How To Do: vering afstellen

Gestart door Busaberke, 07 september, 2005, 14:15:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Busaberke

zie hier een uitgebreid verhaal over het afstellen van motorfiets vering:

http://www.motornet.be/rijden/onderhoud/030411_vering.html
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

The Dominator

ben zelf wel in enige mate technisch onderlegt maar na het lezen van verscheidene handleidingen over vering toch maar besloten dit door iemand te laten doen die er meer kaas van gegeten heeft... want met een paar clicks ernaast te zitten kan betekenen net wel een bocht mooi kunnen pakken of eruit hobbelen.

Stefan Meijer (//www.bitubo-raceservice.nl) heeft zich hier een zaterdagmorgen aan beziggehouden en moet zeggen sindsdien stuurt de busa scherp als een mes (dus nu ligt t echt niet meer aan de hardware als ik t niet bij hou maar aan de bestuurder (mij dus))

al met al kan ik het iedereen aanraden om zich in de vering te verdiepen en dit evt zelf te doen of te laten doen.......
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

WhomBom

Ik snap niet wat er zo moeilijk aan is...  :roll:

handig verhaal, maar ik kan  alleen mn veervoorspanning (beperkt) instellen  :cry:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

maxam

ik heb zelf maar wat geprobeert!
beetje vergleken met de handleiding,en dan maar straffer zetten!
voor kan ik niet zoveel doen,maar achter kan ik hem op 3 plaatsen verzetten.

ik heb gehoort dat als je de vering stug afstelt,je harder door de bochten kunt!!?! meschien dat iemand er wat meer van weet??
het zit wel wat harder! :x
UZUKI GS 550 80+
HONDA VFR 750F 86+
SUZUKI RF 900R 94

Hakinnen

Citaat van: "maxam"ik heb zelf maar wat geprobeert!
beetje vergleken met de handleiding,en dan maar straffer zetten!
voor kan ik niet zoveel doen,maar achter kan ik hem op 3 plaatsen verzetten.

ik heb gehoort dat als je de vering stug afstelt,je harder door de bochten kunt!!?! meschien dat iemand er wat meer van weet??
het zit wel wat harder! :x

:lol:

klopt niet....je kunt zo hard door de bocht als jezelf wilt.  kwestie van het gas open houden.  :wink:

Voor wat de vering betreft,..nee, het is niet zo dat hoe stugger de vering hoe harder je door een bocht kunt.  Als dat zo zou zijn zouden we alle instelmogelijkheden gewoon helemal dicht draaien en klaar.
Er wordt idd wel vaker de fout gemaakt om te denken dat stugge vering garant staat voor en goede wegligging. Vering is er om te veren en om jouw achterband ten alle tijde zo optimaal mogelijk contact te laten houden met het wegdek.  Een te stugge vering zal er in resulteren dat je de motor ipv de achtershock de band zelf gaat gebruiken als "veerweg".

Onthoudt bij sportief rijden:  hoe stugger de vering aan de achterzijde, hoe groter de kans op een wegschuivend achterwiel bij het accelereren vanuit een bocht.

In de racerij is het zelfs zo dat als de omstandigheden nat worden (nat asfalt) dat de vering alles behalve stug moet zijn.  nat wegdek betekent meer kans op gripverlies van de achterband en dus zal de achterband zo effectief mogelijk ontzien en belast moeten worden.  de krachten van motorblok en remmen moeten dan zo veel mogelijk geabsorbeerd worden door de vering zodat ze niet bij de banden terecht komen.
In de praktijk betekent dat zelfs dat indien het gaat regenen voor een wedstrijd de vering zachter moet.  Op lokaal niveau betekent dat opnieuw afstellen, op hoog niveau betekent dat andere componenten monteren.
Bij de Superbikes worden er zelfs nog voor een start andere veren in de voorvork gemonteerd indien het gaat regenen.  (ik heb dat één keer moeten doen en had daar precies 20 minuten de tijd voor!!  :shock: )

Je kunt evt ff op het "linkje"klikken:

http://www.bitubo-raceservice.nl/p31.html


ff lezen en je weet al wat meer.

Wat rij je voor een motor eigenlijk?

Desmo-devil

In een motorblad stond een keer "de ideale setup" voor de ZX 7 R
Ik heb mijn Kawa destijds zo ingesteld als aangegeven in dat blad.
Gevolg : niet meer mee te rijden.
Ik neem aan dat de setup voor puur circuit gebruik bedoeld was hoewel dat niet specifiek vermeld werd . Een tweede mogelijkheid is dat ik niet kan rijden.
Kortom mijn ervaring is dat voor "normaal" straatgebruik zoals de meesten van ons rijden , de fabrieksafstelling  heel goed werkt. Daar is echt wel over nagedacht.
Ik zou mijn bike best wel eens onder handen willen geven aan Hakkinnen wat betreft de vering om te kijken hoe het beter kan.
Vraagje, hoeveel invloed hebben de banden in dit verhaal ??

