Na de motor anderhalve week geleden al te hebben aangekondigd heeft MV Agusta op de EICMA in Milaan de nieuwe Turismo Veloce officieel gepresenteerd. De Turismo Veloce is MV Agusta's antwoord op het avontuurlijke sportsegment. De motor wordt in twee versies op de markt gezet, standaard en Lusso, waarbij die laatste van flink wat accessoires is voorzien.
(http://www.motorfreaks.nl/images/stories/nieuws/algemeen%20nieuws/2013/11/2013-11-04_MV_Agusta/MV_Agusta_Turismo_Veloce_1.jpg)
De Turismo Veloce wordt -net als de F3, de Brutale 800 en de Rivale 800 aangedreven door de 798cc driecilinder, die in de Turismo Veloce wordt opgegeven voor een vermogen van 123 pk bij 11.600 toeren en een koppel van 84 Nm bij 8.600 toeren per minuut. De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi.
Opmerkelijk is dat voor het eerst MV Agusta ervoor heeft gekozen om alleen in de Sport modus het volle vermogen beschikbaar is. In Tourismo en Rain is het vermogen tot 91 ok beperkt, in de Custom modus kan alles naar eigen inzicht worden afgesteld. Standaard is ook de 2.0 versie van de quickshifter voorzien, terwijl MV nu voor het eerst ook cruise control heeft toegepast.
De Lusso versie is verder van Sachs Semi-actieve vering voorzien, die tijdens het rijden automatisch de ingaande en uitgaande demping van de voor- en achtervering aanpast. De standaard versie heeft een volledig instelbare Marzocchi voorvork en eveneens volledig instelbare Sachs monoshock, beide versies hebben voor en achter 160 mm veerweg.
(http://www.motorfreaks.nl/images/stories/nieuws/algemeen%20nieuws/2013/11/2013-11-04_MV_Agusta/MV_Agusta_Turismo_Veloce_2.jpg)
Met een zithoogte van 870 mm is de Turismo Veloce allerminst laag te noemen, maar met onze ervaring van de 890 mm hoge Rivale in het achterhoofd zal dat voor je gevoel waarschijnlijk een flink stuk lager aanvoelen. In het neusje is een nieuw dashboard voorzien, dat een TFT kleurenscherm heeft. De standaard versie wordt opgegeven voor een drooggewicht van 194 kilo, bij de Lusso is dat 207 kg. Voor dat extra gewicht krijg je onder andere een kofferset, verwarmde handvatten, een middenbok en een geïntegreerd navigatiesysteem. En het eerder genoemde elektronische veringpakket.
Bron: motorfreaks.nl
Geil, kostda?
Wel een ruig uitlaat systeem :yes6rs:
erg stoere brommer !!!!!!!!!!!
Ik vind uiterlijk het nét iets te veel Ducati met een MV Agusta sausje.
Gelukkig is 'ie motorisch dan wel weer een stuk meer onderscheidend. :cool:
Niet verkeerd, maar die uitlaten :puke:
Ik begrijp dat anderen het prachtig vinden, dus smaken verschillen zoals altijd.
Toch zou ik hem als totaalplaatje wel kopen (als ik een sponsor had)
Citaat van: SuzukiLimburg op 07 november, 2013, 12:49:53
(als ik een sponsor had)
Ik heb nog 5,00 Euro over. :mrgreen:
Erg futuristisch, en wat moet dat:
De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi :shock:
Als je lekker gecontroleerd en beveiligd wil rondrijden, dan koop een volvo zou ik haast zeggen (maar is mijn mening) ;)
Citaat van: B-Witch op 07 november, 2013, 13:06:56
Erg futuristisch, en wat moet dat:
De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi :shock:
Als je lekker gecontroleerd en beveiligd wil rondrijden, dan koop een volvo zou ik haast zeggen (maar is mijn mening) ;)
Dat is wellicht iets te kort door de bocht ...
Enige ondersteuning voor sommige mensen of in sommige situaties om je vege lijf op een MV te redden is hier waarschijnlijk wel op zijn plaats.
MV's staan niet bekend vanwege hun "makkelijke, Honda-achtige karakter" , ter illustratie heb ik een paar citaten uit een recente test van de MV Agusta Rivale, met hetzelfde blok, door motorfreaks toegevoegd:
Citeer....... Tel daar de niet al te ruime stuuruitslag, de zeer directe en agressieve vermogensafgifte in de Sport-modus en de Brembo Monobloc remmen bij op en je praat over een vurige hengst eerste klas die je te kennen geeft dat je maar niet moet denken dat 'ie ook maar de intentie heeft om snel naar je pijpen te gaan dansen.
Vanaf het resort meteen de berg omhoog blijkt de Rivale al snel alles behalve een allemansvriend te zijn: de extreme zithouding ben je weliswaar snel aan gewend, net als het flitsende stuurgedrag die je soms sneller dan verwacht naar de binnenkant van de bocht zal brengen, maar wee je gebeente als je de intentie hebt je van de ene naar de andere bocht te laten katapulteren. In eerste versnelling vol op het gas een haarspeldbocht uit blijkt geen goed plan, de Rivale gooit meteen het voorwiel in de lucht. Om het voorwiel weer contact met moeder aarde te laten maken gooi ik kortstondig het gas dicht, waarna bij het openen van het gas het ritueel zich herhaalt... en herhaalt...
Alsof dat wilde karakter nog niet erg genoeg is blijkt het rijwielgedeelte over exact dezelfde problematiek als de Hypermotard te beschikken. Het is prima sturen, totdat er in de bocht moet worden gecorrigeerd, de Marzocchi voorvork het geweld van de Brembo Monoblocs niet kan bolwerken en er zoveel onrust in het rijwielgedeelte ontstaat dat de Rivale van alles en nog wat doet behalve datgene wat je in gedachte hebt.
Citaat van: Busaberke op 08 november, 2013, 09:26:49
Citaat van: B-Witch op 07 november, 2013, 13:06:56
Erg futuristisch, en wat moet dat:
De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi :shock:
Als je lekker gecontroleerd en beveiligd wil rondrijden, dan koop een volvo zou ik haast zeggen (maar is mijn mening) ;)
Dat is wellicht iets te kort door de bocht ...
Enige ondersteuning voor sommige mensen of in sommige situaties om je vege lijf op een MV te redden is hier waarschijnlijk wel op zijn plaats.
MV's staan niet bekend vanwege hun "makkelijke, Honda-achtige karakter" , ter illustratie heb ik een paar citaten uit een recente test van de MV Agusta Rivale, met hetzelfde blok, door motorfreaks toegevoegd:
Citeer....... Tel daar de niet al te ruime stuuruitslag, de zeer directe en agressieve vermogensafgifte in de Sport-modus en de Brembo Monobloc remmen bij op en je praat over een vurige hengst eerste klas die je te kennen geeft dat je maar niet moet denken dat 'ie ook maar de intentie heeft om snel naar je pijpen te gaan dansen.
Vanaf het resort meteen de berg omhoog blijkt de Rivale al snel alles behalve een allemansvriend te zijn: de extreme zithouding ben je weliswaar snel aan gewend, net als het flitsende stuurgedrag die je soms sneller dan verwacht naar de binnenkant van de bocht zal brengen, maar wee je gebeente als je de intentie hebt je van de ene naar de andere bocht te laten katapulteren. In eerste versnelling vol op het gas een haarspeldbocht uit blijkt geen goed plan, de Rivale gooit meteen het voorwiel in de lucht. Om het voorwiel weer contact met moeder aarde te laten maken gooi ik kortstondig het gas dicht, waarna bij het openen van het gas het ritueel zich herhaalt... en herhaalt...
Alsof dat wilde karakter nog niet erg genoeg is blijkt het rijwielgedeelte over exact dezelfde problematiek als de Hypermotard te beschikken. Het is prima sturen, totdat er in de bocht moet worden gecorrigeerd, de Marzocchi voorvork het geweld van de Brembo Monoblocs niet kan bolwerken en er zoveel onrust in het rijwielgedeelte ontstaat dat de Rivale van alles en nog wat doet behalve datgene wat je in gedachte hebt.
Als je mij vraagt dus geen motor voor watjes zoals ik ;)
In dit geval moet de eletronica de "fouten" (misschien verkeerde woordkeuze) van het ontwerp opheffen als ik het allemaal goed begrijp, zodat je niet meteen aanspraak op je ziektekosten of uitvaartverzekering hoeft te maken? :?
Dus alle moderne motoren , die tegenwoordig allemaal elctronische hulp middelen aan boord hebben, zijn verkeerd ontworpen ????????? Ik ben het met Robert eens, deze hulpmiddelen zijn nodig omdat de gemiddelde rijder niet overweg kan met de PK's die aan boord zijn. Je kan je natuurlijk wel afvragen of de motorfabrikanten niet zijn doorgeschoten wat betref de PK/ gewicht verhoudingen van de moderne motoren, en of het niet raadzamer is de PK"s te beperken ipv de motoren van alle nodige electronische hulpmiddelen te voorzien om het rijden nog enigszins veilig en beheersbaar te houden. Want uiteindelijk betalen wij als kopers de prijs dubbelop, en voor de vele PK's en ook nog eens voor alle nodige electronische hulpmiddelen.
Ik zeg max 150 PK en ABS , meer heb ik niet nodig :yes6rs:
Ik zeg max 150 PK en ABS , meer heb ik niet nodig :yes6rs:
[/quote]
Helemaal mee eens. 150 Pk is meer dan zat. voor op de openbare weg. :yes6rs:
technisch gezien is natuurlijk veel meer mogelijk. maar een mens blijft een mens met al zijn / haar beperkingen.
Citaat van: Desmo-devil op 11 november, 2013, 11:38:21
Dus alle moderne motoren , die tegenwoordig allemaal elctronische hulp middelen aan boord hebben, zijn verkeerd ontworpen ????????? Ik ben het met Robert eens, deze hulpmiddelen zijn nodig omdat de gemiddelde rijder niet overweg kan met de PK's die aan boord zijn. Je kan je natuurlijk wel afvragen of de motorfabrikanten niet zijn doorgeschoten wat betref de PK/ gewicht verhoudingen van de moderne motoren, en of het niet raadzamer is de PK"s te beperken ipv de motoren van alle nodige electronische hulpmiddelen te voorzien om het rijden nog enigszins veilig en beheersbaar te houden. Want uiteindelijk betalen wij als kopers de prijs dubbelop, en voor de vele PK's en ook nog eens voor alle nodige electronische hulpmiddelen.
Ik zeg max 150 PK en ABS , meer heb ik niet nodig :yes6rs:
116 ktm pk's en ABS in combi met brembo monoblocs vind ik al zat :mrgreen: kan mij niemand zeggen dat ik treuzel :twisted:
Ik ben wel erg benieuwd naar die 192 ktm pk's met uitschakelbaar abs aan de achterkant voor het sliden van de 1290 superduke r akrapovic :haildaking:
192 PK op een naked is imo totale waanzin :cry: Iemand die daarmee echt gecontroleerd kan sliden, kan meedoen in de moto GP !!!
Citaat van: Desmo-devil op 12 november, 2013, 14:47:44
192 PK op een naked is imo totale waanzin :cry: Iemand die daarmee echt gecontroleerd kan sliden, kan meedoen in de moto GP !!!
Sliden is net genoeg remmen zodat je achterwiel blijft draaien zodat je mooi de bocht in kunt glijden, daar voegen die pk's niks aan toe (behalve misschien een hogere ingangssnelheid :twisted:). Voor het gecontroleerd driften zullen de meesten inderdaad de elektronische hulpmiddeltjes nodig hebben :mrgreen:.
De hele PK-race is een tegenstrijdige kwestie.
In de motoGP werden de motoren in het tweetakt tijdperk nog door de coureurs onder controle gehouden, tegenwoordig worden de motoren door electronica onder controle gehouden.
Het beste voorbeeld daarvan is recentelijk door Pedrosa gegeven, die direct van z'n Honda geslingerd werd madat Marquez bij een aanrijding een sensorkabel van z'n traction controle gebroken had.
Zijn het daardoor minder goede coureurs?
Ik denk het niet, deze gasten hebben hun startplek verdiend door zich eerst te bewijzen in andere raceklassen zonder al die electronica.
Maar toch zou ik graag een verbod op traction controle zien in de race wereld, dat dwingt de fabrikanten om nog meer nadruk te leggen op de handelbaarheid van een racemotor ipv de meeste pk's te scoren. Dan zal ook meer de nadruk komen te liggen op de rijderskwaliteiten van een coureur om een wedstrijd te winnen i.p.v. het beste pakket aan elektronica. Daar worden de wedstrijden mooier van.
Op straat is traction controle e.d. zeker aanbevelingswaardig bij de krachtigere motoren.
De meesten van ons zijn absoluut niet in staat om motoren van 150+ pk's onder alle omstandigheden in bedwang te houden.
Mijn Busa bijvoorbeeld is een heerlijke fiets om onder droge omstandigheden mee te rijden, maar wordt een enorme bitch als de weg nat is in bochtige omstandigheden.
Dan werken de pk's tegen je, het achterwiel probeert constant om het voorwiel voorbij te steken, en dan zou traction controle / instelbare rijmodi een welkome aanvulling zijn.