Motor Forum Limburg

Algemeen => Algemene motorpraat => Topic gestart door: DeWitte op 21 januari, 2006, 14:46:51

Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 21 januari, 2006, 14:46:51
...weten maar nooit durfde te vragen. :oops:

Onder het motto 'beter een keer een modderfiguur geslagen dan je motor verknoeid' graag hier zoveel mogelijk vragen die je niet wilde stellen omdat je denkt dat ze dom zijn (denkfout) maar waar je toch het antwoord op wilt weten.

En uiteraard graag zoveel mogelijk serieuze antwoorden, van degenen die het ook ooit eens moesten vragen.
:wink:

Nummer 1

Was me al eens uitgelegd, ben het helaas weer vergeten, maar waartoe dient een relais en waar zitten die dingen allemaal aan gekoppeld? :?:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Karin op 21 januari, 2006, 17:08:07
Volgens mijn opinie dient een relais vanwege het overbelasten op de accu. Of als tussenoplossing als je bevoorbeeld wilt dat het contact verbroken wordt als je geen contact hebt, dus je sleutel hebt omgedraaid. Anders zou je kunnen aftappen van je accu zonder dat je motor loopt.

Snap je het nog....whahaha.  :lol:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: R-yen op 21 januari, 2006, 17:27:07
Een relais dient er o.a voor om met een lage stuurstroom/spanning een hoger vermogen te schakelen.
Op een motor dienen ze o.a. voor het inschakelen van de startmotor en de knipperlichten, waarvan voor deze laatste een berg verschillende technieken zijn.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Herr Tod op 21 januari, 2006, 17:27:11
Een relais is een schakelaar die bedient wordt door een elektrisch signaal. De schakelaar werkt met een spoel, zodra er stroom door de spoel loopt ontstaat een magnetisch veld en daardoor worden de contacten tegen elkaar getrokken.

Neem bijvoorbeeld de startmotor, zie je het al voor je dat al die power door het knopje aan je stuur gaat? Ik denk dat je dan maar 1 keer op dat knopje drukt en de volgende keren de prul aanrent :lol: Wat er dus gebeurd als je op de startknop drukt is dat hierdoor een signaal naar een relais gaat, het relais maakt contact en alle power voor de startmotor loopt dan over het relais.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: R-yen op 21 januari, 2006, 17:31:33
hey :) tegelijk gepost  :lol:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 21 januari, 2006, 18:14:09
Citaat van: "Karin"Volgens mijn opinie dient een relais vanwege het overbelasten op de accu. Of als tussenoplossing als je bevoorbeeld wilt dat het contact verbroken wordt als je geen contact hebt, dus je sleutel hebt omgedraaid. Anders zou je kunnen aftappen van je accu zonder dat je motor loopt.

Snap je het nog....whahaha.  :lol:

Thanx  8) Nog ene voor jou dan Karin :mrgreen:

maar nou een zeer belangrijke vraag: bij de Halfords verkopen ze typeplaatjes met "diesel" op....ik zou zo ééntje op m'n Gs willen kleven om aldus diesel te kunnen tanken en goedkoper te kunnen rijden....maar ik vind 't niet mooi. als ik nou dat "diesel" plaatje gewoon in de koffer leg, mag ik dan ook diesel tanken ? of kan het alleen wanneer het zichtbaar op de motor kleeft  :?:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Karin op 21 januari, 2006, 18:46:44
Ben je nou echt zo blonTTTT....maar volgens mij doe je graag alsof.....dus go for it..... :lol:

Edit, en ja, ik ben de leeftijd van 18 jaar ook al gepasseerd  :wink: Maar stomme kaal is altijd welkom
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Joepie1958 op 21 januari, 2006, 22:13:37
Beste Dwars,

Op zondagmorgen van 08.00 tot 14.00 ben ik op HET tankstation, ik zou je dan graag een tank Diesel willen verkopen :D  :D
Met of zonder type-plaatje :nana9oi:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 22 januari, 2006, 06:50:46
was ie te flauw?  :oops:  zal ut nooit meer doen :mrgreen:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 22 januari, 2006, 08:14:18
goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 22 januari, 2006, 09:00:59
of deze; wrom gebruikt een motor meer benzine in de winter dan in de zomer :?:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Motzippaldy op 22 januari, 2006, 09:17:36
Citaat van: "Dwars"of deze; wrom gebruikt een motor meer benzine in de winter dan in de zomer :?:


Choke  :?:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: B-Witch op 22 januari, 2006, 09:29:22
Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Dwars"of deze; wrom gebruikt een motor meer benzine in de winter dan in de zomer :?:


Choke  :?:

Handvatverwarming  :?:  :roll:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 22 januari, 2006, 10:49:53
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 22 januari, 2006, 10:53:38
Citaat van: "Dwars"of deze; wrom gebruikt een motor meer benzine in de winter dan in de zomer :?:

Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 22 januari, 2006, 10:59:32
Hoe kan de spin (draarichting om as) van een elektron gelijktijdig linksom en rechstom zijn ?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: AngelInMe op 22 januari, 2006, 11:58:30
Citaat van: "suzuki-girl"
Handvatverwarming  :?:  :roll:

Dat is bij beemers ut geval ja :rofl:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 22 januari, 2006, 12:22:26
Citaat van: "karz"Hoe kan de spin (draarichting om as) van een elektron gelijktijdig linksom en rechstom zijn ?

:banghead4rv:

CiteerElectron: elementair negatief geladen deeltje dat onderdeel is van een atoom. Een elektrische stroom wordt veroorzaakt door electronen die zich in een richting door een elektrische geleider bewegen van de negatieve naar de positieve pool van de stroombron

:?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Herr Tod op 22 januari, 2006, 14:24:22
Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Herr Tod op 22 januari, 2006, 14:33:54
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 22 januari, 2006, 14:46:02
Citaat van: "Herr Tod"Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.


er zijn ook motoren waarop een apart apparaat gemonteerd zit (zelfs aangedreven met een multiriem) die ze dan toch "alternator" noemen.  :?:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Herr Tod op 22 januari, 2006, 14:49:46
Kan best, komt zich allemaal op hetzelfde neer.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 23 januari, 2006, 08:26:29
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.

Klopt, je zuigt de koude lucht aan (deze heeft een hogere dichtheid omdat ie koud is). Deze zet uit wanneer het de warmte van je motor bereikt waardoor de hoeveelheid lucht groter wordt.  Meer lucht dus idd. Wat gecompenseerd moet worden met meer benzine.

Daarop volgend :
Hoe zou een carburateur dat regelen ? Injectie stelt zich wel bij neem ik aan. Maar een carburateur ?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 23 januari, 2006, 08:33:07
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.

Hmm idd, heb hier niet erg veel over nagedacht, ik dacht dat alternator wel een logisch woord was voor een gelijkrichter :cool:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 23 januari, 2006, 08:34:42
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Herr Tod"Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.


er zijn ook motoren waarop een apart apparaat gemonteerd zit (zelfs aangedreven met een multiriem) die ze dan toch "alternator" noemen.  :?:

Op BMW's zeker, een generator extra voor alle laffe gadgets zoals handvatverwarming enz..;)
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Gieskes op 23 januari, 2006, 09:01:49
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.

Hmm idd, heb hier niet erg veel over nagedacht, ik dacht dat alternator wel een logisch woord was voor een gelijkrichter :cool:

Ik heb hier in België die discussie al heel vaak gehad aangezien we die ook in de verkoop hebben hier. De belgen noemen het een alternator, ik noemde het altijd een dynamo. Hun verklaring is dat de alternator wisselspanning levert (die wordt dan gelijkgericht) en een dynamo zit op je fiets. Met die simpele logica is alles opeens duidelijk.

Tja, de belgen hè?!  :?  :lol:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 23 januari, 2006, 09:25:59
Citaat van: "karz"een generator extra voor alle laffe gadgets zoals handvatverwarming enz..;)
yep, ook op Hando's, Soepzoekie's, yammie's etc te verkrijgen tegenwoordig 8) als ze maar een voorbeeld krijgen bouwen die Jappen alles na :twisted:

hier ga ik geheid gezeik mee krijgen
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 23 januari, 2006, 09:26:46
Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.

Hmm idd, heb hier niet erg veel over nagedacht, ik dacht dat alternator wel een logisch woord was voor een gelijkrichter :cool:

Ik heb hier in België die discussie al heel vaak gehad aangezien we die ook in de verkoop hebben hier. De belgen noemen het een alternator, ik noemde het altijd een dynamo. Hun verklaring is dat de alternator wisselspanning levert (die wordt dan gelijkgericht) en een dynamo zit op je fiets. Met die simpele logica is alles opeens duidelijk.

Tja, de belgen hè?!  :?  :lol:

Klinkt logisch, de dynamo op de fiets levert alleen wisselspanning, deze wordt niet gelijkgericht, voor die lampjes maakt het niet uit. Voor een boordcomputer wel ;)
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Gieskes op 24 januari, 2006, 08:43:47
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.

Klopt, je zuigt de koude lucht aan (deze heeft een hogere dichtheid omdat ie koud is). Deze zet uit wanneer het de warmte van je motor bereikt waardoor de hoeveelheid lucht groter wordt.  Meer lucht dus idd. Wat gecompenseerd moet worden met meer benzine.

Daarop volgend :
Hoe zou een carburateur dat regelen ? Injectie stelt zich wel bij neem ik aan. Maar een carburateur ?

Koude lucht heeft een kleiner volume dan warme lucht maar weten wat de hoeveelheid lucht is die een motor aanzuigt is niet voldoende, je moet de luchtmassa weten om de mengselvorming zo correct mogelijk te hebben.
Wat jullie hier niet meenemen in het verhaal is het feit dat als er meer lucht de motor instroomt en er meer benzine bij gegooid wordt, je prestaties ook stijgen. Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel de motor moet presteren met je rechterhand, dus hoever de smoorklep(gasklep) geopend wordt en wat de hoeveelheid lucht is die je door de motor aan laat zuigen.
Als je op dezelfde manier rijdt in warm of kou, je vraagt dezelfde prestaties van de motor en dat is bepalend voor het brandstofverbruik.

Stijging van het brandstofverbruik bij koude temperaturen heeft te maken met het feit dat de motor langer nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen en in die opwarmfase een rijker mengsel nodig heeft.

Bij een injectiesysteem wordt dit idd netjes aangepast aan de hand van diverse sensorsignalen. Bij een carburateur is de onderdruk in je inlaat bepalend samen met de snelheid van de stromende lucht in het inlaatgedeelte icm een chokie natuurlijk.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 24 januari, 2006, 08:48:54
Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.

Klopt, je zuigt de koude lucht aan (deze heeft een hogere dichtheid omdat ie koud is). Deze zet uit wanneer het de warmte van je motor bereikt waardoor de hoeveelheid lucht groter wordt.  Meer lucht dus idd. Wat gecompenseerd moet worden met meer benzine.

Daarop volgend :
Hoe zou een carburateur dat regelen ? Injectie stelt zich wel bij neem ik aan. Maar een carburateur ?

Koude lucht heeft een kleiner volume dan warme lucht maar weten wat de hoeveelheid lucht is die een motor aanzuigt is niet voldoende, je moet de luchtmassa weten om de mengselvorming zo correct mogelijk te hebben.
Wat jullie hier niet meenemen in het verhaal is het feit dat als er meer lucht de motor instroomt en er meer benzine bij gegooid wordt, je prestaties ook stijgen. Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel de motor moet presteren met je rechterhand, dus hoever de smoorklep(gasklep) geopend wordt en wat de hoeveelheid lucht is die je door de motor aan laat zuigen.
Als je op dezelfde manier rijdt in warm of kou, je vraagt dezelfde prestaties van de motor en dat is bepalend voor het brandstofverbruik.

Stijging van het brandstofverbruik bij koude temperaturen heeft te maken met het feit dat de motor langer nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen en in die opwarmfase een rijker mengsel nodig heeft.

Bij een injectiesysteem wordt dit idd netjes aangepast aan de hand van diverse sensorsignalen. Bij een carburateur is de onderdruk in je inlaat bepalend samen met de snelheid van de stromende lucht in het inlaatgedeelte icm een chokie natuurlijk.

choke verhaal is duidelijk, maar als de motor op bedrijfstemperatuur is, dan is de lucht buiten nog altijd kouder als in de zomer. Maakt dit als de motor op bedrijfstemperatuur is niet meer uit dan?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 24 januari, 2006, 08:50:20
m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 24 januari, 2006, 08:52:06
Citaat van: "Dwars"m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Nee, injectie past zich aan de omstandigheden aan (carb niet), zodat de motor optimaal blijft lopen, dit kan resulteren in meer brandstofgebruik.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Gieskes op 24 januari, 2006, 09:44:06
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Nee, injectie past zich aan de omstandigheden aan (carb niet), zodat de motor optimaal blijft lopen, dit kan resulteren in meer brandstofgebruik.

Mengselvorming is zelfs beter als de buitentemperatuur lager is en er meer lucht binnen komt. Injectie past zich, en de benodigde hoeveelheid ingespoten benzine, volledig aan aan de omstandigheden. Benodigde is de key hier. Meerverbruik ontstaat enkel en alleen door de langere opwarmfase.

Hetzelfde geldt voor een turbo/intercooler. Kijk eens hoeveel  motoren een turbo hebben tegenwoordig. Icm een intercooler wordt de lucht afgekoeld (kleiner volume) en ook nog eens onder druk (turbo) naar de inlaat gebracht. Iedereen denkt dat het is omdat er meer vermogen uitgeperst kan worden (dat klopt ook) maar in de werkelijkheid is het voor het brandstofverbruik/emissies etc te verlagen.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: PatSpinner op 25 januari, 2006, 10:09:40
Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Nee, injectie past zich aan de omstandigheden aan (carb niet), zodat de motor optimaal blijft lopen, dit kan resulteren in meer brandstofgebruik.

Mengselvorming is zelfs beter als de buitentemperatuur lager is en er meer lucht binnen komt. Injectie past zich, en de benodigde hoeveelheid ingespoten benzine, volledig aan aan de omstandigheden. Benodigde is de key hier. Meerverbruik ontstaat enkel en alleen door de langere opwarmfase.

Hetzelfde geldt voor een turbo/intercooler. Kijk eens hoeveel  motoren een turbo hebben tegenwoordig. Icm een intercooler wordt de lucht afgekoeld (kleiner volume) en ook nog eens onder druk (turbo) naar de inlaat gebracht. Iedereen denkt dat het is omdat er meer vermogen uitgeperst kan worden (dat klopt ook) maar in de werkelijkheid is het voor het brandstofverbruik/emissies etc te verlagen.

Kijk dat is nu eens nuttige info! :idea:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 07 februari, 2006, 18:21:25
Hoe kan het dat grotere stroomverbruikers bij een koekblik (verlichting,achterruitverwarming) ervoor zorgen dat het toerental lager wordt bij stationair lopen ? Het is toch niet zo dat de dynamo zwaarder rond te draaien is ofzo ?  :?:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 07 februari, 2006, 18:29:58
het verbruik stijgt iig wel. let maar eens op als je bijv. ook nog de airco aanzet :? scheelt bij ons koekblik wel 10%. dus denk zo ff dat de dynamo ook wel harder moet werken op de een of andere wijze die iemand hieronder wetenschappelijk zal benaderen. :mrgreen:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Mounty op 07 februari, 2006, 18:38:06
het is idd zo dat waneer de dynamo meer vermogen moet afgeven hij ook "zwaarder" gaat draaien. Dit komt door de electromagnetiche velden die optreden waneer er een stroom door de wikkelingen gaat...

Een airco, de mijne dan gebruikt alleen wat stroom om de kleppen en een of andere magneet te bekrachtigen die ervoor zorgt dat de compressor gaat draaien. De compressor draait met de motor mee en neemt dus wat vermogen van de motor weg. Daardoor moet je meer vermogen leveren en dus meer sjpriet verbruik...bij mij is dat als ik rustig autobahn rij zo 140 kmh ongeveer 7% meer en als ik veel en goed gas geef..minder zelfs, maar dan is het verbruik toch weer hoger en zo...omdat veel gas geven en hard rijden al een aanslag is op je tank inhoud..

voldoende ??

Ron
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: karz op 07 februari, 2006, 19:29:44
Citaat van: "FZ_Ron"het is idd zo dat waneer de dynamo meer vermogen moet afgeven hij ook "zwaarder" gaat draaien. Dit komt door de electromagnetiche velden die optreden waneer er een stroom door de wikkelingen gaat...

Aha , dit zocht ik.
De airco is logisch , want die compressor wordt aangedreven via de motor. Hetzelfde met sommige (niet elektrische) stuurbekrachtigingen.
Maar ik wist niet dat meer vermogen van een dynamo vragen tot een omwenteling met meer wrijving leidt.
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: WhomBom op 07 februari, 2006, 21:55:23
Een dynamo bestaat uit spoelen, en magneten. Meestal draaien de magneten, die in het vliegwiel zitten, om de spoelen heen.

Bij de magneten lopen zogenaamde, denkbeeldige "veldlijnen" van de ene pool naar de andere.

