CiteerLichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
hier nog meer wijzigingen per 1 mei 2009
http://nieuws.auto.nl.msn.com/msn/msn_nieuws.php?id=11435
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten
Gelukkig , ik wordt gek van dat knake xenon overal
Het is inderdaad wel goed om dat te weten.
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten
ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:
De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Ik lees hier dus ook voor "autoverlichting" :roll:
Goede vraag nu voor motoren.
Ik koop in ieder geval geen xenon setje meer. ( was wel mijn bedoeling )
Citaat van: Dwars® op 18 april, 2009, 21:12:54
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten
ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:
lezen dwars ;) lezen er staat inderdaad auto verlichting
mooi.... weg met die sjonniehooftpijnverlichting :?
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 22:16:38
Citaat van: Dwars® op 18 april, 2009, 21:12:54
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten
ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:
lezen dwars ;) lezen er staat inderdaad auto verlichting
in dat artikel, ja. :roll: In het algemeen heeft xenon nooit gemogen/gekund in een motorfiets: een technische (wettelijke) eis is bijv. dat je een automatische hoogteverstelling in je "voertuig" moet hebben vanwege mogelijke verblinding van andere weggebruikers. En daar komt nu nog bij dat je "armatuur" (reflector en glas) geschikt moet wezen. :yes6rs:
In de praktijk zal er niet veel op worden gecheckt, net zoals bijv andere uitlaten of miniknippers. Maar als er geen type goedkeuring op zit of een CE nr oid. is het dus illegaal en moet je dus niet raar kijken als bromsnor zijn boeteboekje wel trekt. :-X
CiteerGasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
en nou jij weer........... :mrgreen:
Voor mij mogen ze dat Xenon gelijk verbieden.
Verblindende rommel is dat :-X
Kan mij nu wel voorstellen dat daar weer op ingespeeld gaat worden door ook armaturen op maat voor je auto/motor te leveren. Wordt wel een kostbare grap.
Citaat van: Dwars® op 19 april, 2009, 07:01:31
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 22:16:38
Citaat van: Dwars® op 18 april, 2009, 21:12:54
Citaat van: Gassie op 18 april, 2009, 19:23:08
gelukkig geldt het alleen voor auto,s heb net 3 maanden mijn xenon erin zitten
ook voor motoren dus: er staat "ALLE" voertuigen, daar vallen imo ook motoren onder :yes6rs:
lezen dwars ;) lezen er staat inderdaad auto verlichting
in dat artikel, ja. :roll: In het algemeen heeft xenon nooit gemogen/gekund in een motorfiets: een technische (wettelijke) eis is bijv. dat je een automatische hoogteverstelling in je "voertuig" moet hebben vanwege mogelijke verblinding van andere weggebruikers. En daar komt nu nog bij dat je "armatuur" (reflector en glas) geschikt moet wezen. :yes6rs:
In de praktijk zal er niet veel op worden gecheckt, net zoals bijv andere uitlaten of miniknippers. Maar als er geen type goedkeuring op zit of een CE nr oid. is het dus illegaal en moet je dus niet raar kijken als bromsnor zijn boeteboekje wel trekt. :-X
CiteerGasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
en nou jij weer........... :mrgreen:
oke ik weer wat ik zwart heb gemaakt slaat op dit art. Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen
daar moet een wis was installatie op de lamp zitten en automatische hoogte regeling
tot op heden werd niet zo op auto gelet voor 2007 maar met de nieuwe regel kan dat dus nu wel
Citaat van: Varadero3005 op 19 april, 2009, 08:45:17
Kan mij nu wel voorstellen dat daar weer op ingespeeld gaat worden door ook armaturen op maat voor je auto/motor te leveren. Wordt wel een kostbare grap.
om dat de maan er is,hoeven we er nog niet te gaan wonen :lol:
Mooi, kan ik weer koplampen verkopen aan de mensen die de Xenon moeten verwijderen (zowel auto's als motoren!!) :twisted:
Zover ik heb begrepen geldt deze nieuwe wet alleen voor voertuigen die na 1 jan 2007 op kenteken zijn gezet.
Voor oudere voertuigen veranderd er dus niets.
Xenon heeft altijd gewoon gemogen, ook in motoren, want die koplamphoogte verstelling etc. geld volgens mij ook alleen voor voertuigen na een bepaalde datum en dus niet voor alle voertuigen.
Overigens zou het wel handig zijn om nu eens precies te weten wat nu wel en niet mag, want deze discussie loopt op meerdere forums en nergens is nu precies duidelijk wat wel en niet mag.
Op de motor ben ik eigenlijk wel voostander van Xenon, ondanks dat ik het zelf nog niet heb. Het geeft een veel beter lichtbeeld dan die kaars wat ik nu in de motor heb. En anderen zien je ook beter en dat is me ook al wat waard.
