Hoofdmenu

MV Augusta F4 1000 CC

Gestart door DeWitte, 12 januari, 2008, 09:27:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

"Ik besloot mijn naam te geven aan deze fiets, zoals ik er eigenlijk van droomde". Dit is wat Claudio Castiglioni over deze motor dacht en draagt daarom nu zij initialen "CC". De MV spreekt voor zichzelf: 315 km/u topsnelheid, uniek in zijn soort, vormgegeven door zijn vriend Massimo Tamburini, gemaakt met top design en hoogwaardige componenten, verborgen onder een MV jas. Ontwikkeld op de MV race afdeling, maar de motor zal nooit een circuit zien als gevolg van zijn cilinder inhoud.




Verschillen met met de F4R
De F4CC is de absolute top in de F4 hierarchie. De grote verschillen met de meer " commerciele " F4R" zijn als volgt:
-90 % van de componenten zijn handwerk
-1078 CC motor
-200 PK maximum vermogen met titanium race uitlaat systeem
-Nieuw ontstekingsysteem
-Smallere dynamo
-Mechanische slipperclutch
-nieuw binnenwerk en voorvork setup mogelijkheden
-Brembo racing monoblok remmen
-187 kilo zonder brandstof
Het grootste nieuws zit in de motor. De boring werd vergroot van 76 mm tot 79 met dezelfde boring van 55 mm. Daarmee kwam het slagvolume tot 1078, het maximale voor deze krachtbron. De MV racing afdeling heeft het gehele dynamische interne inlaat gedeelte gepolijst om nog wat extra PK's te vinden. De verbrandings kamer geometrie, maakte deel uit van het herzien van de cilinderkoppen, en werd uitgevoerd door computer gecontroleerde apparatuur, om de hoogste graad van precisie te krijgen. Zuigers en drifstangen zijn lichter dan die van de 1000cc. Het grote verschil zit hem in het motor management systeem, wat gemaakt is van ander exotisch materiaal voor elk onderdeel. De kleppen staan nog steeds radiaal opgesteld, maar zijn nu van titanium, de inlaat kleppen hebben grotere diameter, 31mm in plaats van 20 mm. Door de grotere boring is ook het nokprofiel aangepast. De nokkenassen zijn dunner uitgevoerd, om weer enkele grammen te winnen. De klepgeleiders en klepzittingen zijn gemaakt door Del West, marktleider op dit gebied, ondanks de exorbitante prijs van deze onderdelen past het precies bij de exclusiviteit van deze machine.De totale gewichtsbesparing aan het motorblok door deze deze bewerking en aanpassingen is hierdoor 4 kg. Andere onderdelen die gewichtsbesparing opleverden zijn de magnesium carters, versnellingsbak en dynamo. Het injectie systeem heeft een grotere inlaat van 48mm tegen 46mm. De motor is tevens uitgerust met het gepatenteerde Torque Shift System (TSS), samen met de katalysator voldoet de motor hiermee aan de euro 3 norm. Het Engine Brake System (EBS) moet eveneens genoemd worden, dit werkt als een "torque limiter" tijdens afremmen op de motor. Dit systeem werd het eerst getoond op de F4 1000 serie. Het chroom mobylideen frame en (50mm!!) voorvork zijn zorgvuldig met de hand gemaakt en voldoet aan de eisen van de race afdeling van MV augusta, en is licht en stijf genoeg om de 200PK met gemak aan te kunnen. De frame platen en enkelzijdige achterbrug zijn gemaakt van het lichte magnensium, en laten het hele achterwiel zien. Alle vering componenten zijn afkomstig van MarzoCChi. De F4CC is uitgerust met 100% Brembo radiale race remmen met 310 X 6 mm voorrem schijven , en 4 zuiger monoblock klauwen. Een ekele 220mm schijf siert het achterwiel. De "y" spoked wielen hebben de maten 3.50 x 17" and 6.00 x 17, waarop Pirelli Dragon Supercorsa Pro banden liggen met de maten 120/70 en 190/55


Specificaties (engels)
F4 Special 100 C.C.

ENGINE
Type Four cylinder, 4 stroke, 16 valve
Timing system "D.O.H.C", radial valve
Total displacement 1078 cm3 (65.8 cu. in.)
Compression ratio 13:1
Starting Electric
Bore x stroke 79 mm x 55 mm (3.1 in. x 2.2 in. )
Max. horse power - r.p.m. (at the crankshaft) 147 Kw (200 HP) at 12200 with titanium exhaust system - Lim. 13000 r.p.m.

torque - r.p.m. 125 Nm (12.75 Kgm) at 9000 r.p.m.
Cooling system Liquid cooled, water-oil heat exchanger
Engine management system "Weber Marelli" 5SM ignition - injection integrated system; induction discharge electronic ignition, "Multipoint" electronic injection;
Variable height intake ducts with Torque Shift System (TSS)
Clutch Wet, multi - disc
Gear Box Cassette gearbox; six speed, constant mesh
Primary drive 50/79
Gear ratio
First gear: Speed* 13/38 129.8 Km/h (80.6 mph) at 13000 r. p. m.
Second gear: Speed* 16/34 178.5 Km/h (110.8 mph) at 13000 r. p. m.
Third gear: Speed* 18/32 213.4 Km/h (132.5 mph) at 13000 r. p. m.
Fourth gear: Speed* 20/30 252.9 Km/h (157.0 mph) at 13000 r. p. m.
Fifth gear: Speed* 22/29 287.8 Km/h (178.7 mph) at 13000 r. p. m.
Sixth gear: Speed* 21/25 315.0 Km/h (195.6 mph) at 13000 r. p. m.
Final velocity ratio 15x39

ELECTRICAL EQUIPMENT
Voltage 12 V
Alternator 365 W at 6000 r.p.m.
Battery 12 V - 9 Ah

DIMENSIONS AND WEIGHT
Wheelbase 1408 mm (55.40 in.)
Overall lenght 2007 mm (79.01 in.)
Overall width 685 mm (26.97 in.)
Saddle height 810 mm (31.87 in.)
Min. ground clearance 130 mm (5.12 in.)
Trail 103.8 mm (4.08 in.)
Weight with fuel tank empty 187 Kg (412.6 lb)
Fuel tank capacity 21 l (5.54 U.S. gal.) - reserve fuel: 4 l (1.05 U.S. gal. )

PERFORMANCE
Maximum speed* 315.0 Km/h (195.6 mph) (self-limited for tires homologation)

FRAME
Type CrMo Steel tubular trellis (TIG welded)
Rear swing arm pivot plates: material Magnesium alloy

FRONT SUSPENSION
Type "UPSIDE - DOWN" telescopic hydraulic fork with rebound-compression damping and spring preload adjustment
Rod dia. 50 mm (1.97 in.) with carbonitriding treatment
Travel on leg axis 129 mm (5.07 in.)

REAR SUSPENSION
Type Progressive, F.1-derived single shock absorber with rebound and compression (High speed / Low speed) damping and spring preload
Single sided swing arm: material Magnesium alloy
Wheel travel 120 mm (4.72 in.)

BRAKE
Front brake "Brembo Racing" double floating disc with Ø 320 mm (Ø 12.6 in.) diameter, with steel braking band - Th.
6 mm (0.23 in) and aluminum flange
Front brake caliper Solid-machined, "Brembo Racing", radial-type with 4 pistons - Ø 34 mm (Ø 1.34 in.)
Rear brake Single steel disc with Ø 210 mm (Ø 8.27 in.) diameter
Rear brake caliper With 4 pistons - Ø 25,4 mm (Ø 1.00 in.)

RIM
Front: Material / size Forged aluminium alloy 3.50 " x 17 "
Rear: Material / size Forged aluminium alloy 6.00 " x 17 "

TYRES
Front 120/70 - ZR 17 (58W)
Rear 190/55 - ZR 17 (75 W)

FAIRING
Material Carbon Fiber
* = Top speed attained on closed course.
1 76 19

Bron: motorcyclists
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joepie1958

dat is helemaal geen gekke motor :lol:
wat zou hij kosten en wegen als je hem koopt met alleen de eerste versnelling :mrgreen:, de rest heb je in nederland toch niet nodig :oops:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

SuzukiLimburg

Strak machien
Zal wel rond de 35.000 Eurootjes kosten
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Het is wéér meer van hetzelfde.
Wanneer komt er nou eens echt een nieuw sportief model van MV?
Twijfelen ze dan zó erg aan hun eigen design capaciteiten ?
'T zal wel hetzelfde dilemma zijn als dat van Ducati toen zij hun opvolger van de 916 serie moesten voorstellen (en die inderdaad veel minder mooi was)


Maar 315 km/h ???
De F4 1000R312, die 312 moest halen, haalde in de Moto 73 test nog geen 300 (298), is dit ook weer een staaltje van Italiaans bravoure ?

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Citaat van: Busaberke op 04 februari, 2008, 09:00:37
Maar 315 km/h ???
De F4 1000R312, die 312 moest halen, haalde in de Moto 73 test nog geen 300 (298), is dit ook weer een staaltje van Italiaans bravoure ?

kan ook aan de "hollandse" wijze van testen liggen???  :-X


ik geloof Italianen en Maastrichtenaren alles :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: Dwars® op 04 februari, 2008, 11:09:51
Citaat van: Busaberke op 04 februari, 2008, 09:00:37
Maar 315 km/h ???
De F4 1000R312, die 312 moest halen, haalde in de Moto 73 test nog geen 300 (298), is dit ook weer een staaltje van Italiaans bravoure ?

kan ook aan de "hollandse" wijze van testen liggen???  :-X


ik geloof Italianen en Maastrichtenaren alles :mrgreen:

yep..als het tellerke op 299komt ..stopt het gedoe ermee..
exact even snel als het overige 1000cc gedoe dus (maar wel veeeeeeeeeeeeeeeel sneller daar dan ne busa  :mrgreen:  ;) ;) )

alez..topsnelheden..boeie..

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.