over Benzineprijzen, rijstijl en verbruik

Gestart door DeWitte, 29 mei, 2008, 09:49:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HD4ever

Citaat van: Dwars® op 30 mei, 2008, 08:37:03
wat gebruikt zo'n HD nou?

Ik heb zelf een met het Twincam 88 blok van 1450 cc, en 1 liter op 18 km is wel te halen bij een normale rijstijl, maar dat loopt flink op boven de 130 km/uur of als je aan het gas gaat hangen. Veel sneller ga je dan toch ook niet, maar het maakt wel des te meer lawaai en doet pijn in de beurs.  :schater: Vooral de EFI chip tuning op mijn bike veroorzaakt iets meer verbruik. De nieuwe Twincam 96 blokken vanaf 2007 zijn 1584 cc en doen het echter ook niet veel beter of slechter.

grtz HD4ever. ;)
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

BMWhub

Heb gisteren een ritje naar de Nürburgring gemaakt, stevig kunnen door rijden en een verbruik van bijna 1 op 20, maar reageer op de bij gevoegde site van het kwartje van kok. dat zit nog altijd op de bezine prijs en is denk ik allang zijn doel voorbij geschoten. :evil:

http://www.kwartjevankokterug.nu/
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Mounty

is het niet zo dat de staat toch hun inkomsten willen..dus of van 10 liter 10 euro of van 1 liter de 10 euro..
Minder gaan gebruiken werkt voor de prijs averechts, blijvend gebruik werkt ook averechts want da nhebben ze zoiets van"kijk de bevolking blijft toch gewoon tanken, ondanks de hoge prijs" En meer gaan gebruiken is wee rslecht voor het milieu en dan willen ze daar weer geld aan gaan uitgeven met als gevolg dat de benzine toch weer duurder word...

Dus wat wil je eraan doen ??? :shock:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Joepie1958

als de zon schijnt


of



of toch maar niet


Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Steefke™

Citaat van: SuzukiLimburg op 30 mei, 2008, 09:28:48
Ik rij met mijn vliegmaschien al gauw 1 op 10.
Maar mijn motor is hobby en daar rij ik mee wanneer ik wil en hoeveel ik wil zonder naar de benzineprijzen te kijken.
Ik pas er mijn rijstijl niet voor aan, want het mag best wat kosten om plezier te hebben.

:stupid: wel met één cilinder en bijna de helft aan cc's minder maar toch 1 op 10 en als hem flink aan de kleier ga zou het nog wel eens 1 op 8 kunnen zijn. Bij normaal gebruik een krappe 110 km met een tankje spriet.
Smells like rubber

DeWitte

Nergens anders in de Europese Unie is Euro 95 benzine zo duur als in Nederland. "Jullie kopen benzine niet duurder in dan wij Duitsers", zegt Jürgen Grieving, brandstofexpert bij ADAC, die tot deze conclusie kwam. "De schuld ligt bij het hoge belastingaandeel in de Nederlandse prijs."

In Nederland kost een liter Euro 95 gemiddeld € 1,69, tegen € 1,53 in de Bondsrepubliek. De Belgen betalen €1,58. De prijzen kreeg de ADAC van Zwitserse collega's bij de Touring Club Suisse.

Het goedkoopst is Hongarije met een liter superbenzine voor € 1,16. Minister Bos (Financiën) stelde eerder dat mensen 'maar moeten wennen aan de hoge brandstofprijzen'. Volgens de Bovag verdwijnt twee derde van de literprijs in de schatkist.

Bron: De Telegraaf
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Voordeel is wel weer dat wanneer de benzine substantieel 2x zo duur wordt (verwacht einde dit jaar) , dit voor ons in principe minder hard aankomt.

Want 1,65 / 3 = 55 cent

55 cent is dus de substantieele prijs voor een liter,  dat wordt 2x zoveel  , dus dan betalen we einde jaar 1,10 (substantieele liter prijs) + 1,10 (accijns mits ongewijzigd :roll:)= 2,20 (ik kan me nog herinneren dat ik dit betaalde in guldens voor een liter super met loodvervanger  >:(   ). Komt neer op een stijging van 33 % .

1,16 / 0,55 = 0,47

Hongarije krijgt een prijsstijging van 47 % voor de kiezen.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

R-yen

Onderstaand een verhaaltje over Diesel, maar benzine zal niet extreem afwijken?

CiteerIn het jaar 2000 na Christus, kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar. 
Dus 1 vat koste 72 Euro.  Aan de pomp betaalde we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.

In het jaar 2008 na Christus, krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar. 
Dus 1 vat kost 70,1 Euro. Aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......

Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) dan in 2000, waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel?

Busaberke

Ik pas mijn rijstijl niet aan, komt wellicht óók doordat ik momenteel relatief weinig rij.
Als ik op z'n tijd niet meer kan "gassen" verkoop ik de ketel !
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Hakinnen

loop ongeveer leeg aan de bus momenteel..loopt op benzine en verbruikt 1:8
redelijke kostenpost met de hoge brandstofprijzen

wegmotor rij ik weinig mee dus dat boeit niet veel
met de mono-racer ben ik van plan om 'm aan te passen op bio-ethanol..kan redelijk makkelijk en het spul is zelfs in de duitse racerij al te verkrijgen onder de naam E-85.  niet zozeer voor de kosten danwel als experimentje

@Nippon

als ik 2€/ltr moet aftikken bij de pomp gaan die ketels de deur uit  :rofl:

ik heb al 15 jaar geen auto meer voor de deur  :schater: dus hier voor hoef ik niet meer af te tikken

je bent toch beklopt als je een auto gaat aanschaffen om bij je baas te komen  :roll:

volgens mij ga je dan 300€ minder verdienen   :banghead4rv:

m'n collega's willen al zaterdag gaan werken voor hun koekblik  :rofl:

Maarten

Ach ja kan het goed betalen en vind het allemaal nog wel meevallen (met modaal inkomentje) ,dat het milieu er minder door belast word geloof ik ook wel want onnodig energie verspillen doe je niet zo snel, wat ik dan niet snap is dat je zo vreselijk veel bpm moet betalen op nieuwe motors die zuiniger zijn en zuinige kleinere auto's  :shock: (motor heeft bijna geen energie kosten bij het bouwen + de vervuiling bij het bouwen is minimaal, is maar 20% tenopzichte van een kleine auto,die kleine autotjes van tegenwoordig rijden ook maar iets van 1op18 op benzine dus waarom ze dat niet stimuleren,naja ??).. lekker op me motor toeren vind ik geen verspilling dat is gewoon mijn manier van relaxen en tot rust komen en wat ik er dan voor moet betalen heb ik voor lief!! dan maar wat minder uitgaan en uiteten!
maja voor diegene die echt geen zin heeft om al die acijns te betalen kan altijd nog zijn eigen ethanol (alcohol) gaan stoken en dat bij je benzine gaan mengen!!( ;)niet te veel bij gooien want dat kunnen de coatingen niet aan, mooie is dat je motor wel meer vermogen krijgt)
ps verwachtingen zijn dat de prijs voor een liter benzine volgend jaar ver boven de 2 euro ligt !!
I'm from the dirty south!!

karz

Citaat van: Maarten op 19 juni, 2008, 21:30:50
Ach ja kan het goed betalen en vind het allemaal nog wel meevallen (met modaal inkomentje) ,dat het milieu er minder door belast word geloof ik ook wel want onnodig energie verspillen doe je niet zo snel, wat ik dan niet snap is dat je zo vreselijk veel bpm moet betalen op nieuwe motors die zuiniger zijn en zuinige kleinere auto's  :shock: (motor heeft bijna geen energie kosten bij het bouwen + de vervuiling bij het bouwen is minimaal, is maar 20% tenopzichte van een kleine auto,die kleine autotjes van tegenwoordig rijden ook maar iets van 1op18 op benzine dus waarom ze dat niet stimuleren,naja ??).. lekker op me motor toeren vind ik geen verspilling dat is gewoon mijn manier van relaxen en tot rust komen en wat ik er dan voor moet betalen heb ik voor lief!! dan maar wat minder uitgaan en uiteten!
maja voor diegene die echt geen zin heeft om al die acijns te betalen kan altijd nog zijn eigen ethanol (alcohol) gaan stoken en dat bij je benzine gaan mengen!!( ;)niet te veel bij gooien want dat kunnen de coatingen niet aan, mooie is dat je motor wel meer vermogen krijgt)
ps verwachtingen zijn dat de prijs voor een liter benzine volgend jaar ver boven de 2 euro ligt !!

Durf je enter toets te gebruiken..
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Herr Tod

Citaat van: Maarten op 19 juni, 2008, 21:30:50
maja voor diegene die echt geen zin heeft om al die acijns te betalen kan altijd nog zijn eigen ethanol (alcohol) gaan stoken en dat bij je benzine gaan mengen!!( ;)niet te veel bij gooien want dat kunnen de coatingen niet aan, mooie is dat je motor wel meer vermogen krijgt)

Meer vermogen als de compressie omhoog gaat, bij benzine zit je rond een maximum van ongeveer 1:13.5 en bij methanol op 1:15. Dan moet je er voor zorgen dat de brandstof:lucht verhouding van 1:12,5 naar 1:5 gaat. Dat is de hele truc, methanol heeft een lagere verbrandingswaarde dan benzine maar je kunt er mee van verbranden. Ook koelt het blok beter af omdat methanol meer energie nodig heeft om te verbranden, dat verklaart ook de hoge compressie. Dus omdat je zo veel methanol door je carburateur / injectie moet laten stromen heb je misschien weer een andere brandstofpomp nodig of bij een carburateur een grotere vlotterklep. Zo maar bij mengen gaat echt niet werken, het loopt wel maar langzamer ;)
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen: