Onlangs werd de nieuwe 2007 BUELL-XBRR geïntroduceerd. Met deze Buell-XBRR is voor Erik Buell en z'n bedrijf de cirkel rond. Het is een 'limited edtition' productieracer, puur ontwikkeld voor het circuit. Als spiritueel succesnummer, verwijzend naar Buell's eerste motor: de RW750 uit 1983, zal de XBRR de aangewezen machine zijn om het beeld van productieracen te veranderen met een op professioneel niveau, raceklaar, productiebasis geheel inclusief racetechnologie van de bovenste plank en typische Buell innovaties.
(http://img136.imageshack.us/img136/9463/buellxbrrracer7ii.png)
Erik Buell (voorzitter en CTO van BUELL Motorcycle Company):
De XBRR combineert het huidige hoogtepunt van BUELL's leidende rol op het gebied van frame technologie met de luchtgekoelde V-Twin krachttrein van Harley Davidson in een geheel ontworpen door en ontwikkeld voor toegewijde coureurs.
Voor Erik Buell markeert de XBRR een terugkeer naar zijn 'racing-roots'. Al vroeg in zijn carrière als succesvol privé wegracecoureur, bouwde hij zijn eigen racemachines voor de AMA, toen nog Formule 1 klasse geheten. De RW750 was een handgebouwde racer en werd de eerste officiële Buell motorfiets. Er werden er twee geproduceerd voordat de AMA stopte met deze klasse na 1985. Buell paste toen zijn op racetechniek gebaseerde principes toe op een succesvolle lijn van straatmotoren die nu als basis dienen voor de XB-serie.
(http://img381.imageshack.us/img381/7341/buellrw750small6fh.png)
De BUELL XBRR is voorzien van een gemodificeerd 1339cc (boring X slag = 103.6mm X 79.4mm) lucht/olie gekoeld V-Twin XB Thunderstorm blok met een opgegeven vermogen van 150pk (gemeten aan de krukas). De motor wordt gevoed door een elektronisch injectiesysteem met twee 62mm gasklephuizen met dubbele aanzuigbuizen en een ram-air inlaat systeem dat geïntegreerd is in een nieuwe, in de windtunnel ontworpen, carbon kuip.
De XBRR is de eerste productie BUELL sinds de RR1200 uit 1988-1989 die met een volle kuip is uitgerust. Het lichtgewicht carbon ontwerp bevat tunnels voor de motor- en oliekoeling. De kuip is veelvuldig in de windtunnel getest om de aërodynamica te verbeteren en de weerstand te verminderen.
Het XBRR frame is het revolutionaire XB ontwerp met benzine in het frame en olie in de achtervork, welke gemodificeerd is met een as-verstelsysteem van Billet en kettingaandrijving om de gearing aan te kunnen passen op verschillende circuits. De vering wordt verzorgd door volledig instelbare Öhlins componenten, met een 43mm voorvork en een schokbreker met een op afstand bedienbaar reservoir.
Een nieuwe ZTL2 (Zero Torsional Load) acht-zuiger voorremklauw grijpt aan op een standaard XB schijf die voor een uitmuntende remkracht moet zorgen, maar dan met minder gewicht dan conventionele ontwerpen. De nieuwe XBRR zes-spaaks magnesium velgen wegen 33% minder dan standaard XB wielen.
Het instrumentarium bevat een toerenteller, indicatielampjes voor het schakelen, motor aan en lage oliedruk. De XBRR is verder voorzien van een BUELL Racing kleurenschema.
Buell XBRR gegevens:
Cilinderinhoud/blok: 1339cc (81.7cid) Thunderstorm Powertrain
Boring X slag: 4.080inch (103.6mm) X 3.125inch (79.4mm)
Compressie: 12,5:1
Injectiesysteem: Dubbele 62mm valstroom-gasklephuizen, DDFI III
Uitlaatsysteem: Massa centraliserende demper
Vermogen: 150+PK bij 8000tpm (SAE)
Koppel: 100Nm bij 6500tpm (SAE)
Wielen: Zwarte 6-spaaks gegoten magnesium racevelgen
Voorwiel/bandmaat: 3.5inch X 17inch, 120X70R-17
Achterwiel/bandmaat: 5.5inch X 17inch, 190X55R-17
Remmen: Voor: ZTL2 roestvrijstalen zwevende schijf, 8-zuiger remklauw, Achter: enkele schijf 220mm met Nissin 2-zuiger remklauw
Inlaat: Ram Air systeem geïntegreerd in de kuip
Vering voor: Öhlins 43mm volledig intstelbaar
Vering achter: Öhlins volledig instelbaar met op afstand bedienbaar reservoir
Zithoogte: 775mm
Balhoofdhoek: 21º graden
Naloop: 86mm
Achterbrug: Gegoten aluminium met Billet as-verstelsysteem
Wielbasis: 1341mm
Wielbasis (instelbaar): 1315mm - 136mm
(http://img381.imageshack.us/img381/9307/buellxbrrnaakt1go.jpg)
Om deelname in meerdere raceklassen mogelijk te maken zal er een modificatie kit beschikbaar komen teneinde de XBRR aan te kunnen passen volgens de regels van die klassen. BUELL zal 50 XBRR machines produceren. De prijs is vastgesteld op $30.995,- Dus mocht je willen posen tijdens de Ducati Clubraces dan moet je diep in je buidel tasten!
Wil je meer lezen en zien over deze speciale machine?
Kijk op: http://www.buell.com/en_us/mania/racing/xbrr.asp
bron: motorfreaks.nl
Deze hadden we ook al :roll:
http://www.motorforumlimburg.nl/viewtopic.php?t=748
:rofl:
Citaat van: "Dwars"Deze hadden we ook al :roll:
http://www.motorforumlimburg.nl/viewtopic.php?t=748
:rofl:
niet lang meer, want ik knikker de jouwe er gewoon uit! :twisted:
Na de dramatische afgang tijdens de Daytona 200 heeft Buell besloten de XBRR nog even niet als productiefiets te gaan maken. Volgens Eric Buell zijn de problemen wel gevonden maar zal het nog even duren voor die onder de knie zijn. Nogmaals: racen in een moderne raceklasse met een motorblok uit 1743 is wel erg leuk maar niet erg praktisch...
bron: oliepeil.nl
meer info: http://www.sporttwin.com/News/article/sid=101.html