Hoofdmenu

Belgisch Vignet

Gestart door DeWitte, 11 januari, 2007, 09:01:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Zuiderlingen belast met Belgisch vignet :?

Citeeranp | Gepubliceerd op 11 januari 2007, 08:00

BRUSSEL -  Het verplichte wegenvignet voor auto's die in België rijden gaat door. De Belgische deelstaten hebben namelijk een akkoord bereikt over de verdeling van de opbrengst. Het gewest Brussel lag lang dwars, maar neemt nu genoegen met een kleiner deel van de opbrengst dan geëist. De Brusselse minister van Begroting Guy Vanhengel heeft dat woensdag gezegd
.


CiteerBron : Kabinetten van de Vlaamse ministers van Financiën Dirk Van Mechelen, van Openbare Werken Kris Peeters en en van Mobiliteit Kathleen Van Brempt
Datum : 08-06-2006
Tekst : De gewestregeringen van Vlaanderen en Wallonië hebben in beslist om een gemeenschappelijk studiesyndicaat op te richten dat de invoering van een wegenvignet in België voorbereidt. De bevoegde ministers van Financiën, van Openbare Werken en van Mobiliteit van de twee gewesten bereikten hierover een akkoord in hun respectievelijke regeringen.

De twee gewesten, Vlaanderen en Wallonië, zitten op één lijn over de principiële invoering van een wegenvignet voor België. De belangrijkste principes van het wegenvignet zijn :

Eénzelfde systeem in heel België

Voor de inwoners van België mag het wegenvignet geen extra kost betekenen. De prijs van het wegenvignet zal bijvoorbeeld gecompenseerd worden in de verkeersbelasting.

Het wegenvignet zal gelden voor alle voertuigen onder de 12 ton. De voertuigen boven 12 ton betalen al via het eurovignet.

Het wegenvignet zal gelden voor een bepaalde periode: de gebruiker betaalt om het wegennet voor een specifieke periode te gebruiken.

De buitenlandse gebruiker zal de keuze krijgen om een wegenvignet te kopen voor één jaar of voor een kortere periode.

De gewesten zullen zich inspannen om het wegenvignetsysteem op poten te zetten tegen 1 januari 2008. Er wordt overwogen een elektronisch vignet, e-vignet, in te voeren. Het principe van dit e-vignet is gebaseerd op het systeem van nummerplaatherkenning in een centrale databank. Eerst moet dan de nummerplaat ingebracht worden in deze centrale databank. Dit kan gebeuren via internet, telefonisch, verkopers (benzinestations bijvoorbeeld),...

Een goed controle- en sanctiesysteem moet uitgewerkt worden zodat het systeem niet ondergraven wordt.

De controle van de nummerplaten kan geautomatiseerd gebeuren via portieken met camera's die de nummerplaten lezen en verifiëren of het voertuig geregisteerd is. Ook zullen er mobiele ploegen op de weg zijn die nummerplaten fysiek controleren.

Over de verdeling van de inkomsten tussen de gewesten moet nog een akkoord gemaakt worden. Dit zal besproken worden tijdens een interministeriële conferentie met de bevoegde gewestelijke ministers. Er wordt nu een studiesyndicaat opgericht door de gewesten om de invoering van een wegenvignet verder voor te bereiden.

Concreet moet het studiesyndicaat een finaal projectplan opstellen tegen oktober 2006, hiervoor moet ze het voorbereidend studiewerk van de gewesten valideren. Op basis hiervan kunnen de technische randvoorwaarden, timing, wijze waarop investeringen gefinancierd worden, verwachtte inkomsten, wijze waarop het vignet gecompenseerd wordt, .... vastgelegd worden.
Het syndicaat zal ook nagaan hoe de introductie van een dergelijk systeem een bijdrage kan leveren aan verkeersveiligheid.

Verder gaat het studiesyndicaat na welke gemeenschappelijke afspraken over decretale of reglementaire initiatieven moeten genomen worden door de gewestelijke overheden, en welke afspraken met de federale overheid gemaakt worden door middel van een samenwerkingsakkoord.

Het syndicaat zal ook nagaan hoe de introductie van een dergelijk systeem een bijdrage kan leveren aan verkeersveiligheid.

Het studiesyndicaat zal bestaan uit een stuurgroep, met vertegenwoordigers van de betrokken ministers, en een operationele werkgroep, met ambtenaren van de drie gewesten. Het syndicaat kan ook beroep doen op externe consultants.

Die belgen zijn van de pot gerukt :roll: iemand een idee wat ze met motorrijders van plan zijn :?: . Let wel. als dit doorgaat is er ook een vignet nodig voor je rondje door de voerstreek :?  :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Citaat van: "Dwars"Zuiderlingen belast met Belgisch vignet :?


Die belgen zijn van de pot gerukt :roll: iemand een idee wat ze met motorrijders van plan zijn :?: . Let wel. als dit doorgaat is er ook een vignet nodig voor je rondje door de voerstreek :?  :?

ik hoorde het op het nieuws :(-> ook zeiden ze dat de grens provincies laten het niet bij zitten, bij de belgen wordt het gecompenseerd met de wegenbelasting, ik ga altijd tanken op het belsch maar als het zo moet is de winst al naar de kl :x te, je word als hollander toch al harder genaaid bij boetes enz, dan kan dit er ook nog wel bij
 .<<((.
Smells like rubber

karz

Dit gaat de grensstreek schade opleveren.

Alle euroscoop bezoekers, gelegenheid toerders , tanktoeristen, winkelaars etc. zullen zich wel bedenken om nog even het belsj op te gaan.

Alleen voor snelwegen hoop ik ?  , dan blijft de schade nog enigzins beperkt.

Pff 60 euro voor over dat strontwegdek te koetsjen.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Citeer


België laat buitenlanders betalen voor gebruik snelweg
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 12 juni.



Alle personenauto's, bestel- en vrachtwagens moeten binnenkort op de Belgische snelwegen een elektronisch wegenvignet hebben. Streefdatum voor invoering van dit e-vignet is 1 januari 2008. Het zal per jaar zo'n 50 euro kosten. Een vignet voor een kortere periode dan een jaar is in onderzoek.

Het e-vignet komt in de plaats van de wegenbelasting. Voor Belgische automobilisten verandert er daarom niets. Buitenlanders die door België rijden gaan via het e-vignet meebetalen aan de snelwegen.

Vlaanderen en Wallonië zijn het eens over het principe van het wegenvignet. Over de verdeling van de opbrengsten is nog geen akkoord bereikt, omdat het gewest Brussel dwarsligt.

De Belgische autoriteiten willen elektronisch toezicht houden op gebruik van het vignet. 'Intelligente' camera's moeten op zestig plaatsen alle nummerplaten registreren en die gegevens doorsturen naar een centrale computer.

Elektronische vignetten hebben als voordeel boven traditionele tolheffing dat auto's niet hoeven stoppen bij een loket. Vrachtwagens met een totaalgewicht boven twaalf ton moeten in België al een vignet voeren.

Uitgangspunt voor de invoering van het vignet is dat iedereen die de Belgische snelwegen gebruikt daarvoor moet betalen. In onderzoek is de mogelijkheid vignetten te introduceren met een kortere geldigheid dan een jaar. Toeristen die incidenteel de Belgische snelwegen gebruiken zouden dan kunnen kiezen voor een goedkopere, kortere periode. De vignetten zullen vermoedelijk telefonisch, via internet en bij tankstations verkocht worden.

Naar aanleiding van het Belgische vignet wil de ANWB dat de EU-ministers van Verkeer gaan overleggen over de ,,lappendeken" aan betaalsystemen op de wegen in de 25 lidstaten. Oostenrijk kent al een Autobahnvignet en ook Duitsland heeft tol voor vrachtwagens ingevoerd. In Tsjechië moeten bestuurders van vrachtwagens boven twaalf ton vanaf volgend jaar voor het gebruik van snelwegen betalen.

bron nrc.nl, is al een oud bericht, maar geeft misschien hoop :roll:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Youp

Citaat van: "karz"Dit gaat de grensstreek schade opleveren.

Alle euroscoop bezoekers, gelegenheid toerders , tanktoeristen, winkelaars etc. zullen zich wel bedenken om nog even het belsj op te gaan.

Alleen voor snelwegen hoop ik ?  , dan blijft de schade nog enigzins beperkt.

Pff 60 euro voor over dat strontwegdek te koetsjen.

:stupid:
opeloos benzine verslaafd...

HD4ever

Citaat van: "karz"
Pff 60 euro voor over dat strontwegdek te koetsjen.

Precies en wij rijden met onze brommertjes die betonplaten zoals ze hun autostrade noemen echt niet stuk. Dat doen de Belgen zelf wel. En zij worden via de belasting gecompenseerd.

Dit is gewoon de buitenlanders een oortje proberen aan te naaien, net zoals de Oostenrijkers ook doen, maar daar zijn behalve de snelwegen alle andere wegen nog gratis.

Zoals ik het begrijp gaat dit in België gelden voor ALLE motorvoertuigen onder de 12 ton, dus ook motoren.

Maar zoals altijd zal het uiteindelijk wel meevallen, anders moeten we zelf maar een tax op Belgische nummerplaten gaan heffen, en laten we ze alleen nog tegen forse betaling de Maas over.  :rofl:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

B-Witch

Ik ben benieuwd wat ze nu eigenlijk precies gaan doen.
alle wegen of alleen de snelwegen???

Ik hoef niet perse in belsj te zijn, maar in het slechtste geval kan ik dan ook geen pralinen en smurfenvlaai meer gaan kopen in Maaseik :?
You may own the bike, but the bike possesses you.

crazy j

het slaat gewoon kompleet nergens op.
als ze dit doorvoeren gaat het toerisme in belgie helemaal naar kl te
en de cafe's hier aan de grens van nederland en aan de andere kant aan duitsland die kunnen dan ook wel sluiten want die verdienen toch egt wel veel aan motoren en auto's uit het 'buitenland' of zie ik dat nu verkeerd.

ik vind het gewoon het domste wat ik ooit gehoort heb  8)
living the life the way it comes

Zwerver

Kan het begin zijn van een vervelende ontwikkeling; denk niet dat andere Europese landen lang zullen wachten eer ze deze tolheffingen gaan overnemen, zijn toch weer mooi wat extra inkomsten, en waarom zou je dat als land niet doen wanneer het in andere landen werkt?

Oostenrijk heeft al jaren zijn vignet voor snelwegen, Frankrijk en Italië hun tol op snelwegen,  en nu gaat België dus ook een eigen tol-systeem invoeren (of het enkel om snelwegen gaat is me nog niet duidelijk).
Enkel de Noorse tolwegen zijn weer tolvrij voor motorrijders na wat erg demonstratieve betaalacties door Noorse motorrijders (afstappen, handschoenen uit, helm af, jas open, geld pakken betalen ect, en dat liefst met grote groepen achter elkaar, 1 voor 1).

Ga je ervan uit dat ieder land zijn eigen burgers schadeloos zou stellen voor tol in eigen land zoals België nu doet, dan gaat dus iedere Europese burger die gebruik wil maken van een grenzenloos één Europa er dus aardig op achteruit....

Mooie manier om eenieder van de te volle snelwegen af te krijgen in de zomer, maar wat is het alternatief? Voortaan allemaal met de autotrein?
Of in de toch niet echt milieuvriendelijke vliegtuigen? Of voortaan vakantie op la Balkonia?
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

B-Witch

Vraagje van mij is dan: waar staat dat grenzeloos Europa eigenlijk  :?:
Dacht dat de bedoeling was dat de eenheid in Europa bevordert moest worden, maar goed de heren in de politiek weten het altijd wel weer zo te draaien dat ze weer met een of ander kul verhaal de mensen legaal de centen uit de zak kunnen kloppen, als er dan nog wegreparaties van worden uitgevoerd kan ik me er misschien nog in vinden. (alleen op de snelweg betalen dan he!!) :?
Denk dat het niet meer of minder is dan de staatskas te spekken, de economie in België is ook niet je van het, dus dit is weer een uitstekende melkkoe :evil:

En dan te bedenken dat ze hier in de Euregio graag meer samenwerking, meer onderling kontakt willen :roll:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Steefke™

Citaat van: "suzuki-girl"Vraagje van mij is dan: waar staat dat grenzeloos Europa eigenlijk  :?:
Dacht dat de bedoeling was dat de eenheid in Europa bevordert moest worden, maar goed de heren in de politiek weten het altijd wel weer zo te draaien dat ze weer met een of ander kul verhaal de mensen legaal de centen uit de zak kunnen kloppen, als er dan nog wegreparaties van worden uitgevoerd kan ik me er misschien nog in vinden. (alleen op de snelweg betalen dan he!!) :?
Denk dat het niet meer of minder is dan de staatskas te spekken, de economie in België is ook niet je van het, dus dit is weer een uitstekende melkkoe :evil:

En dan te bedenken dat ze hier in de Euregio graag meer samenwerking, meer onderling kontakt willen :roll:

sterker nog als je over de snelweg-autostrada rijd staan er borden waarop staat dat er weer een project gerealiseerd is met Europees geld :guns: dus we betalen er al aan mee.
:(->  
Ik reed laatst over de snelweg naar Brussel kom ik in de buurt van Leuven ineens een knal, wat denk je een weg verzakking met als gevolg een kromme stuurstang ik vind dat we dit soort dingen dan ook vergoed moeten krijgen :evil:
Smells like rubber

Youp

Citaat van: "Steefke"
Citaat van: "suzuki-girl"Vraagje van mij is dan: waar staat dat grenzeloos Europa eigenlijk  :?:
Dacht dat de bedoeling was dat de eenheid in Europa bevordert moest worden, maar goed de heren in de politiek weten het altijd wel weer zo te draaien dat ze weer met een of ander kul verhaal de mensen legaal de centen uit de zak kunnen kloppen, als er dan nog wegreparaties van worden uitgevoerd kan ik me er misschien nog in vinden. (alleen op de snelweg betalen dan he!!) :?
Denk dat het niet meer of minder is dan de staatskas te spekken, de economie in België is ook niet je van het, dus dit is weer een uitstekende melkkoe :evil:

En dan te bedenken dat ze hier in de Euregio graag meer samenwerking, meer onderling kontakt willen :roll:

sterker nog als je over de snelweg-autostrada rijd staan er borden waarop staat dat er weer een project gerealiseerd is met Europees geld :guns: dus we betalen er al aan mee.
:(->  
Ik reed laatst over de snelweg naar Brussel kom ik in de buurt van Leuven ineens een knal, wat denk je een weg verzakking met als gevolg een kromme stuurstang ik vind dat we dit soort dingen dan ook vergoed moeten krijgen :evil:

dat kan je ook vergoed krijgen!

echter is het wel zeer lastig en gaat het heel lang duren...

zo moet je ook elke drempel kunnen nemen met elke in nederland toegelaten auto (mits standaard) met de aangegeven snelheid zonder schade te rijden.. heb je voldoende bewijs en getuigen dat je schade gereden hebt met de toegestane snelheid dan kan je je geld terug krijgen :yes6rs:
opeloos benzine verslaafd...

Steefke™

Citaat van: "Youp"dat kan je ook vergoed krijgen!

echter is het wel zeer lastig en gaat het heel lang duren...

zo moet je ook elke drempel kunnen nemen met elke in nederland toegelaten auto (mits standaard) met de aangegeven snelheid zonder schade te rijden.. heb je voldoende bewijs en getuigen dat je schade gereden hebt met de toegestane snelheid dan kan je je geld terug krijgen :yes6rs:

dat wist ik maar dat is me te veel moeite, een nieuwe spoorstang kost me met de korting eraf 50 euro daar ga ik niet voor liggen leuren.
Smells like rubber

Youp

Citaat van: "Steefke"
Citaat van: "Youp"dat kan je ook vergoed krijgen!

echter is het wel zeer lastig en gaat het heel lang duren...

zo moet je ook elke drempel kunnen nemen met elke in nederland toegelaten auto (mits standaard) met de aangegeven snelheid zonder schade te rijden.. heb je voldoende bewijs en getuigen dat je schade gereden hebt met de toegestane snelheid dan kan je je geld terug krijgen :yes6rs:

dat wist ik maar dat is me te veel moeite, een nieuwe spoorstang kost me met de korting eraf 50 euro daar ga ik niet voor liggen leuren.

klopt maar het lijkt me wel eens leuk met een dure auto een paar drempels te gaan nemen... iets in de trent van een ferrari ofzo... en dat op film opnemen zowel de snelheidsmeter als van buiten met genoeg getuigen.... en dan een paar drempels met de toegestane snelheid nemen... nou ik ken er een paar hier in de buurt in een 30 zone waar je met een "normale" auto nog niet met 20km/h overheen kan... met 50km/h op de SM word je al met 2 wielen los gelanceerd :shutup:

eens kijken hoe lang die drempels er dan nog liggen...
opeloos benzine verslaafd...

DeWitte

Motorrijders wellicht vrijgesteld? :wink:

CiteerHet Waals Gewest wil een vignet van 25 euro invoeren voor het gebruik van het Waals wegennet.

Standpunt van VAB:

Strikte voorwaarde: een wegenvignet kan op voorwaarde dat de globale autofiscaliteit voor de automobilist niet stijgt. De kost van het wegenvignet moet daarom in mindering gebracht worden van de verkeersbelasting. De nieuwe verkeersbelasting bestaat dan uit twee posten: 25 euro wegenvignet + verkeersbelasting (huidig bedrag – 25 euro). VAB vindt wel dat de verschillende gewesten moeten akkoord geraken over de invoering van een gemeenschappelijk vignet.
VAB stelt voor om motorrijders vrij te stellen van een vignet als signaal naar motorrijders dat hun inspanningen inzake mobiliteit gewaardeerd worden.
Positief: buitenlandse chauffeurs betalen mee voor het onderhoud van onze wegen.
VAB is tegen het invoeren van kilometerheffing voor personenwagens omdat dit een asociale maatregel is voor mensen die in regio's wonen waar er geen geldig openbaar vervoer alternatief bestaat en voor groepen zoals gehandicapten die totaal afhankelijk zijn van de auto.
VAB is wel voor een kilometerheffing voor vrachtwagens omdat hierdoor het doorgaand vrachtverkeer dat momenteel enkel voor de lasten zorgt (schade aan het wegennet, congestie en uitstoot), dan ook voor de lusten zorgt. Vrachtwagens zijn immers de hoofdverantwoordelijke voor de schade aan ons wegennet. VAB stelt dat de kost voor het onderhoud van onze wegen moet verhaald worden op diegene die de schade heeft veroorzaakt. In een onderzoek van VAB in 2002 werd bij 65% van de gecontroleerde vrachtwagens overgewicht vastgesteld.

Achtergrondinformatie:

In Europa kunnen we verschillende systemen van tolheffing onderscheiden:

Wegenvignet: heffing waarmee je vrij het wegennet mag gebruiken voor een bepaalde periode. Het houdt geen rekening met aantal gereden kilometers. Als autobestuurders kennen we dergelijke tolheffing vooral van Oostenrijk en Zwitserland.
Kilometerheffing of péage: heffing op bepaalde wegen voor het aantal gereden kilometer. Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje kennen dergelijke heffing voor alle types van voertuigen. Oostenrijk heeft een elektronische variant ontwikkeld speciaal voor voertuigen > 3,5 ton en Duitsland werkt sinds 2005 met de LKW-Maut voor vrachtwagens > 12 ton.  
Rekeningrijden: heffing is afhankelijk van het tijdstip, dus van de verkeersdrukte. Dit systeem wordt eerder uitzonderlijk toegepast. Singapore is het bekendste voorbeeld.
Tol voor gebruik van brug of viaduct. België bijvoorbeeld kent deze tolheffing in de Liefkenshoektunnel.  
Stedelijke tolheffing: tol om bepaalde zone binnen te mogen. Londen is het meest succesvolle voorbeeld omdat het positief effect had op de congestie in het stadscentrum.  
Eurovignet voor vrachtwagens > 12 ton: een forfaitaire vergoeding die in België, Denemarken, Luxemburg, Nederland en Zweden betaald moet worden door vrachtwagens > 12 ton. Er wordt geen rekening gehouden met het aantal gereden kilometers, wel met de milieunorm waaraan de vrachtwagen voldoet.


Drie belangrijke vragen zijn voor VAB van toepassing bij de beoordeling van een systeem van tolheffing.

Wie gaat de tol betalen?
In de eerste plaats is het belangrijk dat de gebruiker betaalt. Aangezien België een transitland is, kunnen er extra inkomsten verworven worden door buitenlanders mee te laten betalen. Het huidige Eurovignet voor vrachtwagens is een forfaitair systeem dat geen rekening houdt met het effectief gereden aantal kilometers en dus de aangebrachte schade. Omdat 1 vrachtwagen van 40 ton meer schade aanricht aan de wegen dan 60.000 personenwagens is het voor VAB prioritair om voor vrachtwagens het forfaitair Eurovignet om te vormen in een kilometerheffing. Prognoses over de aangroei van het verkeer voorspellen een stijging van 28% van het goederentransport over de weg (t.o.v. een groei van 9% van het personenverkeer). Om deze groei op te vangen is de aanleg van een aantal ontbrekende schakels noodzakelijk. Om dit te financieren is een kilometerheffing van vrachtwagens de aangewezen oplossing. De opening van het Deurganckdok bijvoorbeeld noodzaakt de aanleg van de Oosterweelverbinding.

Waar worden de middelen aan besteed?
In Oostenrijk werd op 1 januari 2004 een elektronische kilometerheffing ingevoerd voor alle voertuigen > 3,5 ton en in Duitsland heeft de overheid een gelijkaardig systeem ingevoerd voor vrachtwagens > 12 ton met slechts één hoofddoel, nl de uitbouw van het wegennet te financieren. De gelden gaan daar naar het invullen van de ontbrekende schakels in het wegennet, de vernieuwing van de vangrails, de bouw van bijkomende tunnelkokers, de vernieuwing van de autosnelwegen en de uitbouw van een automatisch waarschuwings – en informatiesysteem langs het wegennet. In België kennen we dezelfde behoefte, het is dan ook logisch dat met de middelen in de eerste plaats deze behoeften worden ingevuld. Bijkomend kunnen andere mobiliteitsmaatregelen gefinancierd worden.

Hoe past dit in het totaalplaatje van de fiscaliteit?
Als automobilist betalen we reeds heel wat autogerelateerde belastingen: de jaarlijkse verkeersbelasting, de belasting op inverkeersstelling bij de aankoop van een ander voertuig, de btw op aankoop van een wagen, het onderhoud en de brandstof, en de taksen op onze autoverzekering en op brandstof.
VAB is van mening dat de globale mobiliteitskost voor de automobilist niet kan stijgen, wel kan een verkeersbelasting vervangen worden door een soort tolheffing in zoverre dit de mobiliteitskost voor een gezin niet doet stijgen. De autofiscaliteit kan in zijn totaliteit hertekend worden, in functie van het specifieke gebruik dat iemand van zijn voertuig maakt, zo kan een chauffeur geld sparen bij een bewustere invulling van zijn mobiliteit
Bron VAB
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away