Motor Forum Limburg

Nieuws => Sportnieuws => Topic gestart door: DeWitte op 12 december, 2008, 19:05:36

Titel: Moto 2 reglement
Bericht door: DeWitte op 12 december, 2008, 19:05:36
Moto2 zeer strak ingekaderd.Door de Grand Prix Commissie, bestaande uit Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Claude Danis (FIM), Hervé Poncharal (IRTA) en Takanao Tsubouchi (MSMA) is bekend gemaakt dat de klasse die in 2011 de 250 cc gaat vervangen Moto2 zal gaan heten. Opvallend is dat de motorblokken zeer streng gereguleerd zijn, zo zijn bijna alle mogelijkheden om extra pk's te vinden (turbo's, ovale zuigers, deelbare inlaatkanalen, pneumatische klepbediening, variabele timing of kleplift) verboden. Ook zijn er maximale groottes van de gasklephuizen en maximale toerentallen opgesteld, voor een viercilinder ligt dit op 16.000 toeren. Ook zullen alle motoren dezelfde ECU's, dataloggers en brandstofinjectoren krijgen. Alleen de rijwielgedeeltes zijn verplicht "prototypes", met uitzondering van "non-conventionele materialen" en carbon wielen of remschijven, die ook verboden zijn. Per evenement mag er één motorfiets met twee blokken meedoen. Grote vraag zal zijn of dit voor teams aantrekkelijk zal zijn om aan mee te doen. Daarnaast wordt er uit het kamp van World Superbikes nog tegenstand verwacht omdat juist de motorblokken zo goed als standaard zullen zijn, terwijl standaard races juist voorbehouden zijn aan in dit geval World Supersport. Opvallendste regel is de mogelijkheid tot aankoop van het motorblok van tegenstanders tot een uur na de race. Bij een eventueel protest kan de protesterende partij direct het genoemde blok voor € 20.000 euro aankopen.
Overigens is het internetdomein Moto2.nl door de SIDN "in quarantaine" geplaatst.

http://www.motornieuws.nl/Moto2_reglement.pdf

bron FIM