De Nederlandse Track T-800CDI motorfiets met dieselmotor staat klaar om deze zomer in productie te gaan. Dat is belangrijk nieuws, want alle andere pogingen om een motorfiets met dieselmotor te commercialiseren zijn totnogtoe spaak gelopen. Als er ergens een markt voor bestaat, dan is het wel in Europa - en dan vooral in de lage landen, waar de dieselmotor al lang hoog tij viert.
Dieselmotorfietsen blijven een intrigerend thema. Het Indische Royal Enfield probeerde het met de Taurus monocilinder meer dan een decennium geleden al eens en de Duitse Neander 1400 Turbodiesel zou tegen 2007 in productie gaan. Toen echter werd het plots fluisterstil bij Neander. Rond het meest serieuze dieselmotorfiets project van de voorbije jaren, de Nederlandse Track T-800CDI, is het alles behalve stil. Op Motorbeurs Utrecht stonden reeds enkele preproductie exemplaren te pronken van de 47 pk/100 Nm sterke, 225 kg zware motor met CVT-overbrenging via cardan.
EVA Products, de Valkenburgse producent van de Track, laat weten dat de productie van de eerste 150 exemplaren van de T-800CDI in de startblokken staat. De katalogusprijs bedraagt 17.500 euro maar dat weerhoudt de volgens EVA Products "duizenden geïnteresseerden" niet om naar verdere details te informeren. De productie start deze zomer en de verkoop wordt vooralsnog beperkt tot Europa, al laat EVA-eigenaar Eric Vegt weten dat de Amerikaanse markt in een later stadium waarschijnlijk ook zal worden aangeboord.
info: http://www.dieselmotorfiets.nl/
bron:http://demotorsite.clint.be/index.php?option=com_content&task=view&id=2075&Itemid=103
nix nieuws ;) ze maken met dieselfietsen al wereldreizen
http://www.motorradmanufaktur.de/index.php?main=462&sub=technischedaten
Citaat van: BoxerQ op 30 april, 2009, 17:26:35
nix nieuws ;) ze maken met dieselfietsen al wereldreizen
http://www.motorradmanufaktur.de/index.php?main=462&sub=technischedaten
Klopt, niets nieuws alleen een slimme jongen die bestaande produkten weet te kombineren
zoals het aggregaat van de Smart en de kardan van de Beemer, zo zullen er wel meer technieken zijn die hij gebruikt heeft. :thumbsup:
wil der wel eens mee sturen met zo'n mazoetgestookte brik. Maar om het levensvatbaar te maken moet het verschil in verbruik wel dusdanig wezen dunkt me?