De geschiedenis van de motorgroet
De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk.
> Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen.
> Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden.
> Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.
Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).
> Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg.
> Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
> Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden.
> Winterrijders daarintegen rijden door. Hun aantal is gering.
> Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten. Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies.
> Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt.
> Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt.
> Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het hospitaal kunnen belanden.
De verboden groet.
> Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
> Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
> Het bekendste verbod luidt als volgt:
> Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cylinderinhoud heeft.
> Zoiets is geen motor.
> Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
Een aparte categorie: Oldtimers.
> Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cylinderinhoud.
> Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, de zogenaamde ouwe techneuten.
> Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij groet.
> Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.
Het groeten op de autosnelweg.
> Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg.
> Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet.
> Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
> De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien. Groet je met de linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.
De "Rossi-groet".
> De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
> In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven).
> "Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft.
> Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".
Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten.
> 1. De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans produkt groet.
> 2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
> 3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald.
> 4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
> 5. De rijwind zou de nieuwe tatouages eraf kunnen blazen.
> 6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden.
> 7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
> 8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
> 9. Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% paticipeert in Harley.
> 10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken.
> 11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
> 12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
> 13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast.
> 14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt.
> 15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen.
> 16.Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
> 17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.
Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten.
> 1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten
> als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken,
> de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
> 2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien"aanwezig.
> 3. Hij is net ingedut.
> 4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
> 5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn brooker en de ING-bank.
> 6. 't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
> 7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
> 8. Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
> 9. De hand voor de antenne stoort de TV-ontvangst.
> 10.Hij ruimt net de vaatwasser in.
> 11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten.
> 12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
> 13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
> 14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent.
> 15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand
Bron: Puiltje
Citaat van: Dwars® op 02 juni, 2008, 20:36:27
> Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.
:worship-cool: :mrgreen:
:laughing49so: :rofl:
Citaat van: Dwars® op 02 juni, 2008, 20:36:27
De verboden groet.
> Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
> Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
> Het bekendste verbod luidt als volgt:
> Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cylinderinhoud heeft.
> Zoiets is geen motor.
> Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
Zo te zien zijn in deze alinea iets vergeten want een supermotard of endurorijder word ook nooit begroet :twisted: :twisted:
Citaat van: Steefke™ op 03 juni, 2008, 07:51:05
Zo te zien zijn in deze alinea iets vergeten want een supermotard of endurorijder word ook nooit begroet :twisted: :twisted:
:mrgreen: Lees en huiver :-X
Citeer> Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
Citaat van: Dwars® op 03 juni, 2008, 09:01:37
Citaat van: Steefke™ op 03 juni, 2008, 07:51:05
Zo te zien zijn in deze alinea iets vergeten want een supermotard of endurorijder word ook nooit begroet :twisted: :twisted:
:mrgreen: Lees en huiver :-X
Citeer> Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
:onderplak: :guns: standaard 610cc met de aanpassingen zou het ongeveer 700 cc moeten zijn. :twisted: ze zijn gewoon jalours :mrgreen:
Die ketels halen toch nog niet es 160? :lol:
Ik merk wel verschil in groeten , als ik de Honda bij me heb, word er niet veel gegroet, heb ik de Bmw bij me wordt er wel meer gegroet. De Honda is nogal iel aan de voorzijde , en ik denk dat sommige hem aanzien voor een brommer, bij een verkeerslicht wordt wel eens een duim omhoog gestoken als ik sta te wachten. En ik rij op de Honda altijd in spijkerbroek en een oud zwart leren jasje met van die ritsen. Is voor sommige ook al een reden om niet terug te groeten.
Of al die blote handjes die me groeten :roll: Stelletje sukkels, zo kun je toch niet fatsoenlijk rijden, dat is iets voor op de brommer. Nog erger is het als de duo groet, da's echt bad :lol: Maar voor de rest ben ik heel vriendelijk op de motor :yes6rs: Het is de kunst om zo te rijden dat omstanders en wandelaars je spontaan gaan groeten of klappen of wat dan ook :-X :mrgreen:
klappen ??? :shock:
Citaat van: Dwars® op 02 juni, 2008, 20:36:27
> Het bekendste verbod luidt als volgt:
> Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cylinderinhoud heeft.
> Zoiets is geen motor.
> Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
dan zijn er toch wel heel veel motorrijders die zich moeten schamen want door 3 van de 4 motorrijders binnen bebouwde kom word ik gegroet of ze groeten terug :worship-cool:
Vind je dat raar, die kennen jouw van op dit forum. :yes6rs:
Ik groet als het me uitkomt....soms vergis ik me wel eens en groet ik per ongeluk een scootah of zo.
Vergissen is menselijk en dat maakt me toch weer een beetje een mens :mrgreen:
Ik ben een redelijk consequente "groeter" :yes6rs: uiteraard wel
alleen als de situatie het toelaat!! Maar absoluut geen scooters!!
En als ik ook maar twijfel of het wel een motor is wacht ik meestal
ff af of ik gegroet wordt. Dan groet ik wel terug.
Ik vind dat allemaal wel leuk dat "wij-gevoel" wat je daar een beetje
mee creëert. Ook vandaag nog in het Vijlenerbos, toen stond ik even
stil langs de weg om mijn achterwiel nader te bestuderen na een
klein uitbrekertje (had dat nog nooit eerder gehad dus ik wou zien of
je daar wat van zag aan het rubber :oops:). Stopt de eerste de
motor die langs komt om te vragen of er iets aan de hand was :worship-cool:.
Vind dat je dat best in ere mag houden zeg maar...
Is er trouwens geen handleiding voor "de motorrijdersgroet"? :mrgreen:
Je weet wel, backhand, forhand, onderhands... Om nog maar niet
te beginnen over het aantal vingers :twisted:
Citaat van: Herr Tod op 03 juni, 2008, 17:00:19
Die ketels halen toch nog niet es 160? :lol:
:yes6rs: Echt wel, 170 op het digitale tellerke :yes6rs: en dat met slippende koppeling :twisted:
Blijft een gecompliceerd verhaal, dat groeten :?
Iedereen heeft zo zijn eigen 'regels'.
Op sommige dagen groet ik gewoon praktisch niemand anders kan ik de hele dag wel met de linkerhand omhoog rijden.
Wellicht is zo'n armpje met een hand eraan wel handig, die je met een zuignap op de motor kunt bevestigen. Dan hoef je zelf je hand niet meer van het stuur te halen :cool:
Ik groet meestal door het loslaten van de linkerhandle en mijn hand een beetje opzij of omhoog te doen.
Alleen op de GS groet ik op die manier , meestal 'in' de handkap :oops:, dus dat moet ik even afleren nog :mrgreen:
viel me echt op, ben ik nou gek of wa? :dunno: is het afgeschaft om op tegemoetkomende motorrijders te zwaaien??? is dat ook al verboden? geloof dat ik de enige nog ben die zwaait naar tegemoetkomende motorrijders. Na weekende tuffen kan ik alleen maar concluderen dat, Ik schat dat nog maar 30% terugzwaaid, en in bochten kan het nog geen 5% denk ik :? Dus ben er ook maar mee gestopt en alleen als een ander de moeite neemt, zwaai ik terug :yes6rs:
mss opnemen als bijzondere verrichting bij het moto-examen? :yes6rs: en vooral in de bochies :cool:
Het zullen wel van die mooie weer rijders zijn die bang zijn dat er maar een druppeltje regen omp hun bike komt, en niet weten wat samenhorigheid onder de bikers kan inhouden. M.a.w het zijn gewoon zondagsrijders die niet meer dan 1000km ( is al veel) rijden. :mrgreen: :yes6rs:
Dat zijn de gasten die bang zijn dat ze op hun bek gaan als ze het stuur loslaten. Ik zag vandaag zelfs een slidende wereldkampioen naar ons zwaaien (Valkenswaard bij de Superbiker Throphy).
heb vandaag ook met m'n brommer een stuk gereden en ik moet zeggen dat ik van bijna alle motorrijders die ik vandaag gegroet heb ik ook een groet terug kreeg. vind ik altijd wel vet
nou, ik krijg toch meestal een groet terug..80%. Hoofdzakelijk van de GS-beemert,harley en klasieke motor rijders krijg ik geen groet terug. Ow ja...de goldwing rijders natturlijk ook niet maar dat hoort niet bij het motorrijden :mrgreen:
Citaat van: Dwars® op 28 september, 2008, 16:46:27
viel me echt op, ben ik nou gek of wa? :dunno: is het afgeschaft om op tegemoetkomende motorrijders te zwaaien??? is dat ook al verboden? geloof dat ik de enige nog ben die zwaait naar tegemoetkomende motorrijders. Na weekende tuffen kan ik alleen maar concluderen dat, Ik schat dat nog maar 30% terugzwaaid, en in bochten kan het nog geen 5% denk ik :? Dus ben er ook maar mee gestopt en alleen als een ander de moeite neemt, zwaai ik terug :yes6rs:
mss opnemen als bijzondere verrichting bij het moto-examen? :yes6rs: en vooral in de bochies :cool:
was bij mij het geval als ik aan het rijlessen was en ik kwam een motor tegen en ik groette niet kreeg ik dat via mijn oortje te horen
hoor je opeens in je oor :lol:je was vergeten te zwaaien dat hoort ook bij het motor rijden :oops:
en nu groet ik meestal wel (behalve als je een groep tegen komt van meer dan 5 man )
Is wat FZ-Ron zegt, veel beemerts groeten niet terug en de Goldwings vinden het knopje met "groeten" natuurlijk niet :mrgreen:
Harleys en klassiekers groeten in mijn beleving over het algemeen wel.