Als zo'n magneet nu vlakbij een spoel is, gaan een aantal van deze veldlijnen door de spoel, de flux genaamd, niets spannends aan allemaal, maar nu komt het...
Als het aantal veldlijnen dat door de spoel gaat verandert, onstaat er over de spoel een stroom, hoe sneller het aantal veldlijnen dat door de spoel gaat verandert, des te groter de stroom over de spoel. (Als je hard fietst heb je feller licht)

Nu onstaat er behalve deze stroom ook een kracht die, mooi gezegd, "de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt"; de lorentzkracht. Met andere woorden, als de stroom onstaat doordat jij aan het vliegwiel draait, dan werkt de lorentzkracht dat tegen, jij merkt dat t ding stroef draait. Deze kracht is evenredig met de hoeveelheid stroom die de spoel moet leveren, dus als jij meer stroom trekt, door bijv. een verwarming aan te zetten, onstaat er ook een grotere lorentzkracht die t hele boeltje wat tegen gaat houden.
Zodoende moet je motor meer vermogen leveren, en dat resulteert bij auto's zonder airco meestal in een daling van t stationair toerental. Auto's met airco hebben het meestal zo geregeld dat hij vanzelf meer gas geeft als hij onder zn stationair toerental komt, omdat een airco zoveel extra vermogen trekt.

mn pa reed vroeger wel eens "zonder gas" een berg op, als de auto onder zn stationair toerental kwam gaf hij zelf gas....
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Gieskes op 08 februari, 2006, 08:50:22
Topverhaal Whombom, idd elke verbruiker, elektrisch of mechanisch aangedreven vraagt energie en die energie moet ergens vandaan komen. Als ik elektrische energie vraag van de dynamo (of alternator  :wink: ) moet ik daarvoor dezelfde hoeveelheid mechanische energie (aandrijfkracht) erin steken. En of dat nu een stuurberachtiging, airco of wat dan ook voor verbruiker is maakt verder niet uit.
De benodigde energie is als een belasting op de motor, bij oudere auto's merkte je idd dat het toerental dan zakte, de motor had meer moeite met ronddraaien door deze belasting.
Tegenwoordig wordt er continue het toerental gemeten en indien nodig aangepast naar het gewenste toerental. Zelfs in zo'n mate dat indien je de airco opzet, eerst het toerental verhoogt wordt voordat de compressor ingeschakeld wordt, dit zodat je de wijziging in het toerental nauwelijks nog merkt.

Ff over die airco's....er is ook op dat gebied veel ontwikkeling geweest de laatste jaren. Waar vroeger een aircosysteem gemakkelijk 8KW opslurpte is dat tegenwoordig een pak minder geworden door het toepassen van variabele compressoren. Deze compressoren hebben een werkingsgebied van 2% -100% van hun kunnen, het slagvolume wordt in die mate aangepast en 2% van 8KW is al een flinke verbetering.

De huidige aircosystemen kun je niet eens meer afzetten, die staan altijd op en regelen verder alles zelf naar behoefte die de bestuurder op z'n dashbord heeft ingetikt. Maar ja, ook met die 2% kost 't nog steeds een bietje sjpriet (ramen of een dak open zetten ook trouwens)  :!:

:wink:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 12 februari, 2006, 09:25:39
wrom loopt een motor mooier/lekkerder als de buitentemperatuur ook aangenamer is; zo rond de 20 graden C. dan loopt de beemer (voor mijn gevoel) stukken fijner :?  flink erboven of eronder lijkt ut alsof ie minder allert reageert of ben ik de beperkende factor en zit ut maar tussen me oren ? :?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Mounty op 12 februari, 2006, 11:26:53
zou het iets te maken hebben met dat koude lucht minder vocht bevat en meer zuurstof, en je motor afgesteld is op een gemiddelde waarde van pak m beet 15 graden ?
is maar een sugesstie
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Speedtwin op 12 februari, 2006, 20:37:58
Citaat van: "Dwars"wrom loopt een motor mooier/lekkerder als de buitentemperatuur ook aangenamer is; zo rond de 20 graden C. dan loopt de beemer (voor mijn gevoel) stukken fijner :?  flink erboven of eronder lijkt ut alsof ie minder allert reageert of ben ik de beperkende factor en zit ut maar tussen me oren ? :?


Rijker mengsel bij koudere temperaturen en armer bij warmere temperaturen. Je merkt het ook aan het brandstof verbruik in de zomer, dit is stukken lager dan in de winter. In een poging om "het nieuwe rijden" zo goed mogelijk toe te passen een verbruik gerealiseerd in de zomer van 1 op 26. In de winter kom ik niet zuiniger dan 1 op 20/21 en dat bij een 1200CC!
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 02 maart, 2006, 21:10:56
Zit je lekker in het café, komt een vriend met een nogal onzinnige vraag:

Hoe heet zo'n ding wat je bij de kassa op de lopende band zet om jou boodschappen te scheiden van de boodschappen van je voorganger?

Blijkbaar is dit een moeilijkere vraag dan het lijkt. De discussie loopt al enkele jaren in nederland, maar men komt er niet uit. Zelfs de Dikke van Dale komt er niet uit.

Wat denken jullie? :?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Mounty op 02 maart, 2006, 22:09:19
Citaat van: "Dwars"Zit je lekker in het café, komt een vriend met een nogal onzinnige vraag:

Hoe heet zo'n ding wat je bij de kassa op de lopende band zet om jou boodschappen te scheiden van de boodschappen van je voorganger?

Blijkbaar is dit een moeilijkere vraag dan het lijkt. De discussie loopt al enkele jaren in nederland, maar men komt er niet uit. Zelfs de Dikke van Dale komt er niet uit.

Wat denken jullie? :?

klantenscheider ?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Herr Tod op 02 maart, 2006, 23:29:10
Dat heeft ie op 3FM gehoord :lol:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: Joepie1958 op 03 maart, 2006, 16:49:16
Plenkske :shock:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: B-Witch op 03 maart, 2006, 17:09:21
Ik zeg er niks tegen, leg het gewoon op de band :rofl:  :wink:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: DeWitte op 11 augustus, 2006, 07:33:42
waarom gebruikt bmw cardanassen voorzien van torsiedempers, die dus stuk kunnen gaan :? argumentatie van BMW is om trillingen/schokken daar op te vangen en zodoende de aandrijving en/of de versnellingsbak minder snel "schade" kunnen oplopen en dus te "sparen" en Honda of Yamaha niet??zij gebruiken " starre" assen. Oftwel hoe hebben zij dit "opgelost" ??

iemand :roll:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: WhomBom op 11 augustus, 2006, 09:59:57
misschien in het wiel? zoals bij ketting aangedreven vehikels? Of ze hebben gewoon een betere versnellingsbak :mrgreen:
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: d'r Blieje op 02 september, 2006, 19:30:38
Bij auto's uit het verre ooste, Japan, Koera etc. zit er op de portierstijlen een plastic blokje. Dit vind je op geen enkele Europese karros.

(http://img478.imageshack.us/img478/8287/dsc01014pv8.jpg)

Hoe heet dit ding en waar is 't voor? En waarom "hoeft" 't dan bij een Europese wagel niet...
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: The Dominator op 02 september, 2006, 22:58:38
Citaat van: "d'r Blieje"Bij auto's uit het verre ooste, Japan, Koera etc. zit er op de portierstijlen een plastic blokje. Dit vind je op geen enkele Europese karros.

(http://img478.imageshack.us/img478/8287/dsc01014pv8.jpg)

Hoe heet dit ding en waar is 't voor? En waarom "hoeft" 't dan bij een Europese wagel niet...

is een voorkomdatderuitnaastdesponninggaatblokje.....  dit om een evt afwijking van de ruit bij het sluiten te corrigeren......

(sow, komt er nog goed uit en dat na een flesje rode wijn)
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: d'r Blieje op 03 september, 2006, 12:59:02
Neuh, blokje komt aan de onderkant niet eens aan het glas, staat zelf wat vrij van de rubber. Dan zou je al met geweld het glas naar buiten moeten drukken! En waarschijnlijk stopt je raam dan al op de rubber, de hele schuine kant, voordat je het blokje kunt raken...

(http://img176.imageshack.us/img176/1892/dsc01015rv3.jpg)

Maar stel, alleen stel, dat het zo zou zijn, waarom hebben de Europese wagels dit niet nodig?
Titel: HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC
Bericht door: @Nippon op 03 september, 2006, 13:25:57
Citaat van: "d'r Blieje"Neuh, blokje komt aan de onderkant niet eens aan het glas, staat zelf wat vrij van de rubber. Dan zou je al met geweld het glas naar buiten moeten drukken! En waarschijnlijk stopt je raam dan al op de rubber, de hele schuine kant, voordat je het blokje kunt raken...

(http://img176.imageshack.us/img176/1892/dsc01015rv3.jpg)

Maar stel, alleen stel, dat het zo zou zijn, waarom hebben de Europese wagels dit niet nodig?



probeer maar eens je ramen te sluiten bij een snelheid van 180km/u  :shock:

volgens mij is dit alleen bij koekblikken waar de ramen diagonaal sluiten
zeg maar over de langste afstand