Koos Spee zij vanavond in wegmisbruikers nog dat het wel is toegestaan, wat moet je hier nou mee ?? :roll:
Citaat van: QuattroFrits op 19 april, 2009, 22:12:47
Koos Spee zij vanavond in wegmisbruikers nog dat het wel is toegestaan, wat moet je hier nou mee ?? :roll:
jah, hij zei dat er een wet is dat vanaf mei 2006 xenon verlichting toegstaan is in wit en wit/blauw, maar de lamp moet dan voorzien zijn van verstelling en wis/was installatie... Gaat dan over auto's denk ik. Wat betreft de motor is er onduidelijkheid..
Ik vraag me alleen af wat die wis was installatie voor nut heeft.
Citaat van: QuattroFrits op 20 april, 2009, 16:36:51
Ik vraag me alleen af wat die wis was installatie voor nut heeft.
Elk vuiltje op de lamp verstrooit het licht, en met name bij xenon is het belangrijk dat het licht gebundeld blijft i.v.m verblinding.
Citaat van: BeemerBert op 20 april, 2009, 18:38:38
Citaat van: QuattroFrits op 20 april, 2009, 16:36:51
Ik vraag me alleen af wat die wis was installatie voor nut heeft.
Elk vuiltje op de lamp verstrooit het licht, en met name bij xenon is het belangrijk dat het licht gebundeld blijft i.v.m verblinding.
Helemaal mee eens...
Maar ga je dan ook een boete krijgen als je niet gewis/wast hebt? :dunno: Wat wat heeft een verplicht systeem voor nut als je niet verplicht bent het te gebruiken. Is iets als een verplicht handsfree setje dat in het dahbord kastje ligt. :oops:
Voor 100% duidelijkheid kun je nog altijd een mailtje naar de rdw sturen. Die reageren redelijk snel! :lol:
Lijkt me dat de wisser werkt als de ruitenwisser ook werkt ( bij een auto ).
En je koplampen zullen net zoveel vuil vangen als je voorruit dus dat poetsen doe ja dan wel.
Nu nog een wisser op het scherm van mijn Beemer :mrgreen:
Citaat van: BeemerBert op 22 april, 2009, 16:24:22
Lijkt me dat de wisser werkt als de ruitenwisser ook werkt ( bij een auto ).
En je koplampen zullen net zoveel vuil vangen als je voorruit dus dat poetsen doe ja dan wel.
Nu nog een wisser op het scherm van mijn Beemer :mrgreen:
Er zit alleen een hogedruk sproeikop voor het lampenglas en verder niks.
Weg met Xenon en iedereen aan de Gamma Halogeen inbouwspot zoals op die van mij :mrgreen: :mrgreen:
Citaat van: Desmo-devil op 23 april, 2009, 09:12:39
Weg met Xenon en iedereen aan de Gamma Halogeen inbouwspot zoals op die van mij :mrgreen: :mrgreen:
Best mooi, maar je ziet er s'avonds zo weinig mee. (denk ik)
Citaat van: Desmo-devil op 23 april, 2009, 09:12:39
Weg met Xenon en iedereen aan de Gamma Halogeen inbouwspot zoals op die van mij :mrgreen: :mrgreen:
In belsch rijden de SM rijders allemaal met een halogeen inbouwspot.
(http://images.kapaza.com/photoslarge/16500000/16554464_5.jpg)
In Belsch doen ze wel meer gekke dingen :mrgreen:
Haha ik woon ook in het Belsj dus kan wel kloppen.
nu de juiste tekst van het ministerie van verkeer en waterstaat :yes6rs:
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ('xenonlampen') zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name 'xenonlampen' te voorkomen.
'k heb even bij het koekblik gekeken, en de code daarop is HCR, dus daar moet halogeen in, motor was me te ver weg (staat goed ingepakt in de garage) maar ik weet eigenlijk wel zeker dat die ook een H.. code heeft :oops:
Als jullie glaasjes een c.. code hebben dan wil ik dat graag weten, maar ik denk dat je er dan al xenon in hebt zitten :shock:
Vroegah hebben we zo-iets ook al eens gehad, eerst had je gewone gloeilampen, toen halogeen kwam hadden ze voor je oude armaturen ook aangepaste halogeenlampen, maar ook toen mocht het eigenlijk niet, de glaasjes waren nl. niet aangepast aan de andere karakteristiek van de halo-pitjes, en toen waren de eerste auto's met halogeenlicht maar verrekte verblindend, maar toen iedereen er mee reed was het probleem over. :-X
deze tekst stond ook zo al in mijn 1e post van dit topic :yes6rs: