Dualflex uit Oostenrijk heeft op de Intermot een nieuw helmontwerp gepresenteerd. Ze hebben volgens eigen zeggen de traditionele helm hiervoor als het ware opnieuw ontworpen. Ten opzichte van een conventionele helm volgt de Dualflex helm de natuurlijke vorm van de schedel en is daarom aan de zijde van de kin vernauwd. Het revolutionaire aan deze helm bestaat uit een klapsysteem. De helm heeft twee klapdelen die zijdelings openklappen, waardoor het op- en afzetten van de helm wordt vergemakkelijkd. Grote voordeel van dit systeem is dat in geval van een valpartij de hulpdiensten de helm zonder kans op verdere verwondingen af kunnen nemen.
Levering van de helm zal nog enkele maanden op zich laten wachten. Het concept is echter wel gereed en gepatenteerd maar Dualflex heeft nog geen fabrikant gevonden die de Dualflex helm gaat produceren.
(http://www.spotonwien.com/wp-content/gallery/small/DUALFLEX_Motorcycle_Helmet.jpg)
Presentation for Intermot (http://www.youtube.com/watch?v=bur-I-Gq6o8#ws)
Geen slecht idee denk ik. het verbaast me overigens nog steeds dat er geen nog geen helmen
op de markt zijn waarbij de harde schaal is vervanggen door een zacht schokabsorberend
materiaal. Simpel gezegd . een soort gummie helm dus.
Sorry, moest meteen hier aan denken:
(http://collider.com/wp-content/uploads/Predators-movie-image-210.jpg)
Citaat van: acid op 16 oktober, 2012, 21:39:57
Sorry, moest meteen hier aan denken:
(http://collider.com/wp-content/uploads/Predators-movie-image-210.jpg)
Je schoonmoeder? :shock:
;)
Aha..je kent haar ook?
yep, ik heb er ook ene uit Kirchroa :rofl:
Citaat van: Joker op 16 oktober, 2012, 19:46:27
Geen slecht idee denk ik. het verbaast me overigens nog steeds dat er geen nog geen helmen
op de markt zijn waarbij de harde schaal is vervanggen door een zacht schokabsorberend
materiaal. Simpel gezegd . een soort gummie helm dus.
De schaal moet een bepaalde sterkte hebben om de krachten over een groter oppervlak te verdelen. Met joemmie gaat dat niet lukken.
Maar als "joemie" de klap zou absorberen dan hoef je helemaal niet zoveel impact te verdelen
ik zie het dan als een soort kreukelzone. geen harde joemie dus want dan blijf je over de weg stuiteren :lol:
Joemie kan de klap niet genoeg absorberen, tenminste, niet zo goed als het schuim in combinatie met de hardere buitenschaal.
Hier ook een stukje over de opbouw van een helm geleend van motorfun (http://motorfun.jouwweb.nl/tips/de-motorhelm)
CiteerDe buitenschaal heeft tot doel een klap op te vangen, de energie over een groter vlak te verdelen en hiermee een deel van de slagenergie te absorberen. De buitenste laag is erg hard, maar zo ontworpen dat deze bij een hevige klap samentrekt. Hierdoor wordt energie die vrijkomt bij de klap afgevoerd, zodat de kracht vermindert die uiteindelijk je hoofd bereikt. De binnenste laag is even belangrijk bij het absorberen van deze energie als de buitenschaal. Deze laag is meestal gemaakt van polystyreen. Deze dichte laag dempt en absorbeert de schok als de helm stopt en je hoofd nog wil bewegen.
De buiten- en binnenlaag trekken beide samen als deze hard geraakt worden, waarbij de krachten van de botsing door het materiaal van de helm gevoerd worden. Hoe meer botsingsenergie geabsorbeerd of afgevoerd wordt, hoe minder van deze energie je hoofd kan beschadigen. Sommige helmlagen laten van elkaar los bij een botsing. Andere breken of scheuren; dit alles met als doel de schok te absorberen.
En toch. die harde schaal van wat voor materiaal ook . met "tempex" binnenwerk gebruiken ze al minstens 40 jaar. Het word tijd voor wat nieuws.
Citaat van: Joker op 19 oktober, 2012, 18:33:45
Het word tijd voor wat nieuws.
Als jij er wat op gevonden hebt, horen wij dat heel graag. :yes6rs:
wel graag veiliger en lichter dan de huidige helmen. :mrgreen: