(http://www.fastbike.nl/images/stories/Nieuws/Motornieuws/2008_januari/dimlicht.jpg)
Brussel ziet af van een plan om het dimlicht overdag te verplichten voor automobilisten in de EU. Door het dimlicht zouden motorrijders niet genoeg meer opvallen.
"De Europese Commissie heeft rekening gehouden met de zorgen van motorrijders. Zichtbaarheid is cruciaal voor de veiligheid van motorrijders", zei topambtenaar Zoltan Kazatsay van EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer). Brussel wilde met het idee uit 2005 een einde maken aan verschillen tussen EU-landen. In Italië geldt al een dergelijke plicht, in Nederland niet. In plaats van een verplicht dimlicht voor automobilisten, is de Europese Commissie wel positief over een speciaal daglampje op auto's. Zo'n lampje is nog niet in gebruik. Het zou minder fel zijn dan dimlicht. Idee is dat autofabrikanten het lampje ooit verplicht moeten installeren op alle nieuwe auto's in Europa.
De MAG is blij dat de dimlichtplicht van tafel is. "Motorrijders in Nederland hebben al vrijwillig hun licht aan. Als alle auto's dat ook zouden doen, zien de automobilisten ons niet meer aankomen", zegt voorzitter Nico Perk. Een speciaal daglicht op auto's vindt hij "nog het meest acceptabel, als we toch allemaal verlicht door het leven moeten, letterlijk althans." De motorrijders hebben hun twijfels bij Zweedse onderzoeken die stellen dat verlichte auto's veiliger zijn. "Vermoedelijk vallen dan minder doden onder automobilisten, maar juist iets meer onder andere weggebruikers. En dat terwijl automobilisten toch al van alle kanten zijn beschermd, als ze rijdend bellen, een cd-tje luisteren en de TomTom bekijken."
De motorrijders willen zich in de toekomst wel onderscheiden van het beoogde daglicht van auto's. "De motorwereld filosofeert al over een kleurtje of een iets fellere koplamp." (Bron: ANP).
bron: fastbikemagazine/ Mag
ik heb altijd me lichten aan, oppe brommert en in ut koekblik :yes6rs: ben ervan overtuigd dat je dan eerder/sneller door wie dan ook gezien wordt.
Alleen niet op de fiets als ik naar de kroeg ga :mrgreen: dan moet ik te hard trappen :oops:
Citaat van: Dwars® op 09 januari, 2008, 17:45:17
ik heb altijd me lichten aan, oppe brommert en in ut koekblik :yes6rs: ben ervan overtuigd dat je dan eerder/sneller door wie dan ook gezien wordt.
:stupid:
:lol: bij mij staan de lichten ook standaard aan, ook in de auto... te lui om dat knopje ff op off te zetten ;)
Ik kan de lichten van het koekblik uberhaupt niet uitzetten.
Citaat van: karz op 10 januari, 2008, 08:16:54
Ik kan de lichten van het koekblik uberhaupt niet uitzetten.
ik kan 'm nog niet eens aanzetten !
kep geen koekblik :mrgreen:
zeg hoe doet jouw vrouw dan boodschappen? Laat je die slepen met veels te zware tassen?? of hoe krijg jij die frikandellen en zo allemaal in je vriezerT. :mrgreen:
Citaat van: Dwars® op 10 januari, 2008, 18:14:32
zeg hoe doet jouw vrouw dan boodschappen? Laat je die slepen met veels te zware tassen?? of hoe krijg jij die frikandellen en zo allemaal in je vriezerT. :mrgreen:
Die hebben we niet :oops: m'n vrouw zegt dan van " ik ken jouw " 's avonds je nog volvreten :roll:
goed schat ;) dan sleep iedere dag maar :mrgreen:
we hebben Jumbo,Albert Hein,Aldi om de hoek :yes6rs:
Lidl ligt naast de zaak waar ik werk :yes6rs:
en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?
CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.
Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.
De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.
(http://www.motornieuws.nl/Motorverlichting.JPG)
bron: motormagazine
Citaat van: karz op 10 januari, 2008, 08:16:54
Ik kan de lichten van het koekblik uberhaupt niet uitzetten.
dat krijg je met een zweed tenminste dat denk ik alleen volvo heeft dat
Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 18:24:33
en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?
CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.
Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.
De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.
(http://www.motornieuws.nl/Motorverlichting.JPG)
bron: motormagazine
die motor valt ook helemaal weg als ze het willen verplichten moet een motor nog een ander kleur erbij zetten waardoor mensen ook kunnen zien dat het een motorfiets is anders heeft het nog geen nut om overdag verlichting te voeren verplicht word
Zal wel mee vallen... ander moet ik gaan upgraden van 35 naar 50 watt xenon :roll:
Citaat van: diddl TL-R op 23 januari, 2008, 18:56:39
Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 18:24:33
en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?
CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.
Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.
De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.
(http://www.motornieuws.nl/Motorverlichting.JPG)
bron: motormagazine
die motor valt ook helemaal weg als ze het willen verplichten moet een motor nog een ander kleur erbij zetten waardoor mensen ook kunnen zien dat het een motorfiets is anders heeft het nog geen nut om overdag verlichting te voeren verplicht word
ben ik niet met jou en ook niet met de MAG eens, de foto in dit artikel geeft een foutieve indruk omdat de koplampen vd auto ongeveer even "hoog" staat als van de motor. Zo lijkt het alsof je de motor over het hoofd zou kunnen zien, er had eigenlijk een 3e foto naast gemoeten waarbij de auto helemaal zichtbaar zou zijn zonder verlichting aan. Daarbij is hier bij de 2e foto de omgeving donkerder gemaakt zodat de donkere auto nog minder opvalt. Typisch de MAG, hoop gezeur waarbij ze niet gehinderd worden door enige kennis.
Ik ben ervan overtuigd dat verplicht verlichting voeren voor alle voertuigen levens kan sparen. De cijfers in scandinavië bewijzen het namelijk. :yes6rs:
Ik heb er eens op gelet, een heel groot deel van de automobilisten rijdt bij bewolkt en grijs weer met de verlichting al aan. :yes6rs:
Ik durf best te stellen dat 80-90 procent van de automobilisten met minder lichte dagen de verlichting zowiezo al aan heeft.
Let er maar eens op als je op de weg bent en het is een druilerige hollandse dag ;)
Maar overbodig zou ik het wel niet vinden om een andere kleur licht te kiezen voor motoren, dat je toch onderscheid heb. en op die manier opvalt in het verkeer. ;)
Citaat van: Dwars® op 23 januari, 2008, 19:14:22
Citaat van: diddl TL-R op 23 januari, 2008, 18:56:39
Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 18:24:33
en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?
CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.
Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.
De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.
(http://www.motornieuws.nl/Motorverlichting.JPG)
bron: motormagazine
die motor valt ook helemaal weg als ze het willen verplichten moet een motor nog een ander kleur erbij zetten waardoor mensen ook kunnen zien dat het een motorfiets is anders heeft het nog geen nut om overdag verlichting te voeren verplicht word
ben ik niet met jou en ook niet met de MAG eens, de foto in dit artikel geeft een foutieve indruk omdat de koplampen vd auto ongeveer even "hoog" staat als van de motor. Zo lijkt het alsof je de motor over het hoofd zou kunnen zien, er had eigenlijk een 3e foto naast gemoeten waarbij de auto helemaal zichtbaar zou zijn zonder verlichting aan. Daarbij is hier bij de 2e foto de omgeving donkerder gemaakt zodat de donkere auto nog minder opvalt. Typisch de MAG, hoop gezeur waarbij ze niet gehinderd worden door enige kennis.
Ik ben ervan overtuigd dat verplicht verlichting voeren voor alle voertuigen levens kan sparen. De cijfers in scandinavië bewijzen het namelijk. :yes6rs:
De verkeers situatie in 'scandinavië is heel anders dan hier in nederland ;)
echt iets voor MAG " ze horen de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt " :?
Dit verhaal komt volgens mij niet alleen van de MAG, ik heb dit al meer gehoord.
Helaas kost dit hopen geld extra waar we geen rooie cent van terug zien.
Als die verrekte valkenburger dit nu eens zou compenseren met de wegenbelasting of benzineprijs ben ik de laatste die het tegen zou houden. :oops:
Citaat van: Dwars® op 23 januari, 2008, 19:14:22
ben ik niet met jou en ook niet met de MAG eens, de foto in dit artikel geeft een foutieve indruk omdat de koplampen vd auto ongeveer even "hoog" staat als van de motor. Zo lijkt het alsof je de motor over het hoofd zou kunnen zien, er had eigenlijk een 3e foto naast gemoeten waarbij de auto helemaal zichtbaar zou zijn zonder verlichting aan. Daarbij is hier bij de 2e foto de omgeving donkerder gemaakt zodat de donkere auto nog minder opvalt. Typisch de MAG, hoop gezeur waarbij ze niet gehinderd worden door enige kennis.
Ik ben ervan overtuigd dat verplicht verlichting voeren voor alle voertuigen levens kan sparen. De cijfers in scandinavië bewijzen het namelijk. :yes6rs:
:worship-cool: :stupid:
Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 19:22:50
Maar overbodig zou ik het wel niet vinden om een andere kleur licht te kiezen voor motoren, dat je toch onderscheid heb. en op die manier opvalt in het verkeer. ;)
ik zeg GEEL (http://img131.imageshack.us/img131/4830/001hp3.jpg) (http://imageshack.us)
:mrgreen:
Citaat van: Dwars® op 23 januari, 2008, 19:41:05
Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 19:22:50
Maar overbodig zou ik het wel niet vinden om een andere kleur licht te kiezen voor motoren, dat je toch onderscheid heb. en op die manier opvalt in het verkeer. ;)
ik zeg GEEL (http://img131.imageshack.us/img131/4830/001hp3.jpg) (http://imageshack.us)
:mrgreen:
Ik dacht dat in Frankrijk en Belgie heel veel auto's al met geel licht rijden.
Daarbij geeft het in het donker toch minder licht en zie je dus ook minder, of vergis ik me hier in ?
dat klopt :oops:
ik rij al sinds '93 met 'n gele pit lichtopbrenst is minder
en uitkijken als je 's nachts in de grensstreek rijdt :roll:
Geel valt iig op :yes6rs:
Dan maar klein beetje lichtopbrengst minder, wilde toch al niet met de GSR gaan off roaden in het donker :mrgreen:
lichtopbrengst bij die dubbele Viagradero bouwlampen is met geel echt wel zichtbaar/afdoende :yes6rs:
Citaat van: Dwars® op 23 januari, 2008, 20:03:29
lichtopbrengst bij die dubbele Viagradero bouwlampen is met geel echt wel zichtbaar/afdoende :yes6rs:
Naar mijn ervaring zie je in het donker veel minder en zeker als het wegdek (of er naast) nat is.
Doe maar alle motoren Xenon en alle auto's halogeen, dan valt de motorrijder toch echt wel op. :yes6rs:
Citaat van: QuattroFrits op 23 januari, 2008, 20:30:14
Citaat van: Dwars® op 23 januari, 2008, 20:03:29
lichtopbrengst bij die dubbele Viagradero bouwlampen is met geel echt wel zichtbaar/afdoende :yes6rs:
Naar mijn ervaring zie je in het donker veel minder en zeker als het wegdek (of er naast) nat is.
Als het nat is (in de regen) zie je met gewone lampen ook minder.
Ja, alles heeft zijn voor en zij tegen.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb280/HerrTodB4/Sauerland%202007/CIMG0946_resized.jpg)
Vanalles wat... ik heb nu weer mn blauwe xenon lampen er in, de witte geven wel meer licht maar vallen niet zo op en houden de beesten niet van de weg.
:oops: Niet voor het een of het ander, de lichten van die Viagradero vallen wel het meeste op :yes6rs:
Doe mij maar Xenon of led's. Geel vind ik afschuwelijk lelijk en heeft de lichtopbrengst van een opgevoerde kaars.
Citaat van: Desmo-devil op 24 januari, 2008, 06:17:30
Doe mij maar Xenon of led's. Geel vind ik afschuwelijk lelijk en heeft de lichtopbrengst van een opgevoerde kaars.
:yes6rs: Helemaal mee eens. :yes6rs:
Citaat van: QuattroFrits op 24 januari, 2008, 17:02:44
Citaat van: Desmo-devil op 24 januari, 2008, 06:17:30
Doe mij maar Xenon of led's. Geel vind ik afschuwelijk lelijk en heeft de lichtopbrengst van een opgevoerde kaars.
:yes6rs: Helemaal mee eens. :yes6rs:
tis niet waar heren :-X , ligt er maar net aan:
a- welke gele lampjes die je gebruikt (je kan zelfs geel xenon krijgen)
b- in welke brommert dat je ze insteekt, durf te wedden dat bijv. de viagradero MET deze hele simpele (dubbele) H4 gele lampjes meer lichtopbrengst heeft dan de lichtopbrengst van een standaard R 11XX beemer, VW of slopel :yes6rs:
Is wel waar... of de wethouder van de natuurkunde heeft de memo niet gekregen dat vanaf nu kleuren die richting het rood gaan feller zijn dan kleuren die richting het blauw gaan. Pomp je flink wat watt's in je lampen ja dan worden ze feller, neem je een lamp met evenveel vermogen maar dan wit van kleur geeft deze meer licht (in lumen). Zo ook bij xenon licht, een lamp met een kleurtemperatuur van 4300K geeft de meeste lumens, ga je hoger of lager (lager is geel en hoger is blauw en nog hoger is paars, ga je ultra hoog dan heb je black light en dat is zo'n 100.000 kelvin) dan krijg je minder lumen. Anderzijds valt een kleur op tussen alle witte lampen, behalve 's nachts als je met je gele licht tussen de geel/oranje lantaarnpalen rijd. Daarom heb ik gekozen voor 6000K xenon, veel licht en het is blauwig, niet zo blauw als 8000K waar de meesten mee rond rijden want dat vind ik al te kermis achtig en dan onderscheid ik me niet voldoende van de '100 watt blauwe halogeen lampen wannabe-xenon' bende. Mn ego wil ook iets :mrgreen: Komt bij dat in mijn lamp twee retegoede reflectoren zitten. Darom liever dat 'stekende' felle blauwe licht dan dat zachte gele licht wat het alleen moet hebben van de afwijkende kleur.
nee hoor, je verhaal in theorie klopt wel, maar in de praktijk maar af en toe. je gaat volledig voorbij aan mijn argumenten.
Lees nog eens terug.
er werd nl gesteld dat :
CiteerGeel ...... heeft de lichtopbrengst van een opgevoerde kaars.
en dat betwist ik omdat je dan in jouw theorie wel van gelijke brommerts uit zou moet gaan. zeker een Viagradero met Xenon zal meer lichtopbrengst hebben dan een standaard, echter met geel heeft ie nog ook nog meer lichtopbrengst dan een standaard beemer of menige ne part wat voor brommert. Relatief dus :yes6rs: Ik herinner ff aan de mistlampen op mijn GSA, die hadden een lichtopbrengst van net 3x niks, maar door de plaats van bevestiging vielen ze ook meer op.
edit: en dan nog heeft de Viagradero betere verlichting dan de GSA, uiteraard in het donker merk je dat goed, zeker als je steeds hetzelfde stuk bijv bij woon-werk rijdt.
Zoals ik dus zeg, geel of blauw is beter dan wit. Maar als je voor geel gaat moet je tegelijkertijd ook meer vermogen hebben anders is het effect minder. Daarnaast is geel vriendelijk voor de ogen, blauw steekt meer.
Geel is veel vriendelijker :yes6rs:...
Lumen, watts, of weet ik niet wat :roll: daar heb ik geen verstand van.
Denk dat als je genoeg vermogen hebt in gele lampen dat dit (tov blauw of witte xenon) niet alleen maakt dat je opvallender bent maar ook dat je tegenligger niet gelijk iets heeft van: stel je lampen eens goed af aso...
iig Q zal zeker gelijk hebben met zijn theorie, maar vriendelijker zijn de viagradero lampen...
dat zijn gewoon gele H4 van bij de heuts hoor
:rofl: :rofl:
In de krant staat een brief van een of andere ongeschoolde lezer. Deze beweerd dat rijden met licht aan 7% meer energie kost :lol: Ik weet niet hoeveel lampen die heeft maar normaal gesproken is het licht maar 120 watt... en dat is zo'n 0,6% als je 20 KW vermogen gebruikt om met 50 of 80 vooruit te komen :roll: