tegengesteld sturen

Gestart door DeWitte, 01 augustus, 2007, 09:52:25

Vorige topic - Volgende topic

La vieux

Citaat van: "Herr Tod"Werkt alleen vanaf ongeveer 50 km/h... op de fiets kom je dus hard aan het trappen wil je het proberen :lol:

Ik kon het ook niet geloven maar probeer het maar eens op de trapfiets, linkerhand aan het stuur en dan een bocht naar links maken, je zult dan voelen dat je niet trekt aan je stuur maar er aan duwt!

Schmetzke

Tegengesteld sturen? Hmm... nog nooit gedaan  :?

Nu weet ik wel waarom ik altijd de verkeerde kant op ga   :)}

Busaberke

Ik ken het niet, nooit van gehoord, maar ga het zeker eens testen...
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Diddl

dat heb ik al met lessen geleerd maar je hoeft niet te trekken aan je stuur je kan ook tegen het stuur duwen als je een rechterbocht neemt met je rechterhand tegen de stuur duwen en llinks hetzelfde
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

SuzukiLimburg

Ja dat je in een bocht tegen het stuur duwt is logisch, dat doet iedereen. Als je dat namelijk niet doet dan klapt je stuur om naar de binnenbocht en maak je een high-sider.

Maar in de bocht duwen is toch heel wat anders als voor de bocht even een rukje in tegengestelde richting geven. Dat was waar het in het begin over ging en daar kan ik me nog steeds niets bij voorstellen.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Diddl

gewoon proberen suzukilimburg dan merk je het
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

Mounty

ik weet niet wat er precies bedoeld word maar heb er vandaag eens op gelet..
Als ik een bocht naar links neem stuur ik eerst een weinig naar rechts door gewichtverplaatsing op de zit, dan druk ik op het stuur (links) en duw het idd een weinig naar voren. Tijdens de bocht blijf ik druk uitoefenen op de linker kant van het stuur waardoor het lijkt dat ik het stuur naar rechst duw.
Rechterbocht idem maar dan druk op rechts :shock:

Ik denk als je dat niet zou doen en echt naar links zou sturen dat je de fiets niet aan het liggen krijgt maar juist rechtop houd...krijg je me dus de bocht niet door...

Heb er niet te lang op gelet, moest ook het natuurschoon op de weg en troitoirs in de gaten houden :lol:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Dit gebruik ik ook al jaren en het werkt perfect. Mijn motor wil namelijk door z'n gewicht en constructie altijd rechtdoor ( de greppel in  :twisted: ) en dan wil dit tegensturen wel eens helpen om hem toch netjes door de bocht te krijgen.
Ik kan iedereen aanraden om zich dat trucje eigen te maken.  :yes6rs:

grtz HD4ever  :wink:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

B-Witch

Als je die filmpjes ziet, weet je het gelijk weer. :lol:
Dat is precies wat ik geleerd heb bij de bijzondere verichtingen, zodat je makkelijker kan inschuinen in bijv de cirkel of de 8.
(en zelf in een lange doordraaier)
Ook bij de krappe bochten (mijn instukteur had een voorkeur om me de meest krappe bochten naar rechts te laten nemen) moest ik het zo doen.
En of je het nu door druk op je stuur te zetten doet of vanuit je heupen, maakt niet veel uit, het is en blijft tegensturen.
Denk idd dat nu je dit ziet, je weet dat je het in de praktijk ook doet, al dan niet bewust :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

d'r Blieje

Oke...

Dan meteen eraan toevoegen wat je op de slipcursus geleerd krijgt.

Bij een uitwijkmanoevre heb je geen tijd om (soepel) met gewichtsverplaatsing (knieen, steps) te sturen. Tijdens de cursus wordt dit geoefend door aan de kant waar je heen wil/moet hard tegen het stuur te drukken. Om tijdens een wrede stuuractie nog voldoende rolgrip over te houden moet je ontkoppelen! Je motor zal dan rustig door de bocht lopen.

Ontkoppelen hoeft natuurlijk niet tijdens gewoon rijden... maar als het in een bocht opeens wel erg krap wordt kan je door te ontkoppelen genoeg grip overhouden om de bocht door te komen.

Oefen dat ook maar eens, raar gevoel maar het werkt!
Blieve lache...8)

QuattroFrits

Citaat van: "d'r Blieje"aan de kant waar je heen wil/moet hard tegen het stuur te drukken. Oefen dat ook maar eens, raar gevoel maar het werkt!

:roll: Volgens mij is dit precies het zelfde als tegensturen, of ben ik nou achterlijk.(sowieso) :roll:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

karz

Citaat van: "QuattroFrits"

:roll: Volgens mij is dit precies het zelfde als tegensturen, of ben ik nou achterlijk.(sowieso) :roll:

Wat is tegensturen dan ?  Alles is voor uitleg vatbaar, zeker dit soort zelf verzonnen termen. Wat jij tegensturen noemen noemt een ander misschien tegengesteld sturen en weer een ander countersteering. :dunno:

Volgens mij is dit precies hetzelfde als omgekeerd sturen, maar dat zal wel aan mij liggen ;)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Citaat van: "karz"

Wat is tegensturen dan ?  Alles is voor uitleg vatbaar, zeker dit soort zelf verzonnen termen. Wat jij tegensturen noemen noemt een ander misschien tegengesteld sturen en weer een ander countersteering. :dunno:

Volgens mij is dit precies hetzelfde als omgekeerd sturen, maar dat zal wel aan mij liggen ;)

Dat is volgens mij ook allemaal hetzelfde, alleen een ander spraakgebrek en countersteering is hetzelfde in het bausenlands. :wink:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Steefke™

Citaat van: "karz"

tegensturen is naar mijn mening toch een veel gebruikte term niet dat mijn mening gevraagd werd maar toch :wink:
Smells like rubber