Daarbij moet ik zeggen dat m'n schoonvader (goldwing 1200 en 1500) wel echt het motorrijdersgevoel heeft en ook altijd groet.
Maar hij is dan ook een uitzondering en durft dan ook nog goed door te rijden met dat ding, voor zover dat kan. De steps hebben
het bij hem dan ook zwaar te voorduren :yes6rs:.
Back on topic: Voor mijn gevoel zijn de motorrijders op een jaar tijd een stuk minder gaan groeten. Kan ook zoals hierboven al
gezegt aan het seizoen liggen??? Toen ik net begon was het echt 90% dat groette. Nu is het soms zo erg dat ik idd ook zoiets
heb van "ff kijken of hij groet, dan ben ik er ook als de kippen bij". Best jammer eigenlijk, maar het is gewoon k*t als je net 3
of 4 motors hebt gegroet en niemand groet terug. Dan ga je vanzelf zo denken.
Ik vind het iig jammer, en dan ben ik een nieuwkomer :shock:
edit: Bij een groep houdt ik hem gewoon hoog ;) Daar moet toch altijd wel een echte tussen zitten die terug groet.
Uitzonderingen zijn er altijd...er zijn zeker Goldwingrijders zoals de schoonvader van Yvil die wel groeten en evenzo geld dat voor andere genoemde zoals de harleyrijders en de klasiekers als ook de beemertrijders. idd jammer maar ook onder onze leden zijn er rijders die denken meer motorrijder te zijn omdat ze wat kilomters meer rijden of omdat ze wel met regen,sneeuw en kou doorrrijden. Die hebben het niet zo op de "mooiweerrijders" die zondags als ze een uurtje tijd krijgen van de vrouw ff een rondje om de kerk gaan rijden met hun blingbling Jerommeke Bike..
Voor de ene een hobby, voor de andere ook woonwerk.
Voor mij: iedere rijder op een motor is een motorrijder, of hij nu maar een keer per jaar rijd of elke dag maakt voor mij geen onderscheid...groeten doe ik doorgaans altijd en op iedereen tenzij het gewoon niet gaat door de situatie.. Krijg helaas niet altijd en steeds minder een groet terug maar ik blijf groeten... :yes6rs:
Ik kan niet echt een onderscheid maken tussen groeters en niet groeters. Wel valt me op dat groeprijders minder groeten.
Ik groet meestal maar op zo'n dag als gisteren als je je door bijv. Epen aan het persen bent, om dan iedereen te groeten pfff flauwekul.
En volgens mij denken gewoon meer mensen zo, dus als je op zo'n dag de 'groet' balans opmaakt zal hij redelijk laag uitkomen.
Citaat van: karz op 29 september, 2008, 08:29:13...op zo'n dag als gisteren als je je door bijv. Epen aan het persen bent, om dan iedereen te groeten pfff flauwekul...
:stupid:
Ben ik het mee eens, je zou aan motorrijden niet meer toekomen :lol:
In zijn algemeenheid groet ik echter (vrijwel) altijd (...soms overzie ik een tegemoetkomende motorrijders wel eens :oops:), maar als ik groet dan let ik haast nooit op het feit of ik wel 'teruggegroet' wordt :dunno:
Voor mij is dat groeten een tweede natuur, zoals hierboven al gesteld: "Het hoort er gewoon bij", maar ik doe het niet in de zin van een "popularity contest" ^-^
Ik hou de eer aan mezelf, ik groet, en eerlijk is eerlijk: ik hou mijn ogen meestal op de weg voor me, dus ik vang hooguit in mijn ooghoek op of iemand al dan niet teruggroet :cool:
ik groet alleen nog maar in de winter :roll:
In de zomer groet ik wel altijd naar de 2kleppers :mrgreen:
verder heb 't wel gehad met dat groeten in de zomer :?
Citaat van: BoxerQ op 29 september, 2008, 18:30:44
ik groet alleen nog maar in de winter :roll:
In de zomer groet ik wel altijd naar de 2kleppers :mrgreen:
verder heb 't wel gehad met dat groeten in de zomer :?
:mrgreen: Beemerrijder zekers ? :mrgreen: :twisted:
Kom op zeg!
Klagen dat er niet meer gegroet wordt maar er ondertussen zelf regeltjes op na gaan houden wanneer er wel/niet gegroet wordt :banghead4rv:
Dus ik hoef jullie niet meer te groeten want jullie groeten ook niet :fuckyou: Zo werk je er natuurlijk zelf aan mee dat het groeten steeds minder wordt. Want je zit allebei te wachten tot de ander groet; die ander groet dus niet -> bevestiging dat niemand meer groet.
Ik groet altijd, zelfs iedere motorwout!
Op de zelfkant kom ik dageleijks een Goldwing en een sjoppert tegen die niet groetten. Ik bleef/blijf echter stug groeten. De Goldwing heb ik al om, deze groet nu terug. :D De motocyclist op de sjoppert durft volgens mij het stuur nog niet los te laten als de motor al op de middenbiok staat, hij kijkt nogal angstig. Ik kan in ieder geval geen greintje plezier bespeuren.
Ohw ja, daar ging het ook alweer om: plezier aan het motorrijden!
Dus doe lekker je ding, zwaai of zwaai terug of niet... en als je over 5 jaar een motorrijder tegenkomt die wel naar je zwaait ben ik dat waarschijnlijk :rofl:
Ik moet me helemaal aansluiten bij D'r Blieje, ik groet ook alles en iedereen :yes6rs:
Dat gaat helemaal automatisch.
En als ze me niet terug willen groeten, zegt dat meer over hun dan over mij toch ???
Citaat van: Suzuki-Girl© op 30 september, 2008, 12:04:07
Ik moet me helemaal aansluiten bij D'r Blieje, ik groet ook alles en iedereen :yes6rs:
Dat gaat helemaal automatisch.
En als ze me niet terug willen groeten, zegt dat meer over hun dan over mij toch ???
Ik zou zeker niet je groetgedrag door anderen laten bepalen :thumbsup:
"laten bepalen" is heel wat anders dan "aanpassen" aan bijv. omstandigheden of je opponent?
Citaat van: Dwars® op 30 september, 2008, 13:27:48
"laten bepalen" is heel wat anders dan "aanpassen" aan bijv. omstandigheden of je opponent?
Heeeeel wat anders he , Water en vuur..
:yes6rs:
Citaat van: d'r Blieje op 30 september, 2008, 11:42:37
Kom op zeg!
Klagen dat er niet meer gegroet wordt maar er ondertussen zelf regeltjes op na gaan houden wanneer er wel/niet gegroet wordt :banghead4rv:
Dus ik hoef jullie niet meer te groeten want jullie groeten ook niet :fuckyou: Zo werk je er natuurlijk zelf aan mee dat het groeten steeds minder wordt. Want je zit allebei te wachten tot de ander groet; die ander groet dus niet -> bevestiging dat niemand meer groet.
Ik groet altijd, zelfs iedere motorwout!
Op de zelfkant kom ik dageleijks een Goldwing en een sjoppert tegen die niet groetten. Ik bleef/blijf echter stug groeten. De Goldwing heb ik al om, deze groet nu terug. :D De motocyclist op de sjoppert durft volgens mij het stuur nog niet los te laten als de motor al op de middenbiok staat, hij kijkt nogal angstig. Ik kan in ieder geval geen greintje plezier bespeuren.
Ohw ja, daar ging het ook alweer om: plezier aan het motorrijden!
Dus doe lekker je ding, zwaai of zwaai terug of niet... en als je over 5 jaar een motorrijder tegenkomt die wel naar je zwaait ben ik dat waarschijnlijk :rofl:
voledig meer eens..
lol hier ben ik weer met een ouwe topic :lol:
ik groet ook gewoon iedereen... :cool:
waarom ik dat doe?
omdat ik, het hele jaar rond, gewoon veel plezier beleef a h motorrijden
en misschien zwaai ik wel meer in de trendt van "kijk mij eens blij wezen"
en voor al die mensen die niet terug zwaaien (om wat voor een zwakzinige reden dan ook) ...
:fuckyou: :fuckyou: :fuckyou:
dusssss...