Hakinnen

Citaat van: "Desmo-devil"In een motorblad stond een keer "de ideale setup" voor de ZX 7 R
Ik heb mijn Kawa destijds zo ingesteld als aangegeven in dat blad.
Gevolg : niet meer mee te rijden.
Ik neem aan dat de setup voor puur circuit gebruik bedoeld was hoewel dat niet specifiek vermeld werd . Een tweede mogelijkheid is dat ik niet kan rijden.
Kortom mijn ervaring is dat voor "normaal" straatgebruik zoals de meesten van ons rijden , de fabrieksafstelling  heel goed werkt. Daar is echt wel over nagedacht.
Ik zou mijn bike best wel eens onder handen willen geven aan Hakkinnen wat betreft de vering om te kijken hoe het beter kan.
Vraagje, hoeveel invloed hebben de banden in dit verhaal ??

de "ideale set-up" voor een motor bestaat in principe niet.
Altijd een compromis.
Bovendien is het eigenlijk onzinnig om met de set-up van een ander te gaan rijden.  de ander rijdt wellicht heel anders of is zwaarder of lichter.
Vering is altijd persoonlijk en afhankelijk van type motor maar nog meer van de rijder die ermee moet rijden.

De fabrieksafstelling is basis en dient "om goed genoeg te zijn" voor een "gemiddelde rijder".  ze kunnen er in de fabriek natuurlijk geen rekening mee houden om voor iedere verkochte motor de vering al te gaan aan passen aan de rijder en zijn rijstijl.

Als je op "gematigd" op straat rijdt is zo'n fabrieksinstelling in feite voldoende voor de niet veel eisende rijder.
Pas je op relatief eenvoedige wijze de fabrieks "gemiddelde set-up" aan naar een persoonlijke set-up dan is dat altijd beter.

je vraag:
de banden op zich hebben bij straatgebruik niet al te veel invloed op het hele veringsverhaal mits er gewoon goede banden gemonteerd zijn.
Wat wel van invloed is is de gebruikte bandenspanning maar ook dat is bij straatgebruik vaak o.k

Bij racegebruik is het wel zo dat de banden verschil maken.  een motor die op dunlop's staat vereist een andere set-up dan bijvoorbeeld een motor die op Pirelli's staat.

Op straat maakt dat niet veel zo veel uit.

Bij een Duc is overigens redelijk veel te halen "in de vering" , doordat een Duc een motor is die qua rijwielgedeelte erg actief reageert op veranderingen en zodoende redelijk makkelijk af te stellen is.
Wel is het hiervoor nodig dat er nadat er een basis-setup gemaakt is dat er gereden wordt om de veranderingen te "voelen" en te beoordelen waar het beter kan. dan weer afstellen en weer rijden, dan weer.....
Ik geloof niet in het  "afstellen" van een "stilstaande motor" , de vering en motor  moeten goed zijn onder het rijden, niet als je stilstaat.

maxam

O, :o

bedankt voor de tip!!
ik zal de motor eens op de fabrieks stand terug zetten,meschien tikkeltje
stugger!
(gna gna,met de meid achterop ree hij inderdaad beter!! :lol: )
UZUKI GS 550 80+
HONDA VFR 750F 86+
SUZUKI RF 900R 94

Ace

FRONT

Static Sag:                    30 mm

Compression:                5 clicks off of max

Rebound:                      7 clicks off of max

Preload:                        2 lines showing

Tyre Pressure:               33 psi (track) 35psi (road)




                    REAR

Static Sag:                    5 mm

Compression:                2 clicks off of max

Rebound:                      3 clicks off of max

Tyre Pressure:               35 psi (track) 37 psi (road)

Dit zijn de circuitafstellingen v/d Thunderace zoals ik ze op verschillende plaatsen op internet heb gevonden.Was dus veel te hard op de straat.
Heb voor niks veranderd en achter de compressie 4 klikken van max en de rebound 6 klikken van max gezet.Is eigenlijk te hard voor een slecht wegdek maar voor wegen zoals in de Eifel voor mij prima.

Hakinnen

Citaat van: "Ace"FRONT

Static Sag:                    30 mm

Compression:                5 clicks off of max

Rebound:                      7 clicks off of max

Preload:                        2 lines showing

Tyre Pressure:               33 psi (track) 35psi (road)




                    REAR

Static Sag:                    5 mm

Compression:                2 clicks off of max

Rebound:                      3 clicks off of max

Tyre Pressure:               35 psi (track) 37 psi (road)

Dit zijn de circuitafstellingen v/d Thunderace zoals ik ze op verschillende plaatsen op internet heb gevonden.Was dus veel te hard op de straat.
Heb voor niks veranderd en achter de compressie 4 klikken van max en de rebound 6 klikken van max gezet.Is eigenlijk te hard voor een slecht wegdek maar voor wegen zoals in de Eifel voor mij prima.

De "static sag" van 5mm is aan de lage kant voor sportief straatgebruik.
Je kunt rustig de veervoorspanning wat verminderen aan de achterzijde.
:wink:

DeWitte

zaag hier ff door over vering nav. de post van WhomBom :lol:

Citaat van: "WhomBom"wazig; volgens mij zijn mij veren lineair, aangezien de afstand tussen de wikkelingen even groot blijft;



Maar Wilbers heeft alleen progressieve veren voor de rgv 92>



:?

"springrate" van deze veren is tussen de 0,63kg/mm en 0,8 kg/mm (niet zo super nauwkeurig gemeten  :roll: ) das dus 7N/mm +/- 0,85

al iets beter dan origineel dus  :D

Is het niet zo dat het voor jan met de korte achternaam eigenlijk geen ruk uitmaakt zolang ie maar beetje kwalitatief goeie shocks monteerd?? :?

of er nou Showa, Wilbers, WP of Bitubo oid op staat: zal toch niet veel schelen??  :roll: kijke bokkiewokkie merken ff daargelaten....

na ? :?:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

denk ik inderdaad niet dat veel boeit.. ik had in de oude GS voorvork Technoflex, die bevielen mij zeer goed  :angel:  Maar toch... een porno achterschock is alleen al vanwege het bling gehalte zijn geld waard, vind ik dan  :twisted:  
Waar het mij bij bovenstaande veren om gaat is dat de veerkonstante hoger is dan bij de ori RGV, aangezien mn GS een leeggewicht van 169kg heeft, 41kg meer dan de rgv  :shock:  de ori veertjes zijn dus wat slap hoewel de vork eigenlijk nooit doorslaat (dat deed origineel gs500 veeel beter  :? )
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Hakinnen

ah..sorry..had deze ff niet gezien..

Had al op whombom zijn post gereageerd in het "werkplaatsboek RGV250" topic..

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"zaag hier ff door over vering nav. de post van WhomBom :lol:



Is het niet zo dat het voor jan met de korte achternaam eigenlijk geen ruk uitmaakt zolang ie maar beetje kwalitatief goeie shocks monteerd?? :?

of er nou Showa, Wilbers, WP of Bitubo oid op staat: zal toch niet veel schelen??  :roll: kijke bokkiewokkie merken ff daargelaten....

na ? :?:

Klopt..voor "Jan met de pet oppe straatfiets "maakt het zoveel niet uit..kwalitatief gezien..zolang je maar een beetje kwaliteit monteerd..

in dat geval voldoet iedere aftermarked shock van de goede merken ..
en bovendien durf ik hier keihard te stellen dat die shocks zonder meer beter zijn dan wat er standaard onder met name de japanse fietsen gemonteerd wordt

Wilbers is een uitstekend voorbeeld van goede kwaliteit voor betaalbare prijzen...veelvoudig instelbaar en kwalitatief okay..goede shocks..niet meer ..niet minder

weetje:  best verkochte shock van de firma Wilbers...?  BMW GS1150!

Ga je verder dan "Jan met de pet oppe straatfiets" dan gaat het wel uitmaken...de goedkopere redden het dan niet meer..

Segment hoger (en duurder ) dan...

Ohlins / WP /  Bitubo achtig spul....multi instelbaar ..kwalitatief zeer hoogwaardig en dus echt niet kapot te krijgen (alhoewel..WP de laaste tijd..lekke keeringen...pfffff )..en bovendien zeer goed luisterend naar iedere verandering in demping die je toepast (het feit dat sommige goedkopere shocks een mogelijkheid hebben tot het instellen van demping wilt nog lang niet zeggen dat er ook daadwerkelijk veel veranderd als je eraan draait)



Ik denk dat Ohlins de absolute top is momenteel ...beter is er niet..duidelijk..

als voorbeeldje..piccie..een standaard el-cheapo showa shock en een bitubo  vervangingsshock

Kijk een naar bijvoorbeeld de dikte van de demperstang!  das één verschil