BPM verdwijnt mogelijk niet helemaal

Gestart door suzuki-girl, 08 februari, 2008, 09:40:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

B-Witch

De bpm, de belasting die bij de aanschaf van een auto of motor moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal. Verkeersminister Camiel Eurlings liet woensdag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de bpm voor een deel, voor 10 tot 15 procent, intact blijft. Eurlings' eigen CDA eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs), maakte fractiewoordvoerder Ger Koopmans eerder in het debat duidelijk. Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt. Volgens de minister moet de afschaffing van de bpm worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. De PvdA wil niet helemaal af van de aanschafbelasting, wegens de grote risico's voor de schatkist. De bpm-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard. Het kabinet wil de kilometerheffing in 2011 als eerste invoeren voor het vrachtverkeer, vanaf 2012 volgt geleidelijk het personenvervoer.
Volgens Eurlings is de transportsector al gewend met de ingewikkelde apparatuur te werken. Duitsland kent al een paar jaar Maut, een tolheffing voor trucks. Frankrijk en de Benelux bereiden bovendien een heffing voor het vrachtverkeer voor. Volgens Eurlings zal het personenvervoer niet ontkomen aan de heffing. Hij zei dat er één wet komt voor de invoering ervan en voor de aanbesteding van het systeem.

bron: motornieuws.nl





You may own the bike, but the bike possesses you.