannings regelaar nog een kastje in het electrisch circuit ????
Als dat kapot is draai je de regelaar weer kapot, keer op keer....
Verder weet ik het ook niet.
Schijnt toen bij mijn Kawa ook het probleem te zijn geweest ;-)
http://www.electrosport.com/electrosport_fault_finding.html (http://www.electrosport.com/electrosport_fault_finding.html)
Succes ;)
Citaat van: suzuki-girl op 26 augustus, 2007, 12:31:05
nog een kastje in het electrisch circuit ????
nachtkastje?? ???
;D
Citaat van: Dwars op 26 augustus, 2007, 13:56:42
Citaat van: suzuki-girl op 26 augustus, 2007, 12:31:05
nog een kastje in het electrisch circuit ????
nachtkastje?? ???
;D
duh.....pfff.....vroeg op gestaan?????
Citaat van: QuattroFrits op 26 augustus, 2007, 12:11:43
Volgens mij is een alternator hetzelfde als een dynamo of een lichtspoel en die zit echt niet in je spanningsregelaar.
je kunt er een ruit mee ingooien (http://www.euromotoelectrics.com/EDLBMWOpen.gif)
Ik kreeg net te horen van andere tl rijders dat als de accu vol is de spanningsregelaar de ''overtollige'' spanning omgezet wordt naar warmte dus dat de regelaar erg warm wordt kan kloppen.
Nou is het ook nog zo dat de regelaar de ribben dwars op de rij richting heeft staan dus dat wil zeggen als ik hem 90 graden draai de rijwind tussen de ribben door waait en dus de regelaar beter koelt. Ma dan ga ik er vanuit dat dat het probleem is, het probleem kan ook met piekspanning te maken hebben dmv kabelbreuk of een slechte connector...
Dus ook dat ga ik controleren met een ostiloscoop, en mss suzuki NL maar eens gaan mailen!!
Want motoshop margraten moest voor alle vragen het boek van de TLR erbij pakken.
Mss een id om naar ten kate motoren of Hoegee motoren te gaan int midden van het land die hebben vaker TL's onder handen...
Citaat van: Jor op 26 augustus, 2007, 18:03:51
Ik kreeg net te horen van andere tl rijders dat als de accu vol is de spanningsregelaar de ''overtollige'' spanning omgezet wordt naar warmte dus dat de regelaar erg warm wordt kan kloppen.
Nou is het ook nog zo dat de regelaar de ribben dwars op de rij richting heeft staan dus dat wil zeggen als ik hem 90 graden draai de rijwind tussen de ribben door waait en dus de regelaar beter koelt. Ma dan ga ik er vanuit dat dat het probleem is, het probleem kan ook met piekspanning te maken hebben dmv kabelbreuk of een slechte connector...
Dus ook dat ga ik controleren met een ostiloscoop, en mss suzuki NL maar eens gaan mailen!!
Want motoshop margraten moest voor alle vragen het boek van de TLR erbij pakken.
Mss een id om naar ten kate motoren of Hoegee motoren te gaan int midden van het land die hebben vaker TL's onder handen...
Suzuki Nl hoef je niet te mailen denk ik..laatste keer dat ze daar een TL onder handen hebben gehad was ergens in de vorige eeuw. ze zullen je niet kunnen helpen daar
Ten Kate zou ik ook niet doen..Honda mensen bij uitstek
Marc Hoegee wel..als ie er zin aan heeft..dit soort karweitjes kunnen nogal tijdrovend zijn ..en zullen dus ook "beursrovend" betaald moeten worden..
TL topic op MF - TLR boy vragen - afspraakje met Olaf maken- fietske brengen- klaar
succes ermee :)
Citaat van: Jor op 26 augustus, 2007, 18:03:51
Dus ook dat ga ik controleren met een ostiloscoop, en mss suzuki NL maar eens gaan mailen!!
Want motoshop margraten moest voor alle vragen het boek van de TLR erbij pakken.
Mss een id om naar ten kate motoren of Hoegee motoren te gaan int midden van het land die hebben vaker TL's onder handen...
Wat is dat dan ? :o
oscilloscoop dude
Hey Jor,
Heb even op TLzone.net rondgezocht. Kun je zelf ook nog eens doen , er staat zat er zat over. Je moet dan zoeken op regulator , rectifier of stator.
De meeste hebben een modificatie uitgevoerd.
http://chucksirois.com/TL1000/plus-mod/index.htm
http://wotid.com/tls/content/view/53/60/
Iets anders belangrijks wat ik ben tegengekomen is dat de spanningsregelaar test procedure die in de factory handleiding èn zelfs die in de haynes maual staat, niet goed is, en bijna altijd zal uitkomen op een defecte spanningsregelaar.
Citeer''Iets anders belangrijks wat ik ben tegengekomen is dat de spanningsregelaar test procedure die in de factory handleiding èn zelfs die in de haynes maual staat, niet goed is, en bijna altijd zal uitkomen op een defecte spanningsregelaar''.
Dit vind ik wel heel verrot en ook weer fijn, heel heel mss is dan mijn spanningsregelaar niet kapot.....
Maja dan is er toch nog altijd iets anders niet in orde!!
Maar Karz iig bedankt voor de moeite ik zal het morgenvroeg eens helemaal doorlezen.
ostiloscoop is een apparaat dat kan pieken in de spanning zien, dat ding heeft een beeldscherm en daarop zie je de freqentie's van de motor.
Dus je ziet de hele tijd un soort golf door het beeld komen en als je dan piekspanningen hebt geeft ie daar ipv un golf een piek aan net zoals in een ziekenhuis zeg maar als je iemand aan un hartmonitor ziet liggen....
Jor,
Even voor de duidelijkheid. Zo'n ding heet een 'oscilloscoop'. Die term kennen de meesten wel;
(http://www.camcorderservice.nl/fotos/thumbnails/scope.JPG)
aha dat verklaard :roll:
Citaat van: Jor op 31 augustus, 2007, 08:40:26
aha dat verklaard :roll:
:rofl: :schater: :spit:
CiteerTL topic op MF - TLR boy vragen - afspraakje met Olaf maken- fietske brengen- klaar
Was het maar zo'n feest op de MF site ben ik al geweest daar kon niemand mij een duidelijk antwoord geven, en Olaf heb ik al heel wat mee afgemaild en zijn atwoorden waren precies de dingen die ik al uitgesloten had.
En zijn laatste mail eindigde met ''tja wat kan het dan nog zijn''??
Nu heb ik me deze week op het werk laten vertellen dat een spanningsregelaar kapot gaat als ie constant moet werken.
Bepaalde voertuigen bij ons gingen ook constant kapot in het begin dacht men aan de warmte , later bleek dat het om een weerstand tussen de accu en de spanningsregelaar ging.
Deze heeft als taak de spanningsregelaar te zeggen dat de accu vol is. Is deze dus kapot blijft de spanningsregelaar constant werken en de accu steeds opladen, het overtollige spanning die de accu heeft geleid ie weg via de massa, dus dan hoeft de accu niet perse kapot te gaan....
En dat moet ik vandaag gaan uitzoeken!!
Motoshop Margraten is het sinds maandag al aant uitzoeken of mijn verhaal klopt. Ben benieuwd of ze vandaag een fijn antwoord voor mij hebben!!
Heb un zware werkweek achter de rug ben net pas weer nuchter sinds dindsdag avond!!
Krijg je met nieuwe ''collega's''......
Citaat van: Jor op 31 augustus, 2007, 08:50:20
Heb un zware werkweek achter de rug ben net pas weer nuchter sinds dindsdag avond!!
Krijg je met nieuwe ''collega's''......
:shock:
zuipen jullie op 't werk :mrgreen:
Citaat van: BoxerQ op 31 augustus, 2007, 17:43:27
Citaat van: Jor op 31 augustus, 2007, 08:50:20
Heb un zware werkweek achter de rug ben net pas weer nuchter sinds dindsdag avond!!
Krijg je met nieuwe ''collega's''......
:shock:
zuipen jullie op 't werk :mrgreen:
:shock: En dan ook nog de hele week bezopen ?? :shock:
Ben er achter wat het probleem is...
De massa van de spanningsregelaar naar de accu toe is defect daardoor doet de spanningsregelaar zijn werk niet en wordt dus de accu niet opgeladen, zoiets simpels zoveel ellende!!!
Maar je moet het ma weten... dat dit het probleem kan zijn , ook dit stond weer eens niet in het werkplaatshandboek.
Maja op zich wel logisch!!!!
:worship-cool: