Motor Forum Limburg

Algemeen => Offtopic (gezever) => Topic gestart door: BMWhub op 11 december, 2010, 04:13:57

Titel: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: BMWhub op 11 december, 2010, 04:13:57
 

De Europese Commissie heeft een voorstel klaar dat inhoudt dat alle motoren van meer dan 125cc standaard worden uitgerust met ABS. Momenteel beschikt 16% van alle nieuw geproduceerde motoren in de EU over ABS.

Het voorstel doorloopt momenteel de procedure om het tot wet te schoppen. Als het in de loop van volgend jaar wordt gestemd en aangenomen, zal de wet in 2017 van kracht worden. ABS-fabrikanten ontvangen zo'n wetgeving met open armen. Op wagens is – op initiatief van de autoconstructeurs – ABS sinds 2004 overal aanwezig.



Door ABS voor motorfietsen te verplichten hoopt de Europese Commissie het rijden voor motorrijders veiliger te maken. In een persbericht geeft Bosch ons deze cijfers mee: In België waren in 2008 108 motorrijders betrokken bij een dodelijk ongeval; in Nederland ging het om 67 motorrijders. In de hele Europese Unie raakten in datzelfde jaar 5.520 motorrijders betrokken bij fatale ongevallen. Dat is 14 procent van alle verkeersslachtoffers. Dit Europese cijfer is sinds 1998 nauwelijks gewijzigd, terwijl het aantal autobestuurders betrokken bij dodelijke ongevallen in die periode met 49 procent daalde volgens een analyse van 17 Europese landen. Motorrijders lopen in Europa 18 keer meer kans dan autobestuurders om het slachtoffer te worden van een dodelijk ongeval, aldus de European Transport Safety Council.



Leveranciers gebruiken doorgaans de ABS-technologie voor personenauto's als basisvoor hun ABS-systemen voor motoren. Bosch heeft nu voor het eerst een reeks ontwikkeld speciaal voor motorfietsen. Met een gewicht van amper 0,7 kilogram en een sterk gereduceerd volume is de instapversie van de ABS 9 half zo zwaar en groot als zijn voorganger. Daardoor is het veruit het meest compacte systeem op de markt. Het ontwerp is daarnaast ook kostenefficiënt, heel belangrijk met het oog op het gebruik ervan in alle motorfietsen met hydraulische remmen.

bron:http://www.demotorsite.be/content/europese-commissie-wil-abs-op-motoren-verplichten
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: DeWitte op 12 december, 2010, 05:44:23
CiteerVerwarring na artikel Telegraaf ABS-voorstel EC   
   
In diverse media wordt melding gemaakt van een artikel op de website van de Telegraaf, waarin gemeld zou worden dat ABS voor motorfietsen vanaf 2017 verplicht zal zijn. Door sommigen wordt dit geïnterpreteerd alsof het beslissingsmoment  vanuit de Europese Commissie al geweest is en dat de aanvullende regelgeving dus al zeker is. Dit is echter onjuist. Het bedoelde artikel gaat eigenlijk over het voorstel over "L-vehicles", zoals dit al op 4 oktober ingediend is en wat dus nog door "Europa" bekrachtigd moet worden. Na het indienen is er zowel vanuit de industrie, verenigd in de ACEM, als vanuit de motorrijdersorganisaties tegengas gegeven en middels diverse lobby's geprobeerd het voorstel op een aantal zaken aan te laten passen. Voorbeelden hiervan zijn de Oostenrijkse lobby, die probeert voor enduromotoren aangepaste regelgeving te krijgen, en de discussie of ABS al bij 125cc of pas bij 250cc verplicht moet worden. Het is nog niet bekend wanneer de defintieve wetgeving wel aangekondigd zal worden, uiteindelijk zijn het het Europese Parlement en de Europese Raad die hierover beslissen. Het lijkt erop dat de berichtgeving een gevolg is van berichtgeving vanuit een ABS-fabrikant, die zelfs voorgesteld heeft ABS al per 2011 verplicht te stellen.

oliepeil.nl
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: Desmo-devil op 14 december, 2010, 12:08:19
Nu zal iedereen wel roepen dat dat goed is en veiliger en zo, maar Ik vind het het zoveelste voorbeeld van "betutteling"
Laat mij maar lekker zonder rijden , zoals ik al 28 jaar doe.
De oplossing is simpel, ik koop geen nieuwe motor, er zijn nog genoeg oudere  :mrgreen:
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: Mounty op 14 december, 2010, 13:18:25
is die ABS ook uit te zetten ? in de merc. bus gaat dat schijnbaar niet, al zou ik dat wel graag willen..
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: DeWitte op 14 december, 2010, 13:26:37
mijn ervaring is dat een ABS op all-roads (en dan ook nog alleen maar de GS en de ktm) is uit te schakelen, de rest zover ik weet niet.
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: SuzukiLimburg op 14 december, 2010, 15:36:47
In mijn auto kun je dat niet uitzetten en dat is zwaar kl*te als het glad is op de weg. Dan rem je dus en schuif je net zo hard rechtdoor.
Met de motor ga ik ervan uit dat je minder vaak in dit soort situaties terecht komt dus lijkt me uitschakelen minder noodzakelijk. Behalve op een off-road/all-road.
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: karz op 14 december, 2010, 16:03:42
Op mijn r1100rs is het ook uit te schakelen
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: Mounty op 14 december, 2010, 18:31:42
Citaat van: SuzukiLimburg op 14 december, 2010, 15:36:47
In mijn auto kun je dat niet uitzetten en dat is zwaar kl*te als het glad is op de weg. Dan rem je dus en schuif je net zo hard rechtdoor.
Met de motor ga ik ervan uit dat je minder vaak in dit soort situaties terecht komt dus lijkt me uitschakelen minder noodzakelijk. Behalve op een off-road/all-road.

Op de motor heb ik geen ervaring met ABS dus daar oordeel ik niet over...op de auto bij glad weer heb je er niks an en glij je naar mijn gevoel juist meer door....bij nat of droog weer daarintegen helpt het wel
Titel: Re: Europese Commissie wil ABS op motoren verplichten
Bericht door: karz op 26 december, 2010, 18:09:24
Als ik het me goed herinner heeft het abs op de bmw me 2x behoed voor onval.
Komt wat bruusk in, en mocht ik op een afgrond afrijden, dan heb ik liever niet dat het ingrijpt, want het gebruikt toch wel een paar meter .
Maar dat abs systeem dateert van 1993, ik neem aan dat er nu betere systemen zijn.