MAG verzet zich tegen nieuw Europees Rijbewijs

Gestart door suzuki-girl, 21 oktober, 2006, 08:42:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch

MAG verzet zich tegen nieuw Europees Rijbewijs

CiteerDe Europese Raad van ministers heeft op 27 maart 2006 politieke overeenstemming bereikt over het uit 2003 daterende voorstel van de Commissie voor een Europees rijbewijs. Gemeenschappelijke Europese regels moeten volgens de Raad van ministers fraude helpen voorkomen wanneer de rijbewijzen ook als identificatiedocumenten worden gebruikt en de verkeersveiligheid verbeteren, met name voor motorrijders. Het Europees rijbewijs, in kredietkaartformaat, vervangt de meer dan 110 verschillende modellen die momenteel in omloop zijn.

De overeenkomst voorziet onder andere in een geleidelijke toegang tot zwaardere motoren. Directe toegang tot motoren met een vermogen van meer dan 35 kW kan pas vanaf de leeftijd van 24 én na een theoretische en praktische proef. Mensen die al op jongere leeftijd met deze motoren willen rijden, moeten eerst twee jaar ervaring opdoen met lichtere types.

In de huidige situatie in Nederland moeten kandidaten die jonger zijn dan 21 jaar het rijexamen afleggen op een motorfiets met een cylinderinhoud van meer dan 120 cc en een vermogen van minder dan 35 kW. Vervolgens krijgt men een beperkt rijbewijs A, waarmee men twee jaar lang mag rijden op een motorfiets met een vermogen van maximaal 25 kW. Deze motor mag niet meer vermogen hebben dan 0,16 kW per kilo ledig gewicht. Na twee jaar mag men, zonder opnieuw examen af te hoeven leggen, op iedere motorfiets overstappen, ongeacht het motorvermogen. Wie 21 jaar of ouder is heeft zogenaamde 'directe toegang'; men kan het examen afleggen op een motorfiets met een vermogen van 35 kW of meer en krijgt een onbeperkt motorrijbewijs.

De voorstellen voor het nieuwe rijbewijs voegen niet alleen een derde fase toe aan het huidige systeem, de beginnende motorrijder moet ook steeds opnieuw examen doen. Dit zal er voor Nederlanders op neer komen dat je dan vanaf je achttiende jaar een A1-rijbewijs kunt halen, aansluitend na twee jaar examen mag doen voor het A2-rijbewijs (max. motorvermogen 35 KW) en weer twee jaar later examen mag doen voor het A-rijbewijs (onbeperkt motorvermogen). Je bent dan dus minimaal 22 jaar voor je het volledige rijbewijs op zak hebt. Hoeveel geld en tijd je met dit voorstel aan opleiding en examens kwijt bent laat zich raden en het zal in onze visie het motorrijden zeker niet populairder maken onder jongeren. Voor directe toegang (direct examen doen om te mogen rijden met onbeperkt motorvermogen), zonder alles fases te doorlopen, wil men de leeftijd optrekken tot 24 jaar.


 
Het plan van de Raad van ministers moet nog formeel worden goedgekeurd door het Europees parlement en de MAG heeft de leden van het parlement uiteraard opgeroepen tegen dit zeer motoronvriendelijke plan te stemmen. De Europarlementariërs Corien Wortmann (CDA) en Jeanine Hennis (VVD) hebben de MAG inmiddels laten weten het ook niet eens te zijn met de voorgestelde rijbewijsrichtlijn.

Corien Wortmann: "Ik ben het niet eens met de Raad van transportministers als het gaat om het motorrijbewijs. Zij willen de directe toegang tot zware motoren optrekken van 21 naar 24 jaar. Ik vind dat meten met twee maten. Iemand van 18 jaar oud mag wel in een grote terreinwagen rijden, maar voor de directe toegang tot een zware motor moet je 24 jaar oud zijn. Dat dient geen enkel doel. De Nederlandse limiet van 21 jaar is wat mij betreft genoeg".


Op de foto zie je MAG-voorzitter Nico Perk in gesprek met Europarlementariër Corien Wortmann (foto: Wim Taal)


 
De MAG verzet zich tegen de door de Europese Commissie voorgestelde derde rijbewijsrichtlijn waarin onder meer wordt bepaald dat motorrijders pas vanaf hun 24e directe toegang tot een motor met een vermogen van meer dan 35 kW kunnen krijgen. De Europese Commissie (EC) stelt dat het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer mensen op latere leeftijd beginnen aan 'zwaardere motorfietsen'. De stelling van de EC wordt echter niet onderbouwd met cijfers en/of statistieken waaruit blijkt dat motorrijders in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar vaker bij ongevallen betrokken zijn als gevolg van een motorvermogen van meer dan 35 kW.

Naar mening van de MAG zijn een gedegen rijopleiding en de daarop volgende rijervaring belangrijker voor verkeersveilig gedrag dan het leeftijdsverschil tussen een 21- en een 24-jarige of een hoger motorvermogen. Het Europese voorstel om nog een fase aan het huidige motorrijbewijs toe te voegen en om de beginnende motorrijder bovendien voor elke nieuwe stempel in het rijbewijs een toets te laten afleggen, heeft waarschijnlijk grote gevolgen voor de kosten van rijopleidingen en rijexamens.

Al in 1997 stelt TNO in een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie dat er geen wetenschappelijk bewijs is om aan te nemen dat motorvermogen een belangrijke factor is bij motorongevallen. TNO noemt gedrag en ervaring als cruciale factoren. Uit de Nederlandse ongevalcijfers blijkt bovendien dat het aantal motordoden de afgelopen wel degelijk significant is gedaald.

Dat verkeersveiligheid op de politieke agenda staat is begrijpelijk, maar de MAG begrijpt niet hoe anti-motormaatregelen kunnen worden genomen op basis van een subjectieve en eenzijdige uitleg van ongevalcijfers, zonder naar de oorzaken te kijken. Uit ieder onderzoek blijkt tenslotte steeds weer hetzelfde: de grootste doodsoorzaak onder motorrijders is nog steeds de auto...

 
MAG-voorzitter Nico Perk: "De MAG ziet dit als een frontale aanval op motorrijden en wij hebben dan ook sterk de indruk dat dit een nauwelijks verkapte poging is om motorrijden in de toekomst uit te rangeren. Iedereen zou zich af moeten vragen of de politieke keuzes die nu gemaakt dreigen te worden enig draagvlak hebben onder de kiezers en we vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met de 'koehandel' over de rug van motorrijders. De MAG ziet geen enkel draagvlak voor deze vrij willekeurig gekozen leeftijdsgrenzen. De tot nu toe gehanteerde leeftijdsgrens van 21 jaar hebben we in het verleden al geforceerd opgedrongen gekregen, maar daar moet het wat ons betreft toch echt bij blijven als de overheid nog iets wil overhouden wat geloofwaardigheid genoemd kan worden."

bron www.mag-nl.org
You may own the bike, but the bike possesses you.

Arrty

OMG..
MAG :worship-cool:
ik hoop dat ik m'n rijbewijs snel haal, want je weet het maar nooit...
oorlopig nog met de fiets :D

WhomBom

dat je niet meteen met 21 op onbeperkt vermogen mag stappen vind ik wel goed, maar dat ze er weer geld uit willen slaan gaat te ver  :fuckyou:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Bianca

Citaat van: "WhomBom"dat je niet meteen met 21 op onbeperkt vermogen mag stappen vind ik wel goed, maar dat ze er weer geld uit willen slaan gaat te ver  :fuckyou:

Indd! En dan steeds weer een examen gaan afleggen :shock: Zo blijf je wel bezig he! Geld toch hoop ik niet als je je rijbewijs al hebt  :?

DeWitte

die jeugd toch :lol: gewoon klein rijbewijs (25kw) totdat je minstens 30 bent of ouder bent van minimaal 1 kiddo. Want hoe was het ook alweer? die hersenschors is toch pas volledig ontwikkeld bij gemiddeld 25 jaar??

:mrgreen:

kan mij niet bommen, schijtregels door schijt-regelneven, ze doen maar. Daarbij heb ik de MAG nog nooit serieus genomen , net zoals de Europese Unie trouwens :twisted:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Bianca

Citaat van: "Dwars"die jeugd toch :lol: gewoon klein rijbewijs (25kw) totdat je minstens 30 bent of ouder bent van minimaal 1 kiddo.

:shock:

DeWitte

woar me ee grepke wa :rofl: zat alleen te wachten op het 1e jonkie dat reageerde :mrgreen: gefeliciteerd  :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Bianca

Citaat van: "Dwars"woar me ee grepke wa :rofl: zat alleen te wachten op het 1e jonkie dat reageerde :mrgreen: gefeliciteerd  :lol:

Haha daanke :lol: