tegengesteld sturen

Gestart door DeWitte, 01 augustus, 2007, 09:52:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SuzukiLimburg

Dit kan een eindeloze discussie worden, maar volgens mij word met countersteering, oftewel tegensturen, gewoon bedoeld dat je voor dat je de bocht ingaat eerst even tegenovergesteld van de bocht stuurt zodat de motor in de bocht 'valt'. Zo wordt het in de filmpjes ook duidelijk getoond en uitgelegd.

Dat je in de bocht tegen het stuur duwt is geen countersteering. Dat noem je gewoon sturen! Als je dat namelijk niet doet klapt je stuur om en val je om. Door tegen het stuur te duwen zorg je dus dat je niet omkiept.
Dit moet iedereen doen en heeft niets met een 'trucje' te maken imo. We hebben het hier, zoals eerder gezegd, over twee verschillende dingen die niets met mekaar te maken hebben.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

karz

Ik denk het ook. Ik denk dat het duwen op de stuurhelft inderdaad sturen is en het andere eigenlijk 'lijnen rijden' is.
Ik denk ook dat je dat duwen automatisch doet, ik wel iig en ik heb er nooit bij stilgestaan.

Als toevoeging op het lijnen rijden, kun je ook nog naar auto's kijken.

Als je rallyauto's bezig ziet, als die rechts een bocht in willen duiken, dan gooien ze hem eerst naar links.

Deed ik vroeger ook met mijn dodge die een draaicirkel had van een mammoettanker. Zo kwam ik tenminste de bocht om.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Steefke™

Citaat van: "karz"Deed ik vroeger ook met mijn dodge die een draaicirkel had van een mammoettanker. Zo kwam ik tenminste de bocht om.

:laughing49so:  :rofl:  :)}
Smells like rubber

DeWitte

Citaat van: "karz"Ik denk het ook. Ik denk dat het duwen op de stuurhelft inderdaad sturen is en het andere eigenlijk 'lijnen rijden' is.
Ik denk ook dat je dat duwen automatisch doet, ik wel iig en ik heb er nooit bij stilgestaan.

onbewust (vlgs filmke bijv.) doe/deed ik ook altijd. Nu bedoelde ik het bewust aan je stuur trekken/duwen zodat dit effect bij bijv. de Viagradero bewust versterkt word. Resulteert bij vooral de korte bochten/draaien dan in een sneller afwikkeling van die bocht/draai imo.

Lijnen rijden is imo heel wat anders: op de bergpassen bijv. en dan vooral up-tempo is op smallere, onoverzichtelijke wegen bijv. de andere weghelft (bij een rechterbocht bijv.) ook gebruiken noodzakelijk om vooral wat sneller dus ook beter de bocht door te kunnen kijken :idea: . En dientengevolge sneller het gas weer open te kunnen gooien.  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"
Lijnen rijden is imo heel wat anders: op de bergpassen bijv. en dan vooral up-tempo is op smallere, onoverzichtelijke wegen bijv. de andere weghelft (bij een rechterbocht bijv.) ook gebruiken noodzakelijk om vooral wat sneller dus ook beter de bocht door te kunnen kijken :idea: . En dientengevolge sneller het gas weer open te kunnen gooien.  :wink:

Lijnen rijden doet men vooral voor zicht te halen , voor tegeliggers of als je de weg niet kent ?

Dus lijnen rijden op een circuit is overdreven :shutup:

Wist wel dat het posers waren allemaal  :nana9oi:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: "karz"Dus lijnen rijden op een circuit is overdreven :shutup:

Wist wel dat het posers waren allemaal  :nana9oi:

Ja, dat zei ik toch  :lol:

nee zonder gekheid, denk ik (geen ervaring mee) dat je op een circuit vooral de "ideale lijn" en het juiste rempunt zoekt, om een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid aan te kunnen houden; ergo dat je dus zo snel mogelijk het rondje kan afleggen. Tegenliggers heb je imo vrij weinig last van op ne circuit :? toch??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"Tegenliggers heb je imo vrij weinig last van op ne circuit :? toch??


duh.....yeah :yes6rs: daarom schreef ik dat het onzin is om lijnen te rijden op een circuit zou je dat alleen voor het zicht doen.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"Tegenliggers heb je imo vrij weinig last van op ne circuit :? toch??


duh.....yeah :yes6rs: daarom schreef ik dat het onzin is om lijnen te rijden op een circuit zou je dat alleen voor het zicht doen.

dus we zijn het erover eens dat lijnen rijden op de weg en op het circuit niet met elkaar te vergelijken valt/is? Hehe, wat ne bevalling :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"Tegenliggers heb je imo vrij weinig last van op ne circuit :? toch??


duh.....yeah :yes6rs: daarom schreef ik dat het onzin is om lijnen te rijden op een circuit zou je dat alleen voor het zicht doen.

dus we zijn het erover eens dat lijnen rijden op de weg en op het circuit niet met elkaar te vergelijken valt/is? Hehe, wat ne bevalling :lol:

Daar zijn we het zeker niet over eens want een bocht is een bocht en een lijn is een lijn. En je rijdt een lijn om zogoed mogelijk de bocht uit te komen, en niet om te kijken of er een fritteboet om de hoek staat.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"Tegenliggers heb je imo vrij weinig last van op ne circuit :? toch??


duh.....yeah :yes6rs: daarom schreef ik dat het onzin is om lijnen te rijden op een circuit zou je dat alleen voor het zicht doen.

dus we zijn het erover eens dat lijnen rijden op de weg en op het circuit niet met elkaar te vergelijken valt/is? Hehe, wat ne bevalling :lol:

Daar zijn we het zeker niet over eens want een bocht is een bocht en een lijn is een lijn. En je rijdt een lijn om zogoed mogelijk de bocht uit te komen, en niet om te kijken of er een fritteboet om de hoek staat.

kwatsch dus  :banghead4rv: het aspect tegenliggers dien je iig op de weg toch rekening mee te houden. Oftewel op de weg heb je veel meer beperkingen om "zo goed mogelijk de bocht uit te komen" en doe je het vooral om zo snel mogelijk te zien> zelfs bij bochten die je door en door kent zal je nooit een lijn a la circuit nemen: kamikazepiloten daargelaten.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"Tegenliggers heb je imo vrij weinig last van op ne circuit :? toch??


duh.....yeah :yes6rs: daarom schreef ik dat het onzin is om lijnen te rijden op een circuit zou je dat alleen voor het zicht doen.

dus we zijn het erover eens dat lijnen rijden op de weg en op het circuit niet met elkaar te vergelijken valt/is? Hehe, wat ne bevalling :lol:

Daar zijn we het zeker niet over eens want een bocht is een bocht en een lijn is een lijn. En je rijdt een lijn om zogoed mogelijk de bocht uit te komen, en niet om te kijken of er een fritteboet om de hoek staat.

kwatsch dus  :banghead4rv: het aspect tegenliggers dien je iig op de weg toch rekening mee te houden. Oftewel op de weg heb je veel meer beperkingen om "zo goed mogelijk de bocht uit te komen" en doe je het vooral om zo snel mogelijk te zien> zelfs bij bochten die je door en door kent zal je nooit een lijn a la circuit nemen: kamikazepiloten daargelaten.

Je draait het om vriend.

Wat jij stelt is dat lijnen rijden voornamelijk bedoeld is om zicht te halen.
Ik zet daar tegenover dat lijnen rijden voornamelijk bedoeld is om goed de bocht door te komen.

Ik zeg niet dat zicht halen flauwekul is maar volgens mij niet de hoofdreden om lijnen te rijden ofwel naar links uit te wijken om een bocht naar rechts te nemen.

Dat er verschil is in lijnen op een circuit en de openbare weg is duidelijk en doet er verder ook weinig toe.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: "karz"Vriend

vriend?? :shock:

CiteerWat jij stelt is dat lijnen rijden voornamelijk bedoeld is om zicht te halen.
Ik zet daar tegenover dat lijnen rijden voornamelijk bedoeld is om goed de bocht door te komen.
Ergo: als je goed de bocht door kunt kijken ga je ook goed de bocht door toch? (tenminste als je ne beetje sturen, al dan niet tegengesteld, kan :mrgreen:)

CiteerDat er verschil is in lijnen op een circuit en de openbare weg is duidelijk en doet er verder ook weinig toe.

Eens :wink: het ging over tegengesteldcountersteeringtegensturen wa?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

Volgens mij was het lijnen rijden voor zo goed en snel mogelijk door de bocht te komen zonder teveel snelheidsverlies bij het sturen en countersteering voor het sneller in en uitdraaien van de bocht...toch ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"Vriend

vriend?? :shock:

:cum: :rofl:

Citaat van: "Dwars"Ergo: als je goed de bocht door kunt kijken ga je ook goed de bocht door toch? (tenminste als je ne beetje sturen, al dan niet tegengesteld, kan :mrgreen:)

Klopt, alleen het woordje Ergo niet :mrgreen:.


Citaat van: "Dwars"
Eens :wink: het ging over tegengesteldcountersteeringtegensturen wa?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

:D Is dit het "vreigelvotte-topic" ??  :wink:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.