Kwam onderstaande stelling op I-net tegen :? een addertje onder het gras van het toerritje met je collega's bijv.
CiteerAls je besluit om zondags een mototoertje gaan maken met vrienden is dit geen enkel probleem, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Als je dit op een regelmatige basis doet en je geeft een roadbook, reclame, een gemeenschappelijk t-shirt of regels voor het samenrijden op, dan heb je een feitelijke vereniging en kan iedereen in de groep verantwoordelijk worden gesteld voor een eventueel schade aan derden.
Zeker de organisatoren lopen hierbij een zeker risico.
Nu is zoals altijd het niet zwart-wit, maar veel grijs in deze materie en zal in geval van discusie een rechtbank moeten uitmaken wie de verantwoordelijkheid ( geldelijk) zal moeten dragen.
Het is daarom veel veiliger om aan te sluiten bij een bestaande club (vzw)en te genieten van een verzekering aangegaan door deze club.
zit wel wat in?, wat jullie? :?
vereniging moet je oprichten met statuten etc met penningmeester secretaris waarbij hier geen sprake is dus lijkt me BS. Dus als iedereen hetzelfde t shirt draagt is het een vereniging :r Volgens mij is dit van toepassing als het echt professioneel gebeurt met organisatoren etc etc. Hier is het een vriendengroep en geen vereniging
Citaat van: "belsj"Hier is het een vriendengroep en geen vereniging
Hier ben ik het niet mee eens.
Een soortgelijke zaak heb ik samen met een maat van mij onderzocht voor de fj1200 club waar ik lid van ben. 5 jaar geleden is de club opgericht. Je kent dat wel een stel mensen richten een vriendenclubje op en gaan touren. In dit geval allemaal met een fj1200.
Nadat ik contact had gehad met de KNMV begreep ik dat de organisatoren van een route HOOFDELIJK aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de gelden schade onder een tourrit. Meerdere rechtzaken waren ons in Nederland al voorgegaan. En waar de scheidslijn ligt is moeilijk te bepalen. Wanneer is het een club en wanneer is het een stel vrienden die rijden.
MFL is inderdaad geen club maar er zit wel een zekere vorm van organisatie achter bij een rit. Er is n.l sprake van een inschrijving enz. enz. Dus je moet niet te snel roepen dat het " ons" niet kan gebeuren.
Binnen de FJ club hebben we dit opgelost om een verzekering af te sluiten. Overigens betalen we daar wel contributie per jaar voor.
dus... niet "aanmelden" voor n rit of evenement, maar "ik ga dan en dan daar rijden... komt daar -geheel toevallig- nog iemand in de buurt?" :D
Citaat van: "marcos"dat de organisatoren van een route HOOFDELIJK aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de gelden schade onder een tourrit.
maar dan nog, zolang er geen sprake is van contributie, betwijfel ik wel of het daadwerkelijk dan een club is.
Het probleem van die hoofdelijke aansprakelijkheid van de organisatoren, is heel makkelijk op te vangen( bij grote ritten):
Zet in het roadbook dat je voor de rit aan alle deelnemers uitdeelt. (en samen ff doorleest) Naast de algemene regels, dat de organisatie niet voor welke schade dan ook kan worden verantwoordelijk gehouden, en dat deelname geheel op eigen risico geschied.
Dat, en het feit dat iedere deelnemer dit ff leest, is genoeg om als organisator geen risico te lopen. Zolang je maar wat op papier hebt staan.
En wat ik er ook bij zou zetten, als je met een groep waar ook minder bekenden bij zijn: :idea:
Het gebruik van alcohol, tijdens en voor de rit is ten strengste verboden.
denk dat het vrij eenvoudig is..
Officiel gewoon niks organiseren...ieder rijdt voor zich en op eigen verantwoordelijkheid..gebeurt er een ongeluk of gaat iemand op zijn plaat dan was ie niet in een georganiseerde groep aan het rijden maar slechts individueel rijder..
Als je (officieel) niks organiseerd , is er geen sprake van "samen rijden" en is er ook geen verantwoordelijkheids gedoe..je rijdt gewoon in je uppie en dat er voor je en achter je ook motorrijders zitten..tsja...un jij ook niks aan doen.
We hebben ooit bij Motorfreaks het idee gehad om zogenaamde "ride-outs" te gaan doen...met groepjes lezers ne dag of twee gaan rijden.
Het idee was goed en al redelijk uitgewerkt..je laat lezers inschrijven tot maximaal een man of 8 -10 per keer voor een zeer laag bedrag.
Vervolgens zouden die mensen dan op eigen houtje naar de duitse grens rijden (het merendeel zou immers uit "boven de rivieren"komen) tot aan de shell pomp net voor de grens. Daar zouden de groepjes worden opgepikt door een tweetal Freaks rijders waar ik altijd bij zou zijn omdat ik als limbo bekend ben in de Eifel.
Vervolgens met mij als voorrijder en de andere freakspiloot als "hekkesluiter" een dag lang "Eifelen" met zo'n groepke "hollanders".
S'avonds richting Sliders Guesthouse voor de bbq , de sterke verhalen, het bier en om te slapen..
Volgende morgen vroeg op en naar de Nordschleife alwaar Brendan van Sliders de "voorrijderstaak" zou overnemen en de mensen over de nordschleife zou loodsen..
S'middags lunchen in breidscheid en dan weer langzaam via een omweggetje weer richting nederlandse grens alwaar we dan weer afscheid zouden nemen van het groepje..
Leuk arrangement voor heel weinig geld waar vooral supersport rijders op af zouden komen die normaal nooit in de eifel komen omdat ze te ver weg wonen..
twee dagen rijden met voorrijder, eten, drinken, slapen , en de nordschleife op. al "in pakketje".
Hoe dan ook...het ging niet door omdat we er niet uit kwamen met zaken als verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid..
Bovendien bleek toendertijd dat in Duitsland de voorrijder altijd aansprakelijk is (tenminste ze hebben dat toen nagevraagd) in het geval van een ongeval e.d
Teveel risico dus voor freaks..zodra het officiel "georganiseerd" werd bleken de zaken niet eenvoudig.
In plaats daarvan hebben we toen maar de "circuit ride out's" verzonnen..
:wink:
ik weet dat de DCN (Ducati club Nederland) ooit grote problemen heeft gehad doordat er een ongeval gebeurde in een door hun georganiseerde rit..één van de deelnemers ging door zijn eigen domme schuld op zijn plaat in Duitsland, veroorzaakte schade en de club werd aansprakelijk gesteld..!
Citaat van: "Dwars"Kwam onderstaande stelling op I-net tegen :? een addertje onder het gras van het toerritje met je collega's bijv.
CiteerAls je besluit om zondags een mototoertje gaan maken met vrienden is dit geen enkel probleem, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Als je dit op een regelmatige basis doet en je geeft een roadbook, reclame, een gemeenschappelijk t-shirt of regels voor het samenrijden op, dan heb je een feitelijke vereniging en kan iedereen in de groep verantwoordelijk worden gesteld voor een eventueel schade aan derden.
Zeker de organisatoren lopen hierbij een zeker risico.
Nu is zoals altijd het niet zwart-wit, maar veel grijs in deze materie en zal in geval van discusie een rechtbank moeten uitmaken wie de verantwoordelijkheid ( geldelijk) zal moeten dragen.
Het is daarom veel veiliger om aan te sluiten bij een bestaande club (vzw)en te genieten van een verzekering aangegaan door deze club.
zit wel wat in?, wat jullie? :?
Ik zit iid met dit probleempje op dit moment omdat ik voor een groepje "hollendere" een Dolomietenreis heb samengesteld dwz ik heb de mensen bijelkaar gebracht ,de hotels heb ik geregeld en de gehele route uitgewerkt in mijn navi.
We zijn in totaal met 16 motoren maar we rijden niet allemaal tegelijk naar onze (tussen-)bestemmingen dat heeft er ondermeer mee te maken dat onder de deelnemers een aantal R1 en Hayabusa-rijders zitten die er tegenop zien om met bagage voor 9 dagen te reizen.Zij huren een 2-tal bussen waarin de motoren vervoerd worden.Blijven over een man of 10 die wel gezamelijk het hele traject samenreizen dwz op de zg verplaatsingsdagen.Eenmaal in de Dolomieten is het ieder voor zich en God voor ons allen.Ben echter bang dat er toch groepvorming komt bv de 4 GS-rijders bijelkaar en de R1,Hayabusa en de Soesgsxr jongens bijelkaar.
Voorgaande jaren was het zelfs zo dat de voorrijder in zijn borstzak van iedere deelnemer een verzegelde envelope bij zich droeg met daarin vermeld o.a. medische gegevens, bij ongeval waarschuwen etc etc.
Tot nu toe heb ik alleen een lijst samengesteld met alle volledige namen met bijbehorende motoren+06 nr's en overige belangrijke tel.nr's.
Maar zoals gezegd ik heb er het meeste werk ingestoken en van buitenaf zou men mij dan al gauw als organisator kunnen aanwijzen en zodoende aansprakelijk kunnen stellen, iets wat ik natuurlijk wil voorkomen.
Denk dat ik op de lijst die ik uitdeel nog een of andere jurisch verantwoorde zin moet toevoegen.Iemand een suggestie?
@dwars: zou jij dit artikel van i-net even kunnen linken, kan het nl niet vinden.
THNX
kom er asap op terug; ff druk :wink:
na overleg heeft MFL team iig besloten om geen tourritten als Motor Forum Limburg te organiseren: Mocht iemand in deze materie echt thuis zijn: laat het ons gerust weten; We willen graag wijzer worden :wink:
Wellicht als er meer over aansprakelijkheid in deze bekend is komen wij hier op terug. Voor de duidelijkheid, MFL organiseert NIET :!:
Zie MFL als een "plek om af te spreken" en wat je dan gaat doen mag je lekker zelf samen bepalen 8) niet meer niet minder..
Tip: als je georganiseerd wilt gaan rijden, doe het dan bij een officiele toerclub zoals bijv. MMC 72 of een erkend Motor-toer/reis-operator.
Tip 2: Als je zelf een rit organiseert: Zorg dan voor afdoende verzekering.
Of dat zo is ?? ikzelf denk als je niet in verenigingsverband rijd, en MFL is een vriendengroep, ieder voor zichzelf aansprakelijk is..
ik heb de vraag bij verkeer en waterstaat gesteld...binnen twee werkdagen zou ik antwoord moeten hebben.
i'm waitin'
ik heb mij onlangs ook verdiept in de materie rondom de aansprakelijkheid die de organisator van zo'n toerrit draagt.
In eerste instantie ben ik dan genegen om daar niet zo zwaar aan te tillen, maar nadat ik op de Motorbeurs in Utrecht met enkele mensen van LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs) gesproken heb, denk ik daar nu toch duidelijk anders over.
Het is mij gebleken dat de organisator van een toerrit ten aller tijde aansprakelijk gesteld kan worden indien er iets gebeurt tijdens die rit. Óók indien het de eigen schuld van de motorrijder in kwestie is.
Men vertelde mij van een schrijnend geval waarbij een Nederlandse motorrijder tijdens een toerrit in Duitsland tijdens het oversteken van een voorrangsweg niet goed uitkeek, door een auto aangereden werd en overleed.
De politie heeft de voorrijder aangehouden, en 3 dagen in bewaring gehouden totdat er precies duidelijk was hoe het e.e.a. qua aansprakelijkheden geregeld was.
Het kwam er op neer dat hier niets voor geregeld was, en de voorrijder derhalve de verantwoording droeg, ook al had hij niets te maken met de toedracht van het ongeval!
In dat kan de voorrijder/organisator door de familie van het slachtoffer zelfs aangeklaagd worden!
Gelukkig is dat destijds niet gebeurt, maar het is dus wel mogelijk, óók in Nederland.
De enige manier om je als "club" goed in te dekken tegen dit soort problemen, is door een officiele club op te richten en namens deze een toerverzekering af te sluiten.
Op deze site staat het e.e.a. uitgebreid omschreven: http://www.mofkap.tk/ kies in het menutje voor "aansprakelijkheid".
Ik hoop toch dat je, als vrienden en vriendinnen onder elkaar, gezellig samen een stukje mag gaan rijden en hoeveel vrienden en vriendinnen ik mag hebben staat volgens mij nergens in de wet.
Zou heel leuk zijn in een kettingbotsing tussen auto's, Sorry meneer de agent maar ik hoor bij de voorgaande 25 auto's en de voorrijder heeft de rit geörganiseerd.
:roll: Zou het dan zo gemakkelijk zijn om iemand die je helemaal niet kent (en ook die 24 anderen niet) te beschuldigen en verantwoordelijk te stellen, ik hoop het niet.
Maar vrienden heb ik hopelijk genoeg en dat we elkaar toevallig getroffen hebben en samen rijden moet toch kunnen :roll:
De term "MFL Ride Out" mag ook niet meer gebruikt worden... :oops: :?: :cry:
Ik vind het jammer dat de hele rimboe aan regeltjes het noodzakelijk maakt om een "mfl-ritje" via een complete omweg te regelen, zodat niemand aansprakelijk zou kunnen worden gesteld enz enz.
daarom; stemt PvdA! (stond in zon folder dat ze het aantal regeltjes voor bijv. sport verenigingen terug wilden dringen)
Citaat van: "Gummi-Kuh"De term "MFL Ride Out" mag ook niet meer gebruikt worden... :oops: :?: :cry:
Klopt in feite wel: zoals gezegd MFL organiseert geen ritten. Denk wel dat je e.e.a. niet te eng moet zien. Het heeft ook niets met lafheid oid te maken, alleen om ons te vrijwaren van eventuele malloten die mfl zouden kunnen aansprakelijk stellen als ze ongewild op hun plaat gaan. Daarom hebben we MFL niet opgezet: Net als de meesten zijn wij gewone mensen met een gezin die een leuke hobby van het opzetten en onderhouden van een Motor Forum niet met inzet van huis en haard op het spel willen zetten. Daarvoor vraag ik alleen begrip. e.e.a. wil ik binnenkort eens voorleggen aan Roger van That hoe hij dit tackeld? info volgt.....
Uiteraard met vrienden kan je zoveel als je wil afspreken op MFL :wink:
Het is volgens mij zo moeilijk allemaal niet..
er zitten blijkbaar nogal wat haken en ogen aan georganiseerde ritjes waarbij er sprake is van een een "organisatie" namens een club, vereniging, forum..whatever..
dus..gewoon lekker blijven rijden alleen niet "georganiseerd".
veranderd zo veel niet denk ik..
Citaat van: "Hakinnen"Het is volgens mij zo moeilijk allemaal niet..
er zitten blijkbaar nogal wat haken en ogen aan georganiseerde ritjes waarbij er sprake is van een een "organisatie" namens een club, vereniging, forum..whatever..
helaas onvolledig imo, waarde Hakinnen :wink: Zelfs als je met je eigen " vriendenclubje" regelmatig gaat sturen is er sprake van " georganiseerd rijden". De voorrijder bijv. kan aansprakelijk zijn of gesteld worden :!: met de nadruk op KAN :!:
Zou het tekenen van een formulier dit niet oplossen?
Gewoon een blaadje waarop vermeld staat dat eenieder zelf verantwoordelijk is en niemand aansprakelijk kan stellen. Vervolgens de deelnemers laten tekenen met datum erbij....klaar!
Citaat van: "Karin"Zou het tekenen van een formulier dit niet oplossen?
Neen: het tekenen van een formulier vrijwaard je niet van eventuele aansprakelijkheid :!: Helaas, zou het idd simpel maken.
Wil niet zwartgallig denken;maar het is wel lastige materie :?:
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "Hakinnen"Het is volgens mij zo moeilijk allemaal niet..
er zitten blijkbaar nogal wat haken en ogen aan georganiseerde ritjes waarbij er sprake is van een een "organisatie" namens een club, vereniging, forum..whatever..
helaas onvolledig imo, waarde Hakinnen :wink: Zelfs als je met je eigen " vriendenclubje" regelmatig gaat sturen is er sprake van " georganiseerd rijden". De voorrijder bijv. kan aansprakelijk zijn of gesteld worden :!: met de nadruk op KAN :!:
Die aansprakelijksheidsclaim kan imo alleen vanuit de groep zelf komen of anders gezegd als een van je maten op z'n plaat gaat of de pijp uitgaat dan zal hij/of zijn/haar (partner) de voorrijder civiel aanklagen (of zoiets) :roll:
nou lekkere maten :evil:
Ik denk ook niet dat we het te ver moeten zoeken. Je hoeft vanuit MFL geen toerrit organiseren.
Maar er kan wel spontaan door willekeurig iemand vermeld worden dat ie een stukje wilt gaan rijden waarbij je "spontaan" kunt vermelden ook wel zin te hebben in een ritje :wink: Laten we elkaar nu niet opnaaien.
PS Kan ik iemand aansprakelijk stellen voor mijn schuiver met de blade afgelopen jaar :rofl:
Citaat van: "Karin"PS Kan ik iemand aansprakelijk stellen voor mijn schuiver met de blade afgelopen jaar :rofl:
Helaas, 'n duikcursus in een sloot met een "blade" valt daar niet onder :mrgreen: daarvoor moet je bij je rij-instructeur zijn, die had je moeten vertellen dat dit niet mogelijk is met een Hondi :lol:
Citaat van: "Karin"Ik denk ook niet dat we het te ver moeten zoeken. Je hoeft vanuit MFL geen toerrit organiseren.
Maar er kan wel spontaan door willekeurig iemand vermeld worden dat ie een stukje wilt gaan rijden waarbij je "spontaan" kunt vermelden ook wel zin te hebben in een ritje :wink: Laten we elkaar nu niet opnaaien.
PS Kan ik iemand aansprakelijk stellen voor mijn schuiver met de blade afgelopen jaar :rofl:
Volledig met je eens Karin, ik denk zolang je het niet tourrit noemt, en niet met een te grote groep gaat rijden, dat er dan weinig aan de hand is.
De verzekering zal er toch altijd alles aan doen om maar niet te hoeven uitkeren in geval van schade.
En het verschil tussen een kind aanrijden en een krasje op andermans lak maken is nogal groot.
Komende zomer staan er toch weer een heel aantal ritten op het programma, waarbij we vaak met 30 SM's in één groep rijden... Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan, hopelijk blijft dat zo.