Er is overeenstemming bereikt tussen de Europese Commissie en het Europese Parlement over de invoering van nieuwe technische regels voor de categorie " L-voertuigen" in heel Europa. Hierbij is afgesproken dat ABS verplicht wordt op alle motoren boven de 125cc, terwijl voor motoren (en bromfietsen) onder de 125cc een keuze tussen ABS of een gecombineerd remsysteem (Combined Braking System, CBS) gemaakt mag worden. Na vier jaar zal een evaluatie volgen om te kijken of de kosten hiervan wel opwegen tegen de extra veiligheid die hiermee bereikt moet worden. Qua emissies is er afgesproken dat Euro 4 eisen vanaf 2016 gaan gelden en de strengere Euro 5 limieten vanaf 2020 ingevoerd worden. De voorgestelde overeenkomst moet nog wel door de Europese Raad en het Europese Parlement aangenomen worden.
:-X :roll:
Maar dat geldt alleen voor motoren die nog gemaakt moeten worden toch ?
Citaat van: karz op 05 oktober, 2012, 12:54:31
Maar dat geldt alleen voor motoren die nog gemaakt moeten worden toch ?
Lijkt me wel dacht ik! Ze kunnen je niet verplichten om 'even' ABS te gaan monteren, hetgeen bij veel oude motoren ook vrijwel onmogelijk is.
uiteraard alleen voor nieuwe motoren.
Ik vraag me wel af hoe het dan zit met uitschakelbaar ABS zoals op veel all-road motoren zit :oops:
Citaat van: Joepie1958 op 06 oktober, 2012, 16:54:57
uiteraard alleen voor nieuwe motoren.
Ik vraag me wel af hoe het dan zit met uitschakelbaar ABS zoals op veel all-road motoren zit :oops:
Dat is hetzelfde als de airbag voor de bijrijder die je hebt uitgeschakeld ...
Het moet erop zitten maar als jij het niet gebruikt :dunno:
CiteerSportmotoren buiten schot ABS-verplichting EU
De commissie Interne Markt van het Europees Parlement heeft donderdag voor nieuwe regels gestemd om motoren veiliger en schoner te maken. Vanaf 2016 dienen alle nieuwe motoren boven de 125cc te zijn uitgerust met een anti-blokkeer remsysteem (ABS). Motoren die gericht zijn op sportgebruik worden echter uitgezonderd van de nieuwe regels.
Het gaat in totaal om zo'n 30 miljoen voertuigen. KNMV-directeur Patrice Assendelft is verheugd dat de visie van de motorbond is verwerkt in het akkoord wat momenteel voorligt. "De mogelijkheid van uitzondering voor motoren gericht op sportgebruik is van evident belang voor de enduro- en wegracesport", aldus Assendelft.
Dat ABS voor wegmotoren nu verplicht wordt gesteld is niet volgens de wens van de motorbond. De KNMV stelde tijdens een hearing in maart 2011 in Brussel namelijk voor om een anti-blokkeer remsysteem niet verplicht te stellen, maar sterk aan te bevelen. Desondanks kan de motorbond zich zeer zeker wel vinden in de voorgelegde tekst aan de Raad en het Europees Parlement. De KNMV is van mening dat ABS een toegevoegde waarde heeft voor motoren die aan het dagelijks verkeer deelnemen.
Het door de commissie goedgekeurde voorstel moet nu nog formeel worden goedgekeurd door de Raad en het Europees Parlement. Het voorstel wordt in stemming gebracht tijdens de plenaire vergadering van het Europees Parlement in november. Naar verwachting wordt het voorstel vervolgens door de Raad ondertekend in januari 2013.