Sinds een aantal jaren is het importeren van tweede hands motorfietsen sterk in populariteit gestegen. Door een uitspraak van de Hoge Raad medio 2009, moet de fiscus de resterende bpm berekenen over de inkoopprijs zoals dit geldt in de handel en niet meer over de verkoopprijs of de actuele koerslijst. Ondanks deze versoepelende maatregel is de import in 2010 gedaald, dit blijkt uit de recente gegevens van VWE. In 2010 werden er 12.736 occasions uit het buitenland geïmporteerd versus 13.850 in 2009. In aantallen zijn dit 1.114 minder motorfietsen, een daling van 8,04%.
Bij de verkoopcijfers 2010 van nieuw verkochte motoren kwam BMW als winnaar uit de vergelijking met in totaal 2.008 verkochte exemplaren. In de lijst van geïmporteerde occasions waarbij alleen de meest populaire merken zijn opgenomen, komt het Duitse merk procentueel op een vierde plaats,qua aantallen op plaats twee. Er werden 36 meer BMW's geïmporteerd dan in 2009 (+2,25%). Moto Guzzi komt als procentuele winnaar uit de bus met een stijging van 26,47%, een plus van 27 exemplaren ten opzichte van vorig jaar.Triumph is winnaar qua geïmporteerde aantallen (+54), procentueel komt het merk uit Hinckley op een solide tweede plaats met +15,04%.
Merk 2009 2010 stuks verschil
Aprilia 243 236 -7 -2,88%
BMW 1.597 1.633 +36 +2,25%
Ducati 563 512 -51 -9,06%
HD 1.256 1.074 -182 -14,49%
Honda 3.088 2.548 -540 -17,49%
Kawasaki 964 987 +23 +2,39%
KTM 258 227 -31 -12,02%
Moto Guzzi 102 129 +27 +26,47%
MV Agusta 28 24 -4 -14,28%
Suzuki 1.782 1.642 -140 -7,86%
Triumph 359 413 +54 +15,04%
Yamaha 2.216 1.967 -249 -11,24%
Top 4 (aantallen)
1. Triumph (+54)
2. BMW (+36)
3. Moto Guzzi (+27)
4. Kawasaki (+23)
Top 4 (procentueel)
1. Moto Guzzi (+26,47%
2. Triumph (+15,04%)
3. Kawasaki (+2,39)
4. BMW (+2,25%)
Bij BMW zijn de R1200GS (+53%, 2009: 178 stuks, 2010: 273 stuks), R1200GS Adventure (+54%, 2009: 85 stuks, 2010: 131 stuks). De R1200R kende zelfs een stijging van 150% (2009: 6 stuks, 2010: 15 stuks), de K1300S doet daar nog een schepje bovenop door een stijging van 500% (2009: 1, 2010: 6 stuks). De import van de Triumph Bonneville steeg van 7 exemplaren in 2009 naar 23 exemplaren in 2010 (+229%), de Bonneville T100 steeg in 2010 van 12 naar motorfietsen naar 23 exemplaren (+92%, 11 stuks). De Speed Triple(+20%, 2009: 59 stuks, 2010: 71 stuks) liet ietwat terrein liggen ten opzichte van de Street Triple (+114%, 2009: 14 stuks, 2010: 30 stuks).
De smaakmakers van het Italiaanse Moto Guzzi waren de Breva 1100 (+8, 2009: 2 stuks, 2010: 10 stuks, +400%), de Californa III (+2, 2009: 1, 2010: 3 stuks, +200%), de California Vintage (+4, 2009: 3 stuks, 2010: 7 stuks, 133%) en de Griso 1100 (+3, 2009: 1, 2010: 4 stuks, +300%). De import van de 1000cc supersports is verdeeld. Aprilia kende een stijging, Ducati kende een stijging en een daling. (Aprilia RSV1000R Factory +130%), de Ducati 1198 (+100%) en de 1198S (+100%), Ducati 1098 (-5%), 1098R (-100%), 1098S (-30%) en de 1098S Tricolore (-100%).
De import van Japanse 1000cc supersports kende in 2010 eveneens een daling ten opzichte van een jaar daarvoor. De import van de Honda CBR1000RR Fireblade daalde 18% (-44 stuks), de Repsol variant werd in het geheel niet geïmporteerd (-100%). De ZX10R van Kawasaki kende een daling van 26% (-61 stuks), de GSX-R1000 van Suzuki daalde 11% (-24 motorfietsen), de import van de Yamaha YZF-R1 daalde met 72 motoren naar -18%.
VWE heeft de vuistregel aangehouden waarbij pas sprake is van import als het verschil in dagen tussen het bouwjaar en de eerste tenaamstelling van de motorfiets groter is dan 90 dagen.
Bron: VWE