Geef motorrijders de ruimte in de file !!

Gestart door DeWitte, 02 oktober, 2006, 18:29:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

CiteerFiles kosten de automobilist veel tijd. Nog meer tijd kost het wanneer motorrijders in dezelfde lange rij moeten aansluiten, of wanneer motorrijders in plaats van de motor ook voor de auto zouden kiezen.

Door motorrijders ruimte en aandacht te geven, profiteert de automobilist ook. Hoe ruimte en aandacht voor motorrijders kan worden gegeven en welke spelregels daarbij voor weggebruikers gelden, is vastgelegd in een gedragscode. Als uitgangspunt geldt: door samenspel gaat het sneller en veiliger!

 
Om meerdere redenen heeft een motorrijder baat bij het passeren van een file van stilstaande of langzaam rijdende auto's. Eén ervan is van levensbelang: zijn veiligheid. Zonder kreukelzones, bumpers en airbags is een motorrijder die achter een rij auto's staat opgesteld zeer kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Daarnaast kan de koeling van mens en techniek in de knel komen.

Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.

HIER vind je de "spelregels" voor motorrijders en automobilisten

bron: motorplatform
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

hier over dit onderwerp nog een bericht in de telegraaf :?

CiteerActie KLPD en KNMV voor motoren in file
DEN HAAG - Het Korps landelijke politiediensten en de Koninklijke Nederlandse Motorrijdersvereniging hebben maandagmorgen langs de A1 bij Muiden actie gevoerd voor meer begrip tussen automobilisten en motorrijders in de file. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat steunde de actie, die onderdeel is van de 'Rij met je hart'-campagne van verkeersminister Karla Peijs.


Motorrijders mogen al sinds 1991 tussen de file door rijden, maar dat is nog niet tot alle andere bestuurders doorgedrongen. Medewerkers van het KLPD en van de KNMV deelden maandag aan 1500 automobilsten en vijfhonderd motorrijders brochures uit met uitleg over het gewenste rijgedrag in files.

Het KLPD deelde ook 26 bekeuringen uit, vooral aan motorrijders die over de voor hen verboden strook tussen de vangrail en meest linker rijbaan reden. Twee negeerden een rood kruis boven het wegvak.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Dit is voor mij geen onbekend verhaal.
Ik heb de regels van de site van blik op de weg afgehaald en heb die al sinds jaar en dag bij me voor als een koekblik chauffeur het niet helemaal begrijpt. :roll:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Schmetzke

Ik heb geen ruimte nodig. En al helemaal niet in de file.

Gelukkig rij ik geen BMW  {:)

:wink:  :wink:  :wink:  :wink:  :wink:  :wink:

QuattroFrits

Citaat van: "Schmetzke"Ik heb geen ruimte nodig. En al helemaal niet in de file.

Gelukkig rij ik geen BMW  {:)

:wink:  :wink:  :wink:  :wink:  :wink:  :wink:

:shock: Hij wel, je zult wel nooit in een file mogen rijden. :lol:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"Ik heb geen ruimte nodig. En al helemaal niet in de file.

nee jij rijdt er wel overheen (net zoals Jezus over het water liep :banghead4rv: )
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joepie1958

Met m'n B.M.W. rij ik net zo gemakkelijk tussen de file door als met m'n eerste Suz. GS500E. :lol:
Het is een kwestie van gewoon doen, soms zie ik motorrijders voor me tussen de file en dan denk ik, mens ga toch krassen :guns:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Schmetzke"Ik heb geen ruimte nodig. En al helemaal niet in de file.

nee jij rijdt er wel overheen (net zoals Jezus over het water liep :banghead4rv: )

{:)  :)}

Desmo-devil

Ik heb iedere dag met dit fenomeen te maken als ik naar mijn werk ga en als ik terug kom bij de Geusselt in Maastricht.
De meeste automobilisten snappen het tegenwoordig wel, sommige niet die gaan extra in de weg staan, en Belgen begrijpen er helemaal niets van , die staan altijd in de weg. Vrachtautochauffeurs doen zich alle moeite om hun kolossen aan de kant te krijgen waarvoor hulde.
Groot voordeel zijn natuurlijk mijn open uitlaten, die hoor je echt wel aankomen. Overdag zet ik altijd groot licht op als ik door de file rijd.
Voor s'morgens als het nog donker is heb ik een stroboscooplicht gemonteerd verscholen onder de koplamp in de kuip. Dat werkt geweldig.
Hoop alleen dat er geen politie in de file staat anders ben ik echt de lul, want zo'n lampje mag natuurlijk absoluut niet.
Ik heb nog nooit een gevaarlijk situatie meegemaakt in de file.
Ik ben wel extra allert en pas mijn snelheid aan.

HD4ever

Citaat van: "Desmo-devil"Ik heb nog nooit een gevaarlijk situatie meegemaakt in de file.

Heb je tot nu toe nog geluk gehad. Doe dit inhalen maar eens op een Duitse snelweg. Vooral die grijze fosielen in hun Volvo's en Merc's gooien hun karretje opzettelijk voor je voorwiel om je niet voorbij te laten.  :evil:
Heb vorig jaar in Munchen midden op de snelweg mijn brommer even geparkeerd om 'Der Herr even iets in zijn oortje te fluisteren.' :fuckyou:  
Zie je nu in Munchen een grijze Volvo S80 met eveneens grijze chauffeur in de file, direct plaats maken voor een motor, weet je gelijk wie ik bedoel. :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

karz

Citaat van: "HD4ever"
Citaat van: "Desmo-devil"Ik heb nog nooit een gevaarlijk situatie meegemaakt in de file.

Heb je tot nu toe nog geluk gehad. Doe dit inhalen maar eens op een Duitse snelweg. Vooral die grijze fosielen in hun Volvo's en Merc's gooien hun karretje opzettelijk voor je voorwiel om je niet voorbij te laten.  :evil:
Heb vorig jaar in Munchen midden op de snelweg mijn brommer even geparkeerd om 'Der Herr even iets in zijn oortje te fluisteren.' :fuckyou:  
Zie je nu in Munchen een grijze Volvo S80 met eveneens grijze chauffeur in de file, direct plaats maken voor een motor, weet je gelijk wie ik bedoel. :mrgreen:

Maar in Duitsland is het ook verboden om tussen de auto's door te rijden. Daar doen ze idd erg moeilijk over :roll:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Niks zo irritant als vrachtwagenchauffeurs in de file..iig in mijn beleving dan.. :?
kom je bij de Geusselt, file, alle auto's en sommige chauffeurs laten je lekker doorrijden alleen een paar van die eikels die je al zien komen en dan vrolijk je weg versperren met hun ikweetniethoeveelwieler...
moet je stoppen omdat je met geen mogelijkheid door kan...
krijg je van dat volk nog wat opmerkingen naar je hoofd geslingerd, (als je je ertussen gewurmd hebt met veel moeite).... dat er nog plaats is in de cabine, en dat ze je wel het echte rijden willen laten zien....of zoiets van hee moppie, mocht je de motor van je mannetje meenemen :guns:
sommige chauffeurs zijn heel hoffelijk (hebben het zeker goed thuis)
andere zijn om af te schieten.
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Citaat van: "suzuki-girl"Niks zo irritant als vrachtwagenchauffeurs in de file..iig in mijn beleving dan.. :?
kom je bij de Geusselt, file, alle auto's en sommige chauffeurs laten je lekker doorrijden alleen een paar van die eikels die je al zien komen en dan vrolijk je weg versperren met hun ikweetniethoeveelwieler...
moet je stoppen omdat je met geen mogelijkheid door kan...
krijg je van dat volk nog wat opmerkingen naar je hoofd geslingerd, (als je je ertussen gewurmd hebt met veel moeite).... dat er nog plaats is in de cabine, en dat ze je wel het echte rijden willen laten zien....of zoiets van hee moppie, mocht je de motor van je mannetje meenemen :guns:
sommige chauffeurs zijn heel hoffelijk (hebben het zeker goed thuis)
andere zijn om af te schieten.

:rofl:  Ik kan het me levendig voorstellen.. Maar ik moet zeggen dat ze bij de Geusselt bijna altijd schuiven. Vrachtwagenchauffeurs letten tenminste wel op, de rest van die zeugen zitten te pitten.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Desmo-devil

Heb die ervaring ook niet met vrachtwagen chauffeurs. Tussen twee vrachtwagens kan ik altijd nog tussendoor, bij personenauto"s is dat vaak anders.

The Dominator

Citaat van: "Desmo-devil"
De meeste automobilisten snappen het tegenwoordig wel, sommige niet die gaan extra in de weg staan, en Belgen begrijpen er helemaal niets van , die staan altijd in de weg.

humzzzz heb t idee dat ik deze discussie al es gehad heb
ben ik niet met je eens..... na 2 jaar zeer frequent op Belgische autobanen gereden te hebben (omgeving Brussel) kan ik alleen maar zeggen dat "de Belgen" een stuk hoffelijker zijn en je meer ruimte geven in de file dan "de hollanders"  zelfs niet in de file maar in de drukte tegen 100 gaan ze nog opzij, knipperlichtje aan zeggend: "kom mer langs jungske, iech kin heij toch neet heller"  (wat jij Gies??)

dus om nu maar te generaliseren en te zeggen dat al die belgen steeds in de weg staan ergo niet kunnen rijden vindt ik beetje kort door de bocht......
kan ik hier ook wel ongenuanceerd gaan roepen dat alle marrokanen, algerijnen, BMW's, ducati's, alfa's, SS-rijders etc etc kut zijn, maarja draagt niets bij aan dit verhaal
(oke wel leuk als voer voor discussie, maar meer ook niet)  
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl