Suzuki waterstofscooter operationeel in Londen

Gestart door DeWitte, 21 februari, 2010, 13:11:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

In Engeland rijdt nu de eerste Suzuki motorscooter met een waterstofcel rond. Burgemeester van Londen Boris Johnson wil voor de Olympische spelen van 2012 een aantal tankstations voor waterstof in London plaatsen. Tot die tijd wordt een aantal concepten getest, waaronder deze Burgman Fuell Cell scooter. 



Met het oog op de klimaat verandering en het naderende einde van de olievoorraad is de elektrische aandrijving voor auto's en motorfietsen momenteel volop in de belangstelling. Deze aandrijving kent grote voordelen, zoals weinig bewegende delen en directe montage op het wiel, zonder tussenkomst van een versnellingsbak, koppeling en secundaire transmissie. Daarbij spreekt de afwezigheid van geluid, geen uitstoot en het hoge en erg bruikbare draaimoment van de elektromotor in het voordeel van deze aandrijving. Maar er zijn ook nadelen. Groot nadeel is de beperkte energieopslag in de zware, dure en veel ruimte innemende accu's. Het opladen van deze accu's kost over het algemeen veel tijd en na verloop van tijd zijn de accu's ook weer een belasting van het milieu als afval. De geleverde energie om de accu's op te laden komt toch van energiecentrales die over het algemeen op fossiele brandstof gestookt worden. Suzuki ziet daarom de accu voor energieopslag niet als de beste oplossing, zodoende hebben ze de energieopslag via een andere weg benaderd. Ze ontwikkelden hiertoe een waterstof fuelcell en batterij als hybride aandrijflijn, dit in samenwerking met de Britse fuel cell specialist "Intelligent Energy". 

Bij de Burgman is de waterstof onder druk opgeslagen in een 13 liter composiet tank, welke zich bevindt onder de voetenplank van de scooter. Deze is via leidingen verbonden met de fuel cell onder de zitting. Deze fuel cell produceert alleen waterdamp als restprodukt. Er is ook een lithium ion-batterij aan boord die de fuel cell bijstaat tijdens vermogen vragende acties zoals de acceleratie, en wordt bijgeladen door de fuel cell als er minder vermogen wordt gevraagd, zoals bij kruissnelheid en constante snelheid. Bij het remmen dient de electromotor als dynamo en laadt de batterij op met de remenergie. De fuel cell produceert 2 KW en de batterij 6 KW, wat samen overeen komt met 12 pk. De genoemde aandrijfhybride en het bijbehorend volume is vergelijkbaar met een conventionele 125cc unit. Een probleem is de waterstoflekkage. Waterstof moleculen zijn zo klein dat ze makkelijk door de tankwand heen gaan. De lekkage bij de Burgman is 5cc per liter per uur bij "gewone" atmosferische druk. Maar de druk in deze 13 liter tank is veel hoger en komt daarom uit op 60cc per liter per uur. Dit verlies van waterstof wordt ruim gecompenseerd door de veel grotere efficiƫntie van de fuel cell in vergelijk met een conventionele verbrandingsmotor. Een belangrijk punt voor Suzuki is dat de bruikbaarheid van de fuel cell scooter niet verschilt van een andere scooter met betrekking tot tanken en actieradius.

Het tanken van waterstof komt qua tijd en handelingen overeen met het tanken van LPG. De actieradius moet volgens Suzuki 320 km zijn bij een snelheid van 30 km/u. Rijden op de Burgman Fuel cell gaat heel gewoon. Opstappen en de  contactsleutel omdraaien. Het enige wat je hoort is een zacht geluid van waterstof wat gaat stromen. Een draai aan de gashandel en de Burgman gaat zonder enig motorgeluid soepel van zijn plaats. De kruissnelheid ligt voor de productie versie op 50 km/ u en de topsnelheid op 95 km/u. Probleem is nu nog de verkrijgbaarheid van waterstof, maar de verwachting is dat waterstof over 5 jaar ruim verkrijgbaar zal zijn. De prijs van de productie Burgman is komt overeen met een conventionele Suzuki Burgman.

bron Suzuki

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away