Aangepaste contouren TT-Noordlus in kaart

Gestart door Busaberke, 18 oktober, 2005, 11:57:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

17-10-2005
In de loop der maanden zijn er op verzoek van de heren MotoGP-coureurs Valentino Rossi, Kenny Roberts jr., Loris Capirossi en de organisaties Dorna, FIM, IRTA een aantal wijzigingen toegepast op de vorm van de te verbouwen Noordlus van het TT Circuit Assen.  



De tekeningen met die aangepaste contouren zijn nu bekend. Zo blijft op verzoek van de rijders de verkanting in de nieuwe Haarbocht en Strubben aanwezig. Ook heeft op hun verzoek de Haarbocht een meer haakse vorm gekregen, met daardoor méér uitrem mogelijkheid, dus absoluut méér entertainment voor het publiek op de drie nieuwe tribunes die de Noordlus gaan omzomen. Ook de Strubben bocht wordt krapper en zal vaker voor inhaalmanouvres kunnen worden benut. Verder wordt het gedeelte van de Strubben naar de Ruskenhoek een lang recht gedeelte. De beide kleine knikjes (bij de voormalige aansluiting van het Nationale circuit en de S in de Veenslang) worden verwijderd. Hiervoor wordt het talud naast de paddocktunnel enige meters naar achteren verplaatst. De vorig jaar aangelegde grote grindbak bij de Ruskenhoek, waar Biaggi tijdens de afgelopen TT door heen ploegde en onverhoeds de baan op reed en Franco Battaini T-bonede, wordt een asfaltstrook met daarnaast de grindbak, zodat coureurs bij een foute remmanouvre zich op een veilige manier kunnen herstellen.

Met de circuitaanpassing van de zogeheten Noordlus komen een aantal bochten te vervallen, zoals de huidige S-bocht, Haarbocht, Witterdiep, Madijk en Ossebroeken. Maar de meest markante bochten, de Haarbocht en Strubben keren in nagenoeg dezelfde vorm en met de schuin oplopende 'verkanting' terug in de nieuwe baan. De Haarbocht wordt iets haakser (een extra uitrem mogelijkheid voor de coureurs) en krijgt een kleinere verkanting, geen 8% zoals hij was, maar 5% schuin oplopende baan omdat dat in een krappere bocht de maximale helling kan zijn) De bocht schuift op naar een iets zuidelijker gelegen plek. Ook de befaamde Ossebroeken bocht keert terug op de nieuwe baan, maar dan in een krappere vorm.

Om 7.000 autoparkeerplaatsen direct naast het circuit te kunnen realiseren en de bouw van TT World mogelijk te maken, wordt de Noordlus ingekort. Daarmee zal de circuitlengte vóór de start van race-seizoen 2006 worden teruggebracht van 5.997 naar circa 4.750 meter. Positief gevolg hiervan is dat de racefans de wedstrijden beter kunnen volgen en de coureurs vaker langs zien komen. Zo maakte Valentino Rossi tijdens de afgelopen TT 19 ronden, terwijl de TT fans hun favorieten tijdens de 76e TT op 24 juni 2006 maar liefst 24 keer voorbij zullen zien komen. Het TT Circuit Assen was met 6 km het langste circuit met de hoogste gemiddelde topsnelheid en sluit met de nieuwe lengte perfect aan bij de circuitlengtes van andere race-circuits in de MotoGP-cyclus.

Bron: TT Circuit Assen
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

Persoonlijk vond ik nog steeds nix mis met de oude lay-out van het circuit.
Ik weet wel dat er andere belangen meespeelden in de beslissing om de baan te wijzigen, maar ik had liever gezien dat er eindelijk eens wat meer fatsoendelijke tribunes zouden komen !
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Motzippaldy

Citaat van: "Busaberke"Persoonlijk vond ik nog steeds nix mis met de oude lay-out van het circuit.

Ik wel  :shock:

Met Moto GP start veld van +-15 rijders heb je genoeg tijd voor eten/koffie drinken tussen ronden  :shock:
Proud